Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdõlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Mûrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Hátimotor

Bíró Bálint


Több mint negyedszázada repül. A szakmában az oktatás és a versenyzés mellett a hátimotor-építés kapcsán is ismerik a nevét. Az általa kidolgozott aktív felfüggesztés az eddig kitalált és alkalmazott bekötések pozitívumait ötvözi, a negatívumaikat kiiktatva.

Kezdetben volt a gyalogsárkány, mivel azonban lakóhelye, Szekszárd környékén csak kezdõdombok voltak, ritkán jutott komolyabb lehetõséghez. ’84-ben már saját építésû, levegõben könnyen újraindítható motoros sárkánya volt, rá egy évre az Õcsényi Repülõ Klub újonnan alakult sárkányrepülõ szakosztályának elsõ oktatója lett. Akkoriban még õ segített a ma már többszörös világbajnok Thuróczy Endrének.
’92 óta siklóernyõzik, ’94-ben szerzett oktatóit, ’95-ben már saját építésû önindítós, kéthengeres boxermotoros hátimotorjával repült. Elsõ komoly gépe pedig a ’99-es matkópusztai vb-n debütált, egyedi felfüggesztéssel, szintén kéthengeres boxerrel és valamelyest feltuningolt szárnnyal. Bálint készítette fel a válogatottat a 2002-es nagykanizsai Eb-re, ahol maga is indult. Egy kihagyott feladat miatt csúszott a hatodikról a huszonnegyedik helyre.
A szakmában az oktatás és a versenyzés mellett a motorépítés kapcsán is ismerik a nevét:
– Sok éve foglalkozom gépjavítással és -építéssel – mondja –, magam faragom a légcsavarokat, ha valakinek gyengélkedik a motorja, szívesen látom. A hátimotorkereteket úgy erõsítem, hogy bármikor kibírjanak egy hátszeles leszállást anélkül, hogy a pilótának vagy a keretnek baja esne. Bár a lehetõ legkisebb légellenállásra törekszem, szeretem hátulról is behálózni a légcsavart. Ezt a megoldást különösen azok értékelik, akiknek ette már meg a motor az ernyõjét.
Néhány hónapja Bálint is forgalmazza a Vampair termékeit. Régi oktatóként az eladás mellett segíteni tud például a motorbeállításban vagy a kisebb hibák elhárításában, illetve, ha kell, „testre szabott” tanácsokat ad az adott típust illetõen. Hamarosan szélesebb körben is bemutatja az általa kidolgozott aktív felfüggesztést:
– Amellett, hogy meghagyja a siklóernyõzés „fee-lingjét” – lehetõvé teszi a motoros termikelést, a távrepülést álló motorral, illetve „lerohadásnál” az újraindítást a következõ termikig. Alkalmas súlypont-áthelyezéses manõverek és akróelemek gyakorlására, valamint hagyományos túrarepülésre.
A rendszer több mint 25 repülésben eltöltött év tapasztalatát sûríti. Mivel elég összetett, lesznek majd, akik nem is tudnák kihasználni. Õk további típusok – alsó karos, felsõ karos és hagyományos Parapower-bekötés – közül választhatnak.
Az aktív felfüggesztést az teszi egyedivé, hogy az eddig kitalált és alkalmazott bekötések pozitívumait ötvözi, a negatívumaikat kiiktatva. Például: az alsó bekötésnél nem szerencsés, hogy a pilótát semmi sem védi az elõre-hátra bukdácsolástól, a precesszió pedig az elõredõlést függõleges elfordulással bosszulja meg (ilyenkor lehet hátrafordulni az ernyõ alatt). Ez a bekötés hosszirányban magas, és egyáltalán nem bólogat (azaz stabil), mert a súlypont nagyon mélyen alatta van. Keresztirányban viszont kifejezetten hátrányos a magas bekötés: a pilóta „lóg”, nem tud rádõlni a fordulóra, nem kaphat visszajelzést a kupolától, így az könnyebben csukódik, nagyobb fékkel fordul, veszélyeztetve a negatív kanyart. Emiatt ezt az irányt alacsonyra hagytam, és az egész kerettel úgy lehet dülöngélni, mint egy egyszerû ernyõs hevederben. Gondoltam azokra is, akik nem csak nyugis idõben repkednek: nekik ott a két trimmcsat, melyeket ha behúznak, megszûnik az oldalszabadság, miközben a fékek még így is kényelmes magasságban lesznek, és el lehet érni a fülcsukó hevedert, zsinórokat, lehet B-stallozni stb.
Aki próbálta ezt a rendszert, és meg tudta szokni, az – a tapasztalatok alapján – sokkal jobban, kényelmesebben repül, és nagyobb teljesítményre képes. Ezzel a felfüggesztéssel – és nem a legjobb ernyõvel – a ’99-es világbajnokságon megnyertem az idõtartam-repülést, álló motorral termikelve. Késõbb a nemzetin Major Jani nyerte ugyanezt a számot, ugyanezzel a felfüggesztéssel. Az új felfüggesztést úgy dolgozom ki, hogy a régebben eladott gépekre is rá lehessen tenni, így mindenki élvezheti az aktív repülést.
További információk:
Bíró Bálint
Tel: 06 70 942 05 54
E-mail: birobalint@fw.hu
Internet: birobalint.fw.hu
ZS
Fotók: Koszta Péter
Fresh Breeze-féle felsõ bekötés              Alsó kitámasztás          Bíró Bálint-féle aktív alsó bekötés


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Page Generation: 0.06 Seconds