HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Vitorlázó

Matevz Lenarcic és a Sinus 912


Matevz
Sikeres vil√°g k√∂r√ľli rep√ľl√©s egyed√ľl egy ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķvel.

A pil√≥tabar√°ts√°gok egyszer√Ľen sz√∂v√Ķdnek, √©s legt√∂bbsz√∂r egy √©letre sz√≥lnak.
T√∂bb √©ve ismertem meg Matevz Lenarcic bar√°tomat Szlov√©ni√°ban. A Pipistrel UL-gy√°rban tal√°lkoztunk. K√ľl√∂nb√∂z√Ķ szempontok szerint v√°logatva ugyanazokat a rep√ľl√Ķg√©pt√≠pusokat kedvelt√ľk m√°r ismerets√©g√ľnk el√Ķtt is. Lenarcic 2002-ben Zenair Zodiac t√≠pust v√°lasztott vil√°g k√∂r√ľli √ļtj√°hoz. Ebben az id√Ķszakban √©n is Zodiac g√©ppel rep√ľltem. Persze, hogy ismertem a nev√©t a www.worldtranssiberia.com internetes oldalr√≥l.

Az els√Ķ vil√°g k√∂r√ľli rep√ľl√©se nem siker√ľlt teljesen. Az √ļt nehezebb transzszib√©riai √©s amerikai r√©sz√©nek teljes√≠t√©se ut√°n a kanadai hat√≥s√°g nem adott enged√©lyt az UL-nek az Atlanti-√≥ce√°n √°trep√ľl√©s√©hez. A b√ľrokr√°cia akad√°lyozta meg a vil√°g k√∂r√ľli √ļt befejez√©s√©t. Matevz nem keseredett el. Majd legk√∂zelebb! Ha egy gondolat meg√©rlel√Ķdik benne, nem adja fel, csak f√©lreteszi egy id√Ķre, √©s m√°s, √©rdekesebb dolgok ut√°n sorolja. K√∂zben megh√≥d√≠tott 8000 m√©teres cs√ļcsokat Nep√°lban, √©s tett egy r√∂vid gyalogos kit√©r√Ķt az √Čszaki-sarkk√∂r√∂n t√ļli ter√ľletekre.
A hossz√ļ, mag√°nyos utaz√°sok alatt √©rlelte mag√°ban az UL-es vil√°g k√∂r√ľli √ļt r√©szleteit.
Tavaly ny√°ron j√∂tt egy telefon t√Ķle: 2004. j√ļnius 7-√©n indul Szlov√©ni√°b√≥l az √ļjabb vil√°g k√∂r√ľli √ļtra Sinus 912 ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķvel, egyed√ľl. Az els√Ķ lesz√°ll√°st Szegeden tervezi. Izgalommal v√°rtuk bar√°taimmal a rep√ľl√Ķt√©ren. A meteor viharos szelet √©s helyi zivatarokat jelzett. A szegedi toronyban hallottam, hogy egy Piper visszafordult P√©csr√Ķl, mert rossz az id√Ķ. Gondoltuk, az UL biztosan nem tud elj√∂nni ezen az √ļtvonalon. De t√©vedt√ľnk, kisv√°rtatva bejelentkezett lesz√°ll√°sra a k√∂nnyed kis rep√ľl√Ķg√©p pil√≥t√°ja. √Ėr√∂mmel l√°ttam vend√©g√ľl √©s seg√©dkeztem a tankol√°sban, illetve a m√°snapi rep√ľl√©si terv elint√©z√©s√©ben.
Este j√≥t besz√©lgett√ľnk, √©s sz√°mba vett√ľk, mit is v√°ltoztattak a Sinuson a vil√°g k√∂r√ľli √ļthoz. Meglep√Ķen keveset. A jobb oldali botkorm√°nyt kivett√©k, hogy t√∂bb hely legyen a sz√ľks√©ges felszerel√©shez. Nagyobb tank ker√ľlt a sz√°rnyakba – 160 liter √ľzemanyaggal a hossz√ļ sz√°rny√ļ Sinus m√°r 2000 kilom√©ter felett k√©pes teljes√≠teni lesz√°ll√°s n√©lk√ľl. √Čs term√©szetesen a kieg√©sz√≠t√Ķ m√Ľszerek. Matevz VFR rep√ľl√©sre tervezte az utat, de az id√Ķj√°r√°s k√©nyszer√≠t√Ķ erej√Ľ lehet. M√Ľhorizont, VOR r√°di√≥ is helyt kapott a m√Ľszerfalon, √©s a GPS: Garmin 295.

Sinus a b√ļzamez√Ķn
Jakutszk, Oroszorsz√°g
– Mi√©rt a hossz√ļ sz√°rny√ļ Sinust v√°lasztottad a vil√°g k√∂r√ľli √ļtra?
– Els√Ķ l√°t√°sra beleszerettem ebbe a g√©pbe, √©s rep√ľl√Ķtulajdons√°gai mindenben megfelelnek sz√°momra. A 60–200 kilom√©teres sebess√©gtartom√°ny a hihetetlen√ľl alacsony, 8 literes √≥r√°nk√©nti √ľzemanyag-fogyaszt√°s mellett csak olyan g√©ppel √©rhet√Ķ el, melynek minden porcik√°j√°t rep√ľl√©sre tervezt√©k. A kor√°bbi utam sor√°n pedig az egyik probl√©m√°t a norm√°l min√Ķs√©g√Ľ benzin beszerz√©se okozta – ez a gy√©ren lakott szib√©riai ter√ľleteken nem mindig egyszer√Ľ feladat. A 2000 kilom√©teres hat√≥t√°vols√°g nagy seg√≠ts√©g lehet ilyen helyzetekben. Mindemellett a Sinus √°ltal ny√ļjtott k√©nyelem ut√°nozhatatlan – mintha csak panor√°mafotelban √ľlve t√∂lten√©m a napot, t√≠z√≥r√°nyi rep√ľl√©s ut√°n is j√≥l mozognak az izmaim. Legal√°bb ennyire l√©nyeges szempont volt a kil√°t√°s is. Az √ļt egyik f√Ķ c√©lja ugyanis a fot√≥z√°s volt, √©s e tekintetben is ez a g√©p a legalkalmasabb.
– Fot√≥idat r√©g√≥ta ismerj√ľk a www.lenarcic.net lapr√≥l is. Mi k√©sztet a vil√°g elhagyatott t√°jainak felfedez√©s√©re?
– Sok√°ig kutat√≥ biol√≥gusk√©nt dolgoztam, mik√∂zben a term√©szet √©s a t√°voli t√°jak ut√°n v√°gyakoztam. Csak a d√∂nt√©st kell meghozni, √©s ha van benned el√©g b√°tors√°g, √©letm√≥dot v√°ltoztathatsz. √Čn megtettem. √Čvek √≥ta fot√≥z√°sb√≥l, √ļtle√≠r√°sokb√≥l √©lek – √©s szabad vagyok. Tibet, Szib√©ria, Alaszka, Izland √©s az √©szaki sarkvid√©k – sz√°momra a
Magadan, Oroszorsz√°g
legkedvesebbek, csod√°latos t√°jai F√∂ld√ľnknek. Szinte mindenhol visszat√©r√Ķ ismer√Ķsk√©nt √ľdv√∂z√∂lnek.
A Himal√°j√°ban m√°r hat alkalommal j√°rtam. Az ottaniak nagyon kedvesek, az emberi kapcsolatok hihetetlen√ľl fontosak sz√°mukra – az √Ķ √©let√ľk val√≥ban err√Ķl sz√≥l.
– Visszakanyarodva a rep√ľl√©shez: milyen pil√≥tajogos√≠t√°sod van?
– Csak a nemzetk√∂zi rep√ľl√©sekhez legsz√ľks√©gesebb: PPL, CVFR.
– Milyen kieg√©sz√≠t√Ķ felszerel√©st viszel magaddal?
– Nem t√ļl hossz√ļ a lista, ugyanakkor a felszerel√©seket nagy k√∂r√ľltekint√©ssel √©s persze a biztons√°got szem el√Ķtt tartva v√°logattuk √∂ssze. Nagy hat√≥t√°vols√°g√ļ HF r√°di√≥ √©s egy felf√ļv√≥d√≥ ment√Ķcs√≥nak a tenger feletti szakaszokra, term√©szetesen t√ļl√©l√Ķ-√©lelmiszercsomag, automata v√©szjelad√≥ √©s szatellit telefon. Tov√°bb√° note book, szatellit modem √©s Inmarsat a g√©p folyamatos ut√°nk√∂vet√©s√©hez. A k√∂nny√Ľ s√°tor, a v√≠zhatlan ruh√°zat √©s k√∂nnyg√°zspray a vad√°llatok ellen minden utam n√©lk√ľl√∂zhetetlen kell√©ke. Tal√°n a fot√≥felszerel√©s a legterjedelmesebb: a teljes digit√°lis √©s filmes rendszer velem van.

M√°snap reggel l√°tszott, hogy zivatarokat ker√ľlgetve folytatja az √ļtj√°t Matevz.
Ir√°ny Donyeck: 1660 kilom√©ter. Mindv√©gig nyomon k√∂vethett√ľk izgalmas √ļtj√°t, naponta friss√≠tett napl√≥szer√Ľ le√≠r√°sa alapj√°n.

Yukon, Alaszka
(A r√©szletes besz√°mol√≥ m√©g mindig olvashat√≥ a www.rtvslo.si/protisoncu oldalon.) Matevz a Sinus UL-lel 80 nap alatt sikeresen teljes√≠tette az els√Ķ egyed√ľli vil√°g k√∂r√ľli utat.
√Ėt Sinus tiszteleg Szegeden Matevz tisztelet√©re

Nemr√©g egy szlov√©niai rep√ľl√Ķnapon tal√°lkoztunk.
РMicsoda ritkaság itthon találkozni veled! Ismét gratulálok a 80 napos körutazáshoz! Mi volt a legnehezebb?
– Megint a l√©gi ir√°ny√≠t√°s b√ľrokr√°ci√°ja okozta a legt√∂bb gondot. Az el√Ķzetesen tervezett √ļtvonalon nem engedtek be K√≠n√°ba, √©s a szib√©riai √ļtvonalon is t√∂bbsz√∂r neh√©z volt rep√ľl√©si enged√©lyt szerezni. Oroszorsz√°gban lassan terjedt az enged√©lyez√©sek h√≠re: egy alkalommal MiG vad√°szg√©pekkel k√©nyszer√≠tettek lesz√°ll√°sra egy ilyen f√©lre√©rt√©s miatt. Csak diplomat√°k k√∂zbenj√°r√°s√°val siker√ľlt d√Ľl√Ķre jutni az orosz l√©gi ir√°ny√≠t√°ssal. Az id√Ķj√°r√°s is zord arc√°t mutatta, sokszor tal√°lkoztam viharokkal. V√©g√ľl is 25 napon rep√ľltem, m√©gis 80 napig tartott a teljes k√∂rutaz√°s.
– Volt-e m√Ľszaki gondod a Sinusszal?
– Semmi komoly. Egy defekt, √©s m√©g k√©t alkalommal l√°tta szerel√Ķ. Amerik√°ban √©s az √ļt legv√©g√©n, Olaszorsz√°gban a Rotax-k√©pviseletek azonnal rendelkez√©sre √°lltak. Eldugult l√©gsz√Ľr√Ķket √©s gyerty√°kat cser√©ltek ki.
РA legszebb élmények?
– Az √ļt sor√°n sz√°momra az emberek bar√°ts√°goss√°ga volt a legszebb. Minden√ľtt roppant seg√≠t√Ķk√©szek voltak. Nagyon sok r√©gi √©s √ļj ismer√Ķsnek tartozom k√∂sz√∂nettel. M√©g id√Ķben, azaz az Oshkosh Airventure idej√©n siker√ľlt landolni – az √ļtvonalban is szerepl√Ķ – Wisconsinban. Felejthetetlen √©lm√©ny, ahogy a vil√°g legnagyobb rep√ľl√Ķfesztiv√°lj√°nak sz√°zezres k√∂z√∂ns√©ge ezt a kis g√©pet fogadta. A sz√°momra kedves t√°voli t√°jak persze √∂r√∂kre az eml√©kezetembe v√©s√Ķdtek, √©s a terveknek megfelel√Ķen szponzoraimnak is tudtam igaz√°n egyedi fot√≥kat sz√°ll√≠tani. √ćzel√≠t√Ķket az√≥ta is sokfel√© tal√°lni a neten.

Bajusz Huba
Fot√≥k: Matevz Lenarcic √©s a szerz√Ķ


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.09 mŠsodperc