„FiatalkorĂşkĂ©nt”, 14 Ă©vesen kezdett repĂĽlni, elsõ körben gyalogsárkánnyal. Több mint tĂz Ă©ve siklĂłernyõzik, ’97 Ăłta oktatĂł is. Jelentõs szerepe volt a csörlõstart megteremtĂ©sĂ©ben HajdĂş-Bihar megyĂ©ben. NĂ©hány Ă©ve motoros ernyõvel bõvĂtette az általa repĂĽlt lĂ©gi jármĂ»vek „repertoárját”, Ă©s az akrĂłrepĂĽlĂ©ssel kapcsolatosan is vannak tervei...
Igaz, hogy jĂł indĂtást kapott: Ă©desapja, Torkos Sándor – a Debreceni KönnyĂ»repĂĽlõ Sport EgyesĂĽlet egyik alapĂtĂłja – Ă©vtizedek Ăłta „benne van” a repĂĽlĂ©sben. ’65-ben kezdte vitorlával, a ’80-as Ă©vekben – azaz a „hõskorban” – váltott gyalogsárkányra. Az õ nevĂ©hez fĂ»zõdik az ország elsõ – ma már hagyományosnak mondott – egydobos fix csörlõje. KĂ©sõbb a motoros sárkány mĂ»fajban megszerezte a szakoktatĂłi jogosĂtást, egykori növendĂ©kei közĂ© tartozik Juhos István Ă©s SmidrĂłczki Zoltán – egyikĂĽket sem kell bemutatni UL-es körökben. Többek között a hajdĂşszoboszlĂłi nõi sárkányrepĂĽlõ-világbajnokságon is „közremĂ»ködött” mint vontatĂłpilĂłta. Otthoni mĂ»helyĂ©ben Ă©pĂtette meg kĂ©t lepörgõs csörlõjĂ©t, melyek gyalogsárkány Ă©s siklĂłernyõ számára egyaránt alkalmasak. Sosem kereste a konfliktust – igazi Halak-szĂĽlött –, valahogy mindig „közĂ©pen” tudott maradni, nem csoda, hogy bármelyik reptĂ©ren szĂvesen látott vendĂ©g.Sikeresen megfertõzte a gyalogsárkányozással Tamás fiát Ă©s annak nĂ©hány társát is, utĂłbbiak közĂĽl Hencz Krisztián neve bizonyára sokaknak ismerõs. Ernyõzni már Tamás tanĂtotta Ă©desapját – körĂĽlbelĂĽl 150 más növendĂ©ke mellett, akik rĂ©szben tandemutasai közĂĽl kerĂĽltek ki. Ha az önkĂ©ntes hajlandĂł volt egy kis „mĂłkára”, merĂĽlõspirálban is rĂ©sze lehetett – az ilyesmi pedig nem kis vonzerõvel bĂr… NĂ©hány Ă©ve a motoros ernyõzĂ©st is felvette a repertoárjába, jĂł ideje oktatja is. Házilag faragott repĂĽlõvel kezdte, majd több társával Parapowerre váltott – ennek a tĂpusnak már õ a forgalmazĂłja Debrecen környĂ©kĂ©n. Azon vannak, hogy fellendĂtsĂ©k a hátimotorozást a helybeli siklĂłernyõsök körĂ©ben – már csak a körĂĽlmĂ©nyekbõl adĂłdĂłan is, a „hortobágyi Alpok szĂ©dĂtõ magasságaiban” viszonylag kevĂ©s a megfelelõ starthely.
Tamás rendszeresen szervez tĂşrákat a Stubai Cup helyszĂnĂ©re, BassanĂłba Ă©s MedunĂłba – itt törtĂ©nt, hogy 1600 mĂ©terrõl startolva tengerszint feletti 4000 mĂ©terre sikerĂĽlt kiemelkednie. Gondolkodik azon, hogy a Tisza-tavon lĂ©trehoz egy safety training bázist – Ăşgy nĂ©z ki, van realitása a tervnek, a gáton valĂłszĂnĂ»leg lehetne csörölni.
– Tavaly ErdĂ©lyben, az avasi medencĂ©ben találtunk egy hegyet, ahol mĂ©g senki nem repĂĽlt – mesĂ©li. – A csĂşcs a tengerszinttõl számĂtva 1200 mĂ©ter magas, a szintkĂĽlönbsĂ©g 700 mĂ©ter. A pocsolyák kora dĂ©lután kezdtek olvadni, pedig mĂ©g csak õsz volt… Hol traktorral, hol egy ARO-val jutottunk fel, meg persze szĂ©tgyalogoltuk az agyunkat, de megĂ©rte, már csak az ott termõ áfonya miatt is, nem beszĂ©lve a szĂ©p repĂĽlĂ©sekrõl. Van a közelben egy másik hegy is – következõ erdĂ©lyi utunk során ezt szeretnĂ©nk felfedezni –, 670 mĂ©teres szintkĂĽlönbsĂ©ggel, a lábánál egy nagy tĂłval… Ott aztán lehetne safety- vagy akrĂłgyakorlást csinálni... Egyelõre Ă©n is inkább csak gyakorolom a manõvereket. A SAT Ă©s a földig merĂĽlõ már elĂ©g jĂłl megy, a helikopter is alakul. Tervezek mĂ©g ĂştvonalrepĂĽlĂ©seket Debrecen Ă©s Tokaj környĂ©kĂ©n, nyĂregyházi növendĂ©keim fĂ©lĂşton becsatlakozhatnának.
Nagy álma, hogy – ejtõernyõs tapasztalatait is hasznosĂtva – hõlĂ©gballonbĂłl ugorhasson ki 1200 mĂ©ter magasan – azaz a levegõben kell „kiteregetnie” Ă©s repĂĽlĂ©sre alkalmas állapotba hoznia az ernyõt. Ilyesfajta mutatványra mostanáig a világon sem sokan vállalkoztak, Magyarországon pedig – bár hallani sikeres kĂsĂ©rletekrõl – legálisan mĂ©g senki. Ennek az egyetlen oka az, hogy a hõlĂ©gballonbĂłl – vagy más repĂĽlõeszközbõl – törtĂ©nõ siklĂłernyõs ugrás hazai engedĂ©lyezĂ©se „folyamatban van” – ami nagyjábĂłl azt jelenti, hogy Tamás valĂłszĂnĂ»leg Ausztriában lesz kĂ©nytelen a szĂĽksĂ©ges dokumentumot beszerezni. A hõlĂ©gballonos akciĂł után – a változatosság kedvĂ©Ă©rt – szeretne majd motoros sárkánybĂłl, merevszárnyĂş UL-bõl Ă©s tandemtrájkbĂłl is ugrani.
M.
FotĂłk: Torkos-archĂv
FotĂłk: Torkos-archĂv
További információ:
Torkos Tamás, a Vampair-termékek és a Wings of Change siklóernyõk forgalmazója
Tel.: 06 30 985 90 53
E-mail: torkost@enternet.hu
Internet: www.tomfly.hu
A számok tükrében
89 ugrás ejtõernyõvel, reló kettes, hármas formációban
Repült órák gyalogsárkánnyal: 50
RepĂĽlt Ăłrák siklĂłernyõvel: 700–750
Repült órák motoros ernyõvel: 150