PPG vakációk
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: Hátimotor
Szabó György cikke és fotói.
Szerencsés ember
vagyok, sikerült olyan megoldást találnom, ami nem sérti családom vakációzással kapcsolatos változatos
elképzeléseit és az én kÃnjaimra is
tökéleteshez közeli enyhülést biztosÃt. Gyökereinkbõl adódóan Erdélybe rendszeresen
elzarándokolunk, Zeteváraljára, a Hargita tövében levõ
vÃztárolóhoz pedig már tavaly
ellátogattunk. Az idén vettem a bátorságot és hátimotort is vittem magammal, noha semmilyen megbÃzható információt nem
sikerült szereznem a repülés játékszabályaival kapcsolatban. A határon kutyát sem érdekelt a kocsi tartalma, Ãgy nem
sikerült meggyõzõdnöm
arról, hogy a román vámosok is úgy értelmezik-e a jogszabályt, mint a mieink és az európaiak
általában, miszerint a PPG felszerelés "útipoggyásznak"
minõsül. A zeteváraljai kulcsosház, amit Melinda az interneten
talált, ideális feltételeket biztosÃt egy nagyobb családnak vagy baráti társaságnak. A
rét pedig, ami közvetlenül a ház
mögött található, délies szél, illetve hajnaliesti szélcsend esetén felszállásra is
alkalmas. Tengerszint
feletti magassága úgy 650 m-en van,
Behelyezkedés
leszálláshoz a székelykapu fölött. |
nyári kánikulában elég hÃg a levegõ, Ãgy kezdõk számára egy kicsit technikás, már amennyiben
talajközelben szlalomozni kell
a következõ telek szilvafái között. Rögtön az érkezés után kipróbáltam és frenetikus eufóriában részesültem. A táj,
ami
lábam elé terült, egész egyszerûen a legszebb volt, amit valaha láttam. Ez persze azért, mert szülõföldemrõl volt szó, s mi
több, életem
elsõ 23 éve alatt csak álmodni mertem arról, hogy a levegõbõl láthatom valaha. A levegõ kisimulóban volt, a
fények varázslatosak, a 10 km-re keletre
levõ Hargita látványa pedig
hátborzongatóan méltóságteljes. Elképzeltem, hogy mit érezhettek egykor a honfoglaló magyarok. A meghatódottságtól
reszketõ
lábbal szálltam le 40 perc kéjrepülés után. Utána flekkent sütöttünk, helyi jellegû szilvapálinkával és sörrel ütöttük
magunkat, a
tábortûz körül álomba énekeltük magunkat. Éreztem, élek. Egy pillanatra belém hasÃtott még a tudat, hogy ha
kimaradt volna ez a
varázslatos
repülés, az egész este el lett volna rontva, mint elvonásos tünetekkel kÃnlódó kábÃtós, vakarózva és veszekedve kellett
volna
rontanom a hangulatot.
Másnap hajnalban már ismét a levegõben voltam, és egy nap kivételével minden reggel és este.Voltam fent több mint két
óráig,
cibálta ernyõmet eladdig nem tapasztalt férfiassággal a levegõ, alapjáraton ketyegtetve a motort
termikeltem 700 m-rõl 2100-ra,
ahonnan látni lehetett a keleti
és déli kárpátokat, naplementében fellejtõztem a
Hargita csúcsáig, repültem pár méteres magasságban a kaszálók felett, évszázados fenyõfákat kerülgetve. Hancúroztam
akkora
szarvasbikával, mint egy jól megtermett ló, büszkén hordta hatalmas agancsát, nem menekült elõlem, sértetten parádézott be
az erdõbe.
A mondabeli csodaszarvas ivadéka lehetett.
Hamarosan el is terjedt a hÃre, hogy miféle ikarosz nyaral a Hargitán, Ãgy egyik este látogatóim lettek, és
nem a rendõrség
vagy a "szeku", hanem a székelyudvarhelyi siklóernyõs klub tagjai személyében. Nagyon érdeklõdtek a repülésnek ez iránt a
náluk csak hÃrbõl ismert formája iránt, motorral a háton nagy szakértelemmel és elismeréssel húzogatták ernyõmet, percek
alatt motoros
startra alkalmassá váltak, de volt annyi józan eszük, hogy azt be már nem vállalták. A repülés biztonsága
szempontjából igényesebb a helyszÃn, mint
mondjuk Tordas vagy Zsámbék, de kényszerleszállóhely van rendesen és stabil
ernyõvel nem stresszes a repülés. Hazafele (vagy mondjam úgy:
Magyarországra visszajövet) Marosvásárhelyen repültem egyet az
ott aktÃv hátimotorosokkal. Ezek
már román fiatalok voltak, a PPG ugye nem a
csórók kedvtelése, és ott nem a magyaroknál van a zseton. Jópofa, belevaló
srácok voltak. A teljes törvénytelenség zavarosában úgy repülnek, mint a
madarak. Cuccuk finomvegyes volt és nem túl
bizalomgerjesztõ. Az egyik srác, egy kosárlabdázó alkatú, megjegyezte: õ 21-essel repül. Ez megütötte a
fülemet, mert én is
repültem Pelciar-féle 22 m2-es ernyõvel, és nem hittem, hogy azt normális testalkattal lehet "ûberelni". Aztán
kiegészÃtette: MÃg 21-essel.
Rádiós segÃtség mellett kipróbálta a felszerelésemet. Felszállás után nem fért be a beülõbe, elfelejtettem
átállÃtani a
hevedereket. Odaszóltam neki: -Gyere le, megigazÃtjuk és újra startolsz: "- Megértettem, végrehajtom!" harsant a válasz az
éterben. Tordasra hazaérve bekapcsoltam a számÃtógépet, már vártak lelkes köszönõ e-mailjeik. Azóta is tervezzük a közös
Erdély
körberepülést, remélem lesz belõle valami egy szép napon.
A rendes éves horvátországi nyaralás szÃnhelye az idén Mali Losinj volt. Már jártam ott 1996-ban, amikor motoros
sárkányt is
vittem utánfutón a lakóbusz mögött és az ottani nemzetközi reptér betonjáról frenetikusakat repültünk. Igaz, hogy akkor még
zûrzavarosak voltak a viszonyok, a légi forgalom pedig elenyészõ, de a reptér személyzete és a légi irányÃtók lazasága örök
érvényûnek tûnt..
Solo motoros Fresh Breeze hátimotort és egy 27 m2-es Dudek Actiont vitte magammal. Érkezés után egybõl
kikerékpároztam a reptérre és megérdeklõdtem a
repülés feltételeit. Ennek esélyei nem csak a légiforgalom és a CTR miatt
függtek a reptértõl, hanem azon egyszerû oknál fogva, hogy a szigeten ott
van az egyetlen felszállásra alkalmas placc. TÃz
perc alatt megegyeztünk a szolgálatkész irányÃtókkal, hogy rádióforgalmazás mellett nincs akadálya a
dolognak. Hálát adtam
magamban Tóth Géza kisgépes pilótaoktatómnak, aki a profi frazeológiát fejembe verte, mert Ãgy egybõl komolyan vettek és meg
sem próbáltak
lerázni. 18 órakor a határõrök szabályosan beléptettek a fémérzékelõs kapun a reptér területére, az egyenruhás rendõrök
segÃtségével kiteregettem a torony tövében levõ szegényes pázsitra és a 120,3-as frekin bejelentkeztem: Losinj Tower, PPG
pilot, doberdan. Az
irányÃtó meglepetten válaszolt: Good afternoon, say callsign. Na ezzel meglepett, annál is inkább, hogy
Dudek Action-omon még azonosÃtó sem volt.
Sallangmentesen elmagyaráztam neki, hogy légijármûvemnek jellegébõl adódóan nincs
hÃvójele. Erre még határozot-tabban szólt vissza: say callsign!.
Megértettem. Neki nem lehet a szabálytól eltérni. Nincs
hÃvójel, nincs engedély. Habozás nélkül válaszoltam:
Losinj Tower, hotel alfa papa
papa golf request takeoff clearance from taxiway area for local panorama flight. A HA-PPG
hÃvójel úgy pattant ki a fejembõl mint Zeusz fejébõl Pallas
Athéné.
Derülhetett rajta az irányÃtó, mert egyértelmû volt a dolog, de neki fel kellett vinni valamit a számÃtógépébe és nem azt
kereste,
hogyan szÃvathatna.
Még ki sem küldött a használatos 02-es pálya végrehajtójára, hogy a betonról enyhe oldalszélben startoltasson,
ami
fizikailag igen megerõltetõ lett volna a 37°-ban.. Belerongyolós startommal lenyûgöztem a reptér személyzetét. Egybõl
eltávolodtam a közelkörzetbõl,
amit leszállás után felróttak nekem és átadták az irányÃtó üzenetét, hogy legközelebb
legalább háromszor repüljem körbe a tornyot és csináljak
egy-két wingovert.
A repülés felejthetetlen volt. A látványt a képek nem tükrözhetik, de leÃrásukra a szó sem esély. Lamináris volt a szél,
hõmérséklete olyan, hogy a felszállás alatt lucskosra izzadt trikómat percek alatt megszárÃtotta. Próbáltam úgy repülni,
hogy hajtómûleállás
esetén legyen más opcióm mint a szikla, ezért vagy a tengerpart, vagy az
országút mindig elérhetõ közelben volt. Majdnem. Egy óra múlva bejelentkeztem
iskolakörre, majd nemsokára adtam a nagyon
rövid finálét és a kettõ zöldet (pilóta zsargonban ez azt jelenti, hogy kint van a futó). A reptér
melletti kocsma teraszán
tovább mélyÃtettük a haverséget a reptér személyzetével. A következõ napokban ez Ãgy is lett, 8 óra rep-idõt gyûjtöttem,
mégpedig a legÃzletesebb fajtából. És már el is telt el a nyár , de legalább család és szenvedély harmóniájában.
|
|