Rövid írásommal azoknak a lelkes sporttársaimnak szeretnék segítséget nyújtani, akik épp belefognak egy hátimotor építésébe. Lebeszélni úgysem tudom õket - engem sem tudtak annak idején. Megpróbálok hát olyan tanácsokat adni, amivel egy kósza elképzelésbõl repképes, biztonságos gépet lehet kihozni.
Elsõ teendõnk felmérni, vajon milyen szerkezetre is
van szükségünk. Rá kell állni a mérlegre. Ha 75
kilónál
kevesebbet mutat, akkor van esélyünk a legkönnyebben
kivitelezhetõ szerkezetet összehozni, ez pedig a "fixes,
250-es TZ". Kis légcsavaros,
áttétel nélküli motor,
sokan kezdték el vele a hátimotoros repülést. Hangos,
nehéz, de mindezekért cserébe legalább keveset tol. A
TZ tényleg a
világ legrosszabb választása. Csak épp nem
tudok jobbat ajánlani annyi pénzért.
A gondok ott kezdõdnek, amikor nagyobb a súlyunk,
mint 75 kiló.
Áttétel kell, anélkül nem lesz repülés. Milyen
motorból faragjuk? A TZ nem nagyon felel meg, mert
önmagában, kipufogó nélkül 16 kiló. Mire rátesszük
az
áttételt, kipufogót, keretet, túl nehéz lesz. Akkor milyen
motorból építsünk? Amit be tudunk szerezni.
Léghûtésesbõl kevés felhasználható
létezik, a többség
vizes. Figyeljünk a kihajtásra, a gyújtás milyenségére, a
fõtengelycsapágyak kenési lehetõségére és a felfogatási
pontokra.
Óvakodjunk a blokk hegesztésétõl, biztosan
vetemedni fog. Két blokk közül válasszuk inkább a nagyobb
teljesítményût. Vagy a sokkal kisebb
súlyút.
E az utolsó pillanat, amikor átgondolhatjuk, tényleg
meg tudjuk-e csinálni? A döntéshez adjuk össze a
következõ költségeket: a motor
ára, a gépmunka a
motoron, a csapágyak, az áttétel, a keret anyaga és a
hegesztés díja, a légcsavar, a beülõ, a célszerszámok,
a csavarok, a tank, a
benzinpumpa, a karabinerek. Ezt
az összeget szorozzuk meg 1,5-tel, majd adjuk hozzá
körülbelül 200 munkaóra költségét és 30 ezer
forint
benzinköltséget. Ha ennyiért nem tudunk kész hátimotort
venni, akkor hajrá, bele kell fogni.
Mennyit számoltál az áttételre? 25-35 ezer
forint alatt?
Nem reális. Gondold át újra, számold bele a bordásszíjat,
a csapágyakat, a tengelyt, a gépmunkát és a jó minõségû
alumínium árát. Hogy
neked van egy barátod, aki
esztergályos? Csinált már mikrobordás szíjtárcsát?
Nem? Gondold át még egyszer!
Nem osztom tovább az észt, jöjjenek
azok a tippek,
amiket ténylegesen fel tudsz használni.
Az elsõ és legfontosabb: anyagbeszerzés közben titkold,
mit csinálsz. Minden, amit venni
szeretnél, rotációs
kapához, fûnyíróhoz, Roby motorhoz kell - a fiókok
kinyílnak, a rejtekajtók kitárulnak.
A második tipp: lopj! Ötletet! Nem
kell mindent kitalálni:
ami már mûködik, azt fel kell használni! Kerüld a saját
világmegváltó ötletek applikálását egy kész szerkezetbe.
Nem fog
összejönni, fõleg nem elsõre!
Ha kiválasztottad a motort, ki kell alakítanod az áttétel
felfogatását. A legközelebb esõ csapágyszaküzletben
kérj
egy katalógust. Mikrobordás szíjból a PK és a PJ osztású
felel meg a céljainkra. A PJ-t nehezebb gépmunkára adni,
mert elég idióta a
bordatávolsága. A csapágyboltosok
hajlandóak a méretezésre.
És már roboghatunk is az esztergányoshoz, persze ejtsük
útba a Metalloglobus
valamelyik telephelyét és vegyünk
AlMgSi1-es anyagból megfelelõ méretû pogácsákat.
A tengelyeket sem árt méreteztetni, gépész
ismerõseink szeretik
ilyen irányú tudást sörre váltani.
Mibõl csináljunk keretet? Vasból vagy savállóból. Az
alukeret nagyon jó, könnyû, de sokkal drágább és
úgyis
összetörik. A keretünkön folyamatosan változtatgatni kell,
az alukeretet otthon nem tudjuk foltozni. A vasat viszont
igen. Lehet kapni
precíziós, vékony falú acélcsöveket
- jól hegeszthetõk, jól megmunkálhatók. A kereten
található a motor, a beülõ felfogatása, ezeknek
erõsnek,
megbízhatóaknak kell lenniük. A hálózásnak ellenállónak
kell lennie, maximum akkora lyukakkal, mint az ember
ökle. A motort rugalmasan kell
a keretbe rögzíteni, erre
jó a Dacia kipufogótartó gumibak. Többféle
keménységben létezik - ha a boltostól puhábbat kérünk,
óvatosan araszoljunk a
kijárat felé, mert lehet, hogy
ütni fog... Jobb esetben kiteszik a pultra a bakokat. A
motort, súlyától függõen, 3-4 darab gumibak rögzíti
a
kerethez. A gumibakoknak könnyedén, akadálymentesen mozgathatóaknak kell lenniük. A bakoknak a motor
súlya alatt deformálódniuk kell, de nem szabad
erõsen
megnyújtott helyzetben állniuk, mert el fognak
szakadni. A bakokon repedezés nem lehet. Fontos,
hogy a légcsavar tengelyvonalában vagy annak
síkjában
legyen alátámasztás, amely a tolóerõt közvetíti a keret
és a bekötés felé. A bakokat elszakadás, leszakadás
ellen biztosítani kell, ez
történhet hevederrel, bowdennel,
alakos zárással stb.
A légcsavart MEG KELL VENNI! Nem fûzök hozzá
indoklást. Ha nem hiszel el nekem, lapozd át
a cikket.
A beülõ lehet hagyományos, a túl vastag protektor
egyébként sem fér el. A helyesen méretezett keret egy
nagy esésnél összerogyik, ezzel
felveszi azt az energiát,
amit egyébként a protektor fogna fel. Fontos szempont,
hogy a beülõ kényelmes legyen, start után az ülõlap
csússzon a
helyére. Ezt gerendára, fára függeszkedve
kell ellenõrizni, repülés közben nem lesz rá módunk.
Összeállítottam egy ellenõrzési listát, amit
minden repülés
elõtt végre kell hajtani. Ezen szempontok figyelmen
kívül hagyása súlyos gondokat okozhat. Jobb,
ha már a tervezésbe is belevesszük
õket.
- Motor és alkatrészei: motor, kipufogó, karburátor,
légszûrõ, indítórendszer
Ezen a területen a legnagyobb a
rezonancia, itt a legnagyobb
az esélye a lerázódásnak, a fáradásos törésnek.
Minden alkatrésznek biztosítás szükséges véletlen leesés
ellen, mivel
az innen leesõ darabok szinte biztosan bekerülnek
a légcsavarkörbe. Célszerû az alkatrészeket
bowdennel a kerethez vagy a motorhoz rögzíteni.
Ellenõrzésnél
keressünk repedést, törésnyomot.
Üzemanyagrendszer
és tartozékai. Benzintank,
benzinszûrõ, AC pumpa, kézi pumpa,
benzincsövek
Fontos a tömítettség ellenõrzése, a benzin szivárgása,
csepegése nem engedélyezett. Az alkatrészek semmilyen
esetben nem
lehetnek még közel sem forgó, mozgó vagy
forró részegységhez. Figyelmet kell fordítani a rezonancia
okozta dörzsölésre, ami kilyukadást okozhat. A
benzinnel
érintkezõ mûanyagoknak benzinállóaknak kell lenniük,
különben idõvel megkeményednek, eltörnek.
Áttétel és alkatrészei.
Szíjtárcsák, szíj, tengelyek,
csapágyazás
A szíjnak feszesnek, épnek kell lennie. A szíj feszítésére
vonatkozó információ katalógusadat,
beszerezhetõ. Az
áttétel elemein kotyogás, lógás nem megengedett, ezt
mozgatással ellenõrizzük. A légcsavart tartó tengely
méretezése komoly
számításokat igényel, ez nem
feladata a mi ellenõrzésünknek. Gyakorlati tapasztalatok
alapján némely tengelyen "látszik", hogy le fog törni,
ennek
gyanúja esetén mérnöki felülvizsgálat szükséges.
(Vagy el kell küldeni az öreg Bíróhoz, õ majd tesz rá
rendeset.)
Beülõ,
bekötés
A beülõ hevederei nem lehetnek rojtosak, szakadozottak.
A beülõ és a bekötés általában egy rendszert alkot,
ennek erõsnek,
teherviselõnek kell lennie. Ellenõrzéskor
fontos szempont, hogy bármely elem törése, szakadása,
deformálódása esetén sem állhat elõ olyan
helyzet,
hogy a pilóta, a beülõ, a bekötés elváljon egymástól
vagy az ernyõtõl.
Légcsavar
A légcsavart elsõ lépésben
szemrevételezéssel ellenõrizzük. Törés, repedés, homok okozta kiverõdés a
legkisebb mértékben sem fordulhat elõ! A légcsavar
végét megfogva, haladási
irányban mozgassuk meg
elõre-hátra. Kotyogás, lógás nem megengedett. Ha a
motor beindítása után a rendszer erõsen rezonál,
felmerül a gyanúja a
légcsavar kiegyensúlyozatlanságának.
Ez esetben a légcsavart le kell szerelni és
egyensúlyozását ellenõrizni. A motort leszerelt
légcsavarral is meg
kell járatni, mert ez fényt deríthet
a motor/ áttétel egyensúlyozatlanságára.
Csavaros kötések
Az alkalmazott csavaros
kötéseket lerázódás ellen biztosítani
kell. Ez lehetséges önzáró anyával, Loctite ragasztóval,
a menet roncsolásával, a csavarok átfúrásával
és
dróttal történõ biztosításával stb. Külön figyelmet
kell fordítani a légcsavar biztonságos rögzítésére.
Gázkar és kezelõszervek. Gázkar,
bowdenek,
szívató, leállítógomb, vészleállító, benzincsap,
indítógomb
A gáznak könnyû járásúnak kell lennie, a gázkar
mozgatásakor a
gázállás nem változhat. A gáz fel nem
akadhat, szorulhat. Az összes kezelõszervnek a pilóta
által elérhetõnek kell lennie, kivétel ez alól a
benzincsap,
amit az ejtõtankos rendszereken általában a tank alatt
helyeznek el. A kezelõszerveket feliratozni kell, funkciójukra
utaló szöveggel,
különösen, ha a segítõk is
hozzájuk nyúlnak. Jó példa erre a benzincsap!
Elektromos rendszer
Az elektromos rendszernek
átláthatónak, rendezettnek,
biztonságosnak kell lennie. Nem megengedettek a lógó
vezetékek, a szigetelõszalagos "tekergetések". A
kereskedelemben
olcsón megvásárolhatók a biztonságos
vezetékezés eszközei. Ezektõl eltérni nem érdemes.
Mûködés közbeni is vizsgálódhatunk.
Mérhetjük a
fordulatszámot, a tolóerõt. Fontos ellenõrizni, hogy az
egyes alkatrészek hogyan viselkednek üzem közben,
mennyire rezonálnak,
mozognak-e? Ilyenkor látszik,
hol vannak a kopó, letörésre hajlamos darabok.
Utószó
Légcsavar
A
hátimotor veszélyes szerkezet, de kis gyakorlattal
kiszûrhetõk a biztonságos üzemet veszélyeztetõ hibák.
Ne restelljünk tanácsot kérni valakitõl, aki
nálunk gyakorlottabb.
És még egy fontos, fájó tapasztalat: hátimotort
építeni sokkal nagyobb feladat, mint amekkorának
elsõ ránézésre látszik. Azt
is tudom, hogy a sufnik
mélyén sok félkész hátimotor hever. Önmérséklettel
vágjunk bele, hogy késõbb sok örömünk teljen benne.
Ha segítségre van szükséged, látogass el a www.hatimotor.hu oldalra - igyekszem jó tanácsokkal szolgálni az építéshez - vagy írj mailt a moczo.levente@hatimotor.hu címre.
Móczó Levente
Fotók: a szerzõ és Móczó-archív