Az igazi téli viszonyok között a repülés inkább csak mendemonda. Farokfutós gép esetén pedig jobb is, ha csak elméleti síkon marad. Mondanom sem kell, hogy fölöttébb meg voltam lepõdve, amikor Tomas Podesva barátom meglepett egy CD-vel, amin a Tréner Baby „orosz frontos” lehetõségeit mutatta be.
Az igazi téli viszonyok között a repülés inkább csak mendemonda. Farokfutós gép esetén pedig jobb is, ha csak elméleti síkon marad. Mondanom sem kell, hogy fölöttébb meg voltam lepõdve, amikor Tomas Podesva barátom meglepett egy CD-vel, amin a Tréner Baby „orosz frontos” lehetõségeit mutatta be. A pilótát, Frantisek Bilek mérnök urat van szerencsém személyesen is ismerni, jót repültünk együtt Blois-ban, 2003 szeptemberében. A harmincat alig rugta el magától, mellékesen a CSA-nál kapitány 737-esen. Tudom, manapság ez már nem referencia, de talán pont azért szimpatikus nekem, hogy az igazi repülést is szereti az, aki utasszállító nagyvas kiszolgálásával keresi kenyerét, (lásd Veres Zoli). Az Air France-hoz vélhetõen nem vennék fel, hacsak meg nem súgja neki valaki, hogy a jelentkezési ûrlap kitöltésekor arra a kérdésre, hogy szenvedélye-e a repülés, nemmel kell válaszolni, az igen válasz ugyanis automatikus kizárást von maga után.Szemmel láthatóan élvezte a Tábor repterét beborító laza porhó nyújtotta feltételeket. Nedves, nehéz, netán olvadás után visszafagyott hóban eszébe sem jutott volna egy átvágódást megreszkírozni, mondta, amikor telefonon érdeklõdtem a havas repülés rejtelmei felõl. Így azonban semmilyen extra technikát nem igényelt a fel-leszállás. Felszállásnál 60 km/h-ig hárompontos helyzetben tartotta a gépet, a gyorsulás így persze a megszokottnál jóval több idõt és pályát vett igénybe, de amikor elemelte a farokfutót, már szakadt is kifele a hóból. Leszállásnál motorral húzatva jött be, ügyelve arra, hogy három pontos legyen a földet érés. A –10 fokos hideg miatt jó sûrõ levegõnek köszönhetõen 60 km/h körüli sebességgel ért havat, ha nem akarta, hogy pár méteren belül megálljon, még rá is kellett adnia egy kis gázt.
Szabó György írásai,
fotók: Szabó György és Podesva archív