Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Merevszárnyú UL

Cielo e Volo – UL repülés Olasz módra


A szerzõ egy szlovák Dynamic és egy cseh MD3 Rider között. Rosszízû pletykák szerint mindkettõ ugyanazon olasz 'keresztapa' irányítása alatt van
A franciák becsületét egyedül a DTA motorossárkány-gyártó próbálta védeni
Európa egyik legnagyobb ul-nemzete Olaszország. Pontos számadat híján csak azt merem állítani, hogy véleményem szerint több ezer ul repülõgép repdes Itália egén; közülük nagyjából ezer hivatalosan lajstromozott. Latinos habitusú, mondhatni laza emberek jönnek-mennek, vidámkodnak a levegõben, iszonyatos tömegben. Minderrõl leginkább a minden év június elsõ hétvégéjén megrendezett Cielo e Volo kiállítás és találkozó adhat tanúbizonyságot.

Az üzemanyagot hatkerékmeghajtású kisterepjárókkal biztosították
Az idén már másodjára látogattam el a rendezvényre. Ezúttal is meglepett a résztvevõk száma, annál is inkább, mert a vendégek többsége légi úton érkezett. Ez nem nagy ügy arrafelé, az idõjárás és az általános tolerancia a levegõben szinte korlátlan lehetõségeket biztosít a légi közlekedés számára. UL berkekben például nem szokás a rádióforgalmazás, kivéve a reptér frekvenciáján. Ott viszont van értelme, érkezésemkor például legalább húszan voltak hosszú fináléban. Körülbelül 200–300 méterenként jött be egy-egy gép, a parkolást robogóval közlekedõ útirányítók segítették. Ilyen zsúfolt légtértõl agybajt kapott volna egy repvez. mifelénk, ott pedig még stílus és hanyag elegancia is belefért az irányításba.
Paolo Rossi gépei továbbra is egyedi izlésvilágot tükröznek,
a 912-es Rotaxotezek a gépek sem úszták meg
A Cielo e Volo jellegét tekintve inkább kiállítás, mint találkozó: évrõl évre Európa legjelentõsebb gyártói képviseltetik magukat a másfél kilométeres füves pálya teljes hosszán felsorakozva. Most is ott voltak a német, francia, cseh, spanyol ul-cégek olaszországi dílerei, illetve az olasz gyártók számos viszonteladója. Többen jönnek szárnyon, mint keréken: a Cielo e Volo kifejezetten szakmabelieket vonzza, akik – érthetõ módon – elsõsorban az újdonságokra kíváncsiak. Természetesen minden gyártó bemutatja a legfrissebb termékét, a kialakult gyakorlatot követve apró hazugságokkal megspékelve. Hiába 475 kilogramm az összsúlyhatár Olaszországban,
Az új Tucano
lehetetlen, hogy a hatalmas méretû,
A 'Lake Mermaid' számos miniklónja közül ez most épp egy francia
fémépítésû Technam gép beleférjenek ebbe a limitbe. Persze más típusok súlyadatai is nehezen hihetõk, némelyikük utazósebességi adataival is hasonló a helyzet. Mindez a legkevésbé sem érdekli az olaszokat: õk csak jönnek és jönnek, hogy aztán egész nap repülhessenek. A teljesítmény és tömegadatokkal kapcsolatban annyit, hogy egy Yuma nevû olasz gyártmányú STOL gépet 260 kg üres tömeggel reklámoztak. Véletlenül volt alkalmam a mérleg ítéletével szembesülni, a megfellebbezhetetlen adatot jobb le sem írni: 357 kg. Ez a kis “füllentés” a legkevésbé sem zavarja az olaszokat, de mire is számíthatnánk egy olyan országban, ahol a megengedett legnagyobb motorteljesítmény 120 lóerõ, az UL helikoptereken még a gázturbina is hivatalos. Az a legérdekesebb, hogy ezzel együtt még mindig többen pusztulnak el a közúton vagy netán háztartási balesetekben, mint az ilyen megzabolázatlan UL gépek fedélzetén.
A behúzható futós Technam
Az újdonságok feltétlenül megérdemelnek néhány szót. A Zenair 701-nek újabb inkarnációi jelentek meg BW és Land Africa néven. Legelõnyösebb tulajdonságuk – a rövid, 70 méteres fel- és leszállópálya mellett – a 150–165 kilométer/órás utazósebesség. Csábítóan hangzik, hogy 50 kilométer/órával csaknem olyan szépen repülnek, mint 100 kilométer/óra felett.
Bemutatkozott a Flight Design CTSW automata pilótás változata, melynek repülési tulajdonságai továbbra is lenyûgözõk. Minimális sebessége 60 kilométer/óra, a maximális 260 kilométer/óra. Új konstrukció többek között a Fly Lab Tucano M2-es változata, melynek hosszított fülkéjét már egybeépítették a motorral. Utazósebessége 125 kilométer/óráról 140 kilométer/órára, maximális sebessége 160 kilométer/órára nõtt, mindezt Rotax 582 motorral felszerelve.
A Fly Synthesis gépei közül a Storch-ot – sok társához hasonlóan – amfibía úszótalppal látták el, szépséghibája, hogy az orrfutó
Intim tandem elhelyezésû kétszemélyes UL helikopter,
a CH 7 Angel Compress.
Mögötte a 'gazdaságos' STOL gépek egyike
leeresztése a gravitációra van bízva, így aztán nem lehet elképzelni azt a forgatókönyvet, hogy vízre leszállás után úszás közben futó le és kigurulás a partra.
Ott voltak a Magni autogirói, melyek a közönség örömére látványos bemutatót repültek. Az ul helikopterek több fajtájával találkoztunk, például a CH7 Kompress egymás mögötti üléses kétszemélyes gépével. Az olasz sárkányrepülõk „zászlóshajója”, a Polaris is kiállította a legjobb gépeit, melyek közül nekem az AM–FIB 582 gumicsónakkal ellátott változata tetszett a legjobban. Feltûnõen sok olasz propellergyártó és - forgalmazó cég kínálta portékáit; szinte mindannyian elõrukkoltak levegõben állítható légcsavarokkal.
Végezetül megemlíteném az egyetlen próbarepülést, amire igazán kíváncsi voltam. Új gépként mutatkozott be a Csehországban gyártott és Olaszországban a Flyitalia által forgalmazott MD3 Rider fele fém, fele kompozit ultrakönnyûje. Feltûnõ vonalvezetése és dupl’n r;selt Fowlerréselt féklapjai sajátos repülõtulajdonságokat feltételeztek. Viszonylag rövid, körülbelül 150 méteres felszállóút után átvettem a vezetést – ami nem volt az a kimondott lélegzetelállító élmény. A botkormány nehézkesen és bután kezelhetõnek bizonyult, a lábpedál is csak erõs nyomásra volt hajlandó kimozdulni. Az elõretolt felsõszárnyak miatt rendkívül rossz kilátás nyílt kabinból, ami fordulóban nem kis problémát jelentett. Rövid repkedés után egy-két illedelmes dicséret kíséretében elbúcsúztam a cég vezetõjétõl, magamban pedig nyugtáztam: nem minden Csehországban gyártott gép szuper.
Végezetül megosztok az ul-repülés szerelmeseivel néhány webcímet, melyeken szép számmal találhatók a világ legkülönbözõbb pontjain gyártott használt és új eladó gépeket:

www.ultraligero.net
www.dulv.de
www.skysupermarket.com
www.ulm.it

Szalay Péter írása és fotói

ICP, a Bingo amfíbia változata 582-es Rotax motorral
Fly Syntesis a múltat idézõ Wallaby 503-as Rotaxszal,
mögötte a Storch amfíbia változata

A Sky & Flight rendezvénysorozatot öt éve indította útjára a szervezõ Dagapex nevû cég, illetve azon belül Paolo Dapporto. Ha az idõjárás is megfelelõ, évente átlagosan 800 ultrakönnyû gépet fogadnak a Bolognától 10 kilométerre délkeletre található Aerdelta nevû reptéren. A pálya hossza 800 méter, kiállítási területként két nagy hangár is rendelkezésre áll, a placcon 300 repülõgép és 3000 autó számára jut hely.
A reptéren étterem üzemel, szálláslehetõség a közeli szállodákban.

Frekvencia: 128.45 Mhz
Koordináták: 44° 28' 30'' N – 11° 32' 30'' E
A következõ Cielo e Volo találkozó 2006. június 10–11-én lesz.
További információ:
Dagapex
Via De Ambris 26., 40133 Bologna
Tel./fax: +39 051 619 55 60, +39 335 532 75 81
E-mail: dappopao@tin.it
Ozzano de l'Emilia reptere reggeliben, amikor még alig volt forgalom



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.11 msodperc