Az idĂ©n elĂ”ször nem kaptam fel mĂĄr a fejem a magyar szĂłra az Aero-n. Olyan Ă©rzĂ©sem volt, mint a repĂŒlĂ”sbĂĄlon. Mindenki ott volt, aki szĂĄmĂt Ă©s aki nem szĂĄmĂt. AlĂĄbbiakban teljesen ad hoc jelleggel adtunk szĂłt nĂ©hĂĄny arrajĂĄrĂł földinknek.
Fejes Attila: Az idĂ©n ötödször jĂĄrtam Friedrichshafenben, Ăgy lehetĂ”sĂ©gem volt nyomon követni az elmĂșlt Ă©vek vĂĄltozĂĄsait. A tapasztalatok szerint egyre bĂ”vĂŒl a repĂŒlĂ”gĂ©pgyĂĄrtĂĄshoz kapcsolĂłdĂł iparĂĄgak – Ășgymint szerszĂĄmipar, kiszolgĂĄlĂĄs, de akĂĄr a vendĂ©glĂĄtĂłipar – mind szĂ©lesebb termĂ©kpalettĂĄval jelennek meg a kiĂĄllĂtĂĄson. PĂ©ldĂĄul az egyik cĂ©g olyan ĂĄllvĂĄnyrendszerrel jelent meg, amely egy kis Cessna Ă©s egy utasszĂĄllĂtĂł Boeing karbantartĂĄsĂĄnĂĄl, javĂtĂĄsĂĄnĂĄl egyarĂĄnt hatĂ©kony – mondhatni testre szabott – segĂtsĂ©get jelent, nagymĂ©rtĂ©kben megkönnyebbĂtve a szolgĂĄltatĂł dolgĂĄt. Ez a tendencia meghatĂĄrozĂł a repĂŒlĂ”gĂ©piparban, amely – hasonlĂłan pĂ©ldĂĄul az autĂłiparhoz – egyre inkĂĄbb szerteĂĄgazĂłvĂĄ vĂĄlik.SzĂĄmomra lenyĂ»gözĂ” volt a nĂ©met repĂŒlĂ”szövetsĂ©g tevĂ©kenysĂ©ge: a valĂłban központi szerepet betöltĂ” szervezet minden lehetsĂ©ges mĂłdon Ă©s eszközzel igyekszik tĂĄmogatni az Ă©gisze alĂĄ tartozĂł – Ă©s nemritkĂĄn vĂĄllalkozĂĄskĂ©nt mĂ»ködĂ” – klubokat, iskolĂĄkat, azaz vĂ©gsĂ” soron a repĂŒlĂ”sportok fejlĂ”dĂ©sĂ©t. NemrĂ©g pĂ©ldĂĄul nagyon komoly kutatĂĄst vĂ©geztek a balesetmegelĂ”zĂ©s terĂ©n, Ă©s közzĂ© is tettĂ©k az eredmĂ©nyeket. (Ăn magam is hasznosĂtani tudom Ă”ket a sajĂĄt iskolĂĄmban.) Folyamatosan növelik a repĂŒlĂ”sportok jelenlĂ©tĂ©t – csak a kiĂĄllĂtĂĄson megtöltöttek egy csarnokot. Mindez nyilvĂĄnvalĂłan tovĂĄbb fogja erĂ”sĂteni a nĂ©metek pozĂciĂłjĂĄt a repĂŒlĂ©s valamennyi terĂŒletĂ©n. NĂ©metorszĂĄgban egyĂ©bkĂ©nt mĂĄr nemcsak repĂŒlĂ”gĂ©p-vĂĄsĂĄrlĂĄsra, hanem a pilĂłtajogosĂtĂĄs megszerzĂ©sĂ©re is kidolgoztak pĂ©nzĂŒgyi konstrukciĂłkat, azaz egyes bankok hajlandĂłak megfinanszĂrozni a kikĂ©pzĂ©st.
BĂŒszkesĂ©ggel töltött el, hogy a Friedrichshafenben bemutatott hazai ul minden tekintetben megĂŒtötte a kiĂĄllĂtĂĄs mĂ©rcĂ©jĂ©t. OktatĂłkĂ©nt a vitorlĂĄzĂł Ă©s a sportrepĂŒlĂ”gĂ©pekre fordĂtottam nagyobb figyelmet. A vitorlĂĄzĂłpiacon nyilvĂĄnvalĂł az erĂ”s cseh jelenlĂ©t. Ott volt a PW–5 vilĂĄgvitorlĂĄzĂł egykori alternatĂvĂĄja, a Silent. Maga a tĂpus korszakalkotĂł, de egyelĂ”re nincs versenyfĂłruma, illetve kategĂłriĂĄja. A motorosok szegmensĂ©ben pedig – rĂĄcĂĄfolva a jĂłslatokra – ma is meghatĂĄrozĂłak a klasszikus fĂ©mĂ©pĂtĂ©sĂ» sportrepĂŒlĂ”gĂ©pek (Piper, Cessna); elĂ©rhetĂ” ĂĄron beszerezhetĂ”, Ășj rivĂĄlisaik (pĂ©ldĂĄul a Cirrus) – eddig legalĂĄbbis – nem tudtĂĄk kiszorĂtani Ă”ket.
Friedrichshafenben fĂ”leg olyan partnereket kerestem, akikkel a Horizontaero RepĂŒlĂ”klub vezetĂ”jekĂ©nt egyĂŒtt tudnĂ©k mĂ»ködni. SzĂĄmos cĂ©ggel, valamint osztrĂĄk Ă©s nĂ©met klubokkal sikerĂŒlt felvenni a kapcsolatot.
Frei LĂĄszlĂł: Az idĂ©n voltam elĂ”ször Friedrichshafenben. Az Aeromagazinban olvastam rĂłla, gondoltam, kiugrom megnĂ©zni. Ott volt minden olyan gyĂĄrtĂł Ă©s forgalmazĂł, aki szĂnvonalat kĂ©pvisel.
LĂ©nyegesen több ul-t mutattak be, mint kisrepĂŒlĂ”gĂ©peket – egyĂ©bkĂ©nt ez a tendencia jellemzi ĂĄltalĂĄban a sportrepĂŒlĂ©st is, ami egyĂ©rtelmĂ»en az ul-ek alacsonyabb ĂŒzemeltetĂ©si költsĂ©geire, valamint a szĂ©lesebb rĂ©tegek szĂĄmĂĄra hozzĂĄfĂ©rhetĂ” kikĂ©pzĂ©sre vezethetĂ” vissza. Engem UL-ben a cseh TL 96-os Ă©s kisgĂ©peknĂ©l az osztrĂĄk Katana fogott meg leginkĂĄbb. ElĂ”bbi gyĂĄrtĂłjĂĄtĂłl vettem mĂĄr gĂ©pet, azaz repĂŒltem is vele. A KatanĂĄt szintĂ©n „teszteltem” Ă©lesben; nĂ©hĂĄny Ă©ve egy magyarul beszĂ©lĂ” bĂ©csĂșjhelyi „nyugdĂjas” – egykori közforgalmi pilĂłta – jĂĄrta vele az orszĂĄgot. A gĂ©p repĂŒlĂ©si tulajdonsĂĄgai kivĂĄlĂłak, de – a TL 96-oshoz hasonlĂłan – bizony nem olcsĂł. A többi tĂpusrĂłl pusztĂĄn a lĂĄtottak alapjĂĄn nem mondanĂ©k vĂ©lemĂ©nyt – nyilvĂĄn azok is csodĂĄlatos gĂ©pek, amelyek MagyarorszĂĄgon borsos ĂĄruk miatt szintĂ©n nemigen fognak elterjedni. Nagyon tetszettek az – amĂșgy vĂ©gkĂ©pp megfizethetetlen – ul helikopterek is.
Több a kiĂĄllĂtĂĄson bemutatott ul-tĂpust mĂĄr dĂzelmotorral szereltek, amely vĂĄrhatĂłan a Rotax nagy ellenfele lesz: ĂĄrban mindenkĂ©ppen, de talĂĄn mĂ©g minĂ”sĂ©gben is kivĂĄltja azt. Nagy elĂ”relĂ©pĂ©s törtĂ©nt a biztonsĂĄgi berendezĂ©sek terĂŒletĂ©n is. A mostani, ul-gĂ©pekre könnyen felszerelhetĂ” piropatronos mentĂ”ernyĂ”k mĂĄr nagyon komoly, 80 m2 körĂŒli felĂŒlettel rendelkeznek, Ă©s teljes biztonsĂĄgot nyĂșjtanak.
A magam rĂ©szĂ©rĂ”l nagyon elĂ©gedett voltam: lĂĄtszott, hogy a rendezĂ”knek nem ez az elsĂ” kiĂĄllĂtĂĄsa. A tervek szerint jövĂ”re mĂĄr csoportosan – olyan tĂzen-tizenketten – megyĂŒnk a kiskĂ”rösi klubtĂłl.
Ami az ul-gyĂĄrtĂĄsban nyomon követhetĂ” tendenciĂĄkat illeti: egyre inkĂĄbb igazi kompozit repĂŒlĂ”gĂ©pek kĂ©szĂŒlnek, amik csak a kisebb bĂŒrokrĂĄcia miatt kerĂŒlnek az UL kategĂłriĂĄba. Alig van mĂĄr egyszerĂ», olcsĂł repĂŒlĂ”.
SzĂĄsz Alajos: NĂ©gy-öt alkalommal jĂĄrtam mĂĄr Friedrichshafenben, rĂ©szben „munkahelyi ĂĄrtalombĂłl”, rĂ©szben pedig azĂ©rt, mert minden ĂșjdonsĂĄg Ă©rdekel. A szervezĂ©sre azt lehet mondani, hogy perfetto. Ăgy tĂ»nik, MagyarorszĂĄgrĂłl egyre többen lĂĄtogatnak el a kiĂĄllĂtĂĄsra. Szinte minden hazai kisgĂ©pes csapat ott volt, Ă©s persze rengeteg „privĂĄt” Ă©rdeklĂ”dĂ” is.
Kellemesen meglepett, hogy ezĂșttal magyar kiĂĄllĂtĂł is volt Friedrichshafenben, a ballĂłszögi csapat Ă©s csodĂĄs kis repcsijĂŒk „szemĂ©lyĂ©ben”. Az Ă©rdeklĂ”dĂ”k szĂĄmos ĂșjdonsĂĄgot lĂĄthattak, melyekbĂ”l szerencsĂ©re a magyar pilĂłtĂĄk is rĂ©szesĂŒlhetnek. Sorra jönnek majd az ĂĄltalunk forgalmazott Ășj repĂŒlĂ”gĂ©pek, a kĂ©tmotoros displayes DA 42-esek, a robotpilĂłtĂĄval, GPS-szel Ă©s elektronikus mĂ»horizonttal ellĂĄtott CT-k. SzemĂ©lyes kedvencem a DA 42, amely Ășgy repĂŒl, mint egy kis jet. Egy mĂĄsik Ă©rdekessĂ©g a VFR CT-szimulĂĄtor, Ă©s persze nem utolsĂłsorban a Corvus.
VĂ©lemĂ©nyem szerint az ul-gyĂĄrtĂĄs most kezd kettĂ©vĂĄlni: az egyik vonal az egyszerĂ», hagyomĂĄnyos gĂ©pekĂ©, a mĂĄsik minĂ”sĂ©gben Ă©s teljesĂtmĂ©nyben egyarĂĄnt a motoros repĂŒlĂ”gĂ©pekhez közelĂtĂ” – sĂ”t, esetenkĂ©nt azokat meg is haladĂł – ultrakönnyĂ»ekĂ©.
HiĂĄnyoltam a kiĂĄllĂtĂĄsrĂłl az amerikaiakat: Ășgy lĂĄtom, hogy – szemben az eurĂłpai gyĂĄrtĂłkkal – nem veszik komolyan az öreg kontinens ul-piacĂĄt.
Az elmondottakhoz még annyit fûznek hozzå: hajrå, magyarok! Csodåk pedig vannak, csak azokat mi csinåljuk.
A merev szĂĄrnyĂș gĂ©pek terĂ©n tapasztalhatĂł a legnagyobb fejlĂ”dĂ©s Ă©s differenciĂĄlĂłdĂĄs. A 90-es Ă©vek elejĂ©n mĂ©g nem vĂĄlt szĂ©t ez az ĂĄgazat, nem dĂ”lt el a fejlĂ”dĂ©si irĂĄny. Az ĂĄltalunk 1993-ban Ă©s 1995-ben is bemutatott „Kolibri” is inkĂĄbb segĂ©dmotoros ul vitorlĂĄzĂłgĂ©p volt, mint a manapsĂĄg lĂĄthatĂł mini motoros repĂŒlĂ”gĂ©pek, amelyek mellett mĂĄra megjelentek az igazi ul segĂ©dmotoros vitorlĂĄzĂł repĂŒlĂ”gĂ©pek is. SzeretnĂ©k a kiĂĄllĂtĂĄs kapcsĂĄn tervezĂ”mĂ©rnöki Ă©s berepĂŒlĂ” pilĂłtai szempontbĂłl Ărni egy olyan problĂ©mĂĄrĂłl, ami mindenkit nyomaszt, Ă©s talĂĄn most felszabadulhatunk e nyomĂĄs alĂłl.
Ăvek Ăłta abszolĂșt nyilvĂĄnvalĂł, hogy az FAI megmagyarĂĄzhatatlan merevsĂ©ge az ul 450 kilogrammos maximĂĄlis felszĂĄllĂłtömegĂ©t illetĂ”en elfogadhatatlan kĂ©nyszerhelyzetbe hozza az egyĂ©bkĂ©nt egyre szebb Ă©s jobb ul gĂ©pek tervezĂ”it Ă©s gyĂĄrtĂłit. Az ul repĂŒlĂ”gĂ©p sĂșlykorlĂĄtja olyan, mint az Andersen mesĂ©ben az a bizonyos csĂĄszĂĄr az Ășj „lĂĄthatatlan ruhĂĄjĂĄban”. Mindenki lĂĄtja, hogy mezĂtelen, de senki nem szĂłl. Pedig egyszerĂ» szĂĄmtanpĂ©ldĂĄrĂłl van szĂł. Egy ul repĂŒlĂ”gĂ©p – a motorok fogyasztĂĄsĂĄt figyelembe vĂ©ve – minimum 60 liter, vagyis 45 kilogramm ĂŒzemanyagot cĂ©lszerĂ», hogy magĂĄval vigyen. KĂ©t ember mĂ©g az elĂ”ĂrĂĄsok szerint is 90 + 90 = 180 kilogramm tömegĂ», de a valĂłsĂĄgban ennĂ©l csak több a mai elhĂzott vilĂĄgban. 450 –180 – 45 = 225 kilogramm. (Ăs akkor mĂ©g egy uzsonnĂĄs tĂĄskĂĄt sem szĂĄmoltam csomagnak.) Aki egy kicsit is Ă©rt a repĂŒlĂ”gĂ©pekhez, az tudja, hogy 225 kilogramm ĂŒres tömegbĂ”l esetleg egyszemĂ©lyes repĂŒlĂ”t lehet megĂ©pĂteni, nem pedig olyan kĂ©tszemĂ©lyes gĂ©pet, amely elĂ©ri, sĂ”t meghaladja a 200 kilomĂ©ter/ĂłrĂĄs sebessĂ©get. Egy repĂŒlĂ”gĂ©pnek nem csak megfelelĂ”en szilĂĄrdnak, hanem merevnek is kell lennie, mert a sebessĂ©g növekedĂ©sĂ©vel fenyegetĂ”en jelentkeznek az aeroelasztikus jelensĂ©gek. A gyakorlatban is talĂĄlkoztam velĂŒk berepĂŒlĂ©seim sorĂĄn, Ă©s mondhatom, felejthetetlen emlĂ©k mindegyik.
A csĂĄszĂĄr bizony mezĂtelen. Ăs ezt mindenki lĂĄtja, de szĂłlni nem mer senki. Mi akkor a realitĂĄs? 320 kilogrammos repĂŒlĂ”, 180 kilogrammos ĂŒlĂ©sterhelĂ©s, valamint 45 kilogramm ĂŒzemanyag, 15 kilogramm csomag. Ăgy jött ki nekem az 560 kilogrammos maximĂĄlis felszĂĄllĂłtömeg, amit csodĂĄk csodĂĄjĂĄra a magyar PolgĂĄri LĂ©giközlekedĂ©si HatĂłsĂĄg 2003 nyarĂĄn az UL A2 MĂ»ködĂ©si SzabĂĄlyzatban jĂłvĂĄ is hagyott. Az igazgatĂł Ășr ezzel a vilĂĄgon elsĂ”kĂ©nt olyan lehetĂ”sĂ©get teremtett, amely vĂ©gre lehetĂ”vĂ© tette egy valĂłban biztonsĂĄgos ul lĂ©trehozĂĄsĂĄt Ă©s felmentett bennĂŒnket a hazudozĂĄs kĂ©nyszere alĂłl. Nagy nyomĂĄs alĂłl szabadultunk meg, Ă©s Voloscsuk AndrĂĄssal el is hatĂĄroztuk, hogy vĂ©gre csinĂĄlunk egy ilyen „IGAZ” repĂŒlĂ”t.
20 hĂłnap kemĂ©ny munkĂĄval azutĂĄn el is kĂ©szĂŒlt a Corvus Corone (dolmĂĄnyos varjĂș – a varjĂșk közĂŒl Ă” az, aki a madĂĄrmegfigyelĂ”k szerint szĂłrakozĂĄsbĂłl is repĂŒl, sĂ”t, ha jĂłkedve van, mĂ»repĂŒl is egy-egy orsĂł vagy bukfenc erejĂ©ig). A repĂŒlĂ”nk Ă©ppen idĂ”ben kĂ©szĂŒlt el ahhoz, hogy kiĂĄllĂthassuk, Ă©s ĂłriĂĄsi Ă©rdeklĂ”dĂ©st vĂĄltott ki. EurĂłpai, amerikai, afrikai rajongĂłkat gyĂ»jtöttĂŒnk be, akik a kiĂĄllĂtĂĄs minden napjĂĄn visszatĂ©rtek Ă©s szemĂ©lyes lĂĄtogatĂĄst kĂ©rtek. SzĂ©p lett a kis gĂ©p, ezt lĂĄttĂĄk, Ă©n pedig, aki repĂŒltem vele, tudom, hogy jĂł is. Persze, hiszen addig mĂłdosĂtgattuk, amĂg stabil, jĂłl kormĂĄnyozhatĂł, rövid fel- Ă©s leszĂĄllĂłĂșthosszĂș, ugyanakkor gyors gĂ©pet kaptunk. KormĂĄnyai harmonikusak, kezelĂ©se egyszerĂ». Mindenki tudta, hogy vĂ©gre egy olyan repĂŒlĂ”t lĂĄt, ahol elhiheti a prospektuson feltĂŒntetett adatokat. A siker annĂĄl is inkĂĄbb nagy volt, mivel a fent ismertetett ellentmondĂĄst idĂ”közben az Amerikai EgyesĂŒlt Ăllamokban hivatalos szinten is sikerĂŒlt megoldani. Az FAA egy Ășj kategĂłriĂĄt iktatott be az ul-ek Ă©s a nagy gĂ©pek közĂ©: ez az LSA (Light Sport Aircraft) 600 kilogrammos maximĂĄlis felszĂĄllĂłtömeggel. Azt hiszem, nem vĂ©letlen, hogy az elsĂ” motoros repĂŒlĂ”k az amerikai Wright fivĂ©rek voltak. Igaz emberek, Ă©s nemcsak „egy igaz ember” van ott, hanem az egĂ©sz lĂ©gĂŒgyi hivatal belĂĄtta, hogy nincs Ă©rtelme az önĂĄmĂtĂĄsnak. Ebbe az LSA-felszĂĄllĂłtömegbe hazudozĂĄs nĂ©lkĂŒl belefĂ©r egy könnyĂ» sport repĂŒlĂ”gĂ©p. TalĂĄn most a törtĂ©nelem sorĂĄn elĂ”ször jĂł idĂ”ben Ă©s jĂł helyen jelentĂŒnk meg mi, magyarok egy olyan gĂ©ppel amilyent mindenki vĂĄrt. A magyar hatĂłsĂĄg vĂ©gre egyszer jĂł idĂ”ben hozott jĂł döntĂ©sĂ©vel lehetĂ”vĂ© tette, hogy egyszerre a vilĂĄg Ă©lvonalĂĄba kerĂŒljĂŒnk a repĂŒlĂ”nkkel. Persze ez a gĂ©p nem a semmibĂ”l jött lĂ©tre, elĂ”dei (csak 1975 Ăłta MagyarorszĂĄgon tervezett Ă©s megĂ©pĂtett 16 kĂŒlönbözĂ” tĂpus a SzöcskĂ©tĂ”l az Apollo Foxig) tervezĂ©se Ă©s Ă©pĂtĂ©se, berepĂŒlĂ©se Ă©s ĂŒzemeltetĂ©se sorĂĄn összegyĂ»lt összes tapasztalatot felhasznĂĄltuk. Ăgy olyan igazi magyar termĂ©k kĂ©szĂŒlt el, amellyel a valamikori szovjet tiltĂĄs ellenĂ©re bizonyĂthatjuk, hogy – egy szintĂ©n mesĂ©bĂ”l vett hasonlattal Ă©lve – vĂ©ge a csipkerĂłzsika-ĂĄlomnak, Ă©s talĂĄn megint lehet nekĂŒnk is – jĂł nĂ©hĂĄny közbeesĂ” lĂ©pĂ©st kihagyva – csĂșcstechnolĂłgiĂĄval dolgozĂł repĂŒlĂ”gĂ©piparunk. Kocsner OszkĂĄr: Igyekszem kĂ©tĂ©vente eljutni a kiĂĄllĂtĂĄsra, az elmĂșlt hĂĄrom-nĂ©gy alkalommal sikerĂŒlt ott lennem. Friedrichshafenben futnak össze a magyar repĂŒlĂ”tĂĄrsadalom – a nagy csalĂĄd – olyan tagjai, akik sokszor Ă©vekig nem talĂĄlkoznak. Ăn is ott gratulĂĄltam VĂ©g Palinak a „jubileumi” tizedik gĂ©pĂ©nek megĂ©pĂtĂ©sĂ©hez Ă©s berepĂŒlĂ©sĂ©hez.
A kiĂĄllĂtĂĄs – Ășgymond– helyre teszi a szakmai identitĂĄsunkat: bizonyos meglĂĄtĂĄsokat vagy kĂ©telyeket igazolhat, esetleg Ășj koncepciĂłt segĂthet megfogalmazni, attĂłl fĂŒggĂ”en, hogy a repĂŒlĂ©s mely ĂĄgĂĄnak rabszolgĂĄja vagy hĂłdolĂłja a lĂĄtogatĂł. Azon vagyunk, hogy ami az ott lĂĄtottak közĂŒl ĂĄthozhatĂł, azt ĂĄthozzuk az egyelĂ”re szegĂ©nyesnek mondhatĂł magyar aviatikĂĄba. Az elmĂșlt tĂz esztendĂ”ben igyekeztem oroszlĂĄnrĂ©szt vĂĄllalni az Ășj tĂpusok behozatalĂĄban Ă©s honosĂtĂĄsĂĄban. Annak idejĂ©n a repĂŒlĂ©st motorok vonatkozĂĄsĂĄban a Rotax 582-essel kezdtĂŒk, aztĂĄn jöttek a Rotax 912-essel szerelt komolyabb gĂ©pek, mint a Star Ă©s a Storch, de azĂłta szĂĄmos mĂĄs technika is Ă©rkezett mĂĄs ĂŒzemeltetĂ”k ĂĄltal. Egy repĂŒlĂ”gĂ©p behozatala Ă©s honosĂtĂĄsa persze önmagĂĄban csak egy dolog. A repĂŒlĂ©si igĂ©nyek felmĂ©rĂ©se utĂĄn fel kell dolgozni a tĂpus sajĂĄtossĂĄgait, Ă©s ennek megfelelĂ”en elkĂ©szĂteni az ĂĄtkĂ©pzĂ©si tematikĂĄt. MĂ©ghozzĂĄ olyan szinten, hogy a pilĂłta örömĂ©t lelje a tĂpus repĂŒlĂ©sĂ©ben, ugyanakkor a lehetsĂ©ges veszĂ©lyekkel is tisztĂĄban legyen.
Ăt-hat Ă©ve mĂ©g talĂĄlkoztunk Friedrichshafenben kiforratlan, mondhatni „eretnek” mĂ»szaki megoldĂĄsokkal. Mostanra a merev szĂĄrnyĂș ul-repĂŒlĂ©s tĂpusok Ă©s minĂ”sĂ©g vonatkozĂĄsĂĄban egyarĂĄnt kiteljesedett, csak elvĂ©tve bukkan fel egy-egy rĂ©gmĂșltat idĂ©zĂ” mĂ»szaki megoldĂĄs. Az igĂ©nyessĂ©g pedig nemcsak a tartalomban, hanem többek között az enteriĂ”rben, az alkalmazott anyagok megvĂĄlasztĂĄsĂĄban Ă©s a kidolgozottsĂĄgban is jelentkezik. Mostanra alapvetĂ”en kĂ©t „irĂĄnyzat” kĂŒlönböztethetĂ” meg: a kikĂ©pzĂ”gĂ©pekĂ©, illetve az igĂ©nyes hobbipilĂłtĂĄk szĂĄmĂĄra kĂ©szĂŒlt gĂ©pekĂ©, amelyek ĂĄr vonatkozĂĄsĂĄban vĂĄrhatĂłan magassĂĄgi rekordot döntenek. Ami az elĂ”bbieket illeti: mostanra sikerĂŒlt megĂ©pĂteni azokat az aerodinamikai „csodĂĄkat” – pĂ©ldĂĄul a G1 –, melyek valĂłban segĂtik a repĂŒlĂ©s „rögös ĂștjĂĄra” lĂ©pĂ” növendĂ©ket. A „luxusjĂĄrgĂĄnyoknĂĄl” a tökĂ©lyre fejlesztett mĂ»szaki kidolgozottsĂĄg mellett lĂĄthatĂłan gondot fordĂtanak a rĂ©szletekre is, hogy a repĂŒlĂ©s valĂłban Ă©lmĂ©nyt jelentsen a pilĂłta szĂĄmĂĄra.
Ărömmel töltött el, hogy VĂ©g Pali Ă©s csapata jĂłvoltĂĄbĂłl magyar ul is bemutatkozott Friedrichshafenben. Azt gondolom, hogy – dacĂĄra a költsĂ©geknek – a MolnĂĄr ZoliĂ©kkal vĂ©gzett szakmai munkĂĄnk eredmĂ©nyĂ©nek is meg kellene jelennie, hiszen az ĂĄltaluk gyĂĄrtott technika mĂ©ltĂł a rendezvĂ©ny szĂnvonalĂĄhoz.
HiĂĄnyĂ©rzetem a motoros mĂ»repĂŒlĂ©s terĂŒletĂ©n volt, amely az ultrakönnyĂ» repĂŒlĂ©s mellett a mĂĄsik szerelmem. Jelenleg MagyarorszĂĄgon nincs köztes alternatĂva a klasszikus kikĂ©pzĂ”gĂ©pek Ă©s a legtöbbek szĂĄmĂĄra nem elĂ©rhetĂ” Extra 300 között, ami elĂ”bb-utĂłbb az igĂ©ny, majd a problĂ©ma szintjĂ©n fog jelentkezni. NemrĂ©g mĂ©g mĂ»repĂŒlĂ” safety trainingeket rendeztĂŒnk, Ă©s hamarosan a TrĂ©neren kĂvĂŒl nem lesz erre alkalmas tĂpus az orszĂĄgban. MĂĄr az elĂ”zĂ” kiĂĄllĂtĂĄson beleszerettem az egyik lehetsĂ©ges megoldĂĄst kĂnĂĄlĂł Cap 10C-be. Sajnos a Pitts – vĂ©lhetĂ”en a nagy tĂĄvolsĂĄg miatt – nem kĂ©pviseltette magĂĄt Friedrichshafenben.
Tizenöt-hĂșsz eddig sem ismeretlen, de nem is tĂșl ismert gyĂĄrtĂł mutatott be ul helikoptert; az Ă©pĂtĂ©s lĂĄthatĂłan kĂsĂ©rleti fĂĄzisban van. ĂszintĂ©n szĂłlva kissĂ© szkeptikus vagyok az ilyen jellegĂ» ul-tevĂ©kenysĂ©ggel szemben. Trend lesz, ez nyilvĂĄnvalĂł – ugyanakkor tĂ©ny, hogy a motoros repĂŒlĂ©s alapja – Ă©rtelemszerĂ»en – a hajtĂłmĂ» Ă©s az ĂĄttĂ©telek. A magam rĂ©szĂ©rĂ”l megvĂĄrnĂĄm, mĂg valaki legalĂĄbb egy Robinson 22-szintû tartalmat produkĂĄl. Az eddigi kĂsĂ©rletek mĂĄr csak azĂ©rt sem arattak osztatlan sikert, mert az ul helikopteres repĂŒlĂ©sben felmerĂŒlĂ” problĂ©mahalmaz lĂ©nyegesen nagyobb, mint a többi – Ă©s jĂłformĂĄn mindenki szĂĄmĂĄra elĂ©rhetĂ” – ul-mĂ»faj esetĂ©ben. Az elgondolĂĄsoknak egyelĂ”re a szĂ»k szakmai körben kell beĂ©rniĂŒk, Ă©s csak ezutĂĄn kerĂŒlhetnek a nyilvĂĄnossĂĄg elĂ©. Ezzel egyĂŒtt Friedrichshafenben lĂĄttunk nĂ©hĂĄny kiforrott modellt is, pĂ©ldĂĄul a Bell 47 ĂșjraĂĄlmodĂĄsĂĄt, a Safarit.
KollĂ©gĂĄimmal egyĂŒtt igĂ©nyes ĂŒzletembereket szolgĂĄlunk ki helikopteres repĂŒlĂ©s vonatkozĂĄsĂĄban a Sunflower keretei közt – az ott lefektetett, szigorĂșnak mondhatĂł szakmai elveket egyelĂ”re nem szeretnĂ©nk megfertĂ”zni az ul helikopteres repĂŒlĂ©ssel, mert Ășgy gondolom, hogy nem összeegyeztethetĂ”k.
TalĂĄlkoztunk egyebek mellett Ășj ĂșszĂłtalpakkal is. FelvettĂŒk a kapcsolatot gyĂĄrtĂłikkal, sĂ”t nem kizĂĄrt, hogy MagyarorszĂĄgon is kĂ©szĂŒl majd vĂzi papucs – remĂ©ljĂŒk, addigra a hatĂłsĂĄg is felkĂ©szĂŒl a hidroplĂĄnrepĂŒlĂ©s fogadĂĄsĂĄra. A gyönyörĂ» repĂŒlĂ”gĂ©pek ellenĂ©re öt percre azĂ©rt „megnyergeltem” a Zodiacot, melyet tovĂĄbbra is a legideĂĄlisabb kikĂ©pzĂ”gĂ©pnek tartok az alsĂłszĂĄrnyas repĂŒlĂ”gĂ©pek között. A rendszervĂĄltozĂĄs utĂĄn sokan kiszorultak a repĂŒlĂ©sbĂ”l, gyakran Ă©ppen azok, akik a legtöbbet tettĂ©k Ă©rte – ez sajnos a demokrĂĄcia egyik velejĂĄrĂłja. Az ul- vagy movit repĂŒlĂ©s Ă©rvĂ©nyes alternatĂvĂĄjuk lehetne, ez persze adott esetben sajnos egyfajta alkuval is jĂĄr. Persze intelligencia kĂ©rdĂ©se is, hogy valaki ne szĂ©gyennek, hanem erĂ©nynek tekintsen mondjuk egy szĂ©p tĂșra megrepĂŒlĂ©sĂ©t. AmĂșgy is tĂșl kellene lĂ©pni a „mezeiĂŒrge-ĂŒldözĂ©sen”, amire a mostani 800–1000 km-es elmĂ©leti autonĂłmiĂĄjĂș ul-ek igencsak lehetĂ”sĂ©get adnĂĄnak. 98-ban FehĂ©rvĂĄri TamĂĄssal mĂ©g Rotax 582-essel csettegtĂŒnk ĂĄt az Appennineken…
Mindig is azt gondoltam, hogy az ul-ezĂ©st az ĂĄtlagemberek szĂĄmĂĄra is elĂ©rhetĂ”vĂ© kell tenni, Ă©s a mai napig is ezt vallom, ezen dolgozom. Fontos, hogy ha bĂĄrkiben is felmerĂŒl a repĂŒlĂ©s igĂ©nye, akkor azzal meg tudjuk ismertetni Ă©s szerettetni a repĂŒlĂ©st az ĂŽ igĂ©nyeinek Ă©s ĂĄlmainak megfelelĂ”en – Ă©s ez adott esetben azon az elsĂ” emberen mĂșlik, akivel ĂŽ talĂĄlkozik. Az ul Ă©s a movit relatĂve olcsĂł, hatĂ©kony, Ă©s tĂz emberbĂ”l hĂ©t kĂ©pes megtanulni. MĂĄr „csak” a szakmai segĂtĂ”knek Ă©s a felvevĂ” piacnak kellene ĂŒgyesen Ă©s fĂ”leg megfelelĂ” szakmai igĂ©nyessĂ©ggel egymĂĄsra talĂĄlniuk… Aminek persze elengedhetetlen feltĂ©tele, hogy a hazai ul-repĂŒlĂ©s ĂŒgye avatott kezekbe kerĂŒljön. MolnĂĄr ZoltĂĄn Ă©s Vereb György: MĂĄr körĂŒlbelĂŒl tĂz alkalommal voltunk Friedrichshafenben. LĂĄtogatĂĄsunk cĂ©lja, hogy nyomon kövessĂŒk a vĂĄltozĂĄsokat: tudnunk kell, merre tart a vilĂĄg, mi a trend, hiszen Ăgy lĂĄtjuk, le vagyunk-e maradva vagy sem.
Az Apollo Fox legĂșjabb modellje sajnos nem lehetett ott – mert rengeteg volt a munkĂĄnk, mi magunk is kevesebb idĂ”t töltöttĂŒnk a kiĂĄllĂtĂĄson, mint szerettĂŒnk volna. Nem az anyagiakon mĂșlott, kĂ©ptelensĂ©g volt megszervezni, hogy elmenjĂŒnk. A kiĂĄllĂtĂĄson megnyugodva ĂĄllapĂtottuk meg, hogy az Apollo Fox kategĂłriĂĄjĂș gĂ©pek között minĂ”sĂ©gben nem vagyunk lemaradva EurĂłpĂĄtĂłl, ĂĄrban viszont jĂłval a piac alatt vagyunk.
NĂ©zzĂŒk a kiĂĄllĂtĂĄs toplistĂĄjĂĄt:
A merev szĂĄrnyĂșak között tovĂĄbbra is vezeti a mezĂ”nyt a cseh TL 2000 Sting – amely behĂșzhatĂł futĂłmĂ»ves –, holtversenyben a WT 9 Dynamickal. VĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint ez a kĂ©t gĂ©p a legszebb: hibĂĄtlan a formĂĄjuk, mindenfĂ©le extrĂĄval ellĂĄttĂĄk Ă”ket, nyilvĂĄnvalĂłan ezek diktĂĄljĂĄk a „divatot” az ul-Ă©pĂtĂ©sben Ă©s az ĂĄrban. Szorosan mögöttĂŒk következik a Samba XXL, a Zephir (ennek a tovĂĄbbfejlesztett vĂĄltozata az Atec 210 Faeta), a felsĂ”szĂĄrnyasok közĂŒl az FK 9, a CT 2 SW az ugyancsak gyönyörĂ» formĂĄjĂĄval. Az FK 9 gyĂĄrtĂłja bĂŒszkĂ©n „mutogatta” a kĂ©tszemĂ©lyes Smart gĂ©pkocsibĂłl ĂĄtvett turbĂłmotort, amely komputerizĂĄlt, injektoros, követi a magassĂĄgot, Ă©s mĂ©g takarĂ©kos is – tervezĂ”i nyilvĂĄn minden lehetsĂ©ges mĂłdon igyekeztek növelni a repĂŒlĂ”gĂ©p sĂĄrmjĂĄt.
A STOL gĂ©pek közĂŒl figyelemremĂ©ltĂł volt a G1 Ă©s a Zenair 701 (mindkettĂ” alulemez-Ă©pĂtĂ©sĂ»).
Motoros sĂĄrkĂĄnyokbĂłl nem sok kiĂĄllĂtĂł volt az elmĂșlt Ă©vekhez kĂ©pest. ĂjdonsĂĄggal rukkolt elĂ” az Air Creation a Tanarggal, valamint az Aeros nevet viselĂ” cĂ©g jĂłpofa vonalvezetĂ©sĂ» trĂĄjkjĂĄval. SzĂĄmunkra furcsĂĄnak tĂ»ntek az Aeros magasra elhelyezett ĂŒlĂ©sei, a Rotax 912-es motort pedig igen kicsi gumiszilentekkel szereltĂ©k fel.
A szĂnvonalas rendezvĂ©ny magĂĄn viselte a nĂ©met precizitĂĄs minden jegyĂ©t. A reptĂ©ri környezetben termĂ©szetesen nem maradt el a hatalmas ilyenkor szokĂĄsos air show, amely tartalmazott mindent, ami a hasonlĂł ilyen rendezvĂ©nyeken megszokott. Kezdve Villi Messerschmitt elsĂ” kĂ©tfedeles gĂ©pĂ©tĂ”l (amelynek csillagmotorjĂĄt kĂ©zzel rĂĄntottĂĄk be) a nagy utasszĂĄllĂtĂłig. Nem meglepĂ” tehĂĄt, hogy több mint tĂzezren lĂĄtogattak el a kiĂĄllĂtĂĄsra.
TĂłth BalĂĄzs: Most voltam mĂĄsodszor Friedrichshafenben, de termĂ©szetesen nem utoljĂĄra. Mindig tudnak Ășjat mutatni, Ă©s egyĂ©bkĂ©nt is kivĂĄlĂł alkalom, hogy rĂ©gi pilĂłta ismerĂ”sökkel összefusson az emberfia.
A motoros sĂĄrkĂĄnyozĂĄs megszĂĄllottjakĂ©nt fĂ”kĂ©nt a sĂĄrkĂĄnyok Ă©rdekelnek, de nyitott vagyok minden mĂĄsra is. Most inkĂĄbb a „minden mĂĄs” volt többsĂ©gben. IdĂ©n is szĂ©p szĂĄmmal kĂ©pviseltettĂ©k magukat a pilĂłtĂĄkat mindenfĂ©le „jĂĄtĂ©kszerrel” Ă©s hasznos tartozĂ©kokkal ellĂĄtĂł boltok. AzĂłta mĂĄr le is adtam az elsĂ” rendelĂ©seket.
Igazi szenzĂĄcĂłt, mint pĂ©ldĂĄul egy sĂĄrkĂĄnyt, ami 200-zal utazik, 40-nel szĂĄll le, 5 litert fogyaszt Ă©s van hely benne 2 hĂșszkilĂłs koffernak, nem talĂĄltam. Kellemes meglepetĂ©s volt egy hazai Ășj fejlesztĂ©sĂ» repĂŒlĂ”gĂ©ppel talĂĄlkozni. NekĂŒnk mĂ©g ĂșjdonsĂĄg az ul helikopterek Ă©s autogirĂłk sokasĂĄga is. A mĂ»anyag-Ă©pĂtĂ©sĂ», gyors merev szĂĄrnyĂșak viszont kezdenek a japĂĄn sportmotorokhoz hasonlĂtani, ugyanis kiemelkedĂ” teljesĂtmĂ©nyĂŒk mellett elveszik egyĂ©nisĂ©gĂŒk, mindegyik szinte ugyanĂșgy nĂ©z ki (nem csoda, hisz a fizika törvĂ©nyeit csak egyfĂ©lekĂ©ppen lehet Ă©rtelmezni), Ă©s inkĂĄbb csak arra szolgĂĄlnak, hogy villogjanak velĂŒk a hangĂĄr elĂ”tt, nem pedig komoly tĂșrĂĄzĂĄsra. ĂjdonsĂĄg mĂ©g a sok ĂșszĂłtalpas merev szĂĄrnyĂș, melyek igazĂĄbĂłl a mĂĄr bevĂĄlt STOL-tĂpusok adaptĂĄciĂłi, de elnĂ©zve Ă”ket egybĂ”l kedvet kaptam egy kis fĂŒrdĂ”zĂ©ssel összekötött repĂŒlĂ©shez. Mivel hajdanĂĄn mĂ©g vitorlĂĄzĂłrepĂŒlĂ©ssel kezdĂ”dött repĂŒlĂ”-„karrierem”, a motor nĂ©lkĂŒli gĂ©pekre is vetettem pĂĄr pillantĂĄst: Ă©rdekes, hogy itt is kezdenek elterjedni az önĂĄllĂł felszĂĄllĂĄst biztosĂtĂł segĂ©dmotorok (van, hogy elektromotorral!), Ă©s az ul-eknĂ©l mĂĄr rĂ©g bevĂĄlt mentĂ”ernyĂ”rendszereket is beĂ©pĂtik. A szabadtĂ©ren kiĂĄllĂtott GA-gĂ©pek között ott volt a Cirrus SR–22, Cessna-hegyek, bizjetek Ă©s minden mĂĄs, ami mĂĄr nem igazĂĄn tartozik a hobbirepĂŒlĂ©s kategĂłriĂĄjĂĄba, de azĂ©rt szemet gyönyörködtetĂ”.
Rengeteg kedvencem van, minden mĂ»fajbĂłl egy-egy: Cech Aircraft Works CH–701 amfĂbia, a Drachenstudio Kecur Royal 912-es trĂĄjkja, a jĂł öreg Stemme S–10 movit, illetve egy nagyon patent kis helikopter, amelyben le is fotĂłztak.
Az ul-gyĂĄrtĂĄsban egyĂ©rtelmĂ»en felfedezhetĂ” a következĂ” tendencia: tĂșlnyomĂł többsĂ©gben vannak a mĂ»anyag-Ă©pĂtĂ©sĂ» merev szĂĄrnyĂș gĂ©pek, 250 fölötti vĂ©gsebessĂ©gekkel, glass cockpittal, behĂșzhatĂł futĂłval Ă©s a 100 ezer eurĂłt csak nĂ©ha Ă©s felĂŒlrĂ”l közelĂtĂ” ĂĄrcĂ©dulĂĄval. Ma mĂĄr nem igazĂĄn talĂĄlni egyszerĂ» csövekbĂ”l Ă©s rongybĂłl Ă©pĂŒlt kis teljesĂtmĂ©nyĂ», olcsĂł repĂŒlĂ”gĂ©peket. MĂĄr itt is minden high tech. Viszont mĂ©g a kivĂ©telt kĂ©pezĂ” gĂ©pek adjĂĄk az igazi ul- Ă©s szabad repĂŒlĂ©s Ă©rzĂ©sĂ©t, kivĂĄlĂł minĂ”sĂ©gĂ»ek, sokoldalĂșan hasznĂĄlhatĂłk, szerĂ©nyebb ĂĄron. Sok helikoptert Ă©s autogirĂłt ĂĄllĂtottak ki, de Ășgy gondolom, ezek a relatĂve magas ĂĄr, a merev szĂĄrnyĂșakhoz vagy a sĂĄrkĂĄnyokhoz kĂ©pest nagy komplexitĂĄs Ă©s korlĂĄtozott felhasznĂĄlhatĂłsĂĄg miatt inkĂĄbb csak unikumok lesznek. LĂĄtni lehetett, hogy a motoros sĂĄrkĂĄnyok kora leĂĄldozĂłban van, annak ellenĂ©re, hogy a kiĂĄllĂtott pĂ©ldĂĄnyok az elmĂșlt 30 Ă©v fejlesztĂ©seit magukba foglalva mĂ»szaki Ă©s esztĂ©tikai tĂ©ren nem hagynak kĂvĂĄnnivalĂłt maguk utĂĄn. JĂł pĂ©lda erre a Tanarg, mellyel volt mĂĄr szerencsĂ©m repĂŒlni is: minden tekintetben a csĂșcsot kĂ©pviseli, kĂ©nyelemben felveszi a versenyt a tĂ©vĂ©zĂ”fotelommal, de igazi ĂĄttörĂ©st mĂ©gsem jelent. A sĂĄrkĂĄnyozĂĄsnak Ă©s ĂĄltalĂĄban az ul-repĂŒlĂ©snek a következĂ” lökĂ©st egy ĂŒtĂ”kĂ©pes, erĂ”s, könnyĂ», kis fogyasztĂĄsĂș – dĂzel? – motor fogja talĂĄn adni. Addig sem ĂĄll meg a fejlĂ”dĂ©s, a mĂ»szerezettsĂ©g terĂ©n pĂ©ldĂĄul mĂĄr standard a full digitĂĄlis komplex mĂ»szeregysĂ©g, mely az összes motor-, repĂŒlĂ©si Ă©s navigĂĄciĂłs adatot megjelenĂti. Ăs itt nemcsak a nagyobb GA-gĂ©pekre gondolok, hanem az összes ul-re.
Sok gyĂĄrtĂłt hiĂĄnyoltam: rĂ©gi kedvencem a TakeOff, habĂĄr az Ășj 1200-as BMW-blokkot mĂĄr lehetett lĂĄtni egy mĂĄsik standon; MolnĂĄr ZolikĂĄt Ă©s az ApollĂłt; a neves sĂĄrkĂĄnygyĂĄrtĂłkat (Cosmos, DTA, Pegasus).
Felejthetetlen a belsĂ” szabadtĂ©ri udvarban felĂĄllĂtott sörsĂĄtorban kaphatĂł currywurst, bratwurst, csĂŒlök, szalonnĂĄs-kĂĄposztĂĄs egytĂĄlĂ©tel Ă©s termĂ©szetesen a csapot sör. MĂĄr csak ezĂ©rt Ă©rdemes volt kimenni!
KonklĂșziĂł igĂ©nye nĂ©lkĂŒl sajĂĄt benyomĂĄsommal fejeznĂ©m be: Az ul, mĂĄsnĂ©ven szabad motoros repĂŒlĂ©sre is rĂĄnyomta a bĂ©lyegĂ©t a fogyasztĂłi tĂĄrsadalom. MindenĂĄron eladhatĂł gĂ©peket kell gyĂĄrtani, de legalĂĄbbis kiĂĄllĂtani. MĂĄskĂ©pp nem Ă©ri meg pĂ©nzt feccolni az egĂ©sz ul gyĂĄrtĂĄsba. Akkor viszont olyasmit kell gyĂĄrtani, ami tetszik, ami eladhatĂł, mĂĄrpedig ez abba az irĂĄnyba viszi el az ul mozgalmat, ahol pont az fog kiveszni belĂ”le, ami a lĂ©nyege: a szabadsĂĄg mozzanata. Francia ul-ismerĂ”seim ettĂ”l rettegnek a leginkĂĄbb: ha mĂĄr valĂłjĂĄban “igazi” repĂŒlĂ”gĂ©pekkel repĂŒlnek, elĂ”bb-utĂłbb igazi pilĂłtavizsgĂĄt, orvosit Ă©s a lĂ©gijĂĄrmĂ»vek szĂĄmĂĄra lĂ©gĂŒgyi certifikĂĄciĂłt fog eredmĂ©nyezni ez a minĂ©l gyorsabb, minĂ©l erĂ”sebb, minĂ©l repĂŒlĂ”gĂ©pesebb irĂĄnyba tendĂĄlĂĄs.
Az pedig pont Ășgy vissza fogja venni lendĂŒletĂ©t, mint a polgĂĄri repĂŒlĂ©sĂ©t. Ugyanakkor az is megfontolandĂł, hogy van e Ă©sszerĂ»sĂ©g abban, hogy egy polgĂĄri kisgĂ©pes pilĂłtavizsga szintjĂ©t meg nem ĂŒtĂ”, vagy az annak megfelelĂ” egĂ©szsĂ©gi ĂĄllapotnak nem örvendĂ” egyĂ©n csak azĂ©rt repĂŒlhessen 250 km/h-val, mert van valahonnan szĂĄzezer EurĂłja. Vagy inkĂĄbb azt kĂ©rdeznĂ©m, vajon milyen nehĂ©zsĂ©gek ĂĄrĂĄn repĂŒlhetek majd Ă©n magam, amikor nĂ©hĂĄny ilyen polgĂĄri pilĂłtaselejten gyakorolta hatĂĄskörĂ©t a termĂ©szetes szelekciĂł? Ami a kereskedĂ”i vilĂĄg okozta mutĂĄciĂł legfĂĄjdalmasabb velejĂĄrĂłja, az nem is a szabadsĂĄgjogaink vĂĄrhatĂł korlĂĄtozĂĄsa, hanem a hazugĂĄs. Mert tĂ©ny az, hogy a szĂĄzezres ĂĄrĂș csecsebecsĂ©k eladĂĄsĂĄhoz hazudni kell. Ezt teszi monden gyĂĄrtĂł, Ă©s nem csak a sĂșlyadatokkal kapcsolatban. Ez azĂ©rt kĂ©nyelmetlen, mert a kuncsaft, aki vĂ©gĂŒl is lĂ©tezik, ahhoz szokott, hogy egy hasonlĂł összegĂ©rt megvett sportkocsi vagy luxushajĂł valĂłban tudja azt, amit a prospektusban, reklĂĄmban lekommunikĂĄlnak rĂłla. SĂ”t, ha netĂĄn meghibĂĄsodik, egy telefonhĂvĂĄsra azonnal kiszĂĄll egy kisebbfajta kommandĂł, ott helyben mindent megjavĂtanak, Ă©s ha kell, mĂ©g az anyĂłst is elszĂłrakoztatjĂĄk minden elkĂ©pzelhetĂ” mĂłdon. Ehhez kĂ©pest, az ul gyĂĄrtĂłk garanciĂĄlis kĂ©rdĂ©sben csak a vĂĄllukat szoktĂĄk vonogatni. Ez van, ezt kell szeretni.