Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Mûrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
MerevszĂĄrnyĂș UL

Aero 2005 magyar szemmel


Wild Thing Jabiru motorral, Helix légcsavarral
Diesel motoros Samba XXL
Az idĂ©n elĂ”ször nem kaptam fel mĂĄr a fejem a magyar szĂłra az Aero-n. Olyan Ă©rzĂ©sem volt, mint a repĂŒlĂ”sbĂĄlon. Mindenki ott volt, aki szĂĄmĂ­t Ă©s aki nem szĂĄmĂ­t. AlĂĄbbiakban teljesen ad hoc jelleggel adtunk szĂłt nĂ©hĂĄny arrajĂĄrĂł földinknek.

Fejes Attila: Az idĂ©n ötödször jĂĄrtam Friedrichshafenben, Ă­gy lehetĂ”sĂ©gem volt nyomon követni az elmĂșlt Ă©vek vĂĄltozĂĄsait. A tapasztalatok szerint egyre bĂ”vĂŒl a repĂŒlĂ”gĂ©pgyĂĄrtĂĄshoz kapcsolĂłdĂł iparĂĄgak – Ășgymint szerszĂĄmipar, kiszolgĂĄlĂĄs, de akĂĄr a vendĂ©glĂĄtĂłipar – mind szĂ©lesebb termĂ©kpalettĂĄval jelennek meg a kiĂĄllĂ­tĂĄson. PĂ©ldĂĄul az egyik cĂ©g olyan ĂĄllvĂĄnyrendszerrel jelent meg, amely egy kis Cessna Ă©s egy utasszĂĄllĂ­tĂł Boeing karbantartĂĄsĂĄnĂĄl, javĂ­tĂĄsĂĄnĂĄl egyarĂĄnt hatĂ©kony – mondhatni testre szabott – segĂ­tsĂ©get jelent, nagymĂ©rtĂ©kben megkönnyebbĂ­tve a szolgĂĄltatĂł dolgĂĄt. Ez a tendencia meghatĂĄrozĂł a repĂŒlĂ”gĂ©piparban, amely – hasonlĂłan pĂ©ldĂĄul az autĂłiparhoz – egyre inkĂĄbb szerteĂĄgazĂłvĂĄ vĂĄlik.
SzĂĄmomra lenyĂ»gözĂ” volt a nĂ©met repĂŒlĂ”szövetsĂ©g tevĂ©kenysĂ©ge: a valĂłban központi szerepet betöltĂ” szervezet minden lehetsĂ©ges mĂłdon Ă©s eszközzel igyekszik tĂĄmogatni az Ă©gisze alĂĄ tartozĂł – Ă©s nemritkĂĄn vĂĄllalkozĂĄskĂ©nt mĂ»ködĂ” – klubokat, iskolĂĄkat, azaz vĂ©gsĂ” soron a repĂŒlĂ”sportok fejlĂ”dĂ©sĂ©t. NemrĂ©g pĂ©ldĂĄul nagyon komoly kutatĂĄst vĂ©geztek a balesetmegelĂ”zĂ©s terĂ©n, Ă©s közzĂ© is tettĂ©k az eredmĂ©nyeket. (Én magam is hasznosĂ­tani tudom Ă”ket a sajĂĄt iskolĂĄmban.) Folyamatosan növelik a repĂŒlĂ”sportok jelenlĂ©tĂ©t – csak a kiĂĄllĂ­tĂĄson megtöltöttek egy csarnokot. Mindez nyilvĂĄnvalĂłan tovĂĄbb fogja erĂ”sĂ­teni a nĂ©metek pozĂ­ciĂłjĂĄt a repĂŒlĂ©s valamennyi terĂŒletĂ©n. NĂ©metorszĂĄgban egyĂ©bkĂ©nt mĂĄr nemcsak repĂŒlĂ”gĂ©p-vĂĄsĂĄrlĂĄsra, hanem a pilĂłtajogosĂ­tĂĄs megszerzĂ©sĂ©re is kidolgoztak pĂ©nzĂŒgyi konstrukciĂłkat, azaz egyes bankok hajlandĂłak megfinanszĂ­rozni a kikĂ©pzĂ©st.
BĂŒszkesĂ©ggel töltött el, hogy a Friedrichshafenben bemutatott hazai ul minden tekintetben megĂŒtötte a kiĂĄllĂ­tĂĄs mĂ©rcĂ©jĂ©t. OktatĂłkĂ©nt a vitorlĂĄzĂł Ă©s a sportrepĂŒlĂ”gĂ©pekre fordĂ­tottam nagyobb figyelmet. A vitorlĂĄzĂłpiacon nyilvĂĄnvalĂł az erĂ”s cseh jelenlĂ©t. Ott volt a PW–5 vilĂĄgvitorlĂĄzĂł egykori alternatĂ­vĂĄja, a Silent. Maga a tĂ­pus korszakalkotĂł, de egyelĂ”re nincs versenyfĂłruma, illetve kategĂłriĂĄja. A motorosok szegmensĂ©ben pedig – rĂĄcĂĄfolva a jĂłslatokra – ma is meghatĂĄrozĂłak a klasszikus fĂ©mĂ©pĂ­tĂ©sĂ» sportrepĂŒlĂ”gĂ©pek (Piper, Cessna); elĂ©rhetĂ” ĂĄron beszerezhetĂ”, Ășj rivĂĄlisaik (pĂ©ldĂĄul a Cirrus) – eddig legalĂĄbbis – nem tudtĂĄk kiszorĂ­tani Ă”ket.
Friedrichshafenben fĂ”leg olyan partnereket kerestem, akikkel a Horizontaero RepĂŒlĂ”klub vezetĂ”jekĂ©nt egyĂŒtt tudnĂ©k mĂ»ködni. SzĂĄmos cĂ©ggel, valamint osztrĂĄk Ă©s nĂ©met klubokkal sikerĂŒlt felvenni a kapcsolatot.

Frei Låszló: Az idén voltam elÔször Friedrichshafenben. Az Aeromagazinban olvastam róla, gondoltam, kiugrom megnézni. Ott volt minden olyan gyårtó és forgalmazó, aki színvonalat képvisel.
LĂ©nyegesen több ul-t mutattak be, mint kisrepĂŒlĂ”gĂ©peket – egyĂ©bkĂ©nt ez a tendencia jellemzi ĂĄltalĂĄban a sportrepĂŒlĂ©st is, ami egyĂ©rtelmĂ»en az ul-ek alacsonyabb ĂŒzemeltetĂ©si költsĂ©geire, valamint a szĂ©lesebb rĂ©tegek szĂĄmĂĄra hozzĂĄfĂ©rhetĂ” kikĂ©pzĂ©sre vezethetĂ” vissza. Engem UL-ben a cseh TL 96-os Ă©s kisgĂ©peknĂ©l az osztrĂĄk Katana fogott meg leginkĂĄbb. ElĂ”bbi gyĂĄrtĂłjĂĄtĂłl vettem mĂĄr gĂ©pet, azaz repĂŒltem is vele. A KatanĂĄt szintĂ©n „teszteltem” Ă©lesben; nĂ©hĂĄny Ă©ve egy magyarul beszĂ©lĂ” bĂ©csĂșjhelyi „nyugdĂ­jas” – egykori közforgalmi pilĂłta – jĂĄrta vele az orszĂĄgot. A gĂ©p repĂŒlĂ©si tulajdonsĂĄgai kivĂĄlĂłak, de – a TL 96-oshoz hasonlĂłan – bizony nem olcsĂł. A többi tĂ­pusrĂłl pusztĂĄn a lĂĄtottak alapjĂĄn nem mondanĂ©k vĂ©lemĂ©nyt – nyilvĂĄn azok is csodĂĄlatos gĂ©pek, amelyek MagyarorszĂĄgon borsos ĂĄruk miatt szintĂ©n nemigen fognak elterjedni. Nagyon tetszettek az – amĂșgy vĂ©gkĂ©pp megfizethetetlen – ul helikopterek is.
Több a kiĂĄllĂ­tĂĄson bemutatott ul-tĂ­pust mĂĄr dĂ­zelmotorral szereltek, amely vĂĄrhatĂłan a Rotax nagy ellenfele lesz: ĂĄrban mindenkĂ©ppen, de talĂĄn mĂ©g minĂ”sĂ©gben is kivĂĄltja azt. Nagy elĂ”relĂ©pĂ©s törtĂ©nt a biztonsĂĄgi berendezĂ©sek terĂŒletĂ©n is. A mostani, ul-gĂ©pekre könnyen felszerelhetĂ” piropatronos mentĂ”ernyĂ”k mĂĄr nagyon komoly, 80 m2 körĂŒli felĂŒlettel rendelkeznek, Ă©s teljes biztonsĂĄgot nyĂșjtanak.
A magam rĂ©szĂ©rĂ”l nagyon elĂ©gedett voltam: lĂĄtszott, hogy a rendezĂ”knek nem ez az elsĂ” kiĂĄllĂ­tĂĄsa. A tervek szerint jövĂ”re mĂĄr csoportosan – olyan tĂ­zen-tizenketten – megyĂŒnk a kiskĂ”rösi klubtĂłl.

Martinecz Endre: Az idĂ©n mĂĄsodik alkalommal voltam Friedrichshafenben. NagyszerĂ» kiĂĄllĂ­tĂĄs, ahol bizony nem bĂ­rtam elfelejteni, hogy a vilĂĄg melyik felĂ©rĂ”l Ă©rkeztem. ElsĂ”sorban a GA (General Aviation) repĂŒlĂ”gĂ©p, a motor- Ă©s alkatrĂ©szgyĂĄrtĂłk, Ășj UL VLA tĂ­pusok, valamint a dĂ­zelmotorok Ă©rdekeltek. Kedvenc tĂ­pust nehĂ©z lenne megnevezni, volt nĂ©hĂĄny. Ami ĂșjdonsĂĄgot jelentett, az a gyakorlatban is hasznĂĄlhatĂł elektromos motoros vitorlĂĄzĂłgĂ©p, a Silent volt. A kiĂĄllĂ­tĂłk között az ApollĂłt hiĂĄnyoltam.
Ami az ul-gyĂĄrtĂĄsban nyomon követhetĂ” tendenciĂĄkat illeti: egyre inkĂĄbb igazi kompozit repĂŒlĂ”gĂ©pek kĂ©szĂŒlnek, amik csak a kisebb bĂŒrokrĂĄcia miatt kerĂŒlnek az UL kategĂłriĂĄba. Alig van mĂĄr egyszerĂ», olcsĂł repĂŒlĂ”.

SzĂĄsz Alajos: NĂ©gy-öt alkalommal jĂĄrtam mĂĄr Friedrichshafenben, rĂ©szben „munkahelyi ĂĄrtalombĂłl”, rĂ©szben pedig azĂ©rt, mert minden ĂșjdonsĂĄg Ă©rdekel. A szervezĂ©sre azt lehet mondani, hogy perfetto. Úgy tĂ»nik, MagyarorszĂĄgrĂłl egyre többen lĂĄtogatnak el a kiĂĄllĂ­tĂĄsra. Szinte minden hazai kisgĂ©pes csapat ott volt, Ă©s persze rengeteg „privĂĄt” Ă©rdeklĂ”dĂ” is. Kellemesen meglepett, hogy ezĂșttal magyar kiĂĄllĂ­tĂł is volt Friedrichshafenben, a ballĂłszögi csapat Ă©s csodĂĄs kis repcsijĂŒk „szemĂ©lyĂ©ben”. Az Ă©rdeklĂ”dĂ”k szĂĄmos ĂșjdonsĂĄgot lĂĄthattak, melyekbĂ”l szerencsĂ©re a magyar pilĂłtĂĄk is rĂ©szesĂŒlhetnek. Sorra jönnek majd az ĂĄltalunk forgalmazott Ășj repĂŒlĂ”gĂ©pek, a kĂ©tmotoros displayes DA 42-esek, a robotpilĂłtĂĄval, GPS-szel Ă©s elektronikus mĂ»horizonttal ellĂĄtott CT-k. SzemĂ©lyes kedvencem a DA 42, amely Ășgy repĂŒl, mint egy kis jet. Egy mĂĄsik Ă©rdekessĂ©g a VFR CT-szimulĂĄtor, Ă©s persze nem utolsĂłsorban a Corvus.
VĂ©lemĂ©nyem szerint az ul-gyĂĄrtĂĄs most kezd kettĂ©vĂĄlni: az egyik vonal az egyszerĂ», hagyomĂĄnyos gĂ©pekĂ©, a mĂĄsik minĂ”sĂ©gben Ă©s teljesĂ­tmĂ©nyben egyarĂĄnt a motoros repĂŒlĂ”gĂ©pekhez közelĂ­tĂ” – sĂ”t, esetenkĂ©nt azokat meg is haladĂł – ultrakönnyĂ»ekĂ©. HiĂĄnyoltam a kiĂĄllĂ­tĂĄsrĂłl az amerikaiakat: Ășgy lĂĄtom, hogy – szemben az eurĂłpai gyĂĄrtĂłkkal – nem veszik komolyan az öreg kontinens ul-piacĂĄt.
Az elmondottakhoz még annyit fûznek hozzå: hajrå, magyarok! Csodåk pedig vannak, csak azokat mi csinåljuk.

VĂ©g PĂĄl: 1991 Ăłta minden kiĂĄllĂ­tĂĄst megnĂ©ztem, Ă©s hĂĄrom alkalommal kiĂĄllĂ­tĂłkĂ©nt rĂ©szt is vettem a kiĂĄllĂ­tĂĄson Ă©s vĂĄsĂĄron. Engem elsĂ”sorban az ultrakönnyĂ» repĂŒlĂ”gĂ©pek Ă©rdekelnek, Ă©s ez az a hely EurĂłpĂĄban, ahol ezek a kis repĂŒlĂ”gĂ©pek mindig is tĂșlnyomĂł többsĂ©gben megjelentek. Ezek a közismert nevĂŒkön a motoros sĂĄrkĂĄnyok, a botkormĂĄnyosok, az autogirĂłk Ă©s egyre több közöttĂŒk az ul helikopter.
A merev szĂĄrnyĂș gĂ©pek terĂ©n tapasztalhatĂł a legnagyobb fejlĂ”dĂ©s Ă©s differenciĂĄlĂłdĂĄs. A 90-es Ă©vek elejĂ©n mĂ©g nem vĂĄlt szĂ©t ez az ĂĄgazat, nem dĂ”lt el a fejlĂ”dĂ©si irĂĄny. Az ĂĄltalunk 1993-ban Ă©s 1995-ben is bemutatott „Kolibri” is inkĂĄbb segĂ©dmotoros ul vitorlĂĄzĂłgĂ©p volt, mint a manapsĂĄg lĂĄthatĂł mini motoros repĂŒlĂ”gĂ©pek, amelyek mellett mĂĄra megjelentek az igazi ul segĂ©dmotoros vitorlĂĄzĂł repĂŒlĂ”gĂ©pek is. SzeretnĂ©k a kiĂĄllĂ­tĂĄs kapcsĂĄn tervezĂ”mĂ©rnöki Ă©s berepĂŒlĂ” pilĂłtai szempontbĂłl Ă­rni egy olyan problĂ©mĂĄrĂłl, ami mindenkit nyomaszt, Ă©s talĂĄn most felszabadulhatunk e nyomĂĄs alĂłl.
Évek Ăłta abszolĂșt nyilvĂĄnvalĂł, hogy az FAI megmagyarĂĄzhatatlan merevsĂ©ge az ul 450 kilogrammos maximĂĄlis felszĂĄllĂłtömegĂ©t illetĂ”en elfogadhatatlan kĂ©nyszerhelyzetbe hozza az egyĂ©bkĂ©nt egyre szebb Ă©s jobb ul gĂ©pek tervezĂ”it Ă©s gyĂĄrtĂłit. Az ul repĂŒlĂ”gĂ©p sĂșlykorlĂĄtja olyan, mint az Andersen mesĂ©ben az a bizonyos csĂĄszĂĄr az Ășj „lĂĄthatatlan ruhĂĄjĂĄban”. Mindenki lĂĄtja, hogy mezĂ­telen, de senki nem szĂłl. Pedig egyszerĂ» szĂĄmtanpĂ©ldĂĄrĂłl van szĂł. Egy ul repĂŒlĂ”gĂ©p – a motorok fogyasztĂĄsĂĄt figyelembe vĂ©ve – minimum 60 liter, vagyis 45 kilogramm ĂŒzemanyagot cĂ©lszerĂ», hogy magĂĄval vigyen. KĂ©t ember mĂ©g az elÔírĂĄsok szerint is 90 + 90 = 180 kilogramm tömegĂ», de a valĂłsĂĄgban ennĂ©l csak több a mai elhĂ­zott vilĂĄgban. 450 –180 – 45 = 225 kilogramm. (És akkor mĂ©g egy uzsonnĂĄs tĂĄskĂĄt sem szĂĄmoltam csomagnak.) Aki egy kicsit is Ă©rt a repĂŒlĂ”gĂ©pekhez, az tudja, hogy 225 kilogramm ĂŒres tömegbĂ”l esetleg egyszemĂ©lyes repĂŒlĂ”t lehet megĂ©pĂ­teni, nem pedig olyan kĂ©tszemĂ©lyes gĂ©pet, amely elĂ©ri, sĂ”t meghaladja a 200 kilomĂ©ter/ĂłrĂĄs sebessĂ©get. Egy repĂŒlĂ”gĂ©pnek nem csak megfelelĂ”en szilĂĄrdnak, hanem merevnek is kell lennie, mert a sebessĂ©g növekedĂ©sĂ©vel fenyegetĂ”en jelentkeznek az aeroelasztikus jelensĂ©gek. A gyakorlatban is talĂĄlkoztam velĂŒk berepĂŒlĂ©seim sorĂĄn, Ă©s mondhatom, felejthetetlen emlĂ©k mindegyik.
A Zenair 701 amfibía. Az UL kategória 450 kg-åhoz képest az uszótalpak
miatt megengedett + 10 % felszållótömeg, vagyis a 495 kg össz felszållótömeg
tartåsa esélytelen, ezért eleve az 560 kg-ot célozza meg
HĂĄt mezĂ­telen a csĂĄszĂĄr, Ă©s mindenki szemet huny. SzemĂ©rmesen hallgatnak az ĂŒres tömegrĂ”l, vagy kozmetikĂĄzzĂĄk az adatokat. Persze azt senki nem ĂĄllĂ­tja a kĂ©tszemĂ©lyes repĂŒlĂ”jĂ©rĂ”l, hogy 225 kilogramm. FriedrichshafenbĂ”l mindig nagy tĂĄska prospektussal jövök haza, van mibĂ”l vĂĄlogatni. Csak nĂ©hĂĄny pĂ©lda a feltĂŒntetett ĂŒres tömegekre: CT 2K– 268 kilogramm; Storm –293 kilogramm; Zephyr – 285 kilogramm; Eurostar – 286 kilogramm; Euro Fox – 270 kilogramm; valamint a kĂ©t sztĂĄr: Fascination – 290 kilogramm; Dinamic – 280 kilogramm. TehĂĄt szerĂ©nyen 268–293-at Ă­rnak, de a valĂłsĂĄgban 300 kilogramm alatt egyik sincs, Ă©s egy 270 kilogrammos repĂŒlĂ”be mĂĄr egy csepp benzint sem lehetne tankolni, mivel 270 + 180 = 450.
A csĂĄszĂĄr bizony mezĂ­telen. És ezt mindenki lĂĄtja, de szĂłlni nem mer senki. Mi akkor a realitĂĄs? 320 kilogrammos repĂŒlĂ”, 180 kilogrammos ĂŒlĂ©sterhelĂ©s, valamint 45 kilogramm ĂŒzemanyag, 15 kilogramm csomag. Így jött ki nekem az 560 kilogrammos maximĂĄlis felszĂĄllĂłtömeg, amit csodĂĄk csodĂĄjĂĄra a magyar PolgĂĄri LĂ©giközlekedĂ©si HatĂłsĂĄg 2003 nyarĂĄn az UL A2 MĂ»ködĂ©si SzabĂĄlyzatban jĂłvĂĄ is hagyott. Az igazgatĂł Ășr ezzel a vilĂĄgon elsĂ”kĂ©nt olyan lehetĂ”sĂ©get teremtett, amely vĂ©gre lehetĂ”vĂ© tette egy valĂłban biztonsĂĄgos ul lĂ©trehozĂĄsĂĄt Ă©s felmentett bennĂŒnket a hazudozĂĄs kĂ©nyszere alĂłl. Nagy nyomĂĄs alĂłl szabadultunk meg, Ă©s Voloscsuk AndrĂĄssal el is hatĂĄroztuk, hogy vĂ©gre csinĂĄlunk egy ilyen „IGAZ” repĂŒlĂ”t.
20 hĂłnap kemĂ©ny munkĂĄval azutĂĄn el is kĂ©szĂŒlt a Corvus Corone (dolmĂĄnyos varjĂș – a varjĂșk közĂŒl Ă” az, aki a madĂĄrmegfigyelĂ”k szerint szĂłrakozĂĄsbĂłl is repĂŒl, sĂ”t, ha jĂłkedve van, mĂ»repĂŒl is egy-egy orsĂł vagy bukfenc erejĂ©ig). A repĂŒlĂ”nk Ă©ppen idĂ”ben kĂ©szĂŒlt el ahhoz, hogy kiĂĄllĂ­thassuk, Ă©s ĂłriĂĄsi Ă©rdeklĂ”dĂ©st vĂĄltott ki. EurĂłpai, amerikai, afrikai rajongĂłkat gyĂ»jtöttĂŒnk be, akik a kiĂĄllĂ­tĂĄs minden napjĂĄn visszatĂ©rtek Ă©s szemĂ©lyes lĂĄtogatĂĄst kĂ©rtek. SzĂ©p lett a kis gĂ©p, ezt lĂĄttĂĄk, Ă©n pedig, aki repĂŒltem vele, tudom, hogy jĂł is. Persze, hiszen addig mĂłdosĂ­tgattuk, amĂ­g stabil, jĂłl kormĂĄnyozhatĂł, rövid fel- Ă©s leszĂĄllĂłĂșthosszĂș, ugyanakkor gyors gĂ©pet kaptunk. KormĂĄnyai harmonikusak, kezelĂ©se egyszerĂ». Mindenki tudta, hogy vĂ©gre egy olyan repĂŒlĂ”t lĂĄt, ahol elhiheti a prospektuson feltĂŒntetett adatokat. A siker annĂĄl is inkĂĄbb nagy volt, mivel a fent ismertetett ellentmondĂĄst idĂ”közben az Amerikai EgyesĂŒlt Államokban hivatalos szinten is sikerĂŒlt megoldani. Az FAA egy Ășj kategĂłriĂĄt iktatott be az ul-ek Ă©s a nagy gĂ©pek közĂ©: ez az LSA (Light Sport Aircraft) 600 kilogrammos maximĂĄlis felszĂĄllĂłtömeggel. Azt hiszem, nem vĂ©letlen, hogy az elsĂ” motoros repĂŒlĂ”k az amerikai Wright fivĂ©rek voltak. Igaz emberek, Ă©s nemcsak „egy igaz ember” van ott, hanem az egĂ©sz lĂ©gĂŒgyi hivatal belĂĄtta, hogy nincs Ă©rtelme az önĂĄmĂ­tĂĄsnak. Ebbe az LSA-felszĂĄllĂłtömegbe hazudozĂĄs nĂ©lkĂŒl belefĂ©r egy könnyĂ» sport repĂŒlĂ”gĂ©p. TalĂĄn most a törtĂ©nelem sorĂĄn elĂ”ször jĂł idĂ”ben Ă©s jĂł helyen jelentĂŒnk meg mi, magyarok egy olyan gĂ©ppel amilyent mindenki vĂĄrt. A magyar hatĂłsĂĄg vĂ©gre egyszer jĂł idĂ”ben hozott jĂł döntĂ©sĂ©vel lehetĂ”vĂ© tette, hogy egyszerre a vilĂĄg Ă©lvonalĂĄba kerĂŒljĂŒnk a repĂŒlĂ”nkkel. Persze ez a gĂ©p nem a semmibĂ”l jött lĂ©tre, elĂ”dei (csak 1975 Ăłta MagyarorszĂĄgon tervezett Ă©s megĂ©pĂ­tett 16 kĂŒlönbözĂ” tĂ­pus a SzöcskĂ©tĂ”l az Apollo Foxig) tervezĂ©se Ă©s Ă©pĂ­tĂ©se, berepĂŒlĂ©se Ă©s ĂŒzemeltetĂ©se sorĂĄn összegyĂ»lt összes tapasztalatot felhasznĂĄltuk. Így olyan igazi magyar termĂ©k kĂ©szĂŒlt el, amellyel a valamikori szovjet tiltĂĄs ellenĂ©re bizonyĂ­thatjuk, hogy – egy szintĂ©n mesĂ©bĂ”l vett hasonlattal Ă©lve – vĂ©ge a csipkerĂłzsika-ĂĄlomnak, Ă©s talĂĄn megint lehet nekĂŒnk is – jĂł nĂ©hĂĄny közbeesĂ” lĂ©pĂ©st kihagyva – csĂșcstechnolĂłgiĂĄval dolgozĂł repĂŒlĂ”gĂ©piparunk.

Kocsner OszkĂĄr: Igyekszem kĂ©tĂ©vente eljutni a kiĂĄllĂ­tĂĄsra, az elmĂșlt hĂĄrom-nĂ©gy alkalommal sikerĂŒlt ott lennem. Friedrichshafenben futnak össze a magyar repĂŒlĂ”tĂĄrsadalom – a nagy csalĂĄd – olyan tagjai, akik sokszor Ă©vekig nem talĂĄlkoznak. Én is ott gratulĂĄltam VĂ©g Palinak a „jubileumi” tizedik gĂ©pĂ©nek megĂ©pĂ­tĂ©sĂ©hez Ă©s berepĂŒlĂ©sĂ©hez.
A kiĂĄllĂ­tĂĄs – Ășgymond– helyre teszi a szakmai identitĂĄsunkat: bizonyos meglĂĄtĂĄsokat vagy kĂ©telyeket igazolhat, esetleg Ășj koncepciĂłt segĂ­thet megfogalmazni, attĂłl fĂŒggĂ”en, hogy a repĂŒlĂ©s mely ĂĄgĂĄnak rabszolgĂĄja vagy hĂłdolĂłja a lĂĄtogatĂł. Azon vagyunk, hogy ami az ott lĂĄtottak közĂŒl ĂĄthozhatĂł, azt ĂĄthozzuk az egyelĂ”re szegĂ©nyesnek mondhatĂł magyar aviatikĂĄba. Az elmĂșlt tĂ­z esztendĂ”ben igyekeztem oroszlĂĄnrĂ©szt vĂĄllalni az Ășj tĂ­pusok behozatalĂĄban Ă©s honosĂ­tĂĄsĂĄban. Annak idejĂ©n a repĂŒlĂ©st motorok vonatkozĂĄsĂĄban a Rotax 582-essel kezdtĂŒk, aztĂĄn jöttek a Rotax 912-essel szerelt komolyabb gĂ©pek, mint a Star Ă©s a Storch, de azĂłta szĂĄmos mĂĄs technika is Ă©rkezett mĂĄs ĂŒzemeltetĂ”k ĂĄltal. Egy repĂŒlĂ”gĂ©p behozatala Ă©s honosĂ­tĂĄsa persze önmagĂĄban csak egy dolog. A repĂŒlĂ©si igĂ©nyek felmĂ©rĂ©se utĂĄn fel kell dolgozni a tĂ­pus sajĂĄtossĂĄgait, Ă©s ennek megfelelĂ”en elkĂ©szĂ­teni az ĂĄtkĂ©pzĂ©si tematikĂĄt. MĂ©ghozzĂĄ olyan szinten, hogy a pilĂłta örömĂ©t lelje a tĂ­pus repĂŒlĂ©sĂ©ben, ugyanakkor a lehetsĂ©ges veszĂ©lyekkel is tisztĂĄban legyen.
Öt-hat Ă©ve mĂ©g talĂĄlkoztunk Friedrichshafenben kiforratlan, mondhatni „eretnek” mĂ»szaki megoldĂĄsokkal. Mostanra a merev szĂĄrnyĂș ul-repĂŒlĂ©s tĂ­pusok Ă©s minĂ”sĂ©g vonatkozĂĄsĂĄban egyarĂĄnt kiteljesedett, csak elvĂ©tve bukkan fel egy-egy rĂ©gmĂșltat idĂ©zĂ” mĂ»szaki megoldĂĄs. Az igĂ©nyessĂ©g pedig nemcsak a tartalomban, hanem többek között az enteriĂ”rben, az alkalmazott anyagok megvĂĄlasztĂĄsĂĄban Ă©s a kidolgozottsĂĄgban is jelentkezik. Mostanra alapvetĂ”en kĂ©t „irĂĄnyzat” kĂŒlönböztethetĂ” meg: a kikĂ©pzĂ”gĂ©pekĂ©, illetve az igĂ©nyes hobbipilĂłtĂĄk szĂĄmĂĄra kĂ©szĂŒlt gĂ©pekĂ©, amelyek ĂĄr vonatkozĂĄsĂĄban vĂĄrhatĂłan magassĂĄgi rekordot döntenek. Ami az elĂ”bbieket illeti: mostanra sikerĂŒlt megĂ©pĂ­teni azokat az aerodinamikai „csodĂĄkat” – pĂ©ldĂĄul a G1 –, melyek valĂłban segĂ­tik a repĂŒlĂ©s „rögös ĂștjĂĄra” lĂ©pĂ” növendĂ©ket. A „luxusjĂĄrgĂĄnyoknĂĄl” a tökĂ©lyre fejlesztett mĂ»szaki kidolgozottsĂĄg mellett lĂĄthatĂłan gondot fordĂ­tanak a rĂ©szletekre is, hogy a repĂŒlĂ©s valĂłban Ă©lmĂ©nyt jelentsen a pilĂłta szĂĄmĂĄra.
Örömmel töltött el, hogy VĂ©g Pali Ă©s csapata jĂłvoltĂĄbĂłl magyar ul is bemutatkozott Friedrichshafenben. Azt gondolom, hogy – dacĂĄra a költsĂ©geknek – a MolnĂĄr ZoliĂ©kkal vĂ©gzett szakmai munkĂĄnk eredmĂ©nyĂ©nek is meg kellene jelennie, hiszen az ĂĄltaluk gyĂĄrtott technika mĂ©ltĂł a rendezvĂ©ny szĂ­nvonalĂĄhoz.
Aeros trĂĄjk elektromos felfĂŒggesztĂ©svariĂĄciĂłs trimmszerkezettel
HiĂĄnyĂ©rzetem a motoros mĂ»repĂŒlĂ©s terĂŒletĂ©n volt, amely az ultrakönnyĂ» repĂŒlĂ©s mellett a mĂĄsik szerelmem. Jelenleg MagyarorszĂĄgon nincs köztes alternatĂ­va a klasszikus kikĂ©pzĂ”gĂ©pek Ă©s a legtöbbek szĂĄmĂĄra nem elĂ©rhetĂ” Extra 300 között, ami elĂ”bb-utĂłbb az igĂ©ny, majd a problĂ©ma szintjĂ©n fog jelentkezni. NemrĂ©g mĂ©g mĂ»repĂŒlĂ” safety trainingeket rendeztĂŒnk, Ă©s hamarosan a TrĂ©neren kĂ­vĂŒl nem lesz erre alkalmas tĂ­pus az orszĂĄgban. MĂĄr az elĂ”zĂ” kiĂĄllĂ­tĂĄson beleszerettem az egyik lehetsĂ©ges megoldĂĄst kĂ­nĂĄlĂł Cap 10C-be. Sajnos a Pitts – vĂ©lhetĂ”en a nagy tĂĄvolsĂĄg miatt – nem kĂ©pviseltette magĂĄt Friedrichshafenben.
Tizenöt-hĂșsz eddig sem ismeretlen, de nem is tĂșl ismert gyĂĄrtĂł mutatott be ul helikoptert; az Ă©pĂ­tĂ©s lĂĄthatĂłan kĂ­sĂ©rleti fĂĄzisban van. ÕszintĂ©n szĂłlva kissĂ© szkeptikus vagyok az ilyen jellegĂ» ul-tevĂ©kenysĂ©ggel szemben. Trend lesz, ez nyilvĂĄnvalĂł – ugyanakkor tĂ©ny, hogy a motoros repĂŒlĂ©s alapja – Ă©rtelemszerĂ»en – a hajtĂłmĂ» Ă©s az ĂĄttĂ©telek. A magam rĂ©szĂ©rĂ”l megvĂĄrnĂĄm, mĂ­g valaki legalĂĄbb egy Robinson 22-szintû tartalmat produkĂĄl. Az eddigi kĂ­sĂ©rletek mĂĄr csak azĂ©rt sem arattak osztatlan sikert, mert az ul helikopteres repĂŒlĂ©sben felmerĂŒlĂ” problĂ©mahalmaz lĂ©nyegesen nagyobb, mint a többi – Ă©s jĂłformĂĄn mindenki szĂĄmĂĄra elĂ©rhetĂ” – ul-mĂ»faj esetĂ©ben. Az elgondolĂĄsoknak egyelĂ”re a szĂ»k szakmai körben kell beĂ©rniĂŒk, Ă©s csak ezutĂĄn kerĂŒlhetnek a nyilvĂĄnossĂĄg elĂ©. Ezzel egyĂŒtt Friedrichshafenben lĂĄttunk nĂ©hĂĄny kiforrott modellt is, pĂ©ldĂĄul a Bell 47 ĂșjraĂĄlmodĂĄsĂĄt, a Safarit.
KollĂ©gĂĄimmal egyĂŒtt igĂ©nyes ĂŒzletembereket szolgĂĄlunk ki helikopteres repĂŒlĂ©s vonatkozĂĄsĂĄban a Sunflower keretei közt – az ott lefektetett, szigorĂșnak mondhatĂł szakmai elveket egyelĂ”re nem szeretnĂ©nk megfertĂ”zni az ul helikopteres repĂŒlĂ©ssel, mert Ășgy gondolom, hogy nem összeegyeztethetĂ”k.
TalĂĄlkoztunk egyebek mellett Ășj ĂșszĂłtalpakkal is. FelvettĂŒk a kapcsolatot gyĂĄrtĂłikkal, sĂ”t nem kizĂĄrt, hogy MagyarorszĂĄgon is kĂ©szĂŒl majd vĂ­zi papucs – remĂ©ljĂŒk, addigra a hatĂłsĂĄg is felkĂ©szĂŒl a hidroplĂĄnrepĂŒlĂ©s fogadĂĄsĂĄra. A gyönyörĂ» repĂŒlĂ”gĂ©pek ellenĂ©re öt percre azĂ©rt „megnyergeltem” a Zodiacot, melyet tovĂĄbbra is a legideĂĄlisabb kikĂ©pzĂ”gĂ©pnek tartok az alsĂłszĂĄrnyas repĂŒlĂ”gĂ©pek között. A rendszervĂĄltozĂĄs utĂĄn sokan kiszorultak a repĂŒlĂ©sbĂ”l, gyakran Ă©ppen azok, akik a legtöbbet tettĂ©k Ă©rte – ez sajnos a demokrĂĄcia egyik velejĂĄrĂłja. Az ul- vagy movit repĂŒlĂ©s Ă©rvĂ©nyes alternatĂ­vĂĄjuk lehetne, ez persze adott esetben sajnos egyfajta alkuval is jĂĄr. Persze intelligencia kĂ©rdĂ©se is, hogy valaki ne szĂ©gyennek, hanem erĂ©nynek tekintsen mondjuk egy szĂ©p tĂșra megrepĂŒlĂ©sĂ©t. AmĂșgy is tĂșl kellene lĂ©pni a „mezeiĂŒrge-ĂŒldözĂ©sen”, amire a mostani 800–1000 km-es elmĂ©leti autonĂłmiĂĄjĂș ul-ek igencsak lehetĂ”sĂ©get adnĂĄnak. 98-ban FehĂ©rvĂĄri TamĂĄssal mĂ©g Rotax 582-essel csettegtĂŒnk ĂĄt az Appennineken…
Mindig is azt gondoltam, hogy az ul-ezĂ©st az ĂĄtlagemberek szĂĄmĂĄra is elĂ©rhetĂ”vĂ© kell tenni, Ă©s a mai napig is ezt vallom, ezen dolgozom. Fontos, hogy ha bĂĄrkiben is felmerĂŒl a repĂŒlĂ©s igĂ©nye, akkor azzal meg tudjuk ismertetni Ă©s szerettetni a repĂŒlĂ©st az ĂŽ igĂ©nyeinek Ă©s ĂĄlmainak megfelelĂ”en – Ă©s ez adott esetben azon az elsĂ” emberen mĂșlik, akivel ĂŽ talĂĄlkozik. Az ul Ă©s a movit relatĂ­ve olcsĂł, hatĂ©kony, Ă©s tĂ­z emberbĂ”l hĂ©t kĂ©pes megtanulni. MĂĄr „csak” a szakmai segĂ­tĂ”knek Ă©s a felvevĂ” piacnak kellene ĂŒgyesen Ă©s fĂ”leg megfelelĂ” szakmai igĂ©nyessĂ©ggel egymĂĄsra talĂĄlniuk… Aminek persze elengedhetetlen feltĂ©tele, hogy a hazai ul-repĂŒlĂ©s ĂŒgye avatott kezekbe kerĂŒljön.

MolnĂĄr ZoltĂĄn Ă©s Vereb György: MĂĄr körĂŒlbelĂŒl tĂ­z alkalommal voltunk Friedrichshafenben. LĂĄtogatĂĄsunk cĂ©lja, hogy nyomon kövessĂŒk a vĂĄltozĂĄsokat: tudnunk kell, merre tart a vilĂĄg, mi a trend, hiszen Ă­gy lĂĄtjuk, le vagyunk-e maradva vagy sem.
Az Apollo Fox legĂșjabb modellje sajnos nem lehetett ott – mert rengeteg volt a munkĂĄnk, mi magunk is kevesebb idĂ”t töltöttĂŒnk a kiĂĄllĂ­tĂĄson, mint szerettĂŒnk volna. Nem az anyagiakon mĂșlott, kĂ©ptelensĂ©g volt megszervezni, hogy elmenjĂŒnk. A kiĂĄllĂ­tĂĄson megnyugodva ĂĄllapĂ­tottuk meg, hogy az Apollo Fox kategĂłriĂĄjĂș gĂ©pek között minĂ”sĂ©gben nem vagyunk lemaradva EurĂłpĂĄtĂłl, ĂĄrban viszont jĂłval a piac alatt vagyunk.
NĂ©zzĂŒk a kiĂĄllĂ­tĂĄs toplistĂĄjĂĄt:
A merev szĂĄrnyĂșak között tovĂĄbbra is vezeti a mezĂ”nyt a cseh TL 2000 Sting – amely behĂșzhatĂł futĂłmĂ»ves –, holtversenyben a WT 9 Dynamickal. VĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint ez a kĂ©t gĂ©p a legszebb: hibĂĄtlan a formĂĄjuk, mindenfĂ©le extrĂĄval ellĂĄttĂĄk Ă”ket, nyilvĂĄnvalĂłan ezek diktĂĄljĂĄk a „divatot” az ul-Ă©pĂ­tĂ©sben Ă©s az ĂĄrban. Szorosan mögöttĂŒk következik a Samba XXL, a Zephir (ennek a tovĂĄbbfejlesztett vĂĄltozata az Atec 210 Faeta), a felsĂ”szĂĄrnyasok közĂŒl az FK 9, a CT 2 SW az ugyancsak gyönyörĂ» formĂĄjĂĄval. Az FK 9 gyĂĄrtĂłja bĂŒszkĂ©n „mutogatta” a kĂ©tszemĂ©lyes Smart gĂ©pkocsibĂłl ĂĄtvett turbĂłmotort, amely komputerizĂĄlt, injektoros, követi a magassĂĄgot, Ă©s mĂ©g takarĂ©kos is – tervezĂ”i nyilvĂĄn minden lehetsĂ©ges mĂłdon igyekeztek növelni a repĂŒlĂ”gĂ©p sĂĄrmjĂĄt.
A STOL gĂ©pek közĂŒl figyelemremĂ©ltĂł volt a G1 Ă©s a Zenair 701 (mindkettĂ” alulemez-Ă©pĂ­tĂ©sĂ»).
Motoros sĂĄrkĂĄnyokbĂłl nem sok kiĂĄllĂ­tĂł volt az elmĂșlt Ă©vekhez kĂ©pest. ÚjdonsĂĄggal rukkolt elĂ” az Air Creation a Tanarggal, valamint az Aeros nevet viselĂ” cĂ©g jĂłpofa vonalvezetĂ©sĂ» trĂĄjkjĂĄval. SzĂĄmunkra furcsĂĄnak tĂ»ntek az Aeros magasra elhelyezett ĂŒlĂ©sei, a Rotax 912-es motort pedig igen kicsi gumiszilentekkel szereltĂ©k fel.
A színvonalas rendezvény magån viselte a német precizitås minden jegyét. A reptéri környezetben természetesen nem maradt el a hatalmas ilyenkor szokåsos air show, amely tartalmazott mindent, ami a hasonló ilyen rendezvényeken megszokott. Kezdve Villi Messerschmitt elsÔ kétfedeles gépétÔl (amelynek csillagmotorjåt kézzel råntottåk be) a nagy utasszållítóig. Nem meglepÔ tehåt, hogy több mint tízezren låtogattak el a kiållítåsra.

TĂłth BalĂĄzs: Most voltam mĂĄsodszor Friedrichshafenben, de termĂ©szetesen nem utoljĂĄra. Mindig tudnak Ășjat mutatni, Ă©s egyĂ©bkĂ©nt is kivĂĄlĂł alkalom, hogy rĂ©gi pilĂłta ismerĂ”sökkel összefusson az emberfia.
A motoros sĂĄrkĂĄnyozĂĄs megszĂĄllottjakĂ©nt fĂ”kĂ©nt a sĂĄrkĂĄnyok Ă©rdekelnek, de nyitott vagyok minden mĂĄsra is. Most inkĂĄbb a „minden mĂĄs” volt többsĂ©gben. IdĂ©n is szĂ©p szĂĄmmal kĂ©pviseltettĂ©k magukat a pilĂłtĂĄkat mindenfĂ©le „jĂĄtĂ©kszerrel” Ă©s hasznos tartozĂ©kokkal ellĂĄtĂł boltok. AzĂłta mĂĄr le is adtam az elsĂ” rendelĂ©seket.
Igazi szenzĂĄcĂłt, mint pĂ©ldĂĄul egy sĂĄrkĂĄnyt, ami 200-zal utazik, 40-nel szĂĄll le, 5 litert fogyaszt Ă©s van hely benne 2 hĂșszkilĂłs koffernak, nem talĂĄltam. Kellemes meglepetĂ©s volt egy hazai Ășj fejlesztĂ©sĂ» repĂŒlĂ”gĂ©ppel talĂĄlkozni. NekĂŒnk mĂ©g ĂșjdonsĂĄg az ul helikopterek Ă©s autogirĂłk sokasĂĄga is. A mĂ»anyag-Ă©pĂ­tĂ©sĂ», gyors merev szĂĄrnyĂșak viszont kezdenek a japĂĄn sportmotorokhoz hasonlĂ­tani, ugyanis kiemelkedĂ” teljesĂ­tmĂ©nyĂŒk mellett elveszik egyĂ©nisĂ©gĂŒk, mindegyik szinte ugyanĂșgy nĂ©z ki (nem csoda, hisz a fizika törvĂ©nyeit csak egyfĂ©lekĂ©ppen lehet Ă©rtelmezni), Ă©s inkĂĄbb csak arra szolgĂĄlnak, hogy villogjanak velĂŒk a hangĂĄr elĂ”tt, nem pedig komoly tĂșrĂĄzĂĄsra. ÚjdonsĂĄg mĂ©g a sok ĂșszĂłtalpas merev szĂĄrnyĂș, melyek igazĂĄbĂłl a mĂĄr bevĂĄlt STOL-tĂ­pusok adaptĂĄciĂłi, de elnĂ©zve Ă”ket egybĂ”l kedvet kaptam egy kis fĂŒrdĂ”zĂ©ssel összekötött repĂŒlĂ©shez. Mivel hajdanĂĄn mĂ©g vitorlĂĄzĂłrepĂŒlĂ©ssel kezdĂ”dött repĂŒlĂ”-„karrierem”, a motor nĂ©lkĂŒli gĂ©pekre is vetettem pĂĄr pillantĂĄst: Ă©rdekes, hogy itt is kezdenek elterjedni az önĂĄllĂł felszĂĄllĂĄst biztosĂ­tĂł segĂ©dmotorok (van, hogy elektromotorral!), Ă©s az ul-eknĂ©l mĂĄr rĂ©g bevĂĄlt mentĂ”ernyĂ”rendszereket is beĂ©pĂ­tik. A szabadtĂ©ren kiĂĄllĂ­tott GA-gĂ©pek között ott volt a Cirrus SR–22, Cessna-hegyek, bizjetek Ă©s minden mĂĄs, ami mĂĄr nem igazĂĄn tartozik a hobbirepĂŒlĂ©s kategĂłriĂĄjĂĄba, de azĂ©rt szemet gyönyörködtetĂ”.
Rengeteg kedvencem van, minden mĂ»fajbĂłl egy-egy: Cech Aircraft Works CH–701 amfĂ­bia, a Drachenstudio Kecur Royal 912-es trĂĄjkja, a jĂł öreg Stemme S–10 movit, illetve egy nagyon patent kis helikopter, amelyben le is fotĂłztak.
Az ul-gyĂĄrtĂĄsban egyĂ©rtelmĂ»en felfedezhetĂ” a következĂ” tendencia: tĂșlnyomĂł többsĂ©gben vannak a mĂ»anyag-Ă©pĂ­tĂ©sĂ» merev szĂĄrnyĂș gĂ©pek, 250 fölötti vĂ©gsebessĂ©gekkel, glass cockpittal, behĂșzhatĂł futĂłval Ă©s a 100 ezer eurĂłt csak nĂ©ha Ă©s felĂŒlrĂ”l közelĂ­tĂ” ĂĄrcĂ©dulĂĄval. Ma mĂĄr nem igazĂĄn talĂĄlni egyszerĂ» csövekbĂ”l Ă©s rongybĂłl Ă©pĂŒlt kis teljesĂ­tmĂ©nyĂ», olcsĂł repĂŒlĂ”gĂ©peket. MĂĄr itt is minden high tech. Viszont mĂ©g a kivĂ©telt kĂ©pezĂ” gĂ©pek adjĂĄk az igazi ul- Ă©s szabad repĂŒlĂ©s Ă©rzĂ©sĂ©t, kivĂĄlĂł minĂ”sĂ©gĂ»ek, sokoldalĂșan hasznĂĄlhatĂłk, szerĂ©nyebb ĂĄron. Sok helikoptert Ă©s autogirĂłt ĂĄllĂ­tottak ki, de Ășgy gondolom, ezek a relatĂ­ve magas ĂĄr, a merev szĂĄrnyĂșakhoz vagy a sĂĄrkĂĄnyokhoz kĂ©pest nagy komplexitĂĄs Ă©s korlĂĄtozott felhasznĂĄlhatĂłsĂĄg miatt inkĂĄbb csak unikumok lesznek. LĂĄtni lehetett, hogy a motoros sĂĄrkĂĄnyok kora leĂĄldozĂłban van, annak ellenĂ©re, hogy a kiĂĄllĂ­tott pĂ©ldĂĄnyok az elmĂșlt 30 Ă©v fejlesztĂ©seit magukba foglalva mĂ»szaki Ă©s esztĂ©tikai tĂ©ren nem hagynak kĂ­vĂĄnnivalĂłt maguk utĂĄn. JĂł pĂ©lda erre a Tanarg, mellyel volt mĂĄr szerencsĂ©m repĂŒlni is: minden tekintetben a csĂșcsot kĂ©pviseli, kĂ©nyelemben felveszi a versenyt a tĂ©vĂ©zĂ”fotelommal, de igazi ĂĄttörĂ©st mĂ©gsem jelent. A sĂĄrkĂĄnyozĂĄsnak Ă©s ĂĄltalĂĄban az ul-repĂŒlĂ©snek a következĂ” lökĂ©st egy ĂŒtĂ”kĂ©pes, erĂ”s, könnyĂ», kis fogyasztĂĄsĂș – dĂ­zel? – motor fogja talĂĄn adni. Addig sem ĂĄll meg a fejlĂ”dĂ©s, a mĂ»szerezettsĂ©g terĂ©n pĂ©ldĂĄul mĂĄr standard a full digitĂĄlis komplex mĂ»szeregysĂ©g, mely az összes motor-, repĂŒlĂ©si Ă©s navigĂĄciĂłs adatot megjelenĂ­ti. És itt nemcsak a nagyobb GA-gĂ©pekre gondolok, hanem az összes ul-re.
Sok gyĂĄrtĂłt hiĂĄnyoltam: rĂ©gi kedvencem a TakeOff, habĂĄr az Ășj 1200-as BMW-blokkot mĂĄr lehetett lĂĄtni egy mĂĄsik standon; MolnĂĄr ZolikĂĄt Ă©s az ApollĂłt; a neves sĂĄrkĂĄnygyĂĄrtĂłkat (Cosmos, DTA, Pegasus).
Felejthetetlen a belsĂ” szabadtĂ©ri udvarban felĂĄllĂ­tott sörsĂĄtorban kaphatĂł currywurst, bratwurst, csĂŒlök, szalonnĂĄs-kĂĄposztĂĄs egytĂĄlĂ©tel Ă©s termĂ©szetesen a csapot sör. MĂĄr csak ezĂ©rt Ă©rdemes volt kimenni!
KonklĂșziĂł igĂ©nye nĂ©lkĂŒl sajĂĄt benyomĂĄsommal fejeznĂ©m be: Az ul, mĂĄsnĂ©ven szabad motoros repĂŒlĂ©sre is rĂĄnyomta a bĂ©lyegĂ©t a fogyasztĂłi tĂĄrsadalom. MindenĂĄron eladhatĂł gĂ©peket kell gyĂĄrtani, de legalĂĄbbis kiĂĄllĂ­tani. MĂĄskĂ©pp nem Ă©ri meg pĂ©nzt feccolni az egĂ©sz ul gyĂĄrtĂĄsba. Akkor viszont olyasmit kell gyĂĄrtani, ami tetszik, ami eladhatĂł, mĂĄrpedig ez abba az irĂĄnyba viszi el az ul mozgalmat, ahol pont az fog kiveszni belĂ”le, ami a lĂ©nyege: a szabadsĂĄg mozzanata. Francia ul-ismerĂ”seim ettĂ”l rettegnek a leginkĂĄbb: ha mĂĄr valĂłjĂĄban “igazi” repĂŒlĂ”gĂ©pekkel repĂŒlnek, elĂ”bb-utĂłbb igazi pilĂłtavizsgĂĄt, orvosit Ă©s a lĂ©gijĂĄrmĂ»vek szĂĄmĂĄra lĂ©gĂŒgyi certifikĂĄciĂłt fog eredmĂ©nyezni ez a minĂ©l gyorsabb, minĂ©l erĂ”sebb, minĂ©l repĂŒlĂ”gĂ©pesebb irĂĄnyba tendĂĄlĂĄs.
Az pedig pont Ășgy vissza fogja venni lendĂŒletĂ©t, mint a polgĂĄri repĂŒlĂ©sĂ©t. Ugyanakkor az is megfontolandĂł, hogy van e Ă©sszerĂ»sĂ©g abban, hogy egy polgĂĄri kisgĂ©pes pilĂłtavizsga szintjĂ©t meg nem ĂŒtĂ”, vagy az annak megfelelĂ” egĂ©szsĂ©gi ĂĄllapotnak nem örvendĂ” egyĂ©n csak azĂ©rt repĂŒlhessen 250 km/h-val, mert van valahonnan szĂĄzezer EurĂłja. Vagy inkĂĄbb azt kĂ©rdeznĂ©m, vajon milyen nehĂ©zsĂ©gek ĂĄrĂĄn repĂŒlhetek majd Ă©n magam, amikor nĂ©hĂĄny ilyen polgĂĄri pilĂłtaselejten gyakorolta hatĂĄskörĂ©t a termĂ©szetes szelekciĂł? Ami a kereskedĂ”i vilĂĄg okozta mutĂĄciĂł legfĂĄjdalmasabb velejĂĄrĂłja, az nem is a szabadsĂĄgjogaink vĂĄrhatĂł korlĂĄtozĂĄsa, hanem a hazugĂĄs. Mert tĂ©ny az, hogy a szĂĄzezres ĂĄrĂș csecsebecsĂ©k eladĂĄsĂĄhoz hazudni kell. Ezt teszi monden gyĂĄrtĂł, Ă©s nem csak a sĂșlyadatokkal kapcsolatban. Ez azĂ©rt kĂ©nyelmetlen, mert a kuncsaft, aki vĂ©gĂŒl is lĂ©tezik, ahhoz szokott, hogy egy hasonlĂł összegĂ©rt megvett sportkocsi vagy luxushajĂł valĂłban tudja azt, amit a prospektusban, reklĂĄmban lekommunikĂĄlnak rĂłla. SĂ”t, ha netĂĄn meghibĂĄsodik, egy telefonhĂ­vĂĄsra azonnal kiszĂĄll egy kisebbfajta kommandĂł, ott helyben mindent megjavĂ­tanak, Ă©s ha kell, mĂ©g az anyĂłst is elszĂłrakoztatjĂĄk minden elkĂ©pzelhetĂ” mĂłdon. Ehhez kĂ©pest, az ul gyĂĄrtĂłk garanciĂĄlis kĂ©rdĂ©sben csak a vĂĄllukat szoktĂĄk vonogatni. Ez van, ezt kell szeretni.
Mezei Kati és Sz.Gy szerkesztése és fotói.
Tovåbbi képek:Friedrichshafen 2005


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

MerevszĂĄrnyĂș ULMotoros sĂĄrkĂĄny

TartalomkezelĂ” rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.14 Seconds