Első nemzetközi versenyén, a hajdúszoboszlói női sárkányrepülő vb-n váltó nélküli kölcsön sárkánnyal - éppen csak hogy nem tanulógéppel - repült, tízhónapos kislányát még szoptatta. Amit meg akarok oldani, azt megoldom, mondta akkor.
![]() |
2002-es női távolsági rekordja ma is
érvényes |
- Utólag belegondolva talán őrültség volt - emlékszik
vissza. - A terhesség miatt
amúgy is kiesett egy évem,
nem igazán tudtam felkészülni. Elsősorban a válogatott
eredményéhez igyekeztem hozzájárulni. Két versenynapon
értem el a
legjobb eredményt a magyar csapatban:
mindkétszer olyan időjárás volt, ami éppen ennek
a régi, jól sodródó technikának kedvezett.
Szinte a
békéscsabai repülőtéren nőtt fel, a Békés Kék
Egén című könyvben megjelent fotón ötévesen látható,
természetesen reptéri miliőben. Édesapja
vitorlázórepülő-
oktató, több mint 50 éve repül. Olga is vitorlával kezdte,
a gyalogsárkány csak később "jött a képbe". A motorossárkány-
repülés a
gyalogsárkány-kiképzés első lépése
volt. Békéscsabán - hegy híján - először a súlypontáthelyezéses
kormányozás alapjait sajátítják el.
(Különben
működőképes a dolog, a szakosztályban több mint 40
sárkányt tartanak nyilván, és a legtöbben aktívan repülnek.)
96-ban "követte el" az
első magasstartját, ugyanebben
az évben már indult a dunaújvárosi nemzetin.
A 96-os Európa-bajnokságon - aminek szintén "Dunaúj"
adott otthont -
csapatkapitány volt.
![]() |
Hol gyalog, hol motorral - ahogy összejön |
2001-ben motoros sárkánnyal 6000 méteres magassági emelkedési világrekordot állítottak be Guti Gáborral. 2001- ben Olga második lett az MKK-ban. 2002-es női távolsági rekordja ma is érvényes - ezért tavaly sárkányrepülésben neki ítélték Az év női sportolója címet.
- Akkorra már több 80-90 kilométeres távom volt. A Békéscsaba-Szeged távot eleve rekordkísérletnek szántam, harmadik nekifutásra jött össze. Időközben technikát is váltottam, ezt a rekordot már Laminarral repültem meg.
Semmi esetre sem mondaná "férfias" sportnak a sárkányrepülés egyik válfaját sem:
- Nyilván kell hozzá egy alap állóképesség, de különösebb fizikai erőfeszítést nem igényel. Versenyeken sokkal inkább gondot jelent az, hogy a kezdőkategória eddig nem létezett. Valahol mindenki a sikerből él, a kezdő pilótának pedig a legnagyobb nevekkel kell felvennie a küzdelmet. Csak azt látja, hogy azonos termikből indulva a Balika már jó pár kilométerrel előrébb jár.
Igazából csak augusztusban van ideje repülni - civilben úszóedző, és ebben a műfajban erre az időszakra esik az "uborkaszezon" -, hol gyalog, hol motorral, ahogy összejön. A tavalyi éve megint csak kimaradt: férje, Petrovszki Zsolt - Patron - a szaúdi önkénteseket avatta be a repülés rejtelmeibe, így Olgának nem volt segítsége a vontatásban, visszaszállításban. Majd az idén. Szinte biztos, hogy hallunk még felőle: amit meg akar oldani, azt megoldja.
Mezei Katalin
Fotó: Lázár-archív