Az idén elõször nem két helyszínen volt a kisgépes repülõsök Mekkája, a repülõtér nyugati oldalán elkészült a 7 új pavilon, egy német-svájci igényességû vásárváros, ahol minden a tökélyt sugározta. A hatalmas csarnokokból kilépve és a Zeppelinek hangárja elõtt elsétálva egybõl a reptér pázsitjára lehetett taposni.
30
országból 504 kiállító képviselt 243 különbözõ céget és márkát az április 24 és 27-e között megrendezett 14. Aero-n.
A látogatók száma az idén "csak"
47500 volt, szemben a két évvel ezelõtti 49700-al, de a kiállítás egyértelmûen magasabb színvonalú volt mint az eddigiek, és nekem színesebbnek is tûnt. Az
UL gépek legalább két csarnoknyi területet elhódítottak a kisgépes (general aviation)-os világtól, a vitorlák világa is teljes egy hangár volt és a
modellezõk nem kevesebb, mint 10000 négyzetmétert kaptak, ahol volt kiállítás és természetesen fedettpályás repülõtér is bemutató repülések
számára.
Érezhetõ volt a trend: a business class repülés egyre szemérmetlenebbül fejlõdik és virágzik: a repülõtér apronján több tíz magánjet parkolt
és a légiparádé szüneteiben a látvány talán még érdekesebb volt, mert ezek a Falcon-ok, Cessna Citationok, Raytheon-ok és egyéb Learjetek ilyenkor
közlekedtek. Az UL-ek, ezek között is leginkább a kompozit merevszárnyúak egyre látványosabb módon fejlõdnek és újítanak. Gyakorlatilag ez a kategória
forradalmasítja a polgári repülést.
Volt persze rengetek tartozék, újnál újabb digitális, folyadékkristályos mûszer, navigációs rendszer, szoftverek
és rengeteg szimulátor, ahol a fotelrepülés élményét is ki lehetett próbálni.
Megelégedéssel nyugtáztam hazánk fiainak jelenlétét (na nem a kiállítók
között, ott hivatalosan is csak egy cég volt, azt sem találtam meg), a Horizont repülõs iskola viszont több mint 30 tagjával bizonyította, hogy nálunk is van
európai színvonalú repülés (iránti igény).
Két év múlva, ha megérjük, megint megyek. Aki nem utálja a repülést, ott a helye.
A
továbbiakban az UL részleget kívánjuk bemutatni a teljesség igénye nélkül, de kellõ részrehajlással. Aki netán a polgári repülés vagy a modellezés iránt
érdeklõdik nézzen szét az újságos polcokon. A sárkányos világ az itt bemutatottnál alig volt gazdagabb. Ott volt még a kiállításon a Power Trike, egy (nem
viccelek) "A" keretes trike-al, a Cosmos egy szintén legalább 15 éves fejlesztésû trájkkal, amire 100 lóerõs Rotax motort és 12,9 m2-es szárnyat
biggyesztettek. Hiányoltam az Air Creationt az új Ixess nevû szárnnyal, amelyik állítólag jól bírja a 400 kg-os felszálló tömeget és 160 a VNE-je, (amit
hajlamos túllépni!), illetve az angolokat, akik tavaly rukkoltak elõ a Quik-el, ami 10 m2-es szárnya ellenére 180 kg-os hasznos terhelést biztosít, szintén
180 km/h-s végsebességnél.
A Franciák az Aquilair-el a hagyomány tiszteletét és az egyszerû, letisztult megoldásokat mutatták be. |
||||
A Smart motoros Bautek a modern idõk komplex és nehézkes valóságát demonstrálta. |
Az olasz Aerocopter által fejlesztett Futura, az 1100 cm3-es injektoros BMV motorral |
|||
Masquito, lásd: www.masquito.be |
Egy CH 7 Angel függeszkedik, álló rotorral. Erre csak az angyalok képesek... |
A szintén olasz DF Helicopters 2 személyes (intim tandem-nek nevezett UL kategóriás gépei). Info: www.dragonfly-helicopters.com |
||
Az ismét sorozatban gyártott BÜCKER JUNGMANN |
A Trener Baby, vagyis a Zlin 126-os, a 70-es évek legendás mûrepülõgépének, a "bajnokok bajnokának" a 2/3-os, UL kategóriába beférõ változata. 70 lóerõs Walter Mikronjának a hangja sok Nyíregyházán tanult aviatikus szívét megdobbantaná. |
|||
Ez már a Z 526-os 2/3-os replikájának a törzsrácsa. Lemezborítású szárny, vászonborítású vezérsíkok, behúzható futómû. |
A Storm, ugyanattól a csapattól. Nem kezdõknek ajánlott. |
|||
Az olasz SG Aviation Rallye 105-öse immár hidroplán verzióban. Info: www.storm-sg.it |
A Storch kétéltû változata. Orrfutója valóban a gólya lába. |
Modern idõk pici Spitfire-e, a Silence Aircraft SA 180-as, egyszemélyes elliptikus alsószárnyas, 80 lóerõs Jabiru motorral. Info: www.silence-aircraft.de |
||
A mini vadászgépek kritikus pontja a tömeg. A törvény által megszabott 450 kg max felszálló súly Damoklész kardjaként lóg a gyártók képzelõereje és gyakran csalfa marketing felett A Dynaero MCR1-esének az üres súlya kategóriájában minimálrekordnak számít. Ugyanezen a standon látható volt a négyszemélyes kit-ben forgalmazott változat is. Info: www.dynaero.com |
A kategória kétségkívûl legjobb ár-teljesítmény arányát garantáló, esztétikailag is kimagasló gépe, a Hradec Kralove-i TL Ultralight Sting-je, sõt, ennek behúzható futós változata. |
A TL Star nálunk is kipróbálható, Farkashegyen repül, a márkának van magyarországi dealere is. Info: www.tl-ultralight.cz |
||
A kompozit gépek elõfutára, de már a hõskorszakban (alig tíz éve) Wolfgang Dallach már nagyon magasra állította a lécet, amikor elõjött a Fascination elsõ változatával. Azóta elkészült a felsõszárnyas Evolution is. Info: www.dallach.de |
Nem lehetett elmenni a B&F gépei mellett szívdobbanás nélkül. A Comet nálunk is kipróbálható. Info: www.fk-leichtflugzeuge.de |
Az Impulse választható UL vagy kit repülõgép kategóriában. Ebben a második verzióban szerelik rá a hathengeres Jabiru motort is. Kategóriájában egyik legkecsesebb és letisztultabb repcsi, farokfutós változata az igazi non plusz ultra. Info: www.impulse-aircraft.de |
||
A Flight Design teljesen kiforrott, ma már történelminek számító konstrukciója, a folyamatos fejlesztés során CT 180-ból CT2K-vá avanzsált. Kategóriájában abszolút referencia. Web: www.flightdesign.com |
||||
A legeredetibb forma az Isatis nevû francia project-é. A motor az utas és pilóta háta mögött található, szénszálas kardán tengely adja át az 1200-as injektoros BMV boxermotor erejét a lágcsavarra. Még nem repült, de a tervezõk lelkesedésébõl megítélve biztosan fog, mégpedig jól, mert szép. |
A Comco nagy nehezen és erõlködve piacra dobta a C42-es Ikarus kompozit(nak tûnõ) változatát, a Light Wing-et. A komoly, tradicionális UL gépgyártók között õk voltak a vászon (pontosabban Dacron, Trilam vagy Mylar)-borítás utolsó mohikánjai. Bármennyire is bevált és praktikus ez az elv, biztonságos és strapabíró az Ikarus, nem állta a versenyt a 200 km/h feletti utazósebességet kínáló konkurrenciával. Ez az újvonalas repcsi a 100 lovas Rotax motor és a háromtollú Warp Drive sróf mellett feltekerhetõ vontatókötéllel is fel volt szerelve. |
|||
A Tecnam által 2001-ben bemutatott behúzható futós P98 már fix futós változatban. |
Az észérvek egyre csökkenõ hatásával számolva, úszótalpra ültették a jó öreg Dacron-boritású Ikarust. Kalandra fel, bátor kanapé-pilóta! E-mail: post@comco-ikarus.de, web: www.comco-ikarus.de |
Szintén kalandoroknak a Wild Thing, Jabiru motorral |
||
A csehek által gyártott CH 601 XL, közel lamináris profilú csutkaszárnnyal. Elég messze van már ez a klón Chris Heintz kezdeti elképzeléseitõl. Info: www.zenithair.com, vagy a kiállító: www.roland-aircraft.de |
A Tecnam is feltette a mérlegre P92-esét, de még a legpõrébb változatnál is 285 kg volt az ítélet. |
|||
A P 2002-es. Info. www.flysynthesis.com |
Sherpa Superstol. Az Aero nagy meglepetése. Többször is elmentem mellette, észre sem vettem, annyi klónját láttam már Chris Heintz STOL gépének. Aztán egy barátom felhívta figyelmemet a részletekre. Oldalanként két-két automata orrsegédszárny, kettõs réselt ívelõ és féklap-csõrû, mérsékelten turbulens szárnyprofil, példás finíció, ez a tererpjáró 45 km/h-nál még repül és 170 km/h az utazó sebessége.A bemutatott video tanúbizonysága szerint szélcsendben 25 m gurulási úthossz kell neki a felszálláshoz, kevesebb mint 60 m a 15m-es magasság eléréséhez. Teljes szegecselt aluminiúm lemezborítás mellett száraz tömege a Brauniger digitális mûszerfallal és a Rotax 912S-el 270 kg körül. Szárnyai két mozdulatból hátracsukhatóak. Ez lenne az ideális túragép? |
|||
Az 1100-as és 1200-as BMV a TakeOff avionnálása után. Az áttételház eléggé monumentális. Info: www.takeoff-ul.de |
A háromhengeres SMART motor, amit a B&F szerel MK 9-esére. |
A Trener Baby hajtómûve, a Walter Mikron 70 lóerõs változata. Ezzel a karburátorral még nem mûrepülhetõ, de már fejlesztik adagolós, sõt kompresszoros véltozatát is. |
||
Verner boxermotor a mérlegen. Nem csalás, nem ámítás, csak épp a perifériák nincsenek rajta. Info: www.werneraircraftengines.com |
A Quality Drive 80 LE-t ígér 78 kg fejében. www.q-drive.cz |
Simonini erõmûvek. Csodás teljesítményadatok, tömeg bõven, az öntvényminõség és a finíció kifogásolható. |
Az analóg fedélzeti mûszerek kora lejárt. |
A Hirth motoroknak régebben nem volt csodálatraméltó a hírneve. Ezen próbálnak most változtatni. A bemutatott termékek valóban figyelemreméltóak voltak, úgy a technológia, mint a finíció terén. Végre láttunk befecskendezõ rendszert az UL kategóriás hajtómûveken és talán ennek is köszönhetõen: érdekes tömeg/teljesítmény adatokat. A kínálat a Solo motor direkt versenytársaként kezelhetõ 9,4 kg-os, 208 cm3-es 14,9 LE-s egyhengerestõl az a 42 kg-os négyhengeres 1042 cm3-es 102 LE-s erõmûig teljesnek mondható, a motoros sárkányosok számára tökéletes lesz a 625 cm3-es vízhûtéses kéthengeres modell, a 3503 E, amelyik 70 LE-t ad le 36 kg önsúly mellett. Bízzunk benne, hogy lesz végre egy érvényes alternatívája a Rotax-nak. Apropó, õk is ott voltak, de nem láttam náluk semmi újat, alaposan el vannak szenderedve babérjaikon. Info: www.hirth-engines.de |
Íme egy merõben új mûfaj: a hátimotoros Zeppelin. Hol is mutathatnák be máshol, mint a báró szülõvárosában? |
A Dewald standján Ragtime és Dixieland ritmusok csalogatták a nagyérdemût. |
Karine Bouveroux Toulouse-ból, nagynénje, a nádszál Maryse Nantes-ból jött. Jellegzetes charme-al kínálta az UL mûszereket és mindenféle kütyü-mütyüket. Négy évvel ezelõtt még csak kéttucatnyi kínából csencselt magasságmérõt és variót kínált, mára minden (repülõs) igényt kielégít választéka, ráadásul interneten is forgalmaz. Info: www.kbi-ul.com |
Bár a hazai UL gyártás képviselete Molnár Zoli személyes jelenlétére korlátozódott, (aki saját bevallása szerint mindig sok titkot el tud itt lesni, az idén például pont a futómû bekötéseket kémlelte)az egri Halley kft termékei is álljanak itt, nem csak azért mert árban verhetetlenek, de azért is, mert nem kell értük külföldre menni. www.halley.hu |