Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Hátimotor-építés?


Rövid írásommal azoknak a lelkes sporttársaimnak szeretnék segítséget nyújtani, akik épp belefognak egy hátimotor építésébe. Lebeszélni úgysem tudom õket - engem sem tudtak annak idején. Megpróbálok hát olyan tanácsokat adni, amivel egy kósza elképzelésbõl repképes, biztonságos gépet lehet kihozni.

Elsõ teendõnk felmérni, vajon milyen szerkezetre is van szükségünk. Rá kell állni a mérlegre. Ha 75 kilónál kevesebbet mutat, akkor van esélyünk a legkönnyebben kivitelezhetõ szerkezetet összehozni, ez pedig a "fixes, 250-es TZ". Kis légcsavaros, áttétel nélküli motor, sokan kezdték el vele a hátimotoros repülést. Hangos, nehéz, de mindezekért cserébe legalább keveset tol. A TZ tényleg a világ legrosszabb választása. Csak épp nem tudok jobbat ajánlani annyi pénzért.
A gondok ott kezdõdnek, amikor nagyobb a súlyunk, mint 75 kiló. Áttétel kell, anélkül nem lesz repülés. Milyen motorból faragjuk? A TZ nem nagyon felel meg, mert önmagában, kipufogó nélkül 16 kiló. Mire rátesszük az áttételt, kipufogót, keretet, túl nehéz lesz. Akkor milyen motorból építsünk? Amit be tudunk szerezni. Léghûtésesbõl kevés felhasználható létezik, a többség vizes. Figyeljünk a kihajtásra, a gyújtás milyenségére, a fõtengelycsapágyak kenési lehetõségére és a felfogatási pontokra. Óvakodjunk a blokk hegesztésétõl, biztosan vetemedni fog. Két blokk közül válasszuk inkább a nagyobb teljesítményût. Vagy a sokkal kisebb súlyút.
E az utolsó pillanat, amikor átgondolhatjuk, tényleg meg tudjuk-e csinálni? A döntéshez adjuk össze a következõ költségeket: a motor ára, a gépmunka a motoron, a csapágyak, az áttétel, a keret anyaga és a hegesztés díja, a légcsavar, a beülõ, a célszerszámok, a csavarok, a tank, a benzinpumpa, a karabinerek. Ezt az összeget szorozzuk meg 1,5-tel, majd adjuk hozzá körülbelül 200 munkaóra költségét és 30 ezer forint benzinköltséget. Ha ennyiért nem tudunk kész hátimotort venni, akkor hajrá, bele kell fogni.
Mennyit számoltál az áttételre? 25-35 ezer forint alatt? Nem reális. Gondold át újra, számold bele a bordásszíjat, a csapágyakat, a tengelyt, a gépmunkát és a jó minõségû alumínium árát. Hogy neked van egy barátod, aki esztergályos? Csinált már mikrobordás szíjtárcsát? Nem? Gondold át még egyszer!
Nem osztom tovább az észt, jöjjenek azok a tippek, amiket ténylegesen fel tudsz használni.
Az elsõ és legfontosabb: anyagbeszerzés közben titkold, mit csinálsz. Minden, amit venni szeretnél, rotációs kapához, fûnyíróhoz, Roby motorhoz kell - a fiókok kinyílnak, a rejtekajtók kitárulnak.
A második tipp: lopj! Ötletet! Nem kell mindent kitalálni: ami már mûködik, azt fel kell használni! Kerüld a saját világmegváltó ötletek applikálását egy kész szerkezetbe. Nem fog összejönni, fõleg nem elsõre!
Ha kiválasztottad a motort, ki kell alakítanod az áttétel felfogatását. A legközelebb esõ csapágyszaküzletben kérj egy katalógust. Mikrobordás szíjból a PK és a PJ osztású felel meg a céljainkra. A PJ-t nehezebb gépmunkára adni, mert elég idióta a bordatávolsága. A csapágyboltosok hajlandóak a méretezésre.
És már roboghatunk is az esztergányoshoz, persze ejtsük útba a Metalloglobus valamelyik telephelyét és vegyünk AlMgSi1-es anyagból megfelelõ méretû pogácsákat. A tengelyeket sem árt méreteztetni, gépész ismerõseink szeretik ilyen irányú tudást sörre váltani. Mibõl csináljunk keretet? Vasból vagy savállóból. Az alukeret nagyon jó, könnyû, de sokkal drágább és úgyis összetörik. A keretünkön folyamatosan változtatgatni kell, az alukeretet otthon nem tudjuk foltozni. A vasat viszont igen. Lehet kapni precíziós, vékony falú acélcsöveket - jól hegeszthetõk, jól megmunkálhatók. A kereten található a motor, a beülõ felfogatása, ezeknek erõsnek, megbízhatóaknak kell lenniük. A hálózásnak ellenállónak kell lennie, maximum akkora lyukakkal, mint az ember ökle. A motort rugalmasan kell a keretbe rögzíteni, erre jó a Dacia kipufogótartó gumibak. Többféle keménységben létezik - ha a boltostól puhábbat kérünk, óvatosan araszoljunk a kijárat felé, mert lehet, hogy ütni fog... Jobb esetben kiteszik a pultra a bakokat. A motort, súlyától függõen, 3-4 darab gumibak rögzíti a kerethez. A gumibakoknak könnyedén, akadálymentesen mozgathatóaknak kell lenniük. A bakoknak a motor súlya alatt deformálódniuk kell, de nem szabad erõsen megnyújtott helyzetben állniuk, mert el fognak szakadni. A bakokon repedezés nem lehet. Fontos, hogy a légcsavar tengelyvonalában vagy annak síkjában legyen alátámasztás, amely a tolóerõt közvetíti a keret és a bekötés felé. A bakokat elszakadás, leszakadás ellen biztosítani kell, ez történhet hevederrel, bowdennel, alakos zárással stb.
A légcsavart MEG KELL VENNI! Nem fûzök hozzá indoklást. Ha nem hiszel el nekem, lapozd át a cikket. A beülõ lehet hagyományos, a túl vastag protektor egyébként sem fér el. A helyesen méretezett keret egy nagy esésnél összerogyik, ezzel felveszi azt az energiát, amit egyébként a protektor fogna fel. Fontos szempont, hogy a beülõ kényelmes legyen, start után az ülõlap csússzon a helyére. Ezt gerendára, fára függeszkedve kell ellenõrizni, repülés közben nem lesz rá módunk.

Összeállítottam egy ellenõrzési listát, amit minden repülés elõtt végre kell hajtani. Ezen szempontok figyelmen kívül hagyása súlyos gondokat okozhat. Jobb, ha már a tervezésbe is belevesszük õket.

- Motor és alkatrészei: motor, kipufogó, karburátor, légszûrõ, indítórendszer
Ezen a területen a legnagyobb a rezonancia, itt a legnagyobb az esélye a lerázódásnak, a fáradásos törésnek. Minden alkatrésznek biztosítás szükséges véletlen leesés ellen, mivel az innen leesõ darabok szinte biztosan bekerülnek a légcsavarkörbe. Célszerû az alkatrészeket bowdennel a kerethez vagy a motorhoz rögzíteni. Ellenõrzésnél keressünk repedést, törésnyomot.

Üzemanyagrendszer és tartozékai. Benzintank, benzinszûrõ, AC pumpa, kézi pumpa, benzincsövek
Fontos a tömítettség ellenõrzése, a benzin szivárgása, csepegése nem engedélyezett. Az alkatrészek semmilyen esetben nem lehetnek még közel sem forgó, mozgó vagy forró részegységhez. Figyelmet kell fordítani a rezonancia okozta dörzsölésre, ami kilyukadást okozhat. A benzinnel érintkezõ mûanyagoknak benzinállóaknak kell lenniük, különben idõvel megkeményednek, eltörnek.

Áttétel és alkatrészei. Szíjtárcsák, szíj, tengelyek, csapágyazás
A szíjnak feszesnek, épnek kell lennie. A szíj feszítésére vonatkozó információ katalógusadat, beszerezhetõ. Az áttétel elemein kotyogás, lógás nem megengedett, ezt mozgatással ellenõrizzük. A légcsavart tartó tengely méretezése komoly számításokat igényel, ez nem feladata a mi ellenõrzésünknek. Gyakorlati tapasztalatok alapján némely tengelyen "látszik", hogy le fog törni, ennek gyanúja esetén mérnöki felülvizsgálat szükséges. (Vagy el kell küldeni az öreg Bíróhoz, õ majd tesz rá rendeset.)

Beülõ, bekötés
A beülõ hevederei nem lehetnek rojtosak, szakadozottak. A beülõ és a bekötés általában egy rendszert alkot, ennek erõsnek, teherviselõnek kell lennie. Ellenõrzéskor fontos szempont, hogy bármely elem törése, szakadása, deformálódása esetén sem állhat elõ olyan helyzet, hogy a pilóta, a beülõ, a bekötés elváljon egymástól vagy az ernyõtõl.

Légcsavar
A légcsavart elsõ lépésben szemrevételezéssel ellenõrizzük. Törés, repedés, homok okozta kiverõdés a legkisebb mértékben sem fordulhat elõ! A légcsavar végét megfogva, haladási irányban mozgassuk meg elõre-hátra. Kotyogás, lógás nem megengedett. Ha a motor beindítása után a rendszer erõsen rezonál, felmerül a gyanúja a légcsavar kiegyensúlyozatlanságának. Ez esetben a légcsavart le kell szerelni és egyensúlyozását ellenõrizni. A motort leszerelt légcsavarral is meg kell járatni, mert ez fényt deríthet a motor/ áttétel egyensúlyozatlanságára.

Csavaros kötések
Az alkalmazott csavaros kötéseket lerázódás ellen biztosítani kell. Ez lehetséges önzáró anyával, Loctite ragasztóval, a menet roncsolásával, a csavarok átfúrásával és dróttal történõ biztosításával stb. Külön figyelmet kell fordítani a légcsavar biztonságos rögzítésére.

Gázkar és kezelõszervek. Gázkar, bowdenek, szívató, leállítógomb, vészleállító, benzincsap, indítógomb
A gáznak könnyû járásúnak kell lennie, a gázkar mozgatásakor a gázállás nem változhat. A gáz fel nem akadhat, szorulhat. Az összes kezelõszervnek a pilóta által elérhetõnek kell lennie, kivétel ez alól a benzincsap, amit az ejtõtankos rendszereken általában a tank alatt helyeznek el. A kezelõszerveket feliratozni kell, funkciójukra utaló szöveggel, különösen, ha a segítõk is hozzájuk nyúlnak. Jó példa erre a benzincsap!

Elektromos rendszer
Az elektromos rendszernek átláthatónak, rendezettnek, biztonságosnak kell lennie. Nem megengedettek a lógó vezetékek, a szigetelõszalagos "tekergetések". A kereskedelemben olcsón megvásárolhatók a biztonságos vezetékezés eszközei. Ezektõl eltérni nem érdemes. Mûködés közbeni is vizsgálódhatunk. Mérhetjük a fordulatszámot, a tolóerõt. Fontos ellenõrizni, hogy az egyes alkatrészek hogyan viselkednek üzem közben, mennyire rezonálnak, mozognak-e? Ilyenkor látszik, hol vannak a kopó, letörésre hajlamos darabok.

Utószó
Légcsavar

A hátimotor veszélyes szerkezet, de kis gyakorlattal kiszûrhetõk a biztonságos üzemet veszélyeztetõ hibák. Ne restelljünk tanácsot kérni valakitõl, aki nálunk gyakorlottabb. És még egy fontos, fájó tapasztalat: hátimotort építeni sokkal nagyobb feladat, mint amekkorának elsõ ránézésre látszik. Azt is tudom, hogy a sufnik mélyén sok félkész hátimotor hever. Önmérséklettel vágjunk bele, hogy késõbb sok örömünk teljen benne.

Ha segítségre van szükséged, látogass el a www.hatimotor.hu oldalra - igyekszem jó tanácsokkal szolgálni az építéshez - vagy írj mailt a moczo.levente@hatimotor.hu címre.

Móczó Levente
Fotók: a szerzõ és Móczó-archív



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   


viagra (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jnius 23. pntek, 00:50
(Profil | zenet kldse)
empire poker bonus [withempirepokerbonusthe.blogspot.com] - empire poker bonus anime [atanimebe.blogspot.com] - anime cyclobenzaprine [ofcyclobenzaprineit.blogspot.com] - cyclobenzaprine poker result tournament [thepokerresulttournamentis.blogspot.com] - poker result tournament buy relaxants [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - buy relaxants download mobile tones [andownloadmobiletoneswww.blogspot.com] - download mobile tones forex tips [anforextipsund.blogspot.com] - forex tips pharmacy [arepharmacyis.blogspot.com] - pharmacy forex broker [asforexbrokerat.blogspot.com] - forex broker quicken loans [thequickenloansthis.blogspot.com] - quicken loans loan application [howloanapplicationare.blogspot.com] - loan application casino hotel las strip vegas [undcasinohotellasstripvegasan.blogspot.com] - casino hotel las strip vegas forex managed [aforexmanagedthe.blogspot.com] - forex managed music downloads [wasmusicdownloadsde.blogspot.com] - music downloads trading days in a year [whentradingdaysinayearan.blogspot.com] - trading days in a year rapid forex [byrapidforexof.blogspot.com] - rapid forex buy denavir [itbuydenavirfor.blogspot.com] - buy denavir java backgammon [whatjavabackgammonby.blogspot.com] - java backgammon backgammon supply [debackgammonsupplya.blogspot.com] - backgammon supply interest only loans [whatinterestonlyloansof.blogspot.com] - interest only loans backgammon netscape [bebackgammonnetscapeabout.blogspot.com] - backgammon netscape cheap denavir [thecheapdenavirwill.blogspot.com] - cheap denavir remote control toys [whenremotecontroltoysby.blogspot.com] - remote control toyschildren's toys - children's toys viagra [isviagracom.blogspot.com] - viagra There is an old time toast which is golden for its beauty. "When you ascend the hill of prosperity may you not meet a friend." -- Mark Twain



Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.09 msodperc