Podesva Tamás barátunk sajátos helyet foglal el a cseh UL-gyártásban. Úgy gondolja, hogy nem sok értelme van annak, hogy õ is kompozit csodamasinákat gyártson, ilyenekbõl pátriájában van annyi, mint csillag az égen, vagy szar a harctéren, a tágabb, európai színtéren is hasonló a helyzet, mennek is csõdbe az ilyen luxuscuccokat gyártó cégek egymás után. Ilyen szomorú sorsra jutott állítólag a Dallach és az Impulse Aircraft.
Tomi a hagyományos értékek híve. Egyszerû, rusztikus és viszonylag olcsó gépeket gyárt, olyan technológiával, ami a hetvenes években volt a csúcson Kelet-Európában. Gépei nem véletlenül jellemzõen farokfutósak.
És bejön neki. Sikerült összehoznia a behúzható futós, állítható szögû Woodcomppal szerelt akró Trener Babyt, úgy UL, mint experimentál kategóriában. Ez utóbbit egy német megrendelõ számára, 140 lóerõs LOM motorral. A 80 lóerõs, befecskendezõs, soros, négyhengeres Mikron motorral szerelt változat még –bár visítva és cipõkanállal, de – belefér az UL 472,5 kg-os
kategóriába.
A Piper Cub mifelénk kevésbé ismert, de Nyugat-Európában és a tengerentúl a második világháború után egy teljes pilótanemzedék nevelkedett fel rajta. Tomas gyártja egy egymás mellett ülõs változatát is, Dandy néven. A Cubby természetesen acél csõvázas szerkezetû, vászonborítású. |
Paraméterei: Fesztáv: 9,9 m Hosszúság: 5,6 m Max. emelkedés: 2,5–5 m/s Utazósebesség: 110–140 km/h Üres tömeg: 265 kg-tól Átesési sebesség: 60 km/h |
Az akró Trener Babyrõl nem is mondok semmit, amint Kocsner Oszi egészsége megengedi, megyünk tesztet repülni vele. |
Adatait azért eláruljuk: Géposztály: Experimental Fesztáv: 8,68 m Hosszúság: 6,4 m Magasság: 1,8 m Szárnyfelület: 10,8 m2 Üres tömeg: 380 kg Max. felszállótömeg (MTOW): 600 kg Terhelési többes: + 6/–3 G Max. sebesség (VNE): 330 km/h Utazósebesség (75%): 230 km/h Átesési sebesség (VSO): 83 km/h Manõverezési sebesség (VA): 220 km/h |
Tomas igazán nagy dobása a Bf 109 G UL-esítése volt. |
Lépték: 82% Fesztáv: 8,18 m Hosszúság: 7,25 m Szélesség: 2,12 m Motor: Rotax 912S Max. felszállótömeg: 450/472,5 kg Tesztje elõreláthatóan a februári Motormadárban. |
Sz. Gy.