UL VB 2003. Long Marston, Anglia
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: MerevszárnyĂş UL
Ferinc Vince Ărása Ă©s
képei.
Kezdjük a végén:
Rabnecz Gábor ezüstérmes lett az angliai világbajnokságon! A klasszikus osztályokban mindössze négy gép, a
szóló sárkányok között Rabnecz, a párosok
között a Thuróczi-Guti, a Ferinc-Varga és a Kováts-Mészáros páros, a kétüléses
paratrájkosok között két duó képviselte hazánkat a szigetországi
vb-n.
A hat hivatalos versenynap alatt 16 feladatot repült meg a mezõny. Elõfordult, hogy egyetlen napon négy feladatot kellett
teljesĂteni,
és volt, hogy a reggel fél kilences start után (közben kettõ ideiglenes repülõtérnek nevezett réten, illetve
tarlón is leszállva) este nyolckor
értünk vissza a bázisunkra.
A helyszĂn
A verseny helyszĂne a Shakespeare szĂĽlõvárosa melletti Long Marston volt. Angliának ebben a
térségében rengeteg második
világháborús repülõtér található, ezek egyike volt a miénk is. Három különbözõ irányú felszállópályája közül az egyik (a
leghosszabb, legjobb állapotban lévõ) autós gyorsulási versenyeknek ad otthont, a legrövidebben hétvégi vásárokat tartanak.
A harmadikat fele
hosszán beĂ©pĂtettĂ©k hangárokkal, illetve raktárakkal, a "maradĂ©kon" kĂ©t repĂĽlõiskola ĂĽzemel.
Technikai problémák
Kezdõdött
azzal, hogy a motor rázkódása miatt Aurélék kölcsön légcsavarjának mind a hat tolla megsérült. Aztán a harditárcsa
szakadt el a reduktorban, majd a
fékbowden. A Thuróczi-Guti páros légcsavarja a tarlón leszállva kapott egy követ és
kinyĂlt, mint a rĂłzsa (a franciák segĂtsĂ©gĂ©vel ott helyben
megjavĂtották). Az emlĂtett hibák miatt mĂ©g nem kellett számot
kihagyni - aztán eljött az ideje annak is, amit, sajnos, mi tapasztaltunk meg elõször.
Az egyik henger szelepemelõ himbája
eltört (ez három feladatban
"eredményezett" 0 pontot), majd ismét Aurélék jöttek: közvetlen az utolsó szám
startja után vissza kellett szállniuk, mert
nem nyitott ki a termosztát, Ăgy nekik a tervezettnĂ©l korábban, egy 0 pontos feladattal Ă©rt vĂ©get a
vb.
Variációk "svédcsavarra"
Az elsõ versenyszámban befelé szûkülõ spirál alakú kurzuson kellett fotókat keresni, és a fotók
helyét összekötve három
egyenest szerkeszteni; az egyenesek metszéspontja adta a feladat finispontját, egyben a leszállás helyét is (egy
domboldalban lĂ©võ rĂ©tet). A rendezõk számĂtottak rá, hogy nem mindenki találja meg a leszállĂłt, ezĂ©rt egy lezárt borĂtĂ©kban
megkaptuk a
leszálló helyét pontosan tartalmazó térképet. Aki felbontotta, 50 százalékos büntetést kapott. (Sajnos, ehhez a
végsõ megoldáshoz kellett folyamodnia
a Thuróczi-Guti párosnak is.) Aztán célra szállás 6x10 méteres deckbe, melyet 4x1,5
méteres mezõkre osztottak fel. Innen egy újabb navigációs
feladattal repültünk vissza, befejezésképpen járó motoros célra
szállással, hagyományos deckbe. Mindkét navigációs szám tartalmazott sebességi
részt.
A következõ napon szabadkézzel rajzolt, pillangót formázó útvonalon kellett 10 fotót megkeresni, majd a megtalált jel
alakjától függõen
198, 218 vagy 321 fokos irányszögön repülve megtalálni a leszállót (újabb rét domboldalban, 6-8 százalékos
emelkedõvel). Ez a szám abszolút magyar
fölényt hozott, a szólóknál Rabnecz, a kétüléseseknél a Thurócziék gyõztek, három
ponttal megelõzve a második helyezett Ferinc-Varga párost. A
leszállás ismét 6 méteres deckbe történt.
Innen indult a következõ feladat, amely tisztán sebességi lett volna, ha nem tesznek bele a egy svédcsavart.
A felszállást
ugyanis - termĂ©szetesen az emelkedõ irányába - a deck vĂ©gĂ©ben 1 mĂ©ter magasan kifeszĂtett szalag felett kellett
végrehajtani;
minĂ©l közelebbrõl indulsz, annál több pontot kapsz a felszállásĂ©rt. Ha elszakĂtod a szalagot
(Kováts-Mészáros), 0 pontos a mutatvány. S hogy ne
legyen olyan egyszerû az élet, a leszállásnál (újabb oldalra lejtõ
domboldalban, egy tarlĂłn) egy hasonlĂł mĂłdon
elhelyezett szalag fölött kellett
leszállni, majd a lehetõ legrövidebben megállni. Itt a megállás "rövidsĂ©gĂ©t" dĂjazták
(szalagszakĂtás: 0 pont). Az emlĂtett procedĂşrák között nem
volt más dolgunk, mint a két pont közötti közel 22 kilométert a
lehetõ leggyorsabban megtenni.
Kilóg a lóláb
A hazavezetõ Ăştra kiĂrt szám során a tĂ©rkĂ©pen bejelölt 16 pont közĂĽl a lehetõ legtöbbet
kellett felkeresni a rendelkezésre
álló 2 óra
15 perc alatt.. Itt még csak kicsit lógott ki a lóláb, de jött újabb csavar: nem fotózással kellett
igazolni, hogy a
versenyzõ valóban ott
járt. A rendezõ ugyanis elõre lefotózott minden "objektumot", plusz további kettõt (ezek ún. hamis fotók, a
tippelést
elkerülendõ); a
pont fölĂ© Ă©rve kellett azonosĂtani, hogy melyik a fotĂłk közĂĽl az adott templom, majd a fordulĂłpont számát ráĂrni. S
mivel a
templomok mellé nem fektettek le ponyvajelet, a kellõ helyismerettel rendelkezõk - márpedig a helyiek azok voltak - jó
néhány
fotĂłnak
már a felszállás elõtt beĂrhatták a számát. (A verseny nemzetközi tisztsĂ©gviselõi közĂĽl nĂ©hánnyal beszĂ©ltem
minderrõl,
elismerték, hogy ez a fajta
feladatkiĂrás tisztessĂ©gtelen elõnyhöz juttatta a hazaiakat, Ă©s megĂgĂ©rtĂ©k, hogy jelentĂ©sĂĽkben
ezt szóvá
teszik, más azonban nem
történt)
"Inverz" termikszám
Volt még termikszám sebességi háromszöggel, a csavart, persze, ebbe is beletették. Temikelj addig,
amĂg Ăşgy gondolod, hogy
marad elég benzined megrepülni a 47 kilométeres nyitott háromszöget, melynek kezdõpontja 12 kilométerre, végpontja közel
14
kilométerre van a repülõtértõl, majd a reptéren szállj le hagyományos deckbe. A feladat ismertetése után az egész mezõny
haja
égnek állt,
mintha mindenki Fantát ivott volna! Számunkra ebben a számban következett be a baj. A finispont átrepülése után,
3 liter benzinnel a tankban, megállt
a motor. (A rendezõk uralták a helyzetet: mire a leplombált telefonomat kibontottam és
hĂvtam a reptĂ©ren lĂ©võket, már kerestĂ©k csapattársaimat, hogy
induljanak a terepre szállt sárkányért!) A számot egyébként a
rendezõk minden "ármánykodása" ellenére két termikelõ fenoménunk nyerte.
Másnap
a teljes csapat a mi motorunkat javĂtotta, az eredmĂ©ny azonban váratott magára. Aztán Ăşjabb economy szám,
mondhatnánk,
hogy pókháló jellegû, de
megint nem a távolságot pontozták, hanem - a "templomos" feladathoz hasonlóan - a felkeresett
pontok
számát. Ezúttal útkeresztezõdések a
célpontok. Este pedig - aznap csak egy feladatot volt - álló motoros célra szállás.
A változatosság gyönyörködtet
Reggel ismét
nekifutottunk a motorunknak (Aurél a fõszerelõ), már majdnem sikerült, amikor a csapatnak el kellett startolnia
egy újabb, két kör menti navigációra.
NĂ©hány, szinte a gurulĂł gĂ©pbõl adott instrukciĂł alapján Ă©letre keltettem a motort, Ăgy
rendezõi engedéllyel indulhattunk a mezõny után. A feladat
végén ismét rét, 6 méteres deckkel. A visszavezetõ kurzus három
párhuzamos körĂv, ezek között cikázva kellett megtalálni 10 fotĂłt, termĂ©szetesen a
legrövidebb idõ alatt, majd álló motoros
célra szállás idõre: a
hivatalos óra szerinti egész perchez képest a lehetõ legkevesebb másodperchibával
érj talajt, ha lehet, a 250-es mezõben.
HazafelĂ© is az utolsĂłk között indultunk - Ă©s vĂ©gig az idõközben viharossá vált szĂ©lben repĂĽltĂĽnk -, Ăgy
szinte töksötétben
szálltunk le. Elemlámpát kellett kérnem, hogy ki tudjam tölteni a térképet.
Pénteken a változatosság kedvéért újfent
fordulĂłpont-felkeresõ számot Ărtak ki, ezĂşttal teniszpályák adtak fotĂłtĂ©mát. A
változás annyi volt a korábbiakhoz képest, hogy a feladatra adott két
és fél óra a térkép és a fotók átvételével már indult
is, tehát a tervezĂ©s is beleszámĂtott az idõbe. Csaknem valamennyi gĂ©p tombolĂł szĂ©lben szállt
fel, de volt, aki szikrázó
napsütésben, más szakadó esõben, megint más szinte esti sötétségben startolt. A Kováts-Mészáros páros számára ez a szám -
a
hĂ»tõvĂz felforrása miatt - alig nĂ©hány percig tartott.
Záróünnepély IFR-ben
Visszatérve a reptérre kis ideig még
bizakodtunk, hogy Rabnecznak sikerül megszerezni az elsõ helyet, de este a táborunkba
látogató vetélytárs, Richard Rawes magabiztosságát látva
kezdtünk megbarátkozni a gondolattal: Gábor ezüstérmes.
A dĂjátadĂł csĂşszott vagy három Ăłrát, de Ăgy sem tudták kihirdetni a csapatverseny Ă©s a gyártĂłk
versenyének eredményét.
Tel-jesen besötétedett, mire a mi Gáborunk a dobogóra állhatott. A vb méltó befejezéseképp gyönyörûen megkomponált, közel
fél órás tûzijátékot produkáltak a rendezõk.
Eredménylista
Együléses
hajlékony szárnyúak
(17 indulĂł)
1. Rawes Richard
(Anglia) 10 348 pont
2. Rabnecz Gábor
(Magyarország) 9801
pont
3. Nicholls Patrick
(Anglia) 9458 pont
Kétüléses hajlékony szárnyúak
(24 indulĂł)
1. Simon Baker-Anita
Holmes
(Anglia) 10 643 pont
2. Robert Grimwood-Chris Saysell
(Anglia) 10 495 pont
3. Samir Elari-Cathy
Amalric
(Franciaország) 10 314 pont
...
8. Thuróczi Endre-Guti Gábor
(Magyarország) 8940 pont
14. Ferinc Vince-Varga
Zoltán
(Magyarország) 6566 pont
16. Kováts Aurél-Mészáros Tamás
(Magyarország) 6374 pont
A kétüléses paratrájkok
kategĂłriájában hĂ©t indulĂł között a Kocsis István-Vargyai LĂvia páros negyedik, a Szilágyi
József-Szilágyi Krisztina páros ötödik
lett.
|
|
|