Rövid írásommal azoknak a lelkes sporttársaimnak szeretnék segítséget nyújtani, akik épp belefognak egy hátimotor építésébe. Lebeszélni úgysem tudom őket - engem sem tudtak annak idején. Megpróbálok hát olyan tanácsokat adni, amivel egy kósza elképzelésből repképes, biztonságos gépet lehet kihozni.
Első teendőnk felmérni, vajon milyen szerkezetre is
van szükségünk. Rá kell állni a mérlegre. Ha 75
kilónál
kevesebbet mutat, akkor van esélyünk a legkönnyebben
kivitelezhető szerkezetet összehozni, ez pedig a "fixes,
250-es TZ". Kis légcsavaros,
áttétel nélküli motor,
sokan kezdték el vele a hátimotoros repülést. Hangos,
nehéz, de mindezekért cserébe legalább keveset tol. A
TZ tényleg a
világ legrosszabb választása. Csak épp nem
tudok jobbat ajánlani annyi pénzért.
A gondok ott kezdődnek, amikor nagyobb a súlyunk,
mint 75 kiló.
Áttétel kell, anélkül nem lesz repülés. Milyen
motorból faragjuk? A TZ nem nagyon felel meg, mert
önmagában, kipufogó nélkül 16 kiló. Mire rátesszük
az
áttételt, kipufogót, keretet, túl nehéz lesz. Akkor milyen
motorból építsünk? Amit be tudunk szerezni.
Léghűtésesből kevés felhasználható
létezik, a többség
vizes. Figyeljünk a kihajtásra, a gyújtás milyenségére, a
főtengelycsapágyak kenési lehetőségére és a felfogatási
pontokra.
Óvakodjunk a blokk hegesztésétől, biztosan
vetemedni fog. Két blokk közül válasszuk inkább a nagyobb
teljesítményűt. Vagy a sokkal kisebb
súlyút.
E az utolsó pillanat, amikor átgondolhatjuk, tényleg
meg tudjuk-e csinálni? A döntéshez adjuk össze a
következő költségeket: a motor
ára, a gépmunka a
motoron, a csapágyak, az áttétel, a keret anyaga és a
hegesztés díja, a légcsavar, a beülő, a célszerszámok,
a csavarok, a tank, a
benzinpumpa, a karabinerek. Ezt
az összeget szorozzuk meg 1,5-tel, majd adjuk hozzá
körülbelül 200 munkaóra költségét és 30 ezer
forint
benzinköltséget. Ha ennyiért nem tudunk kész hátimotort
venni, akkor hajrá, bele kell fogni.
Mennyit számoltál az áttételre? 25-35 ezer
forint alatt?
Nem reális. Gondold át újra, számold bele a bordásszíjat,
a csapágyakat, a tengelyt, a gépmunkát és a jó minőségű
alumínium árát. Hogy
neked van egy barátod, aki
esztergályos? Csinált már mikrobordás szíjtárcsát?
Nem? Gondold át még egyszer!
Nem osztom tovább az észt, jöjjenek
azok a tippek,
amiket ténylegesen fel tudsz használni.
Az első és legfontosabb: anyagbeszerzés közben titkold,
mit csinálsz. Minden, amit venni
szeretnél, rotációs
kapához, fűnyíróhoz, Roby motorhoz kell - a fiókok
kinyílnak, a rejtekajtók kitárulnak.
A második tipp: lopj! Ötletet! Nem
kell mindent kitalálni:
ami már működik, azt fel kell használni! Kerüld a saját
világmegváltó ötletek applikálását egy kész szerkezetbe.
Nem fog
összejönni, főleg nem elsőre!
Ha kiválasztottad a motort, ki kell alakítanod az áttétel
felfogatását. A legközelebb eső csapágyszaküzletben
kérj
egy katalógust. Mikrobordás szíjból a PK és a PJ osztású
felel meg a céljainkra. A PJ-t nehezebb gépmunkára adni,
mert elég idióta a
bordatávolsága. A csapágyboltosok
hajlandóak a méretezésre.
És már roboghatunk is az esztergányoshoz, persze ejtsük
útba a Metalloglobus
valamelyik telephelyét és vegyünk
AlMgSi1-es anyagból megfelelő méretű pogácsákat.
A tengelyeket sem árt méreteztetni, gépész
ismerőseink szeretik
ilyen irányú tudást sörre váltani.
Miből csináljunk keretet? Vasból vagy savállóból. Az
alukeret nagyon jó, könnyű, de sokkal drágább és
úgyis
összetörik. A keretünkön folyamatosan változtatgatni kell,
az alukeretet otthon nem tudjuk foltozni. A vasat viszont
igen. Lehet kapni
precíziós, vékony falú acélcsöveket
- jól hegeszthetők, jól megmunkálhatók. A kereten
található a motor, a beülő felfogatása, ezeknek
erősnek,
megbízhatóaknak kell lenniük. A hálózásnak ellenállónak
kell lennie, maximum akkora lyukakkal, mint az ember
ökle. A motort rugalmasan kell
a keretbe rögzíteni, erre
jó a Dacia kipufogótartó gumibak. Többféle
keménységben létezik - ha a boltostól puhábbat kérünk,
óvatosan araszoljunk a
kijárat felé, mert lehet, hogy
ütni fog... Jobb esetben kiteszik a pultra a bakokat. A
motort, súlyától függően, 3-4 darab gumibak rögzíti
a
kerethez. A gumibakoknak könnyedén, akadálymentesen mozgathatóaknak kell lenniük. A bakoknak a motor
súlya alatt deformálódniuk kell, de nem szabad
erősen
megnyújtott helyzetben állniuk, mert el fognak
szakadni. A bakokon repedezés nem lehet. Fontos,
hogy a légcsavar tengelyvonalában vagy annak
síkjában
legyen alátámasztás, amely a tolóerőt közvetíti a keret
és a bekötés felé. A bakokat elszakadás, leszakadás
ellen biztosítani kell, ez
történhet hevederrel, bowdennel,
alakos zárással stb.
A légcsavart MEG KELL VENNI! Nem fűzök hozzá
indoklást. Ha nem hiszel el nekem, lapozd át
a cikket.
A beülő lehet hagyományos, a túl vastag protektor
egyébként sem fér el. A helyesen méretezett keret egy
nagy esésnél összerogyik, ezzel
felveszi azt az energiát,
amit egyébként a protektor fogna fel. Fontos szempont,
hogy a beülő kényelmes legyen, start után az ülőlap
csússzon a
helyére. Ezt gerendára, fára függeszkedve
kell ellenőrizni, repülés közben nem lesz rá módunk.
Összeállítottam egy ellenőrzési listát, amit
minden repülés
előtt végre kell hajtani. Ezen szempontok figyelmen
kívül hagyása súlyos gondokat okozhat. Jobb,
ha már a tervezésbe is belevesszük
őket.
- Motor és alkatrészei: motor, kipufogó, karburátor,
légszűrő, indítórendszer
Ezen a területen a legnagyobb a
rezonancia, itt a legnagyobb
az esélye a lerázódásnak, a fáradásos törésnek.
Minden alkatrésznek biztosítás szükséges véletlen leesés
ellen, mivel
az innen leeső darabok szinte biztosan bekerülnek
a légcsavarkörbe. Célszerű az alkatrészeket
bowdennel a kerethez vagy a motorhoz rögzíteni.
Ellenőrzésnél
keressünk repedést, törésnyomot.
Üzemanyagrendszer
és tartozékai. Benzintank,
benzinszűrő, AC pumpa, kézi pumpa,
benzincsövek
Fontos a tömítettség ellenőrzése, a benzin szivárgása,
csepegése nem engedélyezett. Az alkatrészek semmilyen
esetben nem
lehetnek még közel sem forgó, mozgó vagy
forró részegységhez. Figyelmet kell fordítani a rezonancia
okozta dörzsölésre, ami kilyukadást okozhat. A
benzinnel
érintkező műanyagoknak benzinállóaknak kell lenniük,
különben idővel megkeményednek, eltörnek.
Áttétel és alkatrészei.
Szíjtárcsák, szíj, tengelyek,
csapágyazás
A szíjnak feszesnek, épnek kell lennie. A szíj feszítésére
vonatkozó információ katalógusadat,
beszerezhető. Az
áttétel elemein kotyogás, lógás nem megengedett, ezt
mozgatással ellenőrizzük. A légcsavart tartó tengely
méretezése komoly
számításokat igényel, ez nem
feladata a mi ellenőrzésünknek. Gyakorlati tapasztalatok
alapján némely tengelyen "látszik", hogy le fog törni,
ennek
gyanúja esetén mérnöki felülvizsgálat szükséges.
(Vagy el kell küldeni az öreg Bíróhoz, ő majd tesz rá
rendeset.)
Beülő,
bekötés
A beülő hevederei nem lehetnek rojtosak, szakadozottak.
A beülő és a bekötés általában egy rendszert alkot,
ennek erősnek,
teherviselőnek kell lennie. Ellenőrzéskor
fontos szempont, hogy bármely elem törése, szakadása,
deformálódása esetén sem állhat elő olyan
helyzet,
hogy a pilóta, a beülő, a bekötés elváljon egymástól
vagy az ernyőtől.
Légcsavar
A légcsavart első lépésben
szemrevételezéssel ellenőrizzük. Törés, repedés, homok okozta kiverődés a
legkisebb mértékben sem fordulhat elő! A légcsavar
végét megfogva, haladási
irányban mozgassuk meg
előre-hátra. Kotyogás, lógás nem megengedett. Ha a
motor beindítása után a rendszer erősen rezonál,
felmerül a gyanúja a
légcsavar kiegyensúlyozatlanságának.
Ez esetben a légcsavart le kell szerelni és
egyensúlyozását ellenőrizni. A motort leszerelt
légcsavarral is meg
kell járatni, mert ez fényt deríthet
a motor/ áttétel egyensúlyozatlanságára.
Csavaros kötések
Az alkalmazott csavaros
kötéseket lerázódás ellen biztosítani
kell. Ez lehetséges önzáró anyával, Loctite ragasztóval,
a menet roncsolásával, a csavarok átfúrásával
és
dróttal történő biztosításával stb. Külön figyelmet
kell fordítani a légcsavar biztonságos rögzítésére.
Gázkar és kezelőszervek. Gázkar,
bowdenek,
szívató, leállítógomb, vészleállító, benzincsap,
indítógomb
A gáznak könnyű járásúnak kell lennie, a gázkar
mozgatásakor a
gázállás nem változhat. A gáz fel nem
akadhat, szorulhat. Az összes kezelőszervnek a pilóta
által elérhetőnek kell lennie, kivétel ez alól a
benzincsap,
amit az ejtőtankos rendszereken általában a tank alatt
helyeznek el. A kezelőszerveket feliratozni kell, funkciójukra
utaló szöveggel,
különösen, ha a segítők is
hozzájuk nyúlnak. Jó példa erre a benzincsap!
Elektromos rendszer
Az elektromos rendszernek
átláthatónak, rendezettnek,
biztonságosnak kell lennie. Nem megengedettek a lógó
vezetékek, a szigetelőszalagos "tekergetések". A
kereskedelemben
olcsón megvásárolhatók a biztonságos
vezetékezés eszközei. Ezektől eltérni nem érdemes.
Működés közbeni is vizsgálódhatunk.
Mérhetjük a
fordulatszámot, a tolóerőt. Fontos ellenőrizni, hogy az
egyes alkatrészek hogyan viselkednek üzem közben,
mennyire rezonálnak,
mozognak-e? Ilyenkor látszik,
hol vannak a kopó, letörésre hajlamos darabok.
Utószó
Légcsavar
A
hátimotor veszélyes szerkezet, de kis gyakorlattal
kiszűrhetők a biztonságos üzemet veszélyeztető hibák.
Ne restelljünk tanácsot kérni valakitől, aki
nálunk gyakorlottabb.
És még egy fontos, fájó tapasztalat: hátimotort
építeni sokkal nagyobb feladat, mint amekkorának
első ránézésre látszik. Azt
is tudom, hogy a sufnik
mélyén sok félkész hátimotor hever. Önmérséklettel
vágjunk bele, hogy később sok örömünk teljen benne.
Ha segítségre van szükséged, látogass el a www.hatimotor.hu oldalra - igyekszem jó tanácsokkal szolgálni az építéshez - vagy írj mailt a moczo.levente@hatimotor.hu címre.
Móczó Levente
Fotók: a szerző és Móczó-archív