Skill, Safety, Acro Training
Repüléstechnikai, biztonságtechnikai és akróképzés
Blaumann Attila (Indian) vagyok, a Solaris Siklóernyõs Sziget oktatója, vezetõ pilótája.
Tíz éve oktatom a siklóernyõzést, kilencedik éve a biztonságtechnikát. Évekig versenyeztem az élvonalban, majd a speciális repülés, a mûrepülés felé fordultam. Mindkét mûfajban szükség van a legmagasabb szintû ernyõkezelésre és repüléstechnikára – ezek mutatták meg, hogy a repülés biztonságában milyen nagy szerepe van az ilyen ismereteknek.
Mára elfogadott gyakorlat – szerencsére még hazánkban is – a biztonságtechnikai képzés. Ez többnyire abból áll, hogy évi két-három napon keresztül az oktató vészhelyzetekrõl tart oktatást, elméletben és gyakorlatban. Fontos azonban tudni, hogy ez a pár napos gyakorlás nem több, mint kóstoló, ízelítõ, önmagában még nem ad valódi tudást, képességet. Többszöri ismétlésre van szükség, ha pedig az csak a következõ évben valósul meg, a fejlõdés mértéke csekély lesz – inkább csak helyben toporgásról beszélhetünk! A nemzetközi porondon magas szinten folyik a képzés, menetrendszerûen, de nem elég érzékenyen.
Az SSA jelentése: Skill, Safety, Acro, azaz reptechnikai, biztonságtechnikai és akróképzés. E hármas – megfelelõ alapra helyezve – képes olyan magas szintre juttatni a pilótát, hogy az szinte minden helyzetben megtalálja a megfelelõ megoldást a kialakult problémára. „Megfelelõ alap” alatt értem az átgondolt, megtervezett repülést, a józan ítélõképességet és a szabályok betartását. Türelmesen, néhány év alatt el lehet jutni a kívánt szintre. Ne felejtsétek, a repülés nem egynyári sport!
A program négy szintet különböztet meg: kezdõ, haladó, speciális, oktató (biztonságtechnika). Minden szint tartalmaz rávezetõ reptechnikai alapokat, biztonságtechnikai elemeket, ritmikus, dinamikus és alacsony terhelésszintû gyakorlatokat (akró), egyre bonyolultabbakat és nehezebbeket. Magasabb szintre akkor érdemes lépni, amikor az elõzõ nyilvánvalóan „elsajátítódott”, és folyamatosan használjuk a repüléseink során. Tanítjuk a helyes testtartást, a helyzetfelismerést, apránként hozzászoktatjuk a pilótát a felfokozott idegállapothoz, így kitolódnak a határai, a megoldás lassan rutinná válik. Felismeri a sablonokat, és készségszinten alkalmazza õket. Megtanulja, melyek a legnehezebb, veszélyesebb esetek, megérzi a határokat – mindezt az általunk kialakított biztonsági háló védelmében.
Az SSA-t (és saját magát) bárki kipróbálhatja, nincs korhoz és nemhez kötve. Kívánatos legalább a Növendék II jogosítás, és a B-vizsgások se gondolják, hogy már mindent tudnak. Ez a terület is dinamikusan fejlõdik – ahogy változnak az ernyõk jellemzõi, úgy kellene követni õket. A részvétel feltételei: megfelelõ típusú és állapotú felszerelés, rendezett papírok és jogosítások. Aki benevez, annak át kell esnie egy szintfelmérésen, amely lehet elméleti vagy gyakorlati. Ezt követheti a testre szabás, mely során együtt állítjuk össze a pilóta saját programját, amit végignézünk videón, majd szimulátorban próbáljuk végig az egészet. Így nem fordulhat elõ, hogy valamely mozdulat, hibás kéz- vagy testtartás miatt „döcög” a haladás. A programot elõre átadjuk a pilótának írásban, hogy mentálisan, lélekben is rá tudjon készülni a feladatra. Ennek nagyobb jelentõsége van, mint elsõre gondolnánk, épp ezért igyekszünk beépíteni az oktatásunk minden szintjébe.
Hogy mindaz a tudás, amit megszereztünk, ne kopjon el a következõ tréningig, folytatni kell a gyakorlást, de mindig csak hátrafelé, azaz csak a már megtanult elemeket vehetjük sorra. A Solaris Siklóernyõs Sziget ehhez is segítséget nyújt, hiszen az SSA-t gyakorolhatod Kalocsán, vagy – ha a feltételek adottak – akár hegyen is. A kevésbé tapasztalt („kezdõbb”) pilóták esetében mindez tervezést és oktatói jelenlétet igényel, illetve aktív részvételt a pilóta részérõl, az egész év során. Mindenképpen kiemelném annak a fontosságát, hogy ne vigyük át a víz felett megtanult akróelemeket szárazföldre. Nehéz megmondani, hogy ki az, aki az esetleges hibákból adódó igazi vészhelyzeteket is meg tudná oldani, fõleg kis magasságban, lejtõn. A tréningek pont arra valók, hogy a bátraknak lehetõséget, helyet biztosítsanak a kedvtelésükhöz: éljék ki magukat ilyenkor, nyugodjanak le, hétköznapi repüléseiknél pedig a magabiztosságot, a nyugalmat és a fegyelmet vigyék magukkal. A feladat az oktatótól is kiemelt figyelmet, hozzáértést, képességet és pedagógiai érzéket kíván, köztünk szólva elhivatottságot, hogy fel tudja mérni, kinek mit ad a kezébe, és jó irányt tudjon mutatni a pilótáknak.
Az SSA-t végezheted Törökországban – minden évben június és szeptember közepén egy vagy két hét. Elsõ osztályú feltételeket biztosít nemcsak a repüléshez, hanem a nyaraláshoz is (jelentkezni az elsõre február–márciusban, a másodikra május közepéig kell!). Választhatod Monacót is – az év elsõ két hónapjában egy hét (jelentkezés december 25-éig). Ha pedig számodra nem alkalmas a távoli helyszín, Kalocsán is szervezünk hasonlókat, minden hónapban egy-egy háromnapos tábor keretein belül, nyilván nem teljesen azonos gyakorlatokkal, hiszen itt nincs alattunk víz.
2005. október 15-én az MRSZ fõpilóta fõmérnök helyettese hivatalosan bepecsételte a startkönyvembe a PPG-oktató jogosítást. Szabad a pálya!
Elõkészítõ munka gyanánt felépítettem a tanfolyam menetét. Ezt követve a növendékek biztonságosan, részletekbe menõen ismerkednek meg a motoros repülés világával. A lépcsõk, melyeket ide is beépítettünk, biztosítják a fokozatos és egymásra épülõ ismeretek helyes és tartós rögzülését.
A 2005-ös siklóernyõs-tematika – a nemzetközi gyakorlatot alapul véve – kimerítõen foglalkozik a motoros siklóernyõzéssel. A tematika szerint az a pilóta, aki érvényes jogosítással és licenccel, valamint az adott évre bejelentett, nyilvántartott és mûszakilag alkalmasnak ítélt szárnnyal, motorral és légcsavarral rendelkezik, és olyan helyen szeretne repülni, ahol nem tilos – felszállhat. Ez nagy szabadság – ha csak egyetlen szabad órád van, abból 45–50 percet repülhetsz. Elégedett lehetsz, neked sikerült az élet… Az elmúlt években nemcsak az elõnyei mutatkoztak meg ennek a nagyszerû lehetõségnek, hanem a buktatói is. Itt is igaz a mondás: minél tagoltabb egy rendszer, annál több a hibalehetõség. Ha sokáig szeretnéd élvezni a motoros repülést, bizony oda kell tenned magad, és megtanulni mindent, az elejétõl a végéig.
Aki siklóernyõsként kezd motorozni, annak nyilván van valamilyen szintû felkészültsége: részt vett biztonságtechnikán, ismeri a B-elemeket stb. Ha viszont kimaradt a „gyalogos”-fázis, azaz a pilóta „egybõl” motorral kezdett repülni, akkor fel kell építenie ezt a rendszert, hiszen neki is szüksége van a biztonságtechnikai ismeretekre. Erre is lehetõség nyílik a Solaris PPG biztonságtechnikai tanfolyamain, szervezett formában, elõadásokkal, a nemzetközi gyakorlatnak (is) megfelelõ módszerekkel és tananyaggal. A cél az, hogy a PPG-pilóta képes legyen idõben felismerni bizonyos repülési helyzeteket (csukás stb.), és elsajátítsa az adott helyzetek megoldásához szükséges ismereteket.
Amennyiben felkeltettük az érdeklõdésedet, keress meg minket, a honlapunkra minden információt idõben felteszünk.
További információ:
Solaris Siklóernyõs Sziget
Tel.: 06 20 922 53 99 (Blaumann Attila, Indian), 06 20 361 60 73 (Varga Gábor, Gavros)
E-mail: solaris@message.hu
Internet: www.solarispp.hu
Blaumann Attila (Indian)
Fotók: a szerzõ
Fotók: a szerzõ