Mezei Kati Ărása, Vince kĂ©peivel Számos pilĂłtatársával ellentĂ©tben Ferinc VincĂ©t Ă©vtizedekig nem foglalkoztatta komolyabban a repĂĽlĂ©s gondolata. A "hõskorban", amikor Nagykanizsán is megjelentek a gyalogsárkányosok, tett ugyan nĂ©hány lĂ©pĂ©st az ĂĽgyben, ami abban merĂĽlt ki, hogy alkalomadtán kinĂ©zett a startra.
A következõ évben Vince és navigátora - aki "civilben" a felesége volt - már indult a nemzeti bajnokságon, és nem kis feltûnést keltve meg is nyerték azt. Rövid ideig utast is repültetett, s bár akkoriban ez a fajta tevékenység még akár rentábilis is lehetett, megmaradt a versenysportnál.
A '92-es spanyolországi vb-n tagja volt a magyar csapatnak - a hazai ul-esek azóta sem képviseltették magukat ekkora létszámban világversenyen.
Rotax 503-assal szerelt Racer GT-vel indult, közvetlenĂĽl a kiutazás elõtt vett hozzá egy Hazard szárnyat, amit persze, hogy a helyszĂnen prĂłbált ki elõször. Nem igazán jött össze a dolog - Ă©s VincĂ©nek be kellett látnia, hogy az 503-assal nem is igen fog, legalábbis az economy feladatokban biztosan nem.
- HazatĂ©rve beszereztem egy Honda CBR 600-as hajtĂłmĂ»vet, Ă©s másfĂ©l Ă©ves repĂĽlõtapasztalattal a hátam mögött nekiláttam a gĂ©pĂ©pĂtĂ©snek. Ăšgy terveztem, hogy a kĂ©sz sárkánnyal leszállás nĂ©lkĂĽl körberepĂĽlöm Magyarországot. Nem lett belõle semmi - ma már azt mondom, hál' Istennek. Az elsõ kĂ©tszemĂ©lyes repĂĽlĂ©sem ugyanis - mit szĂ©pĂtsem - förtelmesre sikeredett. A '93-as csehországi Eb-re inkább a rĂ©gi gĂ©pemet vittem, a hondás verziĂł pedig vĂ©gleg "elfelejtõdött".
Csehországban versenyeztem utoljára a felesĂ©gemmel; kivĂ©telesen rossz idõjárást fogtunk ki, s õ Ăşgy döntött, nem hajlandĂł többĂ© ázni-fázni. A kanizsai csapatban találtam Ăşj navigátoromra, akinek addig nem sok repĂĽlt Ăłrája volt. El is kavartunk az elsõ közös nemzetinken, igaz, nem az õ hibájábĂłl. A '94-es lengyelországi sĂkvidĂ©ki Eb sem sikerĂĽlt sokkal jobban: örĂĽltem, hogy egyáltalán visszataláltam a reptĂ©rre.
Navigátor és menedzser
'95-ben TĂłth LászlĂł lett Vince navigátora, ami Ăşj lendĂĽletet adott a versenyzĂ©snek. Laci ugyanis nemcsak navigátorkĂ©nt, hanem menedzserkĂ©nt is kiválĂłan bevált. Sorra "hajtotta fel" a szponzorokat, Ăgy legalább rĂ©szben szakĂthattak az addigi "saját zsebes" gyakorlattal. Rá egy Ă©vre, a bajai nemzetin már ezĂĽstĂ©rmesek lettek. Ott prĂłbálták ki elõször az akkoriban Ăşjdonságnak számĂtĂł Delta Jet trájkot, amely mĂ©ly benyomást gyakorolt Lacira, olyannyira, hogy rögtön meg is kezdte az Ăşjabb potenciális szponzorok "becserkĂ©szĂ©sĂ©t". Ennek köszönhetõen hamarosan saját gyöngyház szĂnĂ» Delta JetĂĽkkel emelkedtek a levegõbe.
- Ebben az Ă©vben a dĂ©l-afrikai vb-n is rĂ©szt vettĂĽnk - mondja Vince. - Már önmagában eredmĂ©nynek tekintem azt, hogy baj nĂ©lkĂĽl vĂ©gigcsináltuk a versenyt, mivel a helyszĂn nem igazán volt biztonságos.
Mura Kupa-sorozat
A '97-as fekete év volt a nagykanizsai reptér történetében: két sárkányos életét vesztette egy balesetben. Vincéék gépével zuhantak le, mivel azonban a motor látszólag ép maradt, a Ferinc-Tóth duó azzal indult a nemzetin. Menet közben derült ki: a hajtómûnek csak a torka véres. A hajtókargörgõk összeszaladtak, mire a motor leállt. Ezzel véget is ért számukra a nemzeti, harminc perccel azután, hogy elkezdõdött.
Megrendezték viszont Nagykanizsán a "debütáló" Mura Kupát, közösen a lendvai (Szlovénia) és a perlaki (Horvátország) klubbal. Ez volt az elsõ olyan verseny a világon, melyen nagy létszámú - 31 gépes fõs - mezõny három ország légterében repült. A kupa központja aztán "vetésforgószerûen" változott: idõvel a lendvaiak, majd a perlakiak is sorra kerültek.
Navigátor kerestetik
A törökországi I. Légi Világjátékokon Tóth Laci egyéb elfoglaltsága miatt nem tudott részt venni, ezért átmenetileg Lukács Norbert töltötte be a navigátor szerepkörét. (A világjátékokat megelõzõ tesztversenyen Kém Sándor ült a "jobb egyesbe", párosuk és a csapat egyaránt második lett.) Megnyerték az edzõszámot, és az elsõ versenyszámban is jó eredményt értek el, az economy feladatnál azonban - ahogy Vince fogalmaz - eldobták a kalapácsnyelet.
- Terepre szálltunk, futótörés lett a vége. Ami a leszállót illeti, túl sok lehetõségünk nem volt, és én sem a legjobb döntést hoztam. A világjátékok további részében rendezõként segédkeztem dr. Ordódy Márton versenyigazgatónak.
A '98-as matkĂłpusztai nemzetin bronzĂ©rmesek, az ugyanott megrendezett világkupán negyedikek lettek. (Ăšgy volt, hogy addigra lecserĂ©lik a Delta Jetet, aztán az Ă©let máskĂ©pp hozta.) MatkĂłpuszta volt a helyszĂne a következõ Ă©vi vb-nek is, ahol Vince ismĂ©t TĂłth Lacival indult. Nem sokkal kĂ©sõbb Lacit elszĂłlĂtotta a munkája NagykanizsárĂłl. Vince Ăşj navigátora szintĂ©n a klubbĂłl kerĂĽlt ki, Varga Zoltán szemĂ©lyĂ©ben. Elõször a 2001-es balatonfõkajári nemzetin versenyeztek egyĂĽtt, melynek utolsĂł tĂz percĂ©ig vezettek kategĂłriájukban. Ekkor elkövettek egy hibát, ami valĂłságos láncreakciĂłt indĂtott el. - Éppen hogy másodikak lettĂĽnk. Nem igazán örĂĽltĂĽnk neki, annál inkább a Guti-Matuska páros, akik a dobogĂł tetejĂ©n vĂ©geztek. Indultunk a spanyolországi világjátĂ©kokon is, ahová egyĂ©bkĂ©nt - központi támogatás hĂján - csak nĂ©hányan tudtunk kiutazni. Spanyolországban vĂ©gre nem a Delta Jettel, hanem egy könnyebb Racer GT trájkkal versenyeztĂĽnk...
Rekordrepülések
A '97-98-as Ă©v nem kizárĂłlag a versenyzĂ©s, hanem a rekordrepĂĽlĂ©s jegyĂ©ben is telt. A Ferinc-TĂłth formáciĂł 560 kilomĂ©teres háromszög mentĂ©n sebessĂ©gi világrekordot repĂĽlt, mely egy adminisztráciĂłs hiba folytán nem "hitelesĂtõdött". A kĂsĂ©rletet 580 kilomĂ©teres háromszögön megismĂ©teltĂ©k, s 82 kilomĂ©ter/Ăłrás átlagsebessĂ©ggel ismĂ©t világcsĂşcsot állĂtottak fel - immár hivatalosan is.
Emellett 50 kilomĂ©teres hurkon országos, 100 kilomĂ©teres hurkon Ăşjabb sebessĂ©gi világrekordot repĂĽltek, utĂłbbit hamarosan meg is javĂtották. Egy hĂ©t mĂşlva azonban a Varga Somogyi-Szurma páros megdöntötte azt, Ăgy a dokumentáciĂł megint csak nem jutott el az FAI-hoz.
A mai napig érvényes viszont a 25 kilométeres egyenes mentén, oda-vissza repült 132 kilométer/órás sebességi világrekordjuk, melyet Apollo C15 szárnnyal, Rotax 582 motorral szerelt Delta Jet trájkkal "követtek el". Az 580 kilométeres világrekordot negyedik nekifutásra "hozták össze", közülük a harmadik különösen emlékezetesre sikerült.
- A gĂ©pet termĂ©szetes teletankoltuk, felszállĂłsĂşlyunk 450 kilogramm körĂĽl járt. A motor egy-egy pillanatra kihagyott, ennek azonban nem tulajdonĂtottunk jelentõsĂ©get.
Lassan emelkedtĂĽnk, majd a reptĂ©r dĂ©li vĂ©gĂ©n, olyan 30-40 mĂ©teren lehörgött a motor, Ă©s nem is volt hajlandĂł magához tĂ©rni. Erõs merĂĽlĂ©sben kikerĂĽltĂĽk a "szembe jövõ" fát Ă©s dombot. LeszállĂł sehol, viszont vĂ©szesen közeledett az erdõ. Enyhe bal fordulĂłval kitĂ©rtĂĽnk, ekkor azonban egy bokorsor következett. Az utolsĂł sebessĂ©gtartalĂ©kunkat kihasználva kilöktem a kormányt, Ăgy Ă©ppen csak sĂşroltuk az "Ă©lõsövĂ©nyt". MĂ©g elrepĂĽltĂĽnk egy villanydrĂłt alatt, aztán a reptĂ©rtõl alig egy kilomĂ©terre leszálltunk. (Ahhoz kĂ©pest, hogy rekordkĂsĂ©rletre indultunk…) SzerencsĂ©sen megĂşsztuk a kalandot, a technikával egyetemben: mindössze a lĂ©gcsavarbĂłl tört ki egy borsĂłnyi darab. Mint kiderĂĽlt, a motorleállás oka valami kis maszat volt, ami eltömĂtette a karburátort. Gyorsan kijavĂtott a hibát, Ă©s másnap megrepĂĽltĂĽk a rekordot.
Európa-bajnokság Nagykanizsán
A tavalyi Eb-nek Vince szûkebb hazája, a nagykanizsai reptér adott otthont.
- OrdĂłdy Marci e-mailben keresett meg, tudnĂ©k-e helyszĂnt ajánlani a rendezvĂ©nynek. Hát, tudtam… Egyetlen Ă©jszaka kidolgoztam a verseny tervezetĂ©t. A nagykanizsai önkormányzat támogatásával Eb-hez mĂ©ltĂł szĂnvonalra fejlesztettĂĽk a repteret,
A felkészülési lehetõséget is nyújtó nagykanizsai nemzetit megnyerték: Zolinak ez volt az elsõ nemzeti-gyõzelme, Vincének már a negyedik. Az Eb-n új, négyütemû Verner motorral indultak. Az utolsó elõtti versenynapon még vezettek kategóriájukban, aztán másnap estére lecsúsztak a hatodik helyre. Az üzemanyagszámban elért eredményükre azonban Vince a mai napig joggal büszke:
- 6 liter benzinnel három és fél órát töltöttünk a levegõben, ebbõl két és felet álló motorral - egy igen nehéz trájkkal és az én 100 kilogrammos pilótasúlyommal. Az igazsághoz tartozik, hogy több csapattársam ennél is nagyobbat dobott.
Éjszakai repülés
Vince egyike volt annak a nyolc magyar pilótának, akik a világon egyedülálló módon éjszaka, kötelékben repültek bemutatót - méghozzá Szaúd-Arábiában, ahol az iszlám vallás törvényeit a legerõsebben tartják, illetve tartatják be, s ahol a sportrepülés addig lényegében ismeretlen fogalom volt.
A magyarok a helyszĂnen tudták meg: házigazdáik Ă©jszaki kötelĂ©krepĂĽlĂ©st terveznek bemutatĂł gyanánt. Holott - mint ismeretes - sem az Ă©jszakai VFR, sem a kötelĂ©krepĂĽlĂ©s nem jellemzõ sárkányos körökben. Az idõ is szorĂtott: a vámbĂłl frissen kiszabadĂtott lĂ©gi jármĂ»veket mĂ©g fel kellett szerelni fĂ©nyekkel, Ăgy a felkĂ©szĂĽlĂ©sre mindössze kĂ©t nap maradt. Mellesleg a belterĂĽleten kiĂ©pĂtett reptĂ©r a tengertõl egy, a dzsiddai nemzetközi repĂĽlõtĂ©r egyik betoncsĂkjátĂłl kĂ©t kilomĂ©terre helyezkedett el - ez utĂłbbi egyben 200 mĂ©ter "magas" plafont is ered-mĂ©nyezett. Ráadásul a reprádiĂłk egy rĂ©sze nem Ă©rkezett meg. A reptĂ©r közvetlen szomszĂ©dja pedig egy forgalmas Ăşt volt.
Mivel nyolc sárkány állt rendelkezésre, a szakmai vezetés úgy döntött, hogy a két hármas köteléket egy géppár követ.
- Már a levegõben voltunk amikor rádión jelezték, hogy csúszik a bemutatótó, mert a herceg még nem érkezett meg - meséli Vince.
- KötelĂ©kben rĂłttuk a köröket, mikor az egyik gĂ©prõl fĂ©lig levált a helyiek által felragasztott reklámmatrica, hatalmas lĂ©gellenállást okozva az egyik szárnyon. Társunk visszaszállt a reptĂ©rre, ahol letĂ©ptĂ©k a reklámot, s egy "riadĂłstart" után Ă©ppen elfoglalhatta helyĂ©t a formáciĂłban. A motoros sárkányos minimális Ă©s maximális sebessĂ©ge között viszonylag kicsi a kĂĽlönbsĂ©g - ezt pedig izomerõbõl, a kormány erõteljes hĂşzásával lehet lĂ©trehozni. A kĂĽlsõ Ăven repĂĽlõ kĂsĂ©rõ gyorsan fáradt, mĂg a belsõ az átesĂ©s határán erõlködött. Ez utĂłbbi - a kis sebessĂ©g Ă©s sĂşly miatt - a levegõ minden rezdĂĽlĂ©sĂ©re Ă©rzĂ©kenyen reagált, s állandĂłan ki akart tĂ©rni pozĂciĂłjábĂłl.
A bemutató végül jobban sikerült, mint remélni merték. Immár rutinosan fûzték be magukat, s mindvégig egy-két méteres térközt tartva repültek.
A következõ állomás: Anglia
Beszélgetésünkkor Vince már az angliai vb-re készült:
- A Verner motorral máig sem "Ă©rtĂĽnk össze" teljes mĂ©rtĂ©kben. NyilvánvalĂł, hogy az Ăşj hajtĂłmĂ»nek köszönhetõen az eddiginĂ©l lĂ©nyegesen kisebb hátránnyal indulunk az economy számokban. TĂ©ny viszont az is, hogy a kĂ©tĂĽlĂ©ses kategĂłriában rendkĂvĂĽl szoros a mezõny.