Látogatás a Fresh Breeze-nél (Michael és Markus)
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11
Rovat: Madártávlatból


Farkas Tibor írása, Szabó György fotóival




Markus a karburátor rejtelmeit magyarázza Tibinek.
Alig 10 óra autózást követõen megérkeztünk Szabó Gyurival a Hannover melletti Bissendorf-ba, ahol a Fresh Breeze gyára található. Igor barátunk ajánlott be, így rögtön vacsoraasztal mellett találtuk magunkat. Ezt követõen rövid éjféli látogatást tettünk a cégnél az egyik tulajdonos, Markus jóvoltából. Belépve az ajtón egy igazi UL repülõgyár fogadott minket. Mindenhol alkatrészek, részelemek és új gépek sorakoztak. A közel 1000 négyzetméteres csarnok maximális kihasználtságát a plafonról lelógó kész motorok, trájkok és FLYKE-ok mutatták. Szigorúan németes volt a rend és a tisztaság. Az üzemben olyan géppark, amilyennel nem csupán PPG-ket, de szinte bármilyen jármûvet helyben elõ lehetett volna állítani a rollertõl a Panzer-ig. A földszinten kisebb iroda a papírmunkákhoz, tárgyaló és "show-room", az emeleten pedig rendszerezve sorakoztak a különbözõ típusokhoz tartozó alkatrészek, elemek. Míg Markus körbevezetett, a gyártási folyamatot magyarázta.
Markus édasanyjánál szállásolt el, abban a szobában, ahol õ maga nõtt fel. Bár a családi ház panzióként (is) üzemel, lelkünkre kötötte, hogy nehogy fizetni próbáljunk a mamának a szállásért vagy a reggeliért. Másnap hajnalban, az emeleti kitchenette-ben elfogyasztott reggelit elég szerénynek ítéltük, de amikor lemerészkedtünk a nappaliba, kiderült a malheur: az igazi porceláncsészéscroissantos, haboskávés villásreggeli odalent várt minket, (a mutter képes volt pirkadatkor bevásárló portyára menni kedvünkért), mi pedig a cseléd fogyókúrás reggelijét gyûrtük le. Reggel 7-kor a gyárban voltunk, ahol Markus már várt. Mindig õ az utolsó, aki elhagyja a mûhelyeket, és elsõnek érkezik. A Második általában Michael, aki kezdettõl fogva társa a Fresh Breeze-ben. A napok lehetõség szerint repüléssel kezdõdnek. Míg Marcus és Michael az új termékeket teszteli, sorra érkeznek a szakemberek, mérnökök és melósok. Kellemes, laza, de hiper profi légkörben lát hozzá mindenki a napi munkájához. Szemmel láthatóan élvezik, amit csinálnak. Derûs de komoly briefing után, melynek során tisztázódott, hogy mindenki saját felelõsségére repül, illetve, hogy aki netán 150 m felé emelkedne, azt Marcus személyesen lövi le kétcsövû vadászpuskájával, (a gyár


Michael és Markus
Hannover CTR-ében található, és így speciális engedéllyel repülhetnek, amit a hatóság azonnal bevonna ilyen esetben), megkezdõdött a látogatás legérdekesebb része, a különbözõ hátimotorok tesztje. A gyár mellett néhány méterre található saját ideális tesztpályájuk. Ez nagyon szimpatikus volt számomra. A teljes délelõtt és a kedvezõ idõjárás lehetõséget adott a motorok kipróbálására, ráadásul az általuk kifejezetten motorozásra kifejlesztett, DULV-vel rendelkezõ Fresh Breeze Silex ernyõvel.
Alapvetõen SOLO 210, SIMONINI és HIRTH motorokat használnak. A növelt teljesítményû SOLO 210-en rezonátoros kipufogórendszer, szívászaj csökkentõ és a jobb hõelvezetés érdekében nagyobb hengerfej található. A több mint 20 Le-s SIMONINI már nem igényel tuningolást, nem beszélve a 30Le-s Hirth motorról, melyet kifejezetten tandemrepülésekhez és a FLYKE erõforrásaként használnak. Hogy mi a FLYKE? A Fresh Breeze találmánya: a földön pedállal hajtható tricikli, amivel repülni is lehet, mégpedig játszi könnyedséggel. Forradalmian új találmány, talán ezért is ez a szerkezet nyerte meg legjobban tetszésemet.
Hihetetlenül sok megrendelésük van, alig gyõzik a gyártást. A gyárban 18 szakember dolgozik teljes kapacitással, legalább ugyanennyi beszállító él belõlük, és akkor még nem is említettük Igor-t, a Parapower gyártóját, aki
kapacitásának közel 70 % -át a Fresh Breeze-nek szenteli. Mindemellett két-három hét várakozási idõt kell számítani a megrendelés és az átadás között. Ennek két oka van, az egyik az, hogy alkati okoknál fogva képtelenek összecsapni vagy elfuserálni a munkát, a másik az, hogy igyekeznek maximálisan kielégíteni a vevõk különféle, gyakran extravagány igényeit. Ezt tükrözte számos fejlesztés alatt levõ termék is, melyek igen nagy szerepet játszanak a sorozatgyártás mellett. Ilyen a már említett FLYKE "repülõ kerékpár" elektomos változata, melyet földi üzemben nem szükséges tekerni, vagy a BMV motoros, négyszemélyes "repülõ autó", aminek szûzfelszállása a nyáron várható!

A délutáni órákban kamionra raktuk részünkre legyártott különféle repülõ szerkezeteket, majd sok-sok élménnyel, tapasztalattal, és ami a legfontosabb: két igazi baráttal gazdagabban indultunk hazafele.






A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=91