Megszületett a Tanarg 912 kistestvére, az Air Création máris piacra dobta az 582-es változatot. Különbség szinte semmi, hacsak nem számítjuk a motort és felfüggesztését, a motorháztetõt, a gázbovdeneket és a kézi üzemanyagpumpát. Az önindító szériatartozék, és a márkához híven megmaradt a diszkréten elhelyezett kézi berántó is, mint kisegítõ lehetõség.
iXess szárnnyal repülve nem olyan nehézkes az irányítása, mint egyesek vélik, csak jól kell beállítani a szárnyat, és máris kellemes, orsóban és hosszdõlésben is stabil sárkánnyal repülhetünk. 80-90 km/órás utazósebességen, enyhén orrnehezen, semlegesre trimmelve, két fõvel és átlagos terheléssel az 582-es Tanarg 12 liter keveréket eszik meg 4800ford/perc fordulatszámon. Ámde vigyázat, ha csak ráteszed a karod a trapézra, máris húztál rajta annyit, hogy 100-110 km/óránál találd magad, 2 literrel magasabb fogyasztással. A bólintáshoz nem kell különösebb erõfeszítés, enyhén húzott trapézzal már 110-120 körül lehet repülni, ami érzõdik a fogyasztáson; aki siet, jobban jár, ha a 912-es verzióra szavaz. Ami a rakodókapacitást illeti, az általunk kipróbált, mentõernyõvel ellátott változatban még mindig túl sok a hely! Egy kétnapos kiránduláson meggyõzõdhettünk képességeirõl a felesleges holmik nagy tömegben való elnyelésére. Hálózsákok, tisztálkodószerek, ruhák, rádió, térképek gond nélkül süllyednek el a hatalmas hátsó csomagtartóban. Elöl a pilóta lábai alatt található két rekesz szintén tágas, megvan a helye az epernay-i UL versenyen nyert két Magnum pezsgõspalacknak. Persze simán lenyomjuk a 450 kilót a felszállásnál, de jópofa dolog utast és csomagokat is vinni. Még ilyen szélsõséges körülmények közt is kellemesen vezethetõ a Tanarg 582, persze nem együléses versenygép, de hosszú órákig gond nélkül utazhatsz vele, 15m2-nyi szárnyfelületének és a szuperhatékony fékeknek köszönhetõen leszállótávja is nagyon rövid. Melyiket szeressük inkább, az 582-est vagy a «nagy testvért»? Az ártól eltekintve (10.000 euró különbség), megnyerõ a 912-es lágysága, négyütemû brummogása, nagy sebességen is szimpatikus fogyasztása és ebbõl adódó hatótávolsága, élettartama, s az eddig is tudott egyéb elõnyei. A kulcsszám a 80 óra. Aki ennél kevesebbet repül évente, annak ésszerûen jobban megéri az 582-re szavazni. 100 óra per év felett már aritmetikailag is megtérül a 912-es. De ez az érvelés nem mindig kompatibilis a repüléssel és az ehhez kapcsolódó szubjektív viszonyítási rendszerekkel.
Stephane Kübler írása, Kádár Andrea fordítása, fotó: Air Creation