Aki vitorlázott már a Horizont
Repülõiskolánál,
annak biztosan volt alkalma kipróbálni a kényelmes
ACRO-t, a németországi Grob repülõgépgyár Astir
típuscsaládjának kétszemélyes
változatát. Elsõ
benyomásra meglepõ lehet nagy mérete, bár
valójában semmivel sem nagyon a "nagyvas"-nál.
Imponáló szépségét a formatervezett
mûanyagépítésének
és látványos festésének köszönheti.
A kabinban helyet foglalva a nagy belsõ
tér és a pazar kényelem miatt érzi úgy az
ember,
mintha direkt neki tervezték volna ezt a repülõt.
A gyártó névadó mérnökének vadászrepülõelõélete
nem tagadható le. Kényelem,
ergonómia,
tökéletes kilátás, elnyûhetetlenség sugárzik a
szerkezetrõl.
(Balról jobbra:) Bartucz "Steve" István, a Horizont Repülõiskola oktatója és Papp Tibor fotós. |
A kellemes meglepetések sora folytatódik, amikor
megfeszül a vontatókötél és a madár életre kell. A
kormányok hatékonysága
harmonikus összhangban
van egymással, az érzékelhetõ kormányerõ egyenes
arányban áll a kitérítés és a repülési sebesség
mértékével. Ez utóbbi
tulajdonságnak köszönhetõen
a pilóta akkor is tudomást szerez a gép sebességérõl
és a levegõ mozgásáról, ha éppen nem a mûszerfalat
figyeli. Az ACRO
vezetése élmény, még akkor is,
ha repülése a nagy felszállósúlyú repülõgépek
jellemzõit tükrözi.
- Négy szezont átfogó tapasztalatunk igazolja a
gép
sokrétû alkalmazhatóságát - mondja Fejes
Attila, a Horizont Repülõiskola ügyvezetõ igazgatója.
- Elsõ perctõl oktatunk, teljesítményt repülünk
és
mûrepülünk vele, de szerepelt már eredményesen
hullámtáborban, vett részt teljesítményrepülõ és
mûrepülõ versenyen is. Sportolóink között népszerû
a
távrepülést oktató módszerünk - ekkor az oktató
és növendéke az ACRO-ban ülve több száz kilométeres
távot tesz meg úgy, hogy a többiek -
az
együlésesekkel - csapatot alkotva velük együtt
repülik meg a feladatot. Ez a módszer rendkívül hatékony,
mivel a feladat közös végrehajtása
összehasonlíthatóságot
és közvetlen tapasztalatszerzést
eredményez, míg a repülés utólagos számítógépes
kiértékelése tökéletesen alkalmas a
következtetések
levonására. Minden horizontos repülõgépet elláttunk
loggerrel (GPS alapú adatrögzítõ), így mindenki
"zsebre teheti" saját és társai
repüléseit. Utólag szívesen
nézik vissza és fontolgatják a tapasztalatokat.
Az ACRO teljesítménye nem kimagaslóan nagy,
bár a 37-es siklószám és a bõven
kihasználható sebességtartomány
nem rossz egy kétüléses gyakorlógéptõl.
A hazai idõjárási viszonyok között nem
ritka, hogy 300 kilométert
teljesítenek vele. Az
eddigi leghosszabb távot, 430 kilométert Apró
András és Fejes Attila repülte 2003-ban, a II.
Horizont Kupa versenyen. Körözési
tulajdonsága
szintén nem vetekszik a tûzrõlpattant együlésesekével,
viszont a kétülésesek között a jobbak közé
tartozik. A gép pontos paraméterei és
bérleti díja
a www.horizontaero.hu oldalon található.
- Átesésre nem hajlamos, dugózni csak háton lehet
vele, azt viszont szépen csinálja -
osztja meg
tapasztalatait az olvasókkal Tóth Ferenc vitorlázó
mûrepülõ világbajnok. - Azon ritka gépek közé
tartozik, amelyekben az oktató ülését is
nagyon
kényelmesre tervezték. Bekötõ hevederei nagyon
jók, a negatív terhelések sem moz-dítják ki az embert
az ülésbõl. Mûrepülésben csak a
félmûrepülõkategória
figuráit szabad vele repülni, de ezek
oktatására is tökéletesen megfelel. Ma már persze
flottánk legújabb tagját, a korlátlanul
mûrepülhetõ
kétüléses FOX-ot használjuk, de korábban sokakat
ismertettem meg a mûrepülés szépségeivel az
ACRO-nak köszönhetõen.
És hogy a képbe a 007-es
ügynök? Fejes Attila erre
is magyarázatot ad:
- A hatóság a 70 kezdetû lajstromjeleket adja ki a
mûrepülõ vitorlázógépekre. Amikor megvettük
és
hazahoztuk a gépet, Simonyi Tamás barátommal
szerettük volna egyéni arculattal felruházni.
Megkérdeztük hát a hatóságot, mit szólnának
egy
olyan lajstromhoz, ami fordítva is "ugyanannyi",
azaz 7007. Azt mondták, lehet. Ki is dekoráltuk a
gépet, de az egyik oldalsó számjegyet
fordítva, "fejjel
lefelé" helyeztük el. Nagyon jól nézett ki, és a hatóság
szakemberei sem emeltek kifogást. A sors viszont
úgy hozta, hogy akkori
légügyi igazgatónk részt vett
azon a budaörsi repülõnapon, ahol Matuz Pista
látványos programot mutatott be a mi szépen
fellajstromozott
repülõnkkel. Igazgató urat
felzaklatták a látottak. A fegyelmit is kilátásba
helyezve utasította mûszaki kollégáját, hogy azonnal
fordíttassa meg az
"olvashatatlanul" elhelyezett
lajstromjelet. Mi persze készen álltunk a válasszal,
miszerint normál üzemi használat közben hol az
egyik, hol pedig a
másik oldalon olvasható a
lajstrom, de természetesen senkinek sem akartunk
gondot okozni. Így végleges festésként "talpon"
olvasható helyzetben
kerültek fel a számok. Maradt
viszont a 007 becenév, amit farokjelként a közismert
pisztolyos emblémával festettünk fel.