HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Az egriek v√°lasza az iXessre


„T√°j√©koztat√≥, 57-63 √©s 57-58 motoros s√°rk√°nyok, √∂t perccel egri felsz√°ll√°s
ut√°n, emelked√Ķben QNH 1008 szerinti 500 m-re, tartunk T√∂k√∂lre”
Egy kis √∂nkritik√°tlans√°ggal m√©g azt is gondolhatn√°m, hogy Moln√°r Zolik√°t ideges√≠thette m√°r, hogy mindig csak a tr√°jkj√°t dics√©rem, sz√°rny dolg√°ban azonban az Air Creation term√©keit r√©szes√≠tem el√Ķnyben. Ez egy√©bk√©nt lehet, hogy puszta sznobizmus. Lehet, hogy a szok√°s hatalma. Lehet, hogy tapasztalat. Magam sem tudom. Mindenesetre j√≥lesik a m√°jamnak azt gondolni, hogy Zolika picit az √©n hat√°somra is gondolta azt, hogy be kell bizony√≠tania: tud √Ķ olyan csodasz√°rnyat rittyenteni, mint az iXess, s√Ķt…

Ennek √©rdek√©ben √∂sszedugta a fej√©t √©vsz√°zados cimbor√°j√°val, T√≥th Ferenc alias Pamaccsal, a motoros s√°rk√°nyrep√ľl√©s minden h√°jjal megkent, h√©tpr√≥b√°s v√©n kujonj√°val. Ha nem volna nekem is haverom az illet√Ķ, nem mern√©m ilyen megtisztel√Ķ nevekkel illetni, de volt m√°r egy-k√©t rep√ľl√Ķs kalandunk k√∂z√∂sen. A legfrissebb a ma reggeli, amikor is elindultunk Nagykanizs√°ra, a Ferinc Vince-f√©le triatlonra, de Si√≥fok el√Ķtt visszafordultunk a zuhog√≥ es√Ķben, m√©g miel√Ķtt IMC-be ker√ľlt√ľnk volna. T√≠z √©vvel ezel√Ķtt m√©g gondolkod√°s n√©lk√ľl bev√°llaltuk volna, de m√°ra, √ļgy t√Ľnik, √∂reg pil√≥t√°k lett√ľnk, √©s mint kateg√≥ria, ez k√∂ztudottan a b√°tor pil√≥ta ellent√©zise.
Igen, j√ļlius 23-√°ig v√°rtam ennek a term√©kbemutat√≥nak a meg√≠r√°s√°val, mert rem√©ltem, hogy egy nagy siker√Ľ sportrendezv√©nyr√Ķl sz√°molhatok be az erre k√ľl√∂n fenntartott oldalon, de az id√Ķj√°r√°s m√°sk√©pp d√∂nt√∂tt.
A n√©gyhengeres soros be-fecskendez√Ķs motor a tit√°n
kipufog√≥cs√∂vek m√Ľv√©szi sz√≠n√°rnyalataival
Az iXessre adott v√°lasz k√©sz√ľlt√©r√Ķl keringtek a mendemond√°k rendesen, de √©lesben, ahogy politikailag korrekt mondani manaps√°g: „l√°jv”, j√ļlius k√∂zep√©n l√°ttam el√Ķsz√∂r. Ami r√∂gt√∂n felt√Ľnt, az als√≥-fels√Ķ v√°szonbor√≠t√°s dobfeszess√©ge, t√∂k√©letes r√°ncmentess√©ge volt. Ezt a hat√°st a konkurenci√°-hoz hasonl√≥an √ļgy √©rt√©k el, hogy a k√©t fel√ľlet kil√©p√Ķ√©l fel√Ķli illeszt√©s√©n√©l gum√≠rozott v√°szoncs√≠kot haszn√°ltak. Az als√≥ sodronyok is feszesek, a latnik sem l√∂ty√∂gnek zs√°kjaikban. A bel√©p√Ķ√©l kem√©ny tapint√°s√ļ, sz√∂ge hegyes, a profil maga sokkal laposabb, mint az eddigi egri sz√°rnyak√©. A kil√©p√Ķ√©lt t√∂bb mint 10 cm-t k√©pes g√∂rb√≠teni a hagyom√°nyos „teker√Ķs” trimm, ami a trap√©z j√≥ h√ļsz cm-es el√Ķre-h√°tra v√°ndorl√°s√°t eredm√©nyezi semleges helyzetben.
Ez bombabiztos „S” profilt eredm√©nyez, ami turbulenci√°ban garant√°ltan bev√°lik.
A sz√°rnyv√©gek karcs√ļs√°ga 100 km/h feletti utaz√≥sebess√©get √©s 150 km/h k√∂r√ľli v√©gsebess√©get √≠g√©r, de ezek az √©rt√©kek m√°r csak sz√°rny-tr√°jk egy√ľttesben √©rt√©kelhet√Ķek.
Ezen a ponton j√∂n a szuperb√≥nusz. Olyasmi, mint amikor felh√≠vnak telefonon, hogy nem el√©g, hogy nyert√©l egy olyan sorsh√ļz√°son, melyen soha nem is vett√©l r√©szt, de pluszba kapsz m√©g egy soron k√≠v√ľli extra aj√°nd√©kot is.
A Zolika-f√©le iXess-ver√Ķ sz√°rny, az m√°r √∂nmag√°ban f√Ķnyerem√©ny haz√°nk fiainak, mert ugye legal√°bb annyit tud, mint a franci√°k csodasz√°rnya, de csak feleannyiba ker√ľl. A baj csak az, hogy az 582-es Rotax 90 km/h-s nyugd√≠jas utaz√≥sebess√©gen m√©g kiszolg√°lja az eff√©le penge sz√°rnyakat, de 120 km/h felett √©s 450 kg-os felsz√°ll√≥t√∂meggel m√°r nehezen b√≠rja. Ilyenkor a 6800-as motorfordulat sem mindig el√©g a nulla vari√≥hoz, a felsz√°ll√°si √ļthossz k√©ts√©gbeejt√Ķen hossz√ļ, az √ľzemanyag-fogyaszt√°s pedig katasztrof√°lis. Maradna a 912-es Rotax, ha az nem volna pont olyan √≥sdi, mint amilyen dr√°ga.
Az √ļj sz√°rny aluln√©zetbõl. Neve m√©g nem publikus. Pamacs √°ll√≠t√≥lag biztatja Zolik√°t, hogy legyen: „Apollo Sex”.
Tudhat valamit…
Na k√©rem sz√©pen, erre j√∂n a Pamacs-f√©le csoda: egy 150 l√≥er√Ķs, ezres CBR Honda motorker√©kp√°r er√Ķm√Ľve, amit par√°d√©s egyszer√Ľs√©ggel √©s eredeti m√≥don integr√°ltak Egerben a Jet Starba. Els√Ķ l√°t√°sra fura, ahogy a motor kitakarja a l√©gcsavark√∂r egyharmad√°t, meg az is, hogy a sr√≥f tengelye nem a tr√°jk hossztengely√©ben van. De m√Ľk√∂dik, m√©gpedig j√≥l. A sebess√©gv√°lt√≥ √©s a kuplung is fennmaradtak, √≠gy motor ind√≠t√°sn√°l-le√°ll√≠t√°sn√°l nem forog a hatalmas h√°romtoll√ļ Powerfin l√©gcsavar, az √°ll√°ssz√∂g √©s a v√°lt√≥n kiv√°lasztott sebess√©gfokozat rengeteg kombin√°ci√≥s lehet√Ķs√©get k√≠n√°l a teljes√≠tm√©ny √©s f√Ķleg a nyomat√©k optimaliz√°l√°s√°ra.
Eddig 27 √≥r√°t rep√ľlt a szerkezet, a k√∂telez√Ķ apr√≥-csepr√Ķ t√∂k√©letlens√©gekt√Ķl eltekintve igen biztat√≥an. Tol√≥er√Ķ van d√∂givel, a precesszi√≥jelens√©g, b√°r √©rezhet√Ķ, abszol√ļt nem kezelhetetlen, m√©g csak nem is k√©nyelmetlen. A fogyaszt√°s a v√°rthoz k√©pest picit m√©g magas, nyolcezres fordulatsz√°mon m√°r nem olyan csendes a motor, mint illene. De a hangol√°s-csiszol√°s m√©g csak most k√∂vetkezik. Pamacs ezt csin√°lja reggelt√Ķl estig, mindenf√©le id√Ķj√°r√°sban. Tegnap egy√ľtt j√∂tt√ľnk haza Egerb√Ķl. Az csak term√©szetes, hogy felsz√°ll√°skor r√∂videbb volt a gurul√°si √ļthossza, mint az √©n Afrik√°t j√°rt g√©pemnek, hiszen az √©n motorom „csak” nyolcvanlovas. De ut√°na nem volt k√©nyelmetlen k√∂tel√©kben rep√ľlni, pedig h√ļzni kellett rendesen, hogy a z√°porok-zivatarok ker√ľlget√©se ellen√©re napnyugt√°ra beess√ľnk T√∂k√∂lre. M√©g az itt-ott igen brut√°lis turbulenci√°t is szeml√°tom√°st j√≥l b√≠rta. A csomagt√©r f√∂l√© tornyosul√≥ soros n√©gyhengeres l√°tv√°ny√°t hamar megszokta szemem, k√∂nnyebben, mint azt, hogy a h√°ts√≥ kerekekr√Ķl m√©g hi√°nyzott a f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠kkal ell√°tott, c√°pauszonyszer√Ľ burkolat. Ha majd az is hely√©re ker√ľl, akkor lesz v√©gre egy igazi magyaros l√©gi j√°rm√Ľ a piacon: j√≥ is, sz√©p is, olcs√≥ is. Vagy tal√°n az m√°r kicsit sok is lesz? Nem j√∂n majd, hogy elhiggy√ľk, ak√°rcsak a szuperb√≥nuszt?
Szabó György írása és fotói


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.05 mŠsodperc