HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Apollo Jet Star 2005


J√ļlius 11-√©n l√°togattunk Egerbe az eur√≥pai motoross√°rk√°nyos-berkekben egyik legnagyobb √°gy√ļnak sz√°m√≠t√≥ St√©phane K√ľblerrel, az Air Creation frontember√©vel √©s Szalay P√©terrel, az UL-mozgalom egyre akt√≠vabb hazai sztahanovist√°j√°val, hogy az idei Apollo-term√©st megk√≥stoljuk.

A Halley Kft.-n√©l nem a revol√ļci√≥, hanem az evol√ļci√≥ hat√°rozza meg az √ļj modelleket. Az √ļj Jet Star nem egy radik√°lisan √ļj darab, ink√°bb a kor√°bbi, egy√©bk√©nt is kiforrott modell tov√°bbfejleszt√©se. A legszembet√Ľn√Ķbb v√°ltoz√°s a motor alatt f√ľgg√Ķlegesen elhelyezett h√Ľt√Ķfolyad√©k-radi√°tor, illetve az ehhez tartoz√≥ k√©zi vez√©rl√©s√Ľ kopolty√ļk. Ezek nyit√°sa-csuk√°sa a rep√ľl√©s minden f√°zis√°ban megfelel√Ķ motorh√Ķm√©rs√©kletet hivatott biztos√≠tani, ami k√ľl√∂n√∂sen az egyre gyakrabban integr√°lt n√©gy√ľtem√Ľ Rotax motorok eset√©ben b√≠r jelent√Ķs√©ggel. A Pegasusn√°l figyeltek fel el√Ķsz√∂r arra a jelens√©gre, hogy a nagy sebess√©ggel rep√ľl√Ķ motoros s√°rk√°nyokon a motort a menetsz√©l folyamatosan t√ļlh√Ľti. A n√©gy√ľtem√Ľ motorok olaja 90–100 ¬įC k√∂r√ľli h√Ķm√©rs√©kleten biztos√≠tja az optim√°lis ken√©st, enn√©l tart√≥san alacsonyabb h√Ķm√©rs√©klet eset√©n el√Ķbb-ut√≥bb v√≠z gy√Ľlik fel benne a kondenz√°ci√≥ jelens√©ge miatt. Ennek elker√ľl√©se v√©gett a Quiken p√©ld√°ul el√Ķ√≠r√°s, hogy az olaj h√Ķm√©rs√©klete minden rep√ľl√©s sor√°n legal√°bb egyszer el kell hogy √©rje a v√≠z elp√°rologtat√°s√°hoz sz√ľks√©ges h√Ķm√©rs√©kletet, ellenkez√Ķ esetben el√Ķbb-ut√≥bb nem olajjal, hanem olajos v√≠zzel t√∂rt√©nik a motor ken√©se. L√©tezik egy hagyom√°nyos, az aut√≥iparban elterjedt egyszer√Ľbb megold√°s, m√©gpedig a radi√°tor h√Ķ√©rz√©kel√Ķs kiiktat√°sa (kalorszt√°t), de ez azt eredm√©nyezi, hogy a radi√°tor feleslegesen f√ľrdik a menetsz√©lben, keletkezik l√©gellen√°ll√°s, m√°rpedig az sebess√©gbe √©s energi√°ba ker√ľl, manaps√°g pedig mindkett√Ķ p√©nz. Egy ilyen manu√°lisan vez√©relt rendszer biztons√°gosan m√Ľk√∂dtethet√Ķ, amennyiben Br√§uniger vagy egy√©b digit√°lis m√Ľszerfal √°ll rendelkez√©sre, melyen egy el√Ķre bet√°pl√°lt kritikus param√©ter szemet kiver√Ķ villog√°ssal, esetleg fejhallgat√≥ban akusztikusan figyelmezteti a pil√≥t√°t. Ennek seg√≠ts√©g√©vel a pil√≥ta m√©g v√©letlen√ľl sem fogja megs√ľtni a motort. M√©g az is megoldhat√≥, hogy minim√°lis olajh√Ķm√©rs√©klet-√©rt√©ket is bet√°pl√°ljon, √≠gy tart√≥s alapj√°raton s√ľllyed√©s eset√©n akkor is sz√≥l a m√Ľszer, ha ideje becsukni a zsalut, hogy a motor ne h√Ľlj√∂n t√ļls√°gosan vissza, ami termikus sokkot eredm√©nyezhet, hogy azt az esetet ne is k√©pzelj√ľk el, hogy egy gyors magass√°gveszt√©s ut√°n lesz√°ll√°s helyett √°t kell startolni √©s a v√©szesen leh√Ľlt motorb√≥l k√≠v√°nn√°nk kihajtani a maxim√°lis teljes√≠tm√©nyt… Az Air Creationn√°l is gondoltak a radi√°tor elpakol√°s√°ra a tr√°jk hasa al√≥l, √©s a Tanargon √©rtelemszer√Ľen a l√©gcsavar el√© helyezt√©k, de arra m√°r nem gondoltak, hogy szelekt√≠ven √°ramoltass√°k √°t a leveg√Ķt az egy√©bk√©nt t√ļlm√©retezett radi√°toron.
A Halley Kft.-n√©l √ļgy gondolt√°k, hogy nem a radi√°tor m√©rete sz√°m√≠t, hanem az, hogy id√Ķegys√©g alatt mennyi leveg√Ķmolekula √°ramlik √°t rajta. Ennek √©rdek√©ben egy minisz√©lcsatorn√°t l√©tes√≠tettek a kor√°bbi csomagtart√≥ h√°ts√≥ k√©tharmad√°ban, hogy a Venturi-effektusnak k√∂sz√∂nhet√Ķen nagyobb sebess√©ggel √°ramolhasson a leveg√Ķ a radi√°tor lamell√°i k√∂z√∂tt. Az √≠gy l√©trej√∂tt karossz√©riaidom a kacsafarok becenevet kapta a gy√°r dolgoz√≥it√≥l. Megjegyzend√Ķ, hogy id√Ķ- √©s kapacit√°shi√°ny miatt a protot√≠pus kivitelez√©s√©t Fiel L√°szl√≥ kiv√°l√≥ g√∂d√∂ll√Ķi kompozitos szakemberre b√≠zt√°k.
Tov√°bbi fejleszt√©s a tr√°jk meg√ľltet√©se, kisebb m√©ret√Ľ orrfut√≥ haszn√°lata, az √ļn. „Concorde”-orrburkolat √©s a laposabb sz√∂g√Ľ sz√©lv√©d√Ķ. Ezeknek az egy√ľttes hat√°sa sz√©lcsatornam√©r√©sek szerint 11,2 ponttal volt hivatott jav√≠tani a s√°rk√°ny aerodinamikai koefficiens√©t, hogy az eszt√©tikumr√≥l ne is besz√©lj√ľnk.
M√Ľszaki oldalon csak a 912-es motorok h√Ľt√Ķfolyad√©k-√°ramoltat√°sos porlaszt√≥f√Ľt√©s√©t √©rdemes megeml√≠teni.
K√ľl√∂n cikkben sz√°molunk be az √ļj, iXess-√ľberel√Ķ 15 n√©gyzetm√©teres sz√°rnyr√≥l, de csak az√©rt, mert a teszt id√Ķpontj√°ban olyan id√Ķj√°r√°si k√∂r√ľlm√©nyek uralkodtak, melyek kiz√°rt√°k egy objekt√≠v v√©lem√©ny kialak√≠t√°s√°nak az es√©ly√©t.
A teszthez k√©t g√©pet haszn√°ltunk, egy 80 √©s egy 100 l√≥er√Ķs Rotaxszal szereltet, mindkett√Ķn Arplast l√©gcsavar √©s iXess sz√°rny volt. A sz√©l a p√°ly√°ra kilencven fokban f√ļjt, a talajon 30 km/h-s sebess√©ggel, 40–50 km/h-s bef√ļv√°sokkal. K√∂r√∂s-k√∂r√ľl zivatarfelh√Ķk tornyosultak, itt-ott szakadt bel√Ķl√ľk az es√Ķ, egy√©rtelm√Ľ volt, hogy a rept√©r l√©gter√©t nem szabad elhagyni. Az els√Ķ felsz√°ll√°st Szalay P√©ter hajtotta v√©gre, a hang√°r mell√Ķl, a p√°ly√°ra 45 fokos sz√∂gben. A sz√©l √©s a motorteljes√≠tm√©ny b√Ķven lehet√Ķv√© tette volna a keresztbe felsz√°ll√°st, de akkor r√∂gt√∂n a sz√Ķl√Ķ f√∂l√∂tt tal√°lta volna mag√°t, ami egy esetleges hajt√≥m√Ľle√°ll√°s eset√©n nem t√ļl szimpatikus perspekt√≠va. Emelkedett a Jet Star, mint cs√∂rl√©s k√∂zben a G√≥b√©. √Čn is kigurultam a sarokba, az alig 15 fok k√ľls√Ķ h√Ķm√©rs√©klet ellen√©re rekordid√Ķ alatt felmeleg√≠tettem a motort az el√Ķ√≠r√°sos 50 ¬įC-ra, majd z√°rt h√Ľt√Ķkopolty√ļval sz√ļrtam r√° a g√°zt. Az √©n tr√°jkomat a „csak” 80 lovas n√©gyhengeres hajtotta, de √≠gy sem kellett h√ļsz m√©ter, hogy felszippantson az √©g. √Ėtezer fordulat/percen emelkedtem, stabil nyolcas vari√≥val. Mire el√©rtem a 300 m QFE-t (rept√©rhez k√©pest m√©rt magass√°g) a motorolaj h√Ķm√©rs√©klete sz√©p fokozatosan felk√ļszott 90 fokra, de akkor kivettem v√≠zszintesre √©s meggyors√≠tottam a g√©pet, ett√Ķl az olaj h√Ķm√©rs√©klete visszak√ļszott 85 fokra. Negyed√≥r√°n kereszt√ľl hanc√ļroztunk a rept√©r felett, 100 √©s 500 m k√∂z√∂tti magass√°gokon. Magasan lamin√°ris volt a sz√©l, de a GPS tan√ļs√°ga szerint 60-70 km/h k√∂r√ľl volt a sebess√©ge.
Csak a maxim√°lis motorfordulaton t√∂rt√©n√Ķ 80 km/h-s emelked√©s eset√©n, akkor is csak √ļgy m√°sf√©l perc ut√°n kezdett villogni a Br√§unigeren az OIL TEMP, akkor kinyitottam a zsalut, √©s ugyan√ļgy folytattam az emelked√©st. A villog√°s megsz√Ľnt, az olaj visszah√Ľlt 85 fokra. Nyitott zsaluval kivettem v√≠zszintesbe, √©s felgyors√≠tottam a g√©pet 120-ra. Az olaj 60 fokra h√Ľlt. Becsuktam a zsalut, k√©t perc m√ļlva 85-√∂t mutatott a m√Ľszer. Ha nem egy√©b, ez m√Ľk√∂dik, nyugt√°ztam. Arr√≥l nem √°llt m√≥domban meggy√Ķz√Ķdni, hogy aerodinamikai el√Ķnye volt-e a fejleszt√©snek, mert a brut√°lis l√©gk√∂ri viszonyok k√∂z√∂tt erre nem volt es√©ly. Bizony√°ra nyerhett√ľnk p√°r km/h-t v√©gsebess√©gben √©s p√°r deciliter √ľzemanyagot √≥r√°nk√©nt, de err√Ķl majd csak egy komolyabb √ļtvonalrep√ľl√©s alkalm√°val fogunk meggy√Ķz√Ķdni. Enn√©l j√≥val fontosabb volt az, hogy precesszi√≥jelens√©get semmilyen motorfordulaton nem lehetett √©rezni. Intenz√≠v g√°zad√°sn√°l vagy hirtelen g√°zelv√©teln√©l persze elmozdult a tr√°jk oldalir√°nyba, de nagy sebess√©gn√©l m√©g 5800-as motorfordulat mellett sem rep√ľlt traverz√°lva a sz√°rny alatt. A trap√©zt oldalir√°nyba csak √©s kiz√°r√≥lag felsz√°ll√°skor, az elemelked√©s pillanat√°ban kellett megh√ļzni, rep√ľl√©s k√∂zben soha. Behelyezkedtem lesz√°ll√°shoz, a p√°ly√°ra √ļgy 60 fokos sz√∂gben, laposan, motorral, majd ahogy k√∂zeledett a talaj, √ļgy hagytam a g√©pet r√°fordulni a p√°lyair√°nyra. Alaposan meg kellett fogni a trap√©zt, de az utols√≥ m√©teren kisimult a leveg√Ķ, sz√©pen, l√°gyan le lehetett tenni a s√°rk√°nyt, a gurul√°s alig volt p√°r m√©ter.
J√≥ f√©l√≥r√°s szak√©rt√©s ut√°n a sz√°zlovas g√©p k√∂vetkezett, megalom√°nia ide vagy oda, √ļgy emelked√©sben, mint sebess√©gben verte az eny√©met, r√°ad√°sul egy nagys√°grenddel kev√©sb√© volt zajos.
Ut√°na k√∂vetkeztek az utassal, maxim√°lis terhel√©sen v√©grehajtott rep√ľl√©sek, v√°rakoz√°sainknak megfelel√Ķen nyugisabban rep√ľltek a sz√°rnyak, nagyobbak lettek a korm√°nyer√Ķk √©s a v√©gsebess√©g. A maxim√°lis emelked√©s √©rt√©ke pedig k√∂zel 2 m/s-mal cs√∂kkent, de m√©g √≠gy is 6 m/s maradt a 912, 8 m/s a 912S eset√©n. A legnagyobb el√©rt sebess√©get nem is kellene le√≠rni az adott l√©gk√∂r felt√©teleire val√≥ tekintettel, de aki akarja, sz√°molja ki: h√°tsz√©llel 185, szembesz√©llel 85 km/h-t m√©rt GPS-em. Az t√©ny, hogy a motor sem volt padl√≥g√°zon, a sz√°rny sem volt gyorsra trimmelve. De legal√°bb nem reszk√≠roztuk, hogy a sz√°rny √©s a tr√°jk egym√°st√≥l elt√©r√Ķ id√Ķpontokban √©rjen f√∂ldet.
Szalay P√©ter nem az az ember, aki √°lland√≥an √©s felt√©tlen√ľl meg van el√©gedve a sors√°val. A tesztreppel√©s v√©g√©n kiv√©telesen nem az el√©gedetlens√©g √©s a bossz√ļs√°g sug√°rzott arc√°r√≥l.
Stephane K√ľbler mindv√©gig sejtelmesen hallgatott. Szeml√°tom√°st nem akart nyilatkozni benyom√°sair√≥l, ami √©rthet√Ķ is, merthogy √Ķ francia, a tesztelt repcsik pedig nagyobbik r√©szt magyarok voltak. M√°sodlagos feladata lett volna az iXess sz√°rnyak hozz√°hangol√°sa az √ļj tr√°jkokhoz, k√ľl√∂n√∂s tekintettel a precesszi√≥jelens√©g csillap√≠t√°s√°ra, ide√°lis esetben: kiiktat√°s√°ra. Ebbe a munk√°ba nem kellett beleizzadnia, alig kellett hozz√°ny√ļlnia az als√≥ √©s fels√Ķ sz√°rnybor√≠t√°st hat√°rol√≥ t√©p√Ķz√°ras Dacron-cs√≠khoz, amivel az Air Creation-profilokat szok√°s hangolni, a sz√°rny-tr√°jk egy√ľttesek stabilan √©s harmonikusan rep√ľltek egy√ľtt, mintha a fennval√≥ is egym√°snak teremtette volna √Ķket.
St√©phane-b√≥l k√©s√Ķbb siker√ľlt h√°rom √©szrev√©telt kiverni:
– Az Apollo tr√°jkok teljesen rendben vannak, teljes√≠tm√©ny-, komfort-, kivitelez√©si sz√≠nvonaluk abszol√ļt √©lvonalbeli. Hogy nem adnak el bel√Ķle t√∂bbet Nyugaton, annak nagyr√©szt az az oka, hogy nem el√©g magas az √°ruk, √©s a vev√Ķ hajlamos komolytalannak tekinteni azokat a g√©peket, melyeknek √°rfekv√©se meg sem k√∂zel√≠ti a Cosmos vagy Air Creation sz√≠nvonal√°t.
– Az eszt√©tikum t√∂k√©letess√©g√©hez m√°r csak az hi√°nyzik, hogy alacsonyabb legyen a tr√°jk, f√Ķleg az orrfut√≥t kellene m√©g jobban elb√ļjtatni az orrburkolatba, de h√°tul egyetlen v√≠zszintes, „cantilever” t√≠pus√ļ kompozit fut√≥sz√°r m√©g csinosabb√° √©s aerodinamikailag is tiszt√°bb√° tenn√© a g√©pet.
– A m√Ľszaki megold√°sok nem el√©g l√°tv√°nyosak, csics√°sak. A nyugati vev√Ķ kimondottan im√°dja a l√°tv√°nyos, elk√°pr√°ztat√≥ extr√°kat, igen gyakran felesleges k√ľty√ľm√ľty√ľket. Ilyenek a k√©k sz√≠n√Ľ szi-likon h√Ľt√Ķfolyad√©kcs√∂vek, a kr√≥mozott kipufog√≥, a porlaszt√≥f√Ľt√©s, az ABS-es t√°rcsaf√©k mind a h√°rom ker√©ken. Vannak hasznos extr√°k, mint a gy√°ri utaz√≥t√°sk√°k, melyeket be lehet cipz√°razni a burkolatba, ezek rekl√°mhordoz√≥k√©nt √©s pil√≥taidentit√°s-exhib√≠ci√≥ szintj√©n is igen hasznosak. R√°ad√°sul: ezek azok az apr√≥s√°gok, melyekkel a gy√°rt√≥k p√©nzt is tudnak keresni. A nyugati vev√Ķ pszich√©sen k√©ptelen elfogadni, hogy egy UL-gy√°ros nyeres√©ggel adjon el neki valamit. De a l√°tv√°nyos m√Ľszaki megold√°sok elfogadtatj√°k vele a magasabb √°rfekv√©st, a t√∂bb√©-kev√©sb√© felesleges k√ľty√ľkre meg √ļgy sz√≥rja a p√©nzt, mint bolond p√©k a lisztet...
√Črdekes √©s megfontoland√≥, nemde b√°r?

Szabó György írása és fotói


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.06 mŠsodperc