Európa egyik legnagyobb ul-nemzete Olaszország. Pontos számadat híján csak azt merem állítani, hogy véleményem szerint több ezer ul repülõgép repdes Itália egén; közülük nagyjából ezer hivatalosan lajstromozott. Latinos habitusú, mondhatni laza emberek jönnek-mennek, vidámkodnak a levegõben, iszonyatos tömegben. Minderrõl leginkább a minden év június elsõ hétvégéjén megrendezett Cielo e Volo kiállítás és találkozó adhat tanúbizonyságot.
Az idén már másodjára látogattam el a rendezvényre. Ezúttal is meglepett a résztvevõk száma, annál is inkább, mert a vendégek többsége légi úton érkezett. Ez nem nagy ügy arrafelé, az idõjárás és az általános tolerancia a levegõben szinte korlátlan lehetõségeket biztosít a légi közlekedés számára. UL berkekben például nem szokás a rádióforgalmazás, kivéve a reptér frekvenciáján. Ott viszont van értelme, érkezésemkor például legalább húszan voltak hosszú fináléban. Körülbelül 200–300 méterenként jött be egy-egy gép, a parkolást robogóval közlekedõ útirányítók segítették. Ilyen zsúfolt légtértõl agybajt kapott volna egy repvez. mifelénk, ott pedig még stílus és hanyag elegancia is belefért az irányításba.Paolo Rossi gépei továbbra is egyedi izlésvilágot tükröznek, a 912-es Rotaxotezek a gépek sem úszták meg |
Az újdonságok feltétlenül megérdemelnek néhány szót. A Zenair 701-nek újabb inkarnációi jelentek meg BW és Land Africa néven. Legelõnyösebb tulajdonságuk – a rövid, 70 méteres fel- és leszállópálya mellett – a 150–165 kilométer/órás utazósebesség. Csábítóan hangzik, hogy 50 kilométer/órával csaknem olyan szépen repülnek, mint 100 kilométer/óra felett.
Bemutatkozott a Flight Design CTSW automata pilótás változata, melynek repülési tulajdonságai továbbra is lenyûgözõk. Minimális sebessége 60 kilométer/óra, a maximális 260 kilométer/óra. Új konstrukció többek között a Fly Lab Tucano M2-es változata, melynek hosszított fülkéjét már egybeépítették a motorral. Utazósebessége 125 kilométer/óráról 140 kilométer/órára, maximális sebessége 160 kilométer/órára nõtt, mindezt Rotax 582 motorral felszerelve.
A Fly Synthesis gépei közül a Storch-ot – sok társához hasonlóan – amfibía úszótalppal látták el, szépséghibája, hogy az orrfutó
Intim tandem elhelyezésû kétszemélyes UL helikopter, a CH 7 Angel Compress. Mögötte a 'gazdaságos' STOL gépek egyike |
Ott voltak a Magni autogirói, melyek a közönség örömére látványos bemutatót repültek. Az ul helikopterek több fajtájával találkoztunk, például a CH7 Kompress egymás mögötti üléses kétszemélyes gépével. Az olasz sárkányrepülõk „zászlóshajója”, a Polaris is kiállította a legjobb gépeit, melyek közül nekem az AM–FIB 582 gumicsónakkal ellátott változata tetszett a legjobban. Feltûnõen sok olasz propellergyártó és - forgalmazó cég kínálta portékáit; szinte mindannyian elõrukkoltak levegõben állítható légcsavarokkal.
Végezetül megemlíteném az egyetlen próbarepülést, amire igazán kíváncsi voltam. Új gépként mutatkozott be a Csehországban gyártott és Olaszországban a Flyitalia által forgalmazott MD3 Rider fele fém, fele kompozit ultrakönnyûje. Feltûnõ vonalvezetése és dupl’n r;selt Fowlerréselt féklapjai sajátos repülõtulajdonságokat feltételeztek. Viszonylag rövid, körülbelül 150 méteres felszállóút után átvettem a vezetést – ami nem volt az a kimondott lélegzetelállító élmény. A botkormány nehézkesen és bután kezelhetõnek bizonyult, a lábpedál is csak erõs nyomásra volt hajlandó kimozdulni. Az elõretolt felsõszárnyak miatt rendkívül rossz kilátás nyílt kabinból, ami fordulóban nem kis problémát jelentett. Rövid repkedés után egy-két illedelmes dicséret kíséretében elbúcsúztam a cég vezetõjétõl, magamban pedig nyugtáztam: nem minden Csehországban gyártott gép szuper.
Végezetül megosztok az ul-repülés szerelmeseivel néhány webcímet, melyeken szép számmal találhatók a világ legkülönbözõbb pontjain gyártott használt és új eladó gépeket:
www.ultraligero.net
www.dulv.de
www.skysupermarket.com
www.ulm.it
Szalay Péter írása és fotói
|
||