HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Forgószárnyas UL

CH–7, a potenci√°lis UL helikopter


Shuhei Seki bar√°tunk, a barefoot-bajnok jap√°n milliomos pil√≥ta haver, akit a Blois-ba tett k√∂z√∂s kir√°ndul√°sunk √≥ta csak Sushinak bec√©z√ľnk, volt olyan kedves, hogy felh√≠vta figyelm√ľnket a CH–7 Kompressre, miut√°n v√©g√©rv√©nyesen eld√∂nt√∂tte, hogy ink√°bb G1-et v√°s√°rol mag√°nak. Jap√°n keleti partj√°n, egy elhagyatott √≥ce√°nparti luxusingatlan√°nak a megk√∂zel√≠t√©se √©s kiszolg√°l√°sa szempontj√°b√≥l tanulm√°nyozta √©veken √°t a lehets√©ges UL helikoptereket, majd d√∂nt√∂tt a STOL merevsz√°rny√ļ mellett. √ē saj√°t bevall√°sa szerint t√∂bb t√≠z √≥r√°t rep√ľlt a Kompresszel, √©s ha teheti, tov√°bbra is be-beugrik Igi√©khez Torino melletti placcukra hi√©n√°zni egy keveset, vagy hogy √ļgy is mondjuk: gal√°d m√≥don fenntartani a gy√°rt√≥ban azt a t√©vhitet, hogy el√Ķbb-ut√≥bb tal√°n csak megv√°s√°rol t√Ķl√ľk egyet, √©s ilyenkor mindig hoz egy √©ppen aktu√°lis √°raj√°nlatot, a legut√≥bbit pont 89 654 eur√≥r√≥l nett√≥ban, de val√≥j√°ban csak a Bell Jet Rangeren megszerzett √©s t√∂bb ezer √≥r√°s R22-esen fenntartott gyakorlat√°t (net√°n tud√°s√°t) pr√≥b√°lja gazdas√°gosan szinten tartani. Bevallotta, hogy a kis rotort√∂meggel rendelkez√Ķ, hajt√≥m√Ľle√°ll√°s eset√©n az autorot√°ci√≥ √©rdek√©ben rekordid√Ķ alatti √°ll√°ssz√∂g-v√°ltoztat√°st ig√©nyel√Ķ, mellesleg √°lland√≥an vibr√°l√≥, remeg√Ķ √©s minden v√©gtagra ig√©nyt tart√≥ rep√ľl√Ķszerkezetek m√°r nem cs√°b√≠tj√°k, olyan toler√°ns repcsik fel√© kacsingat √ļjabban, mint a motoros erny√Ķ, vagy a hihetetlen√ľl b√©k√©s term√©szet√Ľ √©s majdnem helikopteres tulajdons√°gokkal rendelkez√Ķ egri g√©pmad√°r.
√Čn azonban m√©g nem ismerem kell√Ķk√©ppen a forg√≥sz√°rnyasokat, m√©g a gir√≥t is √©ppen csak k√≥stolgatom, ez√©rt siker√ľlt beraknia a bogarat a f√ľlembe. Saj√°t tapasztalat h√≠j√°n kerestem egy √≠r√°st, ami kell√Ķen objekt√≠vnek t√Ľnt, ennek a ford√≠t√°sa k√∂vetkezik.
(Szabó György)

M√©g az 1993-as p√°rizsi Air Show-n l√°ttam egy csinos, s√Ķt st√≠lusos egy√ľl√©ses CH–7 Angelt. √Čp√≠t√©se √©s alkot√≥elemeinek min√Ķs√©ge egyar√°nt m√©ly benyom√°st tett r√°m. Egy√ľl√©ses l√©v√©n azonban nem volt el√©g meggy√Ķz√Ķ sz√°momra.
’98-ban a gy√°rt√≥ HeliSport „piacra dobta” a k√©t√ľl√©ses CH–7 Kompresst. Meg is n√©ztem az oldalukon, √©s meglepett, hogy milyen kicsi: az utas k√∂zvetlen√ľl a pil√≥ta m√∂g√∂tt foglal helyet, √≠gy a helikopternek enyhe „motorker√©kp√°ros be√ľt√©se” van. 2000 nyar√°n egy nyaral√°ssal √∂sszek√∂tve l√°togattam el feles√©gemmel a torin√≥i Heli Sport gy√°rba. A HeliSport tulajdonosi k√∂r√©t h√°rom nagyszer√Ľ fiv√©r alkotja: Igi, Josy √©s Claudio Barbero, akik a vil√°gszerte ismert argentin helikoptertervez√Ķ, Augusto Cicar√©, valamint a Lamborghini Diabl√≥r√≥l h√≠res Marcello Gandini seg√≠ts√©g√©vel tervezt√©k √©s fejlesztett√©k az Angelt, valamikor a ’80-as √©vek v√©g√©n.
Josy Barbero, a m√©rn√∂k, megmutatta a helikoptert, √©s elmagyar√°zott mindent, amit a konstrukci√≥ r√©szleteir√Ķl tudni √©rdemes. A Kompress l√©nyeg√©ben az Angel k√©t√ľl√©sesre „feltuningolt” v√°ltozata. J√≥val kisebb, mint az R22 vagy a RotorWay 162F. Megjelen√©s √©s min√Ķs√©g tekintet√©ben els√Ķ pillant√°sra a Ducatti sportmotorjaira eml√©keztetett. Bele√ľlt√ľnk a feles√©gemmel – a „feeling” egykori motorost√ļr√°inkat id√©zte fel. Mindenesetre a helyzet intimit√°s√°ra val√≥ tekintettel szerencs√©sebb, ha az utas n√Ķnem√Ľ, de a param√©terei (√ļgymint s√ļly √©s magass√°g) mindenk√©ppen limit√°ltak. Az egy √≥r√°n√°l tov√°bb tart√≥ tandemrep√ľl√©s m√©g √≠gy is kiss√© k√©nyelmetlenn√© v√°lhat.
Mindezeken f√©lig-meddig t√ļltettem magam, Josy pedig rep√ľlt egy bemutat√≥t a kedv√ľnk√©rt.
Igi a c√©g vezet√Ķ oktat√≥ja, a Torin√≥t√≥l 60 kilom√©terre l√©v√Ķ Astiban van iskol√°ja. T√∂bben is oktatnak az iskola h√°rom Kompress helikopter√©vel, a h√©t minden napj√°n „nyitva tartanak”. A g√©pek – akkor 1300, 1500 √©s 1800 √≥ra volt benn√ľk – rendszerint „foglaltak”, a n√∂vend√©keknek v√°rniuk kell a sorukra. Sok Kompress-tulajdonos az iskola hang√°rj√°ban t√°rolja a g√©p√©t, √©n nagyj√°b√≥l egy tucatnyit l√°ttam.
A k√©t botkorm√°ny elrendez√©se rendhagy√≥, de megszokhat√≥. A kollekt√≠vkar el√©g hossz√ļ, dupla g√°zmarkolattal az oktat√≥ √©s a n√∂vend√©k sz√°m√°ra. A m√°sodik szett l√°bed√°l (amely elt√°vol√≠hat√≥) f√©l m√©terrel h√°tr√©bb √©s kijjebb kapott helyet, tol√≥rudakkal kapcsol√≥dik a vez√©rl√©shez. Sark√≠tott megold√°snak t√Ľnik, de m√Ľk√∂d√Ķk√©pes. Egy√©bk√©nt a Kompressen minden vez√©rl√©s tol√≥rudakkal t√∂rt√©nik, nincsenek k√°belek.
Igi betess√©kelt a Kompressbe, √©s megk√©rt, hogy vegyem fel a fejhallgat√≥t, kapcsoljam be a r√°di√≥t √©s a f√Ķkapcsol√≥t, majd k√∂vessem az utas√≠t√°sait. Azt√°n f√©lre√°llt, √©s n√©zte, hogy minden rendben t√∂rt√©nik-e. Mivel a kabintet√Ķplexi el√Ķrefel√© billen, k√∂nny√Ľ besz√°llni. A kabin a maga 820 millim√©teres „sz√©less√©g√©vel” sz√Ľk√∂snek t√Ľnik, de minden korm√°ny k√©nyelmesen el√©rhet√Ķ. James Bondnak bizony√°ra tetszene!
A Kompresst akt√≠v hangjelz√©ssel figyelmeztet√Ķ rendszerrel szerelt√©k fel, amely sz√°mos szenzorral √°ll kapcsolatban, valamint tartalmazza a rep√ľl√©s el√Ķtti √©s ut√°ni ellen√Ķrz√Ķ list√°t; a m√Ľszerfalon l√©v√Ķ k√©t kis nyom√≥gomb seg√≠ts√©g√©vel el√Ķre-h√°tra tudunk „mozogni” benne. A minden l√©nyeges param√©terre kiterjed√Ķ checklist k√∂nnyen k√∂vethet√Ķ, minden utas√≠t√°s ut√°n „sz√≥l”, majd egy sz√ľnet k√∂vetkezik. Az el√Ķre gomb megnyom√°s√°val kapjuk meg a k√∂vetkez√Ķ instrukci√≥t – egyetlen fontos l√©p√©s sem maradhat ki. K√∂nnyen kezelhet√Ķ, √©s k√ľl√∂n√∂sen a viszonylag ritk√°n rep√ľl√Ķ pil√≥t√°knak tesz j√≥ szolg√°latot. R√∂vid id√Ķn bel√ľl v√©gigfuttattam: motor rendben, kuplung be, lap√°tok forognak, olajh√Ķm√©rs√©klet √©s -nyom√°s a z√∂ld tartom√°nyban, a gy√ļjt√°s √©s a szabadonfut√≥ rendben. K√©szen √°lltam a felsz√°ll√°sra, m√©gpedig an√©lk√ľl, hogy b√°rmif√©le „inputot” kaptam volna Igit√Ķl – holott √©letemben el√Ķsz√∂r volt szerencs√©m ehhez a t√≠pushoz. Igi – aki k√∂r√ľlbel√ľl 178 centim√©ter magas √©s 80 kilogramm – helyet foglalt az oktat√≥i h√°ts√≥ √ľl√©sben, majd bek√∂t√∂tte mag√°t. A checklist utols√≥ instrukci√≥j√°nak megfelel√Ķen lez√°rtuk a kabintet√Ķt, felkapcsoltuk a
fordulatsz√°mtart√≥ automatik√°t (governor) a botkorm√°nyon l√©v√Ķ kis kapcsol√≥val (ez kapcsolatban √°ll a figyelmeztet√Ķ rendszerrel), meggy√Ķz√Ķdt√ľnk arr√≥l, hogy a rotor fordulatsz√°ma 104 sz√°zal√©kon van – √©s ezzel a checklist v√©g√©re √©rt√ľnk. A hang√°r mellett egy kis ter√ľleten Igi √°tadta a korm√°nyt. Hamarosan 3 m√©ter magasan f√ľggeszkedtem a f√∂ld felett. A Kompress √ľl√©s√©b√Ķl nem tudtam pontosan meg√≠t√©lni. Igi figyelmeztetett is, hogy ez nem a Hughes, amihez kor√°bban a szemm√©rt√©kemet „kalibr√°ltam”. A Kompress botkorm√°nya nagyon hasonl√≠t a Hughes 300C-√©hez, csak √©ppen nincsenek „f√°ziseltol√≥d√°sok”, √©s nem kell nagyobb er√Ķt kifejteni. K√∂nny√Ľ volt f√ľgg√©sben vezetni – gyorsan meg is j√∂tt a bizalmam. A forgat√≥nyomat√©kot ellens√ļlyoz√≥ ped√°lok olyanok, mint az R22-esben, de j√≥val √©rz√©kenyebbek azokn√°l. J√≥form√°n be se kell l√©pni √Ķket – kis t√ļlz√°ssal el√©g r√°gondolni... Egy√©bk√©nt nagyon sok farokrotoros-jogos√≠t√°st adtak ki erre a kis helikopterre – am√≠g ki nem pr√≥b√°ltam a g√©pet, nekem √ļgy t√Ľnt, t√ļls√°gosan is sokat. Olaszorsz√°gban ugyanis sokan j√°rnak saj√°t Kompress helikopterrel s√≠elni az Alpokba, √©s 3000 m√©ter f√∂l√∂tt m√°r k√∂vetelm√©ny ennek a jogos√≠t√°snak a megl√©te. Mindent egy√ľttv√©ve a Kompresszel k√∂nnyebb f√ľggeszkedni √©s elindulni, mint az R22-essel – b√°r itt meg kell jegyeznem, hogy √∂sszesen h√©t √≥r√°t rep√ľltem Robinsonnal.
A governor olyan, mint az R22-esen, mindig 104 százalékon tartja a fordulatszámot, leszámítva, hogy egy kicsit gyakrabban csavarja a gázmarkolatot, hogy megfeleljen a folyamatosan változó teljesítményigénynek.
K√∂r√ľlbel√ľl 32 kilom√©teres sebess√©ggel emelkedve, nagyon l√°gyan vezethet√Ķ, an√©lk√ľl, hogy t√°ncolni kellene a ped√°lokkal, vagy zsongl√Ķrk√∂dni a botkorm√°nnyal. Meglepett a Kompress emelked√Ķk√©pess√©ge: 210 m√©ter/perccel emelkedtem 80 kilom√©teres sebess√©ggel haladva a g√°zkar v√°ltoztat√°sa n√©lk√ľl. A rezg√©s szintje egy j√≥l kiegyens√ļlyozott 300C-re vagy R22-esre eml√©keztetett. A sebess√©get n√∂velve a 160 kilom√©ter/√≥r√°s maxim√°lis two-up utaz√≥sebess√©gig enyhe „lovagl√°st” √©szleltem. A jelens√©g nem szokatlan a k√©tlap√°tos helikopterek k√∂r√©ben, de elk√©pzelhet√Ķ az is, hogy a lap√°tok egy k√ļpon fut√°sa nem volt 100 sz√°zal√©kosan be√°ll√≠tva. Egyenesen rep√ľlve a sebess√©g n√∂vel√©s√©vel balra √©s h√°tra enyhe er√Ķt √©reztem a botkorm√°nyon. A tetej√©n l√©v√Ķ trimmkapcsol√≥ bekapcsol√°s√°val k√∂nny√Ľ volt az er√Ķket semleges√≠teni. Ezut√°n el√©g volt k√©t ujjal fogni a botot.
Egy darabig iskolak√∂r√∂zgett√ľnk, k√∂zel√≠t√©seket √©s lesz√°ll√°sokat csin√°ltunk, hogy ismerkedjem a korm√°nyokkal, azaz kitapasztaljam √©s √©rezzem a g√©pet. Minden korm√°nynak van √°ll√≠that√≥ s√ļrl√≥d√≥ f√©kje, hasonl√≥an a 300C-hez, ami – ha egyszer be√°ll√≠tott√°k – nagyon komfortoss√° teszi a rep√ľl√©st. Az alapm√Ľszerezetts√©g a k√∂vetkez√Ķ: kett√Ķs motor- √©s forg√≥sz√°rny-fordulatsz√°mm√©r√Ķ, sebess√©gm√©r√Ķ, variom√©ter, sz√≠v√≥t√©rnyom√°s-m√©r√Ķ √©s √ľzemanyagnyom√°s-m√©r√Ķ √©s egy n√©gyzet alak√ļ kijelz√Ķj√Ľ, t√∂bbfunkci√≥s motorellen√Ķrz√Ķ m√Ľszer. Ez a MED (multi-data engine digital display) a lelke a figyelmeztet√Ķ hangrendszernek is. Alacsony √©s magas forg√≥sz√°rny-fordulatsz√°m eset√©n f√©ny- √©s hangjelz√©ssel figyelmezteti a pil√≥t√°t. Ha a forg√≥sz√°rny fordulatsz√°ma 90 sz√°zal√©k al√° esik, utas√≠tja a pil√≥t√°t, hogy azonnal vegye lejjebb a kollekt√≠vet, √©s v√°ltson autorot√°l√°sra.
Ezut√°n Igi elvezetett a k√∂rny√©kbeli mez√Ķre, hogy ellen√Ķrizhessem a Kompress autorot√°l√°si karakterisztik√°j√°t. 200 m√©teren sz√≥lt, hogy engedjem lejjebb a kollekt√≠vet, k√ľl√∂nben t√ļlrep√ľl√ľnk a c√©lon. A Hughes 300C-vel a „l√°bak k√∂z√∂tt” kell keresni a lesz√°ll√≥helyet, m√≠g a Kompressn√©l a m√Ľszerfal f√∂l√∂tt kell eln√©zni. Leengedtem a kollekt√≠vet, majd siklani kezdtem. T√ļlrep√ľltem a kin√©zett lesz√°ll√≥helyen, √©s m√°r a k√∂vetkez√Ķ placc f√∂l√∂tt lebegtem. Nagyon kellemesen s√ľllyedt√ľnk: 425 m√©ter/perc 105 kilom√©ter/√≥r√°s sebess√©gn√©l 4,3:1-es sikl√≥sz√°mot adott ki. Az autorot√°lva kilebegtet√©s k√∂nnyen ment, kihaszn√°lva a forg√≥sz√°rny tehetetlens√©g√©t, amit a lap√°tok k√ľls√Ķ szakasz√°n a bel√©p√Ķ√©lbe be√©p√≠tett 2 kilogrammos √≥loms√ļly biztos√≠t. V√°ltoz√≥ magass√°gb√≥l t√∂bb autorot√°l√°st hajtottam v√©gre, √©s valamennyi √©lvezetes volt a l√°gy s√ľllyed√©snek √©s a j√≥ inerci√°nak k√∂sz√∂nhet√Ķen.
Igi mutatott egy fel- √©s lesz√°ll√°s szempontj√°b√≥l bizalomgerjeszt√Ķ ter√ľletet. Nagy kollekt√≠vet adtam, √©s f√ľgg√Ķlegesen 220 m√©ter/perccel, majd √°tt√©rve halad√°sba tov√°bb emelkedt√ľnk 380 m√©ter/perccel. Meg is ism√©teltem a „mutatv√°nyt”, az emelked√Ķk√©pess√©g nagyon j√≥nak t√Ľnt!
Ezut√°n a Kompress oldalsz√©l-√©rz√©kenys√©g√©t pr√≥b√°ltam ki: k√∂r√ľlbel√ľl 25 kilom√©teres sebess√©ggel oldalir√°nyban lebegve semmi probl√©m√°t nem tapasztaltam. Igi √°tvette a korm√°nyt, hogy megmutassa, mit tud m√©g a Kompress. T√∂bb kollekt√≠v, bot balra ki, √©s Igi addig t√°ncolt a ped√°lokon, m√≠g oldalir√°nyban 80–90 kilom√©ter/√≥r√°s sebess√©ggel nem haladtunk, majd – ha mindez m√©g nem lett volna el√©g – jobbra teljesen bel√©pte a ped√°lt, el√Ķrenyomta a botot, √©s a kollekt√≠vet kicsit leengedte. Ez√°ltal a Kompress h√°trafel√© kezdett emelkedni, majd meg√°llt, egy pillanatig f√ľggeszkedett, azt√°n visszat√©rt az egyenes rep√ľl√©shez. M√≠g Igi piruettezett, kigyulladt a minim√°lis √ľzemanyagszintet jelz√Ķ f√©ny (30 perces rep√ľl√©sre elegend√Ķ benzin maradt a tart√°lyban), ami a tov√°bbiakban k√©tpercenk√©nt hangjelz√©st is adott „ez √ľgyben”. √Ėtperces rep√ľl√©s ut√°n visszat√©rt√ľnk a hang√°rhoz – √≠gy a rep√ľlt id√Ķnk egy √≥ra √∂t perc volt.
A m√Ľszerfalon egy√©bk√©nt nincs √ľzemanyagszint-m√©r√Ķ, viszont van digit√°lis √ľzemanyagfogyaszt√°s-jelz√Ķ (liter/√≥r√°ban megadva √©s a teljes √ľzemanyag-mennyis√©get alapul v√©ve). Az utols√≥ 30 perc √ľzemanyag√°t k√∂zvetlen√ľl a kabin h√°tulj√°ban elhelyezett plexin kereszt√ľl l√°thatjuk. Abszol√ļt megb√≠zhat√≥ jelz√©s…
A lesz√°ll√°st k√∂vet√Ķ ellen√Ķrz√©st elv√©gezve kisz√°lltam, hogy mindent figyelembe v√©ve meghozzam a „v√©gs√Ķ d√∂nt√©st” – m√°r ami a v√°s√°rl√°st illeti.
Az al√°bbi szempontok alapj√°n hat√°roztam:
B√°r a kabin m√©rete nagyon kicsi, az utas m√©rete is limit√°lt, rep√ľlhetek csal√°dtagjaimmal. (A csal√°domban senki sem t√ļls√ļlyos √©s/vagy t√ļlm√©retes.) A Kompress mellett sz√≥lt a Gandini-st√≠lus – minden alkot√≥eleme a legapr√≥bb r√©szletekig maga a min√Ķs√©g, a sz√©ps√©g, a m√≠vess√©g –, valamint a legjobb √∂sszteljes√≠tm√©ny j√≥ hat√°rok k√∂z√∂tt, r√©szben a turbomotornak k√∂sz√∂nhet√Ķen. 297 kilogrammos √ľres s√ļly√°b√≥l ad√≥d√≥an kiv√°l√≥an sz√°ll√≠that√≥, √©s a lap√°tokat sem kell leszerelni r√≥la sz√°ll√≠t√°shoz. A motor j√≥l hozz√°f√©rhet√Ķ √©s ellen√Ķrizhet√Ķ, √≥lmozott √©s √≥lommentes benzinnel egyar√°nt √ľzemel, √©s repbenzin haszn√°lat√°n√°l sem kell teljes√≠tm√©nyvesztes√©ggel sz√°molni. Ellens√ļly nincsen a g√©pen. B√°r a Kompress a k√©t√ľl√©ses kit helikopterek legdr√°g√°bbika, m√©g mindig j√≥ √°r-√©rt√©k ar√°nyt k√©pvisel, hiszen sok olyasmi az alapfelszerelts√©g√©hez tartozik, ami m√°s c√©gn√©l csak extrak√©nt rendelhet√Ķ. Mellette sz√≥lt a 15–32 liter/√≥r√°s fogyaszt√°s, illetve a fogyaszt√°si √©rt√©kek k√∂z√∂tti t√°g intervallum. T√©ny, hogy messze ez a legkisebb a k√©t√ľl√©ses kit helikopterek k√∂r√©ben, de a legteljesebb kombin√°ci√≥t k√≠n√°lja „hardver” √©s teljes√≠tm√©ny tekintet√©ben.
Azaz: nem a tökéletes, de esetemben az optimális választást.
Az √©n Kompressem – amely ut√≥bb a ZU–CNY lajstromjelet kapta – 2000 m√°rcius√°ban √©rkezett meg hozz√°m, egy 3,2 x 1,3 x 1,3 m√©teres fadobozban. 18 h√≥nappal √©s 800 munka√≥r√°val k√©s√Ķbb √°llt k√©szen a rep√ľl√©sre. √Čp√≠t√©s k√∂zben n√©h√°ny kisebb m√≥dos√≠t√°st is elv√©geztem rajta.
A „sz√Ľzfelsz√°ll√°s” el√Ķtt ism√©t ell√°togattam Igi iskol√°j√°ba, Astiba, hogy rep√ľljek m√©g n√©h√°ny √≥r√°t az √Ķ gy√°ri g√©p√ľkkel. H√°rom egy√≥r√°s rep√ľl√©s ut√°n m√°r eg√©sz otthonosan √©reztem magam a Kompressben. A helikopteres tesztrep√ľl√©sben egy√©bk√©nt az a legszebb, hogy el√Ķsz√∂r csak n√©h√°ny l√°bnyira kell elemelkedned a f√∂ldt√Ķl nulla sebess√©ggel – m√≠g mindent ellen√Ķrz√∂l, k√∂zel az anyaf√∂ld.
Els√Ķ f√ľggeszked√©sem a saj√°t helikopteremmel t√∂k√©letesen siker√ľlt – m√©g l√°gyabbnak t√Ľnt, mint a gy√°ri g√©ppel. K√©s√Ķbbi rep√ľl√©seim sor√°n egyre messzebbre mer√©szkedtem, √©s egyre t√∂bb id√Ķt t√∂lt√∂ttem a leveg√Ķben. A leghoszszabb egyed√ľlrep√ľl√©sem lesz√°ll√°s n√©lk√ľl k√©t √≥ra volt. Jelenleg 60 √≥r√°m van – minden perc√©t √©lveztem.
Az √©p√≠t√©s sor√°n – ahogy az m√°r √°ltal√°ban lenni szokott – felmer√ľlt ugyan n√©h√°ny apr√≥ probl√©ma, ezeket azonban a HeliSport gyorsan megoldotta. Csak dics√©rni tudom √Ķket. Ha vas√°rnap k√ľldtem nekik egy e-mailt, szerda-cs√ľt√∂rt√∂kre meg is √©rkezett a hi√°nyz√≥ vagy „elcser√©lt” alkatr√©sz.
Ahogy gy√Ľltek a rep√ľlt √≥r√°im – k√ľl√∂n√∂sebb „repesem√©ny” n√©lk√ľl –, egyre n√Ķtt a bizalmam a Kompress ir√°nt, olyannyira, hogy utast is vittem vele, t√∂bbek k√∂z√∂tt a gyerekeimet is.
Sz√°mos alkalommal sz√°lltam le vend√©gl√°t√≥-ipari m√Ľint√©zm√©nyek mellett eb√©delni vagy csak egy te√°ra – a csinos kis rep√ľl√Ķeszk√∂z mindig maga k√∂r√© vonzotta az √©rdekl√Ķd√Ķket.
Egy 75 kilogramm s√ļly√ļ pil√≥t√°val (aki √©n voln√©k) a Kompress teljes√≠tm√©nye kiemelked√Ķen j√≥ 535 m√©ter/perces emelked√©ssel, k√©t √≥r√°ra elegend√Ķ √ľzemanyaggal, 160 kilom√©ter/√≥r√°val utazva 32 higanyh√ľvelyk sz√≠v√≥t√©rnyom√°ssal (turb√≥motor!!), ami 23 liter/√≥r√°s fogyaszt√°st jelent. √Čn a magam r√©sz√©r√Ķl legt√∂bbsz√∂r 135–145 kilom√©ter/√≥r√°val, 28–29-es sz√≠v√≥t√©rrel rep√ľltem, √≠gy a fogyaszt√°s 18 liter/√≥ra volt.
A p√≥ttart√°ly – amely 10 perc alatt felszerelhet√Ķ – tov√°bbi 70 percnyi rep√ľl√©st tesz lehet√Ķv√©. A p√≥ttart√°ly √ľzemanyagrendszer√©t nem is kell leszerelni, √≠gy az b√°rmikor gyorsan csatlakoztathat√≥. A teljes √ľzemanyag-mennyis√©g 61 liter – a f√Ķtart√°ly√© 40 liter, a p√≥ttart√°ly√© 21 liter –, ami sz√≥l√≥ban elm√©letileg 475 kilom√©teres hat√≥t√°vols√°got jelent, 140 kilom√©ter/√≥r√°s sebess√©ggel. Utassal a hat√≥t√°vols√°g k√∂r√ľlbel√ľl 355 kilom√©ter (biztons√°gi tartal√©k n√©lk√ľl!).
A Kompresst – a k√∂nny√Ľ sz√°ll√≠that√≥s√°gnak k√∂sz√∂nhet√Ķen – csal√°di nyaral√°sokra is magammal vihetem – b√°r ha j√≥ az id√Ķ, helikopterrel megyek, √©s a feles√©gem vontatja aut√≥val az ut√°nfut√≥t. Sokat jelent sz√°momra, hogy v√°laszthatok a sz√°ll√≠t√°s √©s a rep√ľl√©s k√∂z√∂tt – √≠gy nem kell idegeskednem az id√Ķj√°r√°s, illetve a visszarep√ľl√©s miatt. A motorra, a forg√≥sz√°rnyagyra √©s a farokl√©gcsavarra v√≠z√°ll√≥ takar√≥kat vettem, melyek sz√°ll√≠t√°s k√∂zben t√∂k√©letesen meg√≥vj√°k a g√©pet a nedvess√©gt√Ķl.
Mivel gyakran rep√ľl√∂k sz√≥l√≥ban, az ut√°nfut√≥t √ļgy terveztem meg, hogy „egyemberes √ľzemm√≥dban” is le-fel tudjam pakolni a helikoptert. El√Ķbbi „m√Ľvelet” 15 percet, ut√≥bbi 25 percet vesz ig√©nybe (a g√©pet k√∂r√ľl√°ll√≥ „drukkerekkel” val√≥ eszmecser√©t is bele√©rtve).
A Kompresst otthon, a m√Ľhelyemben t√°rolom, egy k√∂zeli placcon szoktam fel- √©s lesz√°llni. A k√∂rny√©kbeliek szerint nagyon halkan rep√ľl.
A Kompress √ľzemeltet√©si k√∂lts√©geit 2000 √≥r√°ra a HeliSport kalkul√°ci√≥ja szerint 38 eur√≥/√≥r√°ra sz√°m√≠tottam – amiben term√©szetesen nincs benne az √ľzemanyag, tov√°bb√° a sz√©les k√∂r√Ľ biztos√≠t√°s √©s az amortiz√°ci√≥ sem. Nem sz√°moltam bele az al√°bbi k√∂lts√©geket sem: – 29 eur√≥/√≥ra az adott id√Ķk√∂z√∂nk√©nt el√Ķ√≠rt cser√©k (olajsz√Ľr√Ķ, olaj, gyertya). Mindezt amat√Ķr √©p√≠t√Ķk√©nt √©n is el tudom v√©gezni a m√Ľhelyemben; saj√°t magamnak nem sz√°m√≠tottam fel √≥rab√©rt.
– 9 eur√≥/√≥ra az el√Ķ√≠r√°s szerinti 1200 √≥r√°s motornagyjav√≠t√°s a helyi Rotax-k√©pviseletn√©l.
Az √ľzemanyagk√∂lts√©g √©rtelemszer√Ľen v√°ltozhat annak f√ľggv√©ny√©ben, hogy hol √©lsz √©s hogyan rep√ľlsz. Az √©n √°tlagfogyaszt√°som sz√≥l√≥ban 18 liter/√≥ra, utassal 24 liter/√≥ra.
Az alapkit √°ra 66 000 eur√≥, erre „j√∂n m√©g r√°” a Rotax motor, azaz nagyj√°b√≥l 18 000 eur√≥, valamint a m√Ľszerek (bel√°t√°s szerint). √Čn a magam r√©sz√©r√Ķl a gy√°rt√≥ √°ltal k√≠n√°lt opci√≥k mindegyik√©t beszereltettem a g√©pembe – plusz Becker r√°di√≥, Garmin mode C transzponder √©s GPS. Ez√°ltal az √ľres s√ļly mind√∂ssze 20 kilogrammal n√Ķtt, amiben az 5 kilogramm s√ļly√ļ p√≥ttart√°ly is benne foglaltatik. Az er√Ķ√°tvitel a motort√≥l a f√Ķreduktorhoz n√©gy sz√©les, Kevlar-er√Ķs√≠t√©s√Ľ √©ksz√≠jjal t√∂rt√©nik, melyeket el√Ķre be√°ll√≠tott er√Ķvel egy elektromechanizmus fesz√≠t. Ugyanezt a kuplungrendszert alkalmazz√°k az R22-esn√©l is. A f√Ķreduktorban egy k√ļpt√°ny√©rker√©kp√°r seg√≠ts√©g√©vel fordul a hajt√°s 90 fokot. A farokl√©gcsavar meghajt√°sa 33 millim√©ter √°tm√©r√ļj√Ľ, a farokgerend√°ban k√©t helyen csap√°gyazott alum√≠niumtengellyel t√∂rt√©nik.
A f√Ķreduktor fels√Ķ csap√°gy√°t nyom√°s alatti olaj keni. Idetartozik m√©g egy olajsz√Ľr√Ķ √©s egy olajh√Ľt√Ķ is a rendszerhez. Az olaj szintje a kabinb√≥l ellen√Ķrz√Ķ ablakon kereszt√ľl l√°that√≥. A farokreduktor szerkezete nagyon egyszer√Ľ, hasonl√≥an a Hughes√©hoz. Ott nincs forg√°csjelz√Ķ be√©p√≠tve, de a leereszt√Ķdug√≥ m√°gneses, mely √∂sszegy√Ľjti az esetleges f√©mforg√°csokat. Mindk√©t √°tt√©telh√°z h√Ķb√©lyegekkel van ell√°tva, melyek a rep√ľl√©s el√Ķtti ellen√Ķrz√©s sor√°n ellen√Ķrizend√Ķk. A Kompressen nincs d√Ķl√©s(vez√©rl√Ķ) automata, ehelyett himbaszer√Ľen m√Ľk√∂d√Ķ z√°rt csap√°gy van a f√Ķreduktor alatt. Ennek seg√≠ts√©g√©vel k√©t, a forg√≥sz√°rnytengely belsej√©ben elhelyezett tol√≥r√ļd juttatja el a vez√©rl√©st a lap√°tokhoz. A rendszer nem sokban t√©r el az Enstrom helikopteren alkalmazott√≥l.
A k√©t forg√≥sz√°rnylap√°t aszimmetrikus profilb√≥l √©p√ľl, √©s k√∂t√∂tt √ľzemid√Ķvel rendelkezik. A farokl√©gcsavar-lap√°tok szint√©n alum√≠niumb√≥l k√©sz√ľltek, 8 fokos elcsavar√°s√ļak.
A s√°rk√°ny t√∂rzsr√°csa kr√≥m-molibd√©n ac√©lcs√Ķb√Ķl k√©sz√ľlt, melyben 2 baros nyom√°ssal nitrog√©ng√°z van. Ezt a m√Ľszerfal alatti kis nyom√°sm√©r√Ķ m√Ľszer seg√≠ts√©g√©vel kell ellen√Ķrizni rep√ľl√©s el√Ķtt. Rendelkezik elektromos nyom√°s√©rz√©kel√Ķvel is, mely a figyelmeztet√Ķ f√©ny- √©s hangrendszerhez kapcsol√≥dik. T√∂r√©s eset√©n az el√Ķ√°ll√≥ nyom√°scs√∂kken√©s hat√°s√°ra jelz√Ķrendszer fog figyelmeztetni. Ezt a rendszert haszn√°lj√°k az Alouette helikoptereken is. Ez az ellen√Ķrz√Ķ rendszer lehet√Ķv√© teszi, hogy ne kelljen √°lland√≥an figyelni a m√Ľszerfalat. Csak akkor jelez, ha az el√Ķre be√°ll√≠tott hat√°r√©rt√©ket t√ļll√©pi valamelyik param√©ter. Forg√≥sz√°rny-fordulatsz√°m, motorfordulatsz√°m, kipufog√≥g√°z-h√Ķm√©rs√©klet mind a n√©gy hengern√©l, hengerfej-h√Ķm√©rs√©klet a h√°ts√≥ hengeren, a be√°raml√≥ leveg√Ķ h√Ķm√©rs√©klete, turb√≥nyom√°s-hat√°r√©rt√©k, motorolaj-olajh√Ķm√©rs√©klet, f√Ķreduktoron olajnyom√°s, olajh√Ķm√©rs√©klet, √ľzemanyagfogyaszt√°s liter/√≥ra, az elhaszn√°lt √ľzemanyag mennyis√©ge az utols√≥ null√°z√°st√≥l sz√°m√≠tva, √ľzemanyagnyom√°s, 30 perces √ľzemanyagk√©szlet, gener√°tor, a v√°zban l√©v√Ķ g√°z nyom√°sa √©s a motor√ľzemid√Ķ a figyelt param√©terek.

M√Ľszaki adatok:
Teljes hossza: 7,05 m
Kabin elej√©t√Ķl farokr√©sz v√©g√©ig: 5,5 m
Magass√°g: 2,24 m
Cs√ļsz√≥talpak sz√©less√©ge (nyomt√°v): 1,6 m
Forg√≥sz√°rny√°tm√©r√Ķ: 6,27 m
Lap√°t h√ļrhossza: 18 cm, elcsavar√°sa 6 fok
Farokl√©gcsavar √°tm√©r√Ķje: 1,02 m
Maxim√°lis felsz√°ll√≥s√ļlya: 500 kg
√úres s√ļly: 297 kg (az √∂sszes v√°laszthat√≥ berendez√©ssel)
√územanyag-kapacit√°s: 40 l (f√Ķ) + 21 l (p√≥ttart√°ly)
Vne: 206 km/h
Emelked√Ķk√©pess√©g 500 kg-mal: 320 m/perc (tandem, 61 l √ľzemanyaggal)
Emelked√Ķk√©pess√©g 297 kg-mal: 515 m/perc (sz√≥l√≥, 40 l √ľzemanyaggal)
F√ľggeszked√©s p√°rnahat√°sban: sz√≥l√≥ban 4000 m, k√©t szem√©llyel 3500 m-ig
F√ľggeszked√©s p√°rnahat√°son k√≠v√ľl: sz√≥l√≥ban 3300 m, k√©t szem√©llyel 2500 m-ig
Szolg√°lati magass√°g: 5000 m
Maxim√°lis magass√°g: 5000 m
Motor: Rotax 914 turbo
Teljesítmény, utazó: 100 LE, max. 35-ös szívótérnyomással 5000 m-ig
Teljesítmény, felszálló, 5 perc max.: 115 LE, 40-es szívótérnyomás, 2500 m-ig
További információ:
HeliSport oldal√°n: www.ch7helicopter.com

Albert Questiaux
Fordította: Mezei Katalin
Lektor√°lta: Kellner Tam√°s
Fotók: HeliSport-arhív


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.21 mŠsodperc