Az idĂ©n elõször nem kĂ©t helyszĂnen volt a kisgĂ©pes repĂĽlõsök Mekkája, a repĂĽlõtĂ©r nyugati oldalán elkĂ©szĂĽlt a 7 Ăşj pavilon, egy nĂ©met-svájci igĂ©nyessĂ©gĂ» vásárváros, ahol minden a tökĂ©lyt sugározta. A hatalmas csarnokokbĂłl kilĂ©pve Ă©s a Zeppelinek hangárja elõtt elsĂ©tálva egybõl a reptĂ©r pázsitjára lehetett taposni.
30
országbĂłl 504 kiállĂtĂł kĂ©pviselt 243 kĂĽlönbözõ cĂ©get Ă©s márkát az április 24 Ă©s 27-e között megrendezett 14. Aero-n.
A látogatók száma az idén "csak"
47500 volt, szemben a kĂ©t Ă©vvel ezelõtti 49700-al, de a kiállĂtás egyĂ©rtelmĂ»en magasabb szĂnvonalĂş volt mint az eddigiek, Ă©s nekem szĂnesebbnek is tĂ»nt. Az
UL gĂ©pek legalább kĂ©t csarnoknyi terĂĽletet elhĂłdĂtottak a kisgĂ©pes (general aviation)-os világtĂłl, a vitorlák világa is teljes egy hangár volt Ă©s a
modellezõk nem kevesebb, mint 10000 nĂ©gyzetmĂ©tert kaptak, ahol volt kiállĂtás Ă©s termĂ©szetesen fedettpályás repĂĽlõtĂ©r is bemutatĂł repĂĽlĂ©sek
számára.
Érezhetõ volt a trend: a business class repĂĽlĂ©s egyre szemĂ©rmetlenebbĂĽl fejlõdik Ă©s virágzik: a repĂĽlõtĂ©r apronján több tĂz magánjet parkolt
és a légiparádé szüneteiben a látvány talán még érdekesebb volt, mert ezek a Falcon-ok, Cessna Citationok, Raytheon-ok és egyéb Learjetek ilyenkor
közlekedtek. Az UL-ek, ezek között is leginkább a kompozit merevszárnyĂşak egyre látványosabb mĂłdon fejlõdnek Ă©s ĂşjĂtanak. Gyakorlatilag ez a kategĂłria
forradalmasĂtja a polgári repĂĽlĂ©st.
Volt persze rengetek tartozék, újnál újabb digitális, folyadékkristályos mûszer, navigációs rendszer, szoftverek
és rengeteg szimulátor, ahol a fotelrepülés élményét is ki lehetett próbálni.
MegelĂ©gedĂ©ssel nyugtáztam hazánk fiainak jelenlĂ©tĂ©t (na nem a kiállĂtĂłk
között, ott hivatalosan is csak egy cĂ©g volt, azt sem találtam meg), a Horizont repĂĽlõs iskola viszont több mint 30 tagjával bizonyĂtotta, hogy nálunk is van
eurĂłpai szĂnvonalĂş repĂĽlĂ©s (iránti igĂ©ny).
Két év múlva, ha megérjük, megint megyek. Aki nem utálja a repülést, ott a helye.
A
továbbiakban az UL rĂ©szleget kĂvánjuk bemutatni a teljessĂ©g igĂ©nye nĂ©lkĂĽl, de kellõ rĂ©szrehajlással. Aki netán a polgári repĂĽlĂ©s vagy a modellezĂ©s iránt
Ă©rdeklõdik nĂ©zzen szĂ©t az Ăşjságos polcokon. A sárkányos világ az itt bemutatottnál alig volt gazdagabb. Ott volt mĂ©g a kiállĂtáson a Power Trike, egy (nem
viccelek) "A" keretes trike-al, a Cosmos egy szintén legalább 15 éves fejlesztésû trájkkal, amire 100 lóerõs Rotax motort és 12,9 m2-es szárnyat
biggyesztettek. Hiányoltam az Air Creationt az Ăşj Ixess nevĂ» szárnnyal, amelyik állĂtĂłlag jĂłl bĂrja a 400 kg-os felszállĂł tömeget Ă©s 160 a VNE-je, (amit
hajlamos tĂşllĂ©pni!), illetve az angolokat, akik tavaly rukkoltak elõ a Quik-el, ami 10 m2-es szárnya ellenĂ©re 180 kg-os hasznos terhelĂ©st biztosĂt, szintĂ©n
180 km/h-s végsebességnél.
A Franciák az Aquilair-el a hagyomány tiszteletét és az egyszerû, letisztult megoldásokat mutatták be. |
||||
A Smart motoros Bautek a modern idõk komplex és nehézkes valóságát demonstrálta. |
Az olasz Aerocopter által fejlesztett Futura, az 1100 cm3-es injektoros BMV motorral |
|||
Masquito, lásd: www.masquito.be |
Egy CH 7 Angel függeszkedik, álló rotorral. Erre csak az angyalok képesek... |
A szintén olasz DF Helicopters 2 személyes (intim tandem-nek nevezett UL kategóriás gépei). Info: www.dragonfly-helicopters.com |
||
Az ismét sorozatban gyártott BÜCKER JUNGMANN |
A Trener Baby, vagyis a Zlin 126-os, a 70-es Ă©vek legendás mĂ»repĂĽlõgĂ©pĂ©nek, a "bajnokok bajnokának" a 2/3-os, UL kategĂłriába befĂ©rõ változata. 70 lĂłerõs Walter Mikronjának a hangja sok NyĂregyházán tanult aviatikus szĂvĂ©t megdobbantaná. |
|||
Ez már a Z 526-os 2/3-os replikájának a törzsrácsa. LemezborĂtásĂş szárny, vászonborĂtásĂş vezĂ©rsĂkok, behĂşzhatĂł futĂłmĂ». |
A Storm, ugyanattól a csapattól. Nem kezdõknek ajánlott. |
|||
Az olasz SG Aviation Rallye 105-öse immár hidroplán verzióban. Info: www.storm-sg.it |
A Storch kétéltû változata. Orrfutója valóban a gólya lába. |
Modern idõk pici Spitfire-e, a Silence Aircraft SA 180-as, egyszemélyes elliptikus alsószárnyas, 80 lóerõs Jabiru motorral. Info: www.silence-aircraft.de |
||
A mini vadászgĂ©pek kritikus pontja a tömeg. A törvĂ©ny által megszabott 450 kg max felszállĂł sĂşly DamoklĂ©sz kardjakĂ©nt lĂłg a gyártĂłk kĂ©pzelõereje Ă©s gyakran csalfa marketing felett A Dynaero MCR1-esĂ©nek az ĂĽres sĂşlya kategĂłriájában minimálrekordnak számĂt. Ugyanezen a standon láthatĂł volt a nĂ©gyszemĂ©lyes kit-ben forgalmazott változat is. Info: www.dynaero.com |
A kategĂłria kĂ©tsĂ©gkĂvĂ»l legjobb ár-teljesĂtmĂ©ny arányát garantálĂł, esztĂ©tikailag is kimagaslĂł gĂ©pe, a Hradec Kralove-i TL Ultralight Sting-je, sõt, ennek behĂşzhatĂł futĂłs változata. |
A TL Star nálunk is kipróbálható, Farkashegyen repül, a márkának van magyarországi dealere is. Info: www.tl-ultralight.cz |
||
A kompozit gĂ©pek elõfutára, de már a hõskorszakban (alig tĂz Ă©ve) Wolfgang Dallach már nagyon magasra állĂtotta a lĂ©cet, amikor elõjött a Fascination elsõ változatával. AzĂłta elkĂ©szĂĽlt a felsõszárnyas Evolution is. Info: www.dallach.de |
Nem lehetett elmenni a B&F gĂ©pei mellett szĂvdobbanás nĂ©lkĂĽl. A Comet nálunk is kiprĂłbálhatĂł. Info: www.fk-leichtflugzeuge.de |
Az Impulse választható UL vagy kit repülõgép kategóriában. Ebben a második verzióban szerelik rá a hathengeres Jabiru motort is. Kategóriájában egyik legkecsesebb és letisztultabb repcsi, farokfutós változata az igazi non plusz ultra. Info: www.impulse-aircraft.de |
||
A Flight Design teljesen kiforrott, ma már törtĂ©nelminek számĂtĂł konstrukciĂłja, a folyamatos fejlesztĂ©s során CT 180-bĂłl CT2K-vá avanzsált. KategĂłriájában abszolĂşt referencia. Web: www.flightdesign.com |
||||
A legeredetibb forma az Isatis nevĂ» francia project-Ă©. A motor az utas Ă©s pilĂłta háta mögött találhatĂł, szĂ©nszálas kardán tengely adja át az 1200-as injektoros BMV boxermotor erejĂ©t a lágcsavarra. MĂ©g nem repĂĽlt, de a tervezõk lelkesedĂ©sĂ©bõl megĂtĂ©lve biztosan fog, mĂ©gpedig jĂłl, mert szĂ©p. |
A Comco nagy nehezen Ă©s erõlködve piacra dobta a C42-es Ikarus kompozit(nak tĂ»nõ) változatát, a Light Wing-et. A komoly, tradicionális UL gĂ©pgyártĂłk között õk voltak a vászon (pontosabban Dacron, Trilam vagy Mylar)-borĂtás utolsĂł mohikánjai. Bármennyire is bevált Ă©s praktikus ez az elv, biztonságos Ă©s strapabĂrĂł az Ikarus, nem állta a versenyt a 200 km/h feletti utazĂłsebessĂ©get kĂnálĂł konkurrenciával. Ez az Ăşjvonalas repcsi a 100 lovas Rotax motor Ă©s a háromtollĂş Warp Drive srĂłf mellett feltekerhetõ vontatĂłkötĂ©llel is fel volt szerelve. |
|||
A Tecnam által 2001-ben bemutatott behúzható futós P98 már fix futós változatban. |
Az észérvek egyre csökkenõ hatásával számolva, úszótalpra ültették a jó öreg Dacron-boritású Ikarust. Kalandra fel, bátor kanapé-pilóta! E-mail: post@comco-ikarus.de, web: www.comco-ikarus.de |
Szintén kalandoroknak a Wild Thing, Jabiru motorral |
||
A csehek által gyártott CH 601 XL, közel lamináris profilĂş csutkaszárnnyal. ElĂ©g messze van már ez a klĂłn Chris Heintz kezdeti elkĂ©pzelĂ©seitõl. Info: www.zenithair.com, vagy a kiállĂtĂł: www.roland-aircraft.de |
A Tecnam is feltette a mĂ©rlegre P92-esĂ©t, de mĂ©g a legpõrĂ©bb változatnál is 285 kg volt az ĂtĂ©let. |
|||
A P 2002-es. Info. www.flysynthesis.com |
Sherpa Superstol. Az Aero nagy meglepetĂ©se. Többször is elmentem mellette, Ă©szre sem vettem, annyi klĂłnját láttam már Chris Heintz STOL gĂ©pĂ©nek. Aztán egy barátom felhĂvta figyelmemet a rĂ©szletekre. OldalankĂ©nt kĂ©t-kĂ©t automata orrsegĂ©dszárny, kettõs rĂ©selt Ăvelõ Ă©s fĂ©klap-csõrĂ», mĂ©rsĂ©kelten turbulens szárnyprofil, pĂ©ldás finĂciĂł, ez a tererpjárĂł 45 km/h-nál mĂ©g repĂĽl Ă©s 170 km/h az utazĂł sebessĂ©ge.A bemutatott video tanĂşbizonysága szerint szĂ©lcsendben 25 m gurulási Ăşthossz kell neki a felszálláshoz, kevesebb mint 60 m a 15m-es magasság elĂ©rĂ©sĂ©hez. Teljes szegecselt aluminiĂşm lemezborĂtás mellett száraz tömege a Brauniger digitális mĂ»szerfallal Ă©s a Rotax 912S-el 270 kg körĂĽl. Szárnyai kĂ©t mozdulatbĂłl hátracsukhatĂłak. Ez lenne az ideális tĂşragĂ©p? |
|||
Az 1100-as és 1200-as BMV a TakeOff avionnálása után. Az áttételház eléggé monumentális. Info: www.takeoff-ul.de |
A háromhengeres SMART motor, amit a B&F szerel MK 9-esére. |
A Trener Baby hajtómûve, a Walter Mikron 70 lóerõs változata. Ezzel a karburátorral még nem mûrepülhetõ, de már fejlesztik adagolós, sõt kompresszoros véltozatát is. |
||
Verner boxermotor a mĂ©rlegen. Nem csalás, nem ámĂtás, csak Ă©pp a perifĂ©riák nincsenek rajta. Info: www.werneraircraftengines.com |
A Quality Drive 80 LE-t ĂgĂ©r 78 kg fejĂ©ben. www.q-drive.cz |
Simonini erõmĂ»vek. Csodás teljesĂtmĂ©nyadatok, tömeg bõven, az öntvĂ©nyminõsĂ©g Ă©s a finĂciĂł kifogásolhatĂł. |
Az analóg fedélzeti mûszerek kora lejárt. |
A Hirth motoroknak rĂ©gebben nem volt csodálatramĂ©ltĂł a hĂrneve. Ezen prĂłbálnak most változtatni. A bemutatott termĂ©kek valĂłban figyelemremĂ©ltĂłak voltak, Ăşgy a technolĂłgia, mint a finĂciĂł terĂ©n. VĂ©gre láttunk befecskendezõ rendszert az UL kategĂłriás hajtĂłmĂ»veken Ă©s talán ennek is köszönhetõen: Ă©rdekes tömeg/teljesĂtmĂ©ny adatokat. A kĂnálat a Solo motor direkt versenytársakĂ©nt kezelhetõ 9,4 kg-os, 208 cm3-es 14,9 LE-s egyhengerestõl az a 42 kg-os nĂ©gyhengeres 1042 cm3-es 102 LE-s erõmĂ»ig teljesnek mondhatĂł, a motoros sárkányosok számára tökĂ©letes lesz a 625 cm3-es vĂzhĂ»tĂ©ses kĂ©thengeres modell, a 3503 E, amelyik 70 LE-t ad le 36 kg önsĂşly mellett. BĂzzunk benne, hogy lesz vĂ©gre egy Ă©rvĂ©nyes alternatĂvája a Rotax-nak. ApropĂł, õk is ott voltak, de nem láttam náluk semmi Ăşjat, alaposan el vannak szenderedve babĂ©rjaikon. Info: www.hirth-engines.de |
Íme egy merõben új mûfaj: a hátimotoros Zeppelin. Hol is mutathatnák be máshol, mint a báró szülõvárosában? |
A Dewald standján Ragtime és Dixieland ritmusok csalogatták a nagyérdemût. |
Karine Bouveroux Toulouse-bĂłl, nagynĂ©nje, a nádszál Maryse Nantes-bĂłl jött. Jellegzetes charme-al kĂnálta az UL mĂ»szereket Ă©s mindenfĂ©le kĂĽtyĂĽ-mĂĽtyĂĽket. NĂ©gy Ă©vvel ezelõtt mĂ©g csak kĂ©ttucatnyi kĂnábĂłl csencselt magasságmĂ©rõt Ă©s variĂłt kĂnált, mára minden (repĂĽlõs) igĂ©nyt kielĂ©gĂt választĂ©ka, ráadásul interneten is forgalmaz. Info: www.kbi-ul.com |
Bár a hazai UL gyártás képviselete Molnár Zoli személyes jelenlétére korlátozódott, (aki saját bevallása szerint mindig sok titkot el tud itt lesni, az idén például pont a futómû bekötéseket kémlelte)az egri Halley kft termékei is álljanak itt, nem csak azért mert árban verhetetlenek, de azért is, mert nem kell értük külföldre menni. www.halley.hu |