Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

Az egriek válasza az iXessre


„Tájékoztató, 57-63 és 57-58 motoros sárkányok, öt perccel egri felszállás
után, emelkedõben QNH 1008 szerinti 500 m-re, tartunk Tökölre”
Egy kis önkritikátlansággal még azt is gondolhatnám, hogy Molnár Zolikát idegesíthette már, hogy mindig csak a trájkját dicsérem, szárny dolgában azonban az Air Creation termékeit részesítem elõnyben. Ez egyébként lehet, hogy puszta sznobizmus. Lehet, hogy a szokás hatalma. Lehet, hogy tapasztalat. Magam sem tudom. Mindenesetre jólesik a májamnak azt gondolni, hogy Zolika picit az én hatásomra is gondolta azt, hogy be kell bizonyítania: tud õ olyan csodaszárnyat rittyenteni, mint az iXess, sõt…

Ennek érdekében összedugta a fejét évszázados cimborájával, Tóth Ferenc alias Pamaccsal, a motoros sárkányrepülés minden hájjal megkent, hétpróbás vén kujonjával. Ha nem volna nekem is haverom az illetõ, nem merném ilyen megtisztelõ nevekkel illetni, de volt már egy-két repülõs kalandunk közösen. A legfrissebb a ma reggeli, amikor is elindultunk Nagykanizsára, a Ferinc Vince-féle triatlonra, de Siófok elõtt visszafordultunk a zuhogó esõben, még mielõtt IMC-be kerültünk volna. Tíz évvel ezelõtt még gondolkodás nélkül bevállaltuk volna, de mára, úgy tûnik, öreg pilóták lettünk, és mint kategória, ez köztudottan a bátor pilóta ellentézise.
Igen, július 23-áig vártam ennek a termékbemutatónak a megírásával, mert reméltem, hogy egy nagy sikerû sportrendezvényrõl számolhatok be az erre külön fenntartott oldalon, de az idõjárás másképp döntött.
A négyhengeres soros be-fecskendezõs motor a titán
kipufogócsövek mûvészi színárnyalataival
Az iXessre adott válasz készültérõl keringtek a mendemondák rendesen, de élesben, ahogy politikailag korrekt mondani manapság: „lájv”, július közepén láttam elõször. Ami rögtön feltûnt, az alsó-felsõ vászonborítás dobfeszessége, tökéletes ráncmentessége volt. Ezt a hatást a konkurenciá-hoz hasonlóan úgy érték el, hogy a két felület kilépõél felõli illesztésénél gumírozott vászoncsíkot használtak. Az alsó sodronyok is feszesek, a latnik sem lötyögnek zsákjaikban. A belépõél kemény tapintású, szöge hegyes, a profil maga sokkal laposabb, mint az eddigi egri szárnyaké. A kilépõélt több mint 10 cm-t képes görbíteni a hagyományos „tekerõs” trimm, ami a trapéz jó húsz cm-es elõre-hátra vándorlását eredményezi semleges helyzetben.
Ez bombabiztos „S” profilt eredményez, ami turbulenciában garantáltan beválik.
A szárnyvégek karcsúsága 100 km/h feletti utazósebességet és 150 km/h körüli végsebességet ígér, de ezek az értékek már csak szárny-trájk együttesben értékelhetõek.
Ezen a ponton jön a szuperbónusz. Olyasmi, mint amikor felhívnak telefonon, hogy nem elég, hogy nyertél egy olyan sorshúzáson, melyen soha nem is vettél részt, de pluszba kapsz még egy soron kívüli extra ajándékot is.
A Zolika-féle iXess-verõ szárny, az már önmagában fõnyeremény hazánk fiainak, mert ugye legalább annyit tud, mint a franciák csodaszárnya, de csak feleannyiba kerül. A baj csak az, hogy az 582-es Rotax 90 km/h-s nyugdíjas utazósebességen még kiszolgálja az efféle penge szárnyakat, de 120 km/h felett és 450 kg-os felszállótömeggel már nehezen bírja. Ilyenkor a 6800-as motorfordulat sem mindig elég a nulla varióhoz, a felszállási úthossz kétségbeejtõen hosszú, az üzemanyag-fogyasztás pedig katasztrofális. Maradna a 912-es Rotax, ha az nem volna pont olyan ósdi, mint amilyen drága.
Az új szárny alulnézetbõl. Neve még nem publikus. Pamacs állítólag biztatja Zolikát, hogy legyen: „Apollo Sex”.
Tudhat valamit…
Na kérem szépen, erre jön a Pamacs-féle csoda: egy 150 lóerõs, ezres CBR Honda motorkerékpár erõmûve, amit parádés egyszerûséggel és eredeti módon integráltak Egerben a Jet Starba. Elsõ látásra fura, ahogy a motor kitakarja a légcsavarkör egyharmadát, meg az is, hogy a sróf tengelye nem a trájk hossztengelyében van. De mûködik, mégpedig jól. A sebességváltó és a kuplung is fennmaradtak, így motor indításnál-leállításnál nem forog a hatalmas háromtollú Powerfin légcsavar, az állásszög és a váltón kiválasztott sebességfokozat rengeteg kombinációs lehetõséget kínál a teljesítmény és fõleg a nyomaték optimalizálására.
Eddig 27 órát repült a szerkezet, a kötelezõ apró-cseprõ tökéletlenségektõl eltekintve igen biztatóan. Tolóerõ van dögivel, a precessziójelenség, bár érezhetõ, abszolút nem kezelhetetlen, még csak nem is kényelmetlen. A fogyasztás a várthoz képest picit még magas, nyolcezres fordulatszámon már nem olyan csendes a motor, mint illene. De a hangolás-csiszolás még csak most következik. Pamacs ezt csinálja reggeltõl estig, mindenféle idõjárásban. Tegnap együtt jöttünk haza Egerbõl. Az csak természetes, hogy felszálláskor rövidebb volt a gurulási úthossza, mint az én Afrikát járt gépemnek, hiszen az én motorom „csak” nyolcvanlovas. De utána nem volt kényelmetlen kötelékben repülni, pedig húzni kellett rendesen, hogy a záporok-zivatarok kerülgetése ellenére napnyugtára beessünk Tökölre. Még az itt-ott igen brutális turbulenciát is szemlátomást jól bírta. A csomagtér fölé tornyosuló soros négyhengeres látványát hamar megszokta szemem, könnyebben, mint azt, hogy a hátsó kerekekrõl még hiányzott a függõleges vezérsíkkal ellátott, cápauszonyszerû burkolat. Ha majd az is helyére kerül, akkor lesz végre egy igazi magyaros légi jármû a piacon: jó is, szép is, olcsó is. Vagy talán az már kicsit sok is lesz? Nem jön majd, hogy elhiggyük, akárcsak a szuperbónuszt?
Szabó György írása és fotói


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.11 msodperc