Blois 2002
Dtum: 2003. december 31. szerda, 00:00 Rovat: Madártávlatból
Philipe Tisserant és Jean Luc Thuin írása, megjelent a Vol
Moteur 2002 októberi számában
Az Onzain-i farm reptere, baloldalon az ULM parkoló, bal felsõ sarokban
a farm felett a
kemping, fent középen és a jobb sarokban a gépkocsi parkolók, alul hosszában a futóval
párhuzamosan kiállítók
standjai.
|
Fotók: Vol Moteur, Corulm, J.L.Thuin
Blois emberemlékezet óta nem látott még ilyen
sikert. Közönség, légilátogatók,
gyalogpilóták, kiállítók, mutatványosok és bármilyen egyéb
mérce szerint is megdõlt minden eddigi rekord. Az egykori
szerény
síkvídéki UL repülõs találkozó, amit elõször 1980 tartottak itt a Vol
Libre Magazine felhívására, 2002-re az év legrangosabb
könnyûrepülõs
eseményévé nõtte ki magát. Olyannyira, hogy a
szervezõk azon tanakodnak, hogy jövõre egy még nagyobb reptérre
költöznek és az esemény idõtartamát is
megnövelik.
Számadatok
A fizetõ látogatók pontos számát a cikk írásakor még nem tudni, az biztos,
hogy nem csak a több hektárnyi
parkolóban, hanem a környéken sehol
nem lehetett parkírozni. A könnyûrepülõ (továbbiakban: ULM)
parkolóban, ahova számos repülõgép is betévedt, 356
gépet vettek
nyilvántartásba, de tekintve, hogy a bejelentkezésrõl jónéhányan
"megfeledkeztek", mások meg egyszerûen letettek róla a
csúcsforgalom
óráiban az iroda elõtt kígyózó hosszú, tömött sorok láttán, ennek a
számadatnak a kétszeresét is bátran feltételezhetjük. A kiállítók
oldalán
akár aranylázról is lehet beszélni, mert 95 cég volt jelen 105 standon.
Az ULM mozgalom népszerûségét fémjelzi, hogy minden
repülõsújság
küldött tudósítót, sõt még standokat is béreltek. A helyi önkormányzat és a
környékbeli politikusok is jelen voltak többek között
Blois
polgármesterének a személyében. Nem lehet megfeledkezni a "mozgalmunk fölött védõ szárnyat teregetõ" Közlekedési
A két Air Creation trike, az új iXess 15 m2-es
szárnyakkal folyamatosan nyomták
a
próbaköröket. |
Minisztérium masszív jelenlétérõl. A központi Légügy számos képviselõje is a helyszínen volt, részben hivatali
küldetésben,
részben privátgyönyörûségbõl. A BEA (Bureau Enquetes Accidents - légibaleset nyomozó hatóság) embereivel is
A Rallye 105 S az olasz SG Aviation újszülöttje. |
találkoztunk, persze a DAC Nord és a District Centre
képviselõi, a helyi
"kotlók" is verték le egymást nagy igyekezetükben, hogy hatalmuk
oltalmazó (és fõleg tiltó) árnyékába terelgessenek. Itt egyébként
az ULM
mozgalom sikere bosszulja meg magát, mert ilyem méretek mellett
túlságosan csábítja már a sok egyenruhást, hogy jól ismert
eszközeikkel
megregulázzák azt ami éveken keresztül kitûnõen mûködött "segítségük"
nélkül (vagy pont amiatt). Hathatós tevékenységük nagyban
hozzájárult,
hogy a polgári (ún. kisgépes) repülés mára ott van, ahol színvonala nem
annyira FL-ben mint inkább az ásóbéka aranyerével
mérhetõ.
Természetesen lenyûgözte õket az a szervezési színvonal, amit Blois-ban
tapasztalhattak, a gurulóutak és a fel-leszállópályák irányítóinak
hihetetlen
hatékonysága, akik ötön-hatan jóval több fel-leszállást bonyolítottak le
óránként mint a világ legnagyobb légikikötõi közül bármelyik. Jó,
persze,
hogy nem ugyanazokkal a megközelítési és felszállási sebességekkel kellett
számolniuk és a felelõsség sem mérhetõ az utasszállító gépek
forgalmához,
de azért figyelemre méltó ez a teljesítmény, különösen, ha azt is mérlegeljük, hogy az UL repülõsök fegyelme és teljesítõképessége
nem
hasonlítható a közforgalmi "kocsisok"-éhoz. (Az irányítás egyetlen módja Blois-ban a pályákon
A Sky Ranger
már Angliában is elfogadott.
Megnövelték a függõleges vezérsíkot, a
kormányszerveket megerõsítették. |
zászlókkal balettezõ
"komisszárok". Nagy rutinnal és határozottsággal vezényelik a földi mozgásokat, a fel-leszállásokat a
szükség szerint akár két fel, két leszálló és két
gurulóútra felosztott reptéren, a behelyezkedõ gépeket képesek egyik vagy
másik pályára kilebegtetni, vagy netán visszaküldeni iskolakörre. Rádiózás ennyi
gépnél természetesen ki van zárva). Annak
ellenére, hogy egész idõ alatt egyetlen légügyi esemény sem történt, igen tisztelt hatósági embereink el kezdtek
agyalni, hogy
nem-e lehetne mégis kötelezõvé tenni mondjuk a rádióforgalmazást, vagy legalább szétválasztani a merevszárnyú és a
motoros sárkányos
forgalmat, a segédmotorosok delták és a hátomotoros siklóernyõk elkülönítésérõl nem is beszélve.
Kutyából nem lesz szalonna, õk sem tudják másképp
elképzelni a repülést, mint amilyen a polgári kisgépesek világa lett
túlkapásaikból adódóan.
Szerencsénkre vannak szép számmal olyanok is, akik az
ULM mozgalom "repülõcsónakjában" a jó irányban eveznek velünk
és a felelõs, önmagára vigyázni képes könnyûrepülés fogalmát védik. Ez azért is fontos, mert
manapság, a repülõgépek
teljesítményeit messze túlszárnyaló ULM-ek korában néhány pilótatársunk olyan "jogszabályokat" kíván, melyek
összeférhetetlenek
a könnyû (szabad) repülés fent megnevezett fogalomkörével.
Nógrádi Béla
több, mint két évet dolgozott
ezen a prototípuson. A Masai 15 m-es
fesztávolságu motoros vitorlázógép. A
légcsavar az orr-részbe húzható be, mint
a
Stemme-eken. |
A Pulma-k
(ultrakönnyû vitorlák, segédmotoros delták)
Ezek a repülõ szerkezetek jócskán
szenvednek a képviseletüket ellátó (legalábbis azt hitegetõ) szervezet malthusi politikája
miatt. Azáltal, hogy kizárták magukat az FFPlUM-bõl,
(Federation Francaise du Planeur et Ultraleger Motorise),
gyakorlatilag a visszafejlõdés és a leépülés útját választották. Szombaton este, egy tucatnyi
Pulma bájos légibemutatója
ízelítõt adott abból a gyönyörbõl, amiben ennek a mûfajnak a képviselõi részesülnek. A tárolással, szállítással és
a
mûködtetéssel kapcsolatos elõnyökön túl a repülésnek már csak emiatt a gyönyörûség is megérdemelné a repülésnek ez az
elemi formája, hogy ne
pusztuljon ki mifelénk, hanem fejlõdjön és virágozzék, mint angol szomszédainknál.
Kiállítók
Tekintetbe véve a kiállítók
létszámát és a kiállított termékek szinte felleltározhatatlan mennyiségét, csak az újdonságok, vagy
a rendkívülinek nevezhetõ cuccok bemutatását próbáljuk
meg. A legtöbb Blois-ban látott "új légijármû"-rõl írtunk már, sõt
egy részükrõl tesztet is közöltünk ebben az újságban. A nagyközönség számára Blois így
annak a lehetõsége volt, hogy az
általunk már bemutatott repcsiket élõben (nem annyira hús-vér mint kompozit-dacron valóságukban) is megcsodálhassa.
Ez
után a bevezetõ után térjünk rá a fotóriportra, mert amint azt olvasóink tudják, egy jó kép sokszor több információt tartalmaz,
mint több oldal
szöveg.
Folytatás, a hátimotoros cájgok képeivel a következõ számban.
A Rans S18-as bemutatkozása.
A kit-et alig 3 hónap
alatt szerelte össze az elsõ francia tulajdonos. |
|
A Latitude Pyrenees által
forgalmazott Brako-t most a német
Bautek szárnnyal kínálják. |
A Rand Kar ULM által forgalmazandó
Rajhamsa Gunham már majdnem pontra van
téve. Nantból repült át. Még egy kis türelem
és lesz egy igazán
bomba árban forgalmazott
csõvázas-vászonborítású merevszárnyú UL a
piacon. |
|
Air Copter, a tandem
kétszemélyes autógiró végre
repül. Hamarosan a kit is forgalmazásra kerül. A
cég hírnevét biztosító alumínium rotorral szerelik.
|
|
Az olasz Asso V-t teljesen átalakították. 100%-ban fa konstrukció. Óriási erõfeszítések árán, a behúzható futómû ellenére sikerült üres tömegét 265 kg
alá tornászni. |
Az utolsó típusú Fascination-t rengetegen megcsodálták.
A
tévéközvetítõkocsi keverõpultját megszégyenítõ mûszerfal kissé
túlzottnak tûnik egy nappali VFR-re korlátozott
repcsin. |
|
European Air Wings másodszor is bemutatta
a tavalyi termést, ezt a
vászonborításu
csõvázast. |
|
A Vernert a DAD standján is láthattuk.
Tiszteletre méltó áttételházat
kapott, de
állítólag így is kevesebb mint 65 kg-ot nyom
78 LE fejében. |
Az Ángliusok meg vannak tébolyodva!
Pegasus bemutatta a Quick-et, egy 10,6 m2-es
szárnyat egy teljesen új trájkkal, amire a
100
lovas Rotaxot szerelték, 80 LE-re korlátozva.
Hasznos tömeg 180 kg, VNE: 185 km/h, utazó:
165 km/h, átesési sebesség
maximális
terhelésnél: 61 km/h. Már csak ki kéne
próbálni. |
|
Az Ekolot JK-05 junior-t itt az új Verner motorral
mutatták be.
Szerelik még Jabiru-val, illetve 582-es
és 912-es Rotax hajtómûvekkel. |
A
Fresh Breeze repülõ biciklije. |
A visa motoros Bilsam a
levegõben. |
Jean Luc Thuin írása, Vol moteur 2002 október.
Paramotorok
A szép de szeles idõjárás
nem kedvezett a paramotoros társadalomnak. Egyes gyártók és
forgalmazók (PAP, Adventure, stb) duzzogtak eljönni, kár. Mind a két szakág jelen volt.
A
trájkos siklóernyõ pár órás kiképzést igényel csupán, mi mást kér a nép?
A levegõben viszont pont úgy viselkedik, mint a legtöbb repülõ
szerkezet. A hibák, a
gyakorlatlanság kõkemény következményekkel járnak.
Hélite trike
Amerikai forgalmazója kérésére tervezte
Gerard Thevenot, figyelembe véve az amerikaiak
átlagos tömegtöbbletét. Döbbenetes tolóerõt fejt ki az 1,8 m-es átmérõjû kompozit
légcsavarnak
köszönhetõen.
A teszt során kellemesen csalódtam. Különlegessége, hogy lábbal kell vezetni. Az orrrészben
található botkormány három különbözõ
funkciót tölt be: lehet vele fékezni a hátsó
kerekeket, gázt adni és kormányozni. A Chiron típusú ernyõ gyorsan és megbízhatóan repült. Az egész
esztétikus, kivitelezése igényes, érdemes kipróbálni.
Lengyel Bilsam
Philippe Dessaigne és Didier Eymin
bemutatják a Fresh Breeze gyakorló trájkot. |
Sajátságos trájk. Szemben a legtöbb
gyártóval, akik Rotax motort használnak, itt a Visa motort választották. Hangja alapján
könnyen felismerhetõ. Repülõgép-pofájú, függõleges vezérsíkja is
van, elég eredeti cucc.
Air sylphe
Fernand Soubeyrat találmánya, amit Jacques Dallhuin vett át, ez a Rotax hajtotta turbinás
trájk egyre kelendõbb
Franciaországban, holott a piac beszûkülni tûnt. Jack feljavította a tolóerõt, azáltal hogy áttért az 503 Free Air-re, jó 20
kg-ot
nyert. Kormányok klasszikusan, kézben. Az elsõ kerék lábbal kormányozható. A fel-leszállás nagyon könnyû, pont mint az
indítás. Ki kell próbálni,
a meglepetés garantált.
Dominique Chollou egy új JPX 160-as
hajtómûvet mutatott be. Pici,
könnyû és
nagyon kompakt. Ez volna a francia válasz az
olasz invázióra? |
Lábról üzemelõ hátimotoros
siklóernyõk
A német Fresh Breeze termékeit az a Philippe Dessaigne forgalmazza, aki korábban a Flight Design-t importálta.,
Hátimotoros,
sárkányos és merevszárnyú oktató, Philippe diszkrét és igen komoly fiú. A Fresh Breeze Solo motorjai
megfelelõ teljesítménnyel és megbízhatósággal
kecsegtetnek. 2001-ben 600 gépet adtak el, a márkának nemzetközi léptéke és
hírneve van. A termékek modulárisak és egész jó a minõség/ár mutatójuk. A
Hirth F33-al szerelt Fresh Breeze használható
egyszemélyes, tandem lábról üzemelõ vagy akár a háromkerekû, pedálmeghajtású biciklitrájkra
rögzítve.
Reflex
Dominique Chollou bemutatta a JPX 160-as motort, ami állítólag 1 kg-al könnyebb a Solo-nál. Ezt az új
egyhengerest a 320
köbcentis kéthengeresbõl egyszerûsítették. A 320-as megfelelõ tolóerõvel és megbízhatósági mutatókkal rendelkezett.
Dominique egy
Simonini motort kínál a négylábú tandemhez. Állítólag 84 kg-al tol, a Basse Ham-i hátimotoros találkozón már
tesztelték.
Yvasion
Yves Helary ott volt, a 130 cm3-s Vittorazzi motorral, amit sajnos még nem áll szándékában forgalmazni.
Eddig még nem
volt semmi gondja vele. Egyébiránt a Solo motort szereli, spéci kipufogóval, a hatékonyabb hûtés érdekében nagyobb
hengerfejjel, vagy az
eredetivel, de akkor turbinás léghûtéses rendszerrel, amit a berántóházhoz rögzít.
RDM
Thierry Simonet cége lassan de biztosan
fejlõdik. Egyre elterjedtebb az USA-ban. Michel Vigouroux is nála dolgozik
újabban, ami "nem semmi". Michel nem csupán kitûnõ repülõmérnök, oktató és
versenyzõ, országos bajnok, hanem
végtelenül szerény és kedves is. Régóta vártuk a kéthengeres soros RDM-et.
A 160 cm3-es tolóereje a Simonini-éval
vetekedik, tandem üzemmódra is bõven megfelel...
Már csak ki kell próbálni.
A Simonini motorral szerelt Reflex szólóban
is,
tandemben is mûködtethetõ. |
|
Az Yvasion által ajánlott Solo motor. Itt nagy hengerfejjel,
spéci kipufogóval és szívászaj
csökkentõvel. |
|
|