Látogatás a Fresh Breeze-nél (Michael és Markus)
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: Madártávlatból
Farkas Tibor Ãrása, Szabó György
fotóival
Markus a karburátor rejtelmeit magyarázza
Tibinek. |
Alig 10 óra autózást követõen megérkeztünk Szabó Gyurival a Hannover melletti Bissendorf-ba, ahol a Fresh Breeze gyára
található. Igor barátunk ajánlott be, Ãgy rögtön vacsoraasztal mellett találtuk magunkat. Ezt követõen rövid éjféli
látogatást tettünk a
cégnél az egyik tulajdonos, Markus jóvoltából. Belépve az ajtón egy igazi UL repülõgyár fogadott
minket. Mindenhol alkatrészek, részelemek és új
gépek sorakoztak. A közel 1000 négyzetméteres csarnok maximális
kihasználtságát a plafonról lelógó kész motorok, trájkok és FLYKE-ok mutatták.
Szigorúan németes volt a rend és a tisztaság.
Az üzemben olyan géppark, amilyennel nem csupán PPG-ket, de szinte bármilyen jármûvet helyben elõ
lehetett volna állÃtani a
rollertõl a Panzer-ig. A földszinten kisebb iroda a papÃrmunkákhoz, tárgyaló és "show-room", az emeleten pedig rendszerezve
sorakoztak a különbözõ tÃpusokhoz tartozó alkatrészek, elemek. MÃg Markus körbevezetett, a gyártási folyamatot
magyarázta.
Markus
édasanyjánál szállásolt el, abban a szobában, ahol õ maga nõtt fel. Bár a családi ház panzióként (is) üzemel,
lelkünkre kötötte, hogy nehogy fizetni
próbáljunk a mamának a szállásért vagy a reggeliért. Másnap hajnalban, az emeleti
kitchenette-ben elfogyasztott reggelit elég szerénynek Ãtéltük, de
amikor lemerészkedtünk a nappaliba, kiderült a malheur:
az igazi porceláncsészéscroissantos, haboskávés villásreggeli odalent várt minket, (a mutter
képes volt pirkadatkor
bevásárló portyára menni kedvünkért), mi pedig a cseléd fogyókúrás reggelijét gyûrtük le. Reggel 7-kor a gyárban voltunk,
ahol Markus már várt. Mindig õ az utolsó, aki elhagyja a mûhelyeket, és elsõnek érkezik. A Második általában Michael, aki
kezdettõl fogva
társa a Fresh Breeze-ben. A napok lehetõség szerint repüléssel kezdõdnek. MÃg Marcus és Michael az új
termékeket teszteli, sorra érkeznek a
szakemberek, mérnökök és melósok. Kellemes, laza, de hiper profi légkörben lát hozzá
mindenki a napi munkájához. Szemmel láthatóan élvezik, amit
csinálnak. Derûs de komoly briefing után, melynek során
tisztázódott, hogy mindenki saját felelõsségére repül, illetve, hogy aki netán 150 m felé
emelkedne, azt Marcus személyesen
lövi le kétcsövû vadászpuskájával, (a gyár
Michael és Markus |
Hannover CTR-ében található, és Ãgy speciális engedéllyel
repülhetnek, amit a hatóság azonnal bevonna ilyen esetben),
megkezdõdött a látogatás legérdekesebb része, a különbözõ hátimotorok tesztje. A gyár
mellett néhány méterre található saját
ideális tesztpályájuk. Ez nagyon szimpatikus volt számomra. A teljes délelõtt és a kedvezõ idõjárás
lehetõséget adott a
motorok kipróbálására, ráadásul az általuk kifejezetten motorozásra kifejlesztett, DULV-vel rendelkezõ Fresh Breeze Silex
ernyõvel.
Alapvetõen SOLO 210, SIMONINI és HIRTH motorokat használnak. A növelt teljesÃtményû SOLO 210-en rezonátoros
kipufogórendszer, szÃvászaj csökkentõ és a jobb hõelvezetés érdekében nagyobb hengerfej található. A több mint 20 Le-s
SIMONINI már nem
igényel tuningolást, nem beszélve a 30Le-s Hirth motorról, melyet kifejezetten tandemrepülésekhez és a
FLYKE erõforrásaként használnak. Hogy mi a
FLYKE? A Fresh Breeze találmánya: a földön pedállal hajtható tricikli, amivel
repülni is lehet, mégpedig játszi könnyedséggel. Forradalmian új
találmány, talán ezért is ez a szerkezet nyerte meg
legjobban tetszésemet.
Hihetetlenül sok megrendelésük van, alig gyõzik a gyártást. A
gyárban 18 szakember dolgozik teljes kapacitással, legalább
ugyanennyi beszállÃtó él belõlük, és akkor még nem is emlÃtettük Igor-t, a Parapower
gyártóját, aki
kapacitásának közel 70 % -át a Fresh
Breeze-nek szenteli. Mindemellett két-három hét várakozási idõt kell
számÃtani a megrendelés és az átadás között. Ennek két oka van, az egyik az, hogy
alkati okoknál fogva képtelenek
összecsapni vagy elfuserálni a munkát, a másik az, hogy igyekeznek maximálisan kielégÃteni a vevõk különféle, gyakran
extravagány igényeit. Ezt tükrözte számos fejlesztés alatt levõ termék is, melyek igen nagy szerepet játszanak a
sorozatgyártás mellett.
Ilyen a már emlÃtett FLYKE "repülõ kerékpár" elektomos változata, melyet földi üzemben nem szükséges
tekerni, vagy a BMV motoros, négyszemélyes
"repülõ autó", aminek szûzfelszállása a nyáron várható!
A délutáni órákban kamionra raktuk részünkre legyártott különféle repülõ
szerkezeteket, majd sok-sok élménnyel,
tapasztalattal, és ami a legfontosabb: két igazi baráttal gazdagabban indultunk hazafele.
|
|
|