PPG vakációk
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11
Rovat: Hátimotor


Szabó György cikke és fotói.


Szerencsés ember vagyok, sikerült olyan megoldást találnom, ami nem sérti családom vakációzással kapcsolatos változatos elképzeléseit és az én kínjaimra is tökéleteshez közeli enyhülést biztosít. Gyökereinkbõl adódóan Erdélybe rendszeresen elzarándokolunk, Zeteváraljára, a Hargita tövében levõ víztárolóhoz pedig már tavaly ellátogattunk. Az idén vettem a bátorságot és hátimotort is vittem magammal, noha semmilyen megbízható információt nem sikerült szereznem a repülés játékszabályaival kapcsolatban. A határon kutyát sem érdekelt a kocsi tartalma, így nem sikerült meggyõzõdnöm arról, hogy a román vámosok is úgy értelmezik-e a jogszabályt, mint a mieink és az európaiak általában, miszerint a PPG felszerelés "útipoggyásznak" minõsül. A zeteváraljai kulcsosház, amit Melinda az interneten talált, ideális feltételeket biztosít egy nagyobb családnak vagy baráti társaságnak. A rét pedig, ami közvetlenül a ház mögött található, délies szél, illetve hajnaliesti szélcsend esetén felszállásra is alkalmas. Tengerszint feletti magassága úgy 650 m-en van,


Behelyezkedés leszálláshoz a székelykapu fölött.
nyári kánikulában elég híg a levegõ, így kezdõk számára egy kicsit technikás, már amennyiben talajközelben szlalomozni kell a következõ telek szilvafái között. Rögtön az érkezés után kipróbáltam és frenetikus eufóriában részesültem. A táj, ami lábam elé terült, egész egyszerûen a legszebb volt, amit valaha láttam. Ez persze azért, mert szülõföldemrõl volt szó, s mi több, életem elsõ 23 éve alatt csak álmodni mertem arról, hogy a levegõbõl láthatom valaha. A levegõ kisimulóban volt, a fények varázslatosak, a 10 km-re keletre levõ Hargita látványa pedig hátborzongatóan méltóságteljes. Elképzeltem, hogy mit érezhettek egykor a honfoglaló magyarok. A meghatódottságtól reszketõ lábbal szálltam le 40 perc kéjrepülés után. Utána flekkent sütöttünk, helyi jellegû szilvapálinkával és sörrel ütöttük magunkat, a tábortûz körül álomba énekeltük magunkat. Éreztem, élek. Egy pillanatra belém hasított még a tudat, hogy ha kimaradt volna ez a varázslatos repülés, az egész este el lett volna rontva, mint elvonásos tünetekkel kínlódó kábítós, vakarózva és veszekedve kellett volna rontanom a hangulatot.
Másnap hajnalban már ismét a levegõben voltam, és egy nap kivételével minden reggel és este.Voltam fent több mint két óráig, cibálta ernyõmet eladdig nem tapasztalt férfiassággal a levegõ, alapjáraton ketyegtetve a motort termikeltem 700 m-rõl 2100-ra, ahonnan látni lehetett a keleti és déli kárpátokat, naplementében fellejtõztem a
Hargita csúcsáig, repültem pár méteres magasságban a kaszálók felett, évszázados fenyõfákat kerülgetve. Hancúroztam akkora szarvasbikával, mint egy jól megtermett ló, büszkén hordta hatalmas agancsát, nem menekült elõlem, sértetten parádézott be az erdõbe. A mondabeli csodaszarvas ivadéka lehetett. Hamarosan el is terjedt a híre, hogy miféle ikarosz nyaral a Hargitán, így egyik este látogatóim lettek, és nem a rendõrség vagy a "szeku", hanem a székelyudvarhelyi siklóernyõs klub tagjai személyében. Nagyon érdeklõdtek a repülésnek ez iránt a náluk csak hírbõl ismert formája iránt, motorral a háton nagy szakértelemmel és elismeréssel húzogatták ernyõmet, percek alatt motoros startra alkalmassá váltak, de volt annyi józan eszük, hogy azt be már nem vállalták. A repülés biztonsága szempontjából igényesebb a helyszín, mint mondjuk Tordas vagy Zsámbék, de kényszerleszállóhely van rendesen és stabil ernyõvel nem stresszes a repülés. Hazafele (vagy mondjam úgy: Magyarországra visszajövet) Marosvásárhelyen repültem egyet az ott aktív hátimotorosokkal. Ezek már román fiatalok voltak, a PPG ugye nem a csórók kedvtelése, és ott nem a magyaroknál van a zseton. Jópofa, belevaló srácok voltak. A teljes törvénytelenség zavarosában úgy repülnek, mint a madarak. Cuccuk finomvegyes volt és nem túl bizalomgerjesztõ. Az egyik srác, egy kosárlabdázó alkatú, megjegyezte: õ 21-essel repül. Ez megütötte a fülemet, mert én is repültem Pelciar-féle 22 m2-es ernyõvel, és nem hittem, hogy azt normális testalkattal lehet "ûberelni". Aztán kiegészítette: Míg 21-essel.
Rádiós segítség mellett kipróbálta a felszerelésemet. Felszállás után nem fért be a beülõbe, elfelejtettem átállítani a hevedereket. Odaszóltam neki: -Gyere le, megigazítjuk és újra startolsz: "- Megértettem, végrehajtom!" harsant a válasz az éterben. Tordasra hazaérve bekapcsoltam a számítógépet, már vártak lelkes köszönõ e-mailjeik. Azóta is tervezzük a közös Erdély körberepülést, remélem lesz belõle valami egy szép napon.

A rendes éves horvátországi nyaralás színhelye az idén Mali Losinj volt. Már jártam ott 1996-ban, amikor motoros sárkányt is vittem utánfutón a lakóbusz mögött és az ottani nemzetközi reptér betonjáról frenetikusakat repültünk. Igaz, hogy akkor még zûrzavarosak voltak a viszonyok, a légi forgalom pedig elenyészõ, de a reptér személyzete és a légi irányítók lazasága örök érvényûnek tûnt.. Solo motoros Fresh Breeze hátimotort és egy 27 m2-es Dudek Actiont vitte magammal. Érkezés után egybõl kikerékpároztam a reptérre és megérdeklõdtem a repülés feltételeit. Ennek esélyei nem csak a légiforgalom és a CTR miatt függtek a reptértõl, hanem azon egyszerû oknál fogva, hogy a szigeten ott van az egyetlen felszállásra alkalmas placc. Tíz perc alatt megegyeztünk a szolgálatkész irányítókkal, hogy rádióforgalmazás mellett nincs akadálya a dolognak. Hálát adtam magamban Tóth Géza kisgépes pilótaoktatómnak, aki a profi frazeológiát fejembe verte, mert így egybõl komolyan vettek és meg sem próbáltak lerázni. 18 órakor a határõrök szabályosan beléptettek a fémérzékelõs kapun a reptér területére, az egyenruhás rendõrök segítségével kiteregettem a torony tövében levõ szegényes pázsitra és a 120,3-as frekin bejelentkeztem: Losinj Tower, PPG pilot, doberdan. Az irányító meglepetten válaszolt: Good afternoon, say callsign. Na ezzel meglepett, annál is inkább, hogy Dudek Action-omon még azonosító sem volt. Sallangmentesen elmagyaráztam neki, hogy légijármûvemnek jellegébõl adódóan nincs hívójele. Erre még határozot-tabban szólt vissza: say callsign!. Megértettem. Neki nem lehet a szabálytól eltérni. Nincs hívójel, nincs engedély. Habozás nélkül válaszoltam: Losinj Tower, hotel alfa papa papa golf request takeoff clearance from taxiway area for local panorama flight. A HA-PPG hívójel úgy pattant ki a fejembõl mint Zeusz fejébõl Pallas Athéné. Derülhetett rajta az irányító, mert egyértelmû volt a dolog, de neki fel kellett vinni valamit a számítógépébe és nem azt kereste, hogyan szívathatna. Még ki sem küldött a használatos 02-es pálya végrehajtójára, hogy a betonról enyhe oldalszélben startoltasson, ami fizikailag igen megerõltetõ lett volna a 37°-ban.. Belerongyolós startommal lenyûgöztem a reptér személyzetét. Egybõl eltávolodtam a közelkörzetbõl, amit leszállás után felróttak nekem és átadták az irányító üzenetét, hogy legközelebb legalább háromszor repüljem körbe a tornyot és csináljak egy-két wingovert.
A repülés felejthetetlen volt. A látványt a képek nem tükrözhetik, de leírásukra a szó sem esély. Lamináris volt a szél, hõmérséklete olyan, hogy a felszállás alatt lucskosra izzadt trikómat percek alatt megszárította. Próbáltam úgy repülni, hogy hajtómûleállás esetén legyen más opcióm mint a szikla, ezért vagy a tengerpart, vagy az országút mindig elérhetõ közelben volt. Majdnem. Egy óra múlva bejelentkeztem iskolakörre, majd nemsokára adtam a nagyon rövid finálét és a kettõ zöldet (pilóta zsargonban ez azt jelenti, hogy kint van a futó). A reptér melletti kocsma teraszán tovább mélyítettük a haverséget a reptér személyzetével. A következõ napokban ez így is lett, 8 óra rep-idõt gyûjtöttem, mégpedig a legízletesebb fajtából. És már el is telt el a nyár , de legalább család és szenvedély harmóniájában.







A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=96