Mezei Kati Ărása, fotĂłk: AurĂ©l - archĂv Kovács AurĂ©l átlagos pilĂłtának tartja magát - bár eredmĂ©nyei Ă©s a válogatottkeret-tagsága nem errõl árulkodnak. Valahogy mindig távol tudta magát tartani a versenyláz által gerjesztett vitáktĂłl. ĂšjonckĂ©nt nem Ă©rezte illendõnek az effĂ©le megnyilvánulásokat, aztán rájött: a felesleges izgalom amĂşgy sem vezet jĂłra. Bár EurĂłpa- vagy világbajnokságon mĂ©g nem vĂ©gzett a dobogĂłn, de - navigátorával egyĂĽtt - nagymĂ©rtĂ©kben hozzájárult a csapat eredmĂ©nyĂ©hez. Civilben autĂłszerelõ, ez az oka annak a bátorságnak, amivel - saját szavaival Ă©lve - variálja a motorokat. Mindemellett a válogatott keret mindenkori fõszerelõje is.
Long Marston, ahogy Aurél látta |
MindenfĂ©le lĂ©gi jármĂ»vet kiprĂłbált, s mindannyiszor arra a következtetĂ©sre jutott: a motoros sárkány adja a legnagyobb szabadságot. 1996-ban már önállĂłan repĂĽlt saját Trabant-motoros gĂ©pĂ©vel - már azt is egyfajta eredmĂ©nynek tekintette, ha egyáltalán el tudott indulni. FelderĂtĂ©s cĂ©ljábĂłl - ekkor mĂ©g versenyen kĂvĂĽl - körĂĽlnĂ©zett az az Ă©vi miskolci BAZUL Kupán is.
- Sikeresen el is tévedtem, hosszas bóklászás után találtam vissza a reptérre. Aztán a következõ BAZUL-on már versenyzõként vettem részt.
Mészáros Tamás, Kovács Aurél, Guti Gábor, Thuróczi Endre |
- Akkoriban 16 m2-es Bogdola-szárnnyal és Rotax 462 motorral repültem, ami inkább alkalmas két-, mint együlésesnek. Nem kellett messzire mennem navigátorért: Mészáros Tamás klubtársam elvállalta a "másodpilótaságot". Mivel õ gyalog is repül, általában "ráérez" a termikre, aminek értelemszerûen az üzemanyag-takarékossági számokban láttuk hasznát. Elõfordult, hogy kétütemû motorunkkal sikerült "leverni" a négyütemûeket.
Tamás a mai napig nem dolgozta fel klubtársuk, DobĂł JĂłzsef tragikus balesetĂ©t. Bár ezt a szezont - a szegedi nemzeti bajnoksággal Ă©s az angliai világbajnoksággal - mĂ©g vĂ©gigcsinálta, Ăşgy döntött, befejezi a versenyzĂ©st. Egyelõre AurĂ©l számára is kĂ©rdĂ©ses, hogy egy- vagy kĂ©tĂĽlĂ©ses kategĂłriában folytatja-e - mostani 13,4 m2-es szárnya bármelyikre alkalmas. A világbajnokságon pedig egyĂ©rtelmĂ» bizonyĂtĂ©kát látta annak, hogy kĂ©tĂĽlĂ©sesben a viszonylag kis felĂĽletĂ», gyors szárnyakĂ© a jövõ.
AurĂ©l egyĂ©bkĂ©nt - mint a fentiekbõl is kitĂ»nik - "multifunkciĂłs". MindkĂ©t kategĂłriában lett már ezĂĽstĂ©rmes kĂ©t kĂĽlönbözõ Mura Kupán, az idei jugoszláviai nyĂlt nemzeti bajnokságot pedig szĂłlĂłban sikerĂĽlt megnyernie.
Tapasztalatai szerint az Európa- és világbajnokságok lassan "elfogynak". Csak az elmúlt négy-öt évben - a matkópusztai világkupa, illetve világbajnokság óta - egyre szûkül a hajlékony szárnyúak tábora.
- A csökkenõ tendencia pontos okát nem ismerem: rĂ©szben talán a szervezĂ©sre, illetve a feladatkiĂrásra vezethetõ vissza. Az angliai vb mezõnyĂ©nek nagy rĂ©szĂ©t is a hazaiak tettĂ©k ki - márpedig õk eleve sokan vannak. A francia Ă©s a nĂ©met sárkányosok közĂĽl viszont többen "eltĂ»ntek" az utĂłbbi idõben, esetleg átnyergeltek merev szárnyĂşra.
Mészáros Tamás Aurél motorját bûvöli |
- A sport technikafĂĽggõ volta csak bonyolĂtja a helyzetet. LassĂş szárnnyal, kĂ©tĂĽtemĂ» hajtĂłmĂ»vel nem Ă©rdemes vb-n versenyezni - mire elindul, a többiek jĂłformán vissza is Ă©rnek. Az angoloknak nyilván nem okoz gondot a felĂ©jĂĽk mostanra szinte standarddá vált Rotax 912 beszerzĂ©se. Én meg egy dupla sĂşlyĂş Suzukira cserĂ©ltem le rĂ©gi Rotax 582-esemet. Most már repĂĽlni is tud "a mi autĂłnk" motorja... ElĂ©gedett vagyok a kis felĂĽletĂ», nagy sebessĂ©gtartományt (45-145 kilomĂ©ter/Ăłra) felölelõ szárnyammal. A kis kormányerõk miatt hosszĂş távokon sem fárad ki a pilĂłta, Ăgy jobban Ă©lvezhetõ a tĂşrarepĂĽlĂ©s.
HasonlĂłkĂ©ppen látja AurĂ©l a hazai helyzetet is, persze "kicsiben". PĂ©ldául a szegedi nemzetin - annak ellenĂ©re, hogy jĂłl szervezett, minden tekintetben korrekt verseny volt - mindössze nĂ©gy páros indult. Most, hogy AurĂ©lĂ©k kiesnek, a maradĂ©k három, többĂ©kevĂ©sbĂ© standard formáciĂłnak borĂtĂ©kolhatĂł a dobogĂłs helyezĂ©s.
- A Molnár Zoli-fĂ©le találkozĂłkon többen jövĂĽnk össze, mint egy nemzetin - sõt, az egri "mezõny" már vetekszik egy szerĂ©nyebb EurĂłpa-bajnokságĂ©val. Holott jĂł pilĂłtában nincs hiány - Ă©s itt mĂ©g csak nem is RabinyĂłra gondolok, aki általában minimális felkĂ©szĂĽlĂ©ssel a háta mögött jelenik meg a versenyeken, Ă©s majdhogynem lehetetlen megverni. Érdemes lenne viszonylag könnyebb hazai versenyeket rendezni, olyan feladatokkal, melyeket a nem tĂşl tapasztalt, illetve kevĂ©sbĂ© korszerĂ» technikával rendelkezõ pilĂłtáknak is van esĂ©lyĂĽk sikeresen megrepĂĽlni. A "pengĂ©k" nyilván szĂvesen átadnák a tudásukat - már ha lenne kinek.
Véleménye szerint legalább részmegoldást hozna, ha valamennyi rendezõ áttérne a GPS alapú értékelésre - mint ahogy azt már jó ideje tervezik is.
- MĂ©giscsak elgondolkodtatĂł, hogy nĂ©mely pilĂłta 60 kilomĂ©ter/Ăłrás átlagsebessĂ©get ad meg felszállás elõtt, miközben a gĂ©pe százötvennel megy. (Bár az angliai világbajnokságon - Ă©ppen a sebessĂ©gi feladatok aránytalan tĂşlsĂşlya miatt - senki sem folyamodott ehhez a "taktikához".) A GPS segĂtsĂ©gĂ©vel ki lehetne szĂ»rni az ebbõl adĂłdĂł visszafordulást, "s"-elĂ©st - s ezáltal maga a versenysport is visszakapná korábbi rangját.
Horrorba hajlĂł vĂ©szhelyzetekrõl, szĂ©les vászonra kĂvánkozĂł kalandokrĂłl AurĂ©l nem tud beszámolni. A legnagyobb Ă©lmĂ©nyt talán az Adriai-tengerparti vĂzi sárkányrepĂĽlĂ©s, illetve a Mura Kupán a határokon valĂł átrepĂĽlĂ©sek jelentettĂ©k számára. SzĂ©p emlĂ©kei vannak a csehországi nyĂlt nemzeti bajnokságrĂłl is:
- Egy pillanatra meginogtam, érdemes-e egyáltalán fotókat, jeleket keresnem, vagy elég, ha a tájban gyönyörködhetek... Azért ennyire nem volt egyszerû a helyzet: mivel leszállóként csak egy betonút jöhetett szóba, figyelnem kellett, hogy legalább ne a forgalommal szembe helyezkedjek be, ha úgy adódik. Akárcsak a földön, a levegõben is igyekszik nyugodt maradni. Persze, egy-két kiélezett helyzet az õ pályafutásában is elõfordult - bizonyos fokú kockáztatás nélkül nemigen megy ez a dolog.
- Estem már be Ă©n is a reptĂ©rre kĂ©t csepp benzinnel a tankban... Angliában pedig szinte állandĂłan olyan erõs szĂ©l fĂşjt, ami normál viszonyok között legalábbis határesetnek számĂt. Volt, hogy 40 mĂ©teren keveredtĂĽnk bele a leáramlásba. Egyszer pedig három katonai repĂĽlõgĂ©p hĂşzott el alattunk - ha akkor leáll a motor, nem lett volna elĂ©g a placcot kinĂ©zni... Tudomásul kellett vennĂĽnk, hogy ez van, Ă©s igyekeztĂĽnk alklmazkodni a helyzethez. Ezzel egyĂĽtt a minden körĂĽlmĂ©nyek között a biztonság az elsõdleges szempont számomra.