Blois 2003
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: MerevszárnyĂş UL
SzabĂł György Ărása Ă©s fotĂłi.
Az idĂ©n is el kellett mennĂĽnk Blois-ba. Nem bĂrtuk megállni. Tizenhárman voltunk. Ebbõl nĂ©gyen
Békéscsabáról,
kettõ db. Szalay Péter, (apa és fia), Szendrõi Mihály ás Kovács Jancsi. Budapest vonzáskörzetébõl
Tóth Balázs, Pataki Gábor & Eszter, a papa: Pataki
Mihály, a barát: Linczmayer János, Horváth
Gyula és lánya: Bea, Pamacs és jómagam. A Franciáknál emberemlékezet óta nem volt hosszú forró nyár.
Sajnos
úgy nézett ki a dolog, hogy pont augusztus utolsó hetén változik meg az idõjárás és jön be a várva várt
hidegfront a máskor annyira gyûlölt esõ
ĂgĂ©retĂ©vel. MĂ©gis nekivágtunk, Ă©s nem bántuk meg. A hidegfront átnyargalt
a vĂdĂ©ken pĂ©ntek reggelre, ami utána következett, az meg a kĂ©peken
látható.
Kettõs honfoglalás történt, mi, farkashegyi hunok pénteken késõ délután vertük fel a sátrunkat a reptér
melletti kempingben, a békéscsabai
kunok estére törtek be. Addigra mi már elnyertük a kemping éttermében
felszolgáló pincérek elismerését. És ezt nem csak János bácsi tökéletes
franciasággal demonstrált oenológiai
szaktudása, hanem a stĂlszerĂ»en elfogyasztott vörösborok mennyisĂ©ge miatt is. Másnap reggel mĂ©g
ijesztõen
alacsonyan nyargalĂł sötĂ©t felhõalap alatt látogattuk vĂ©gig a kiállĂtĂłk standjait, de a látottak leltárját itt nem
kĂvánom közzĂ© tenni,
egyrészt azért, mert az Aero Magazin októberi mellékletében 16 oldalon mutatom be
a látottakat (aki meg utál pénzt adni egy jó sajtótermékért, az
weboldalamon is megtekintheti az anyagot),
másrészt meg azért, mert tavaly elég részletes beszámoló jött le a Madártoll hasábjain a 2002-es
kiállĂtásrĂłl,
és UL berkekben sajnos azóta sem találták fel az eurokonform spanyolviaszt.
Van viszont valami, amire minden francia
haver
felfigyelt, ezért feltétlenül érdemesnek
tartom megosztani veletek: Olybá tûnik,
hogy a merevszárnyúak, fõleg a 450
kg-os max. felszállótömeg
képmutatása
mögé bújtatott mini vadászgépek divatja
múlófélben van, ismét nõ az érdeklõdés a
motoros sárkányok és fõleg a segédmotoros ernyõk iránt.
Ennek az okai egyszerûek: Ahány pénzes kuncsaft
volt, az az évek során már mind vett magának valamilyen csodamasinát, amivel aztán vagy repül, vagy
fél
tõle, mint ördög a tömjénfüsttõl (és ez a gyakoribb). Új pénzes pasik nehezen kerülnek, (nyugaton legalábbis,
ahol a gazdasági helyzet egyre
csapnivalóbb), a szerényebb anyagi háttérrel rendelkezõ klientúra pedig egyre
józanabbul áll ellen a 70-80 Kõ-s beruházást igénylõ kompozitok
kĂsĂ©rtĂ©sĂ©nek. A gĂ©pek birtoklásának Ă©lvezete
helyett használati értékük kezd elõtérbe kerülni, és ezen a ponton a motoros sárkányok és a trájkos
ernyõk
verhetetlenek.
Persze mindenki azzal és úgy repül, ahogy neki jó, ehhez senkinek semmi köze. De aki a repülésben a levegõben
fürdõzés, az
ajándĂ©k dimenziĂł Ă©lvezetĂ©t keresi, annak jĂł hĂr, hogy az Ăşjra fellendĂĽlõ ĂĽzlet valĂłszĂnĂ»leg elõrelendĂĽlĂ©st
jelent a leghozzáférhetõbb légijármûvek úgy
mûszaki, mint aerodinamikai vonatkozásaiban. Valljuk
be, egy kis lifting nem árt a jĂł öreg "Rogallo" szárnynak Ă©s a Rotax helyett is szĂvesen látnánk már
valami jobb
hatásfokú és könnyebb erõforrást. Ennek a fejlõdésnek, újjászületésnek a jeleit egyértelmûen fel lehetett fedezni
Blois-ban, Ăşgy az
iXess-ben, mint a Quik-ben, a Hirth vagy a Corsair motorokban, az ITV motoros ernyõkben.
Lehet, hogy áttörésrõl még nem lehet beszélni, de a földön
kiállĂtott termĂ©kek közĂĽl a merevszárnyĂşak körĂĽl
volt a legkevesebb az érdeklõdés, tesztrepülésre pedig szinte csak a motoros sárkányoknál álltak sorba.
Hátimotoros
ernyõ tesztrepülésre nem voltak berendezkedve, de a nap minden órájában mentek a bemutató
repülések, és amint ez a képeken is látható,
markánsan termikus volt az idõ, ami szemlátomást cseppet sem
zavarta az új generációs, "S-profilú", ún. autostabil ernyõvel repülõ pilótákat.
A mi
szempontunkból talán az a legfontosabb, hogy ha újra beindul az üzlet, az árak oldalán is várhatunk
kedvezõ elmozdulást. Egy biztos: Amióta piacra dobták
az iXess-t, minden francia Clippertulajdonos le akarja
cserélni XP 15-ösét, amitõl ezeknek az ára kellõképpen lement. Nekünk pedig azért még bõven buli
lehet egy
levetett XP is, nemde?
A kiállĂtás lĂ©nyege mĂ©gsem ez volt, hanem az, hogy egyĂĽtt egy idõben a levegõben volt (anĂ©lkĂĽl, hogy
egymást
zavarták volna) minden kategóriája az UL repülõknek. Ez az együttlét folytatódott a szombat esti megabanzájban,
amit a kemping melletti farm
gigantikus méretû csûrjében tartottak. Mi is ott voltunk és becsülettel
megettük és megittuk a részünket. Részesei voltunk a bulinak. Jövõre, mint immáron
bárcás európaiak, hogy
ne lennénk ismét ott?
Gyertek ti is.
|
|