Megszületett a Tanarg 912 kistestvére, az Air Création máris piacra dobta az 582-es változatot. Különbség szinte semmi, hacsak nem számítjuk a motort és felfüggesztését, a motorháztetőt, a gázbovdeneket és a kézi üzemanyagpumpát. Az önindító szériatartozék, és a márkához híven megmaradt a diszkréten elhelyezett kézi berántó is, mint kisegítő lehetőség.
iXess szárnnyal repülve nem olyan nehézkes az irányítása, mint egyesek vélik, csak jól kell beállítani a szárnyat, és máris kellemes, orsóban és hosszdőlésben is stabil sárkánnyal repülhetünk. 80-90 km/órás utazósebességen, enyhén orrnehezen, semlegesre trimmelve, két fővel és átlagos terheléssel az 582-es Tanarg 12 liter keveréket eszik meg 4800ford/perc fordulatszámon. Ámde vigyázat, ha csak ráteszed a karod a trapézra, máris húztál rajta annyit, hogy 100-110 km/óránál találd magad, 2 literrel magasabb fogyasztással. A bólintáshoz nem kell különösebb erőfeszítés, enyhén húzott trapézzal már 110-120 körül lehet repülni, ami érződik a fogyasztáson; aki siet, jobban jár, ha a 912-es verzióra szavaz. Ami a rakodókapacitást illeti, az általunk kipróbált, mentőernyővel ellátott változatban még mindig túl sok a hely! Egy kétnapos kiránduláson meggyőződhettünk képességeiről a felesleges holmik nagy tömegben való elnyelésére. Hálózsákok, tisztálkodószerek, ruhák, rádió, térképek gond nélkül süllyednek el a hatalmas hátsó csomagtartóban. Elöl a pilóta lábai alatt található két rekesz szintén tágas, megvan a helye az epernay-i UL versenyen nyert két Magnum pezsgőspalacknak. Persze simán lenyomjuk a 450 kilót a felszállásnál, de jópofa dolog utast és csomagokat is vinni. Még ilyen szélsőséges körülmények közt is kellemesen vezethető a Tanarg 582, persze nem együléses versenygép, de hosszú órákig gond nélkül utazhatsz vele, 15m2-nyi szárnyfelületének és a szuperhatékony fékeknek köszönhetően leszállótávja is nagyon rövid. Melyiket szeressük inkább, az 582-est vagy a «nagy testvért»? Az ártól eltekintve (10.000 euró különbség), megnyerő a 912-es lágysága, négyütemű brummogása, nagy sebességen is szimpatikus fogyasztása és ebből adódó hatótávolsága, élettartama, s az eddig is tudott egyéb előnyei. A kulcsszám a 80 óra. Aki ennél kevesebbet repül évente, annak ésszerűen jobban megéri az 582-re szavazni. 100 óra per év felett már aritmetikailag is megtérül a 912-es. De ez az érvelés nem mindig kompatibilis a repüléssel és az ehhez kapcsolódó szubjektív viszonyítási rendszerekkel.
Stephane Kübler írása, Kádár Andrea fordítása, fotó: Air Creation