Basse-Ham 2012
Dátum: 2012. augusztus 17. péntek, 09:21
Rovat: Hátimotor


[kep2 right 29%] A motoros ernyõs világtalálkozĂł az idĂ©n grandiĂłzusnak Ă­gĂ©rkezett. Jean-Claude Ludwig ötletgazda Ă©s fõ-fõ szervezõ, aki hatvan… Ă©ves kora ellenĂ©re maga is aktĂ­v motoros ernyõs,...

[kep1 left 21%] ...csütörtök délután a jól megérdemelt siker eufóriájában sütkérezhetett a lágy napon, miközben gyöngéd fuvallatok cirógatták. Az éj leple alatt aztán telibe találta a placcot egy szupercellás zivatar, ami a korai boldogságot káosszá és kétségbeeséssé zilálta. Az éjszaka érkezõk tengelyig süllyedtek a mocsárrá átvedlett réten. Mi reggel érkeztünk. A látvány sokkoló volt. Legszívesebben indultam volna visszafelé. Aztán feltûnt, hogy a szervezõk, sõt, még a sárban
[kep3 left 45%][kep4 right 25%] megfeneklett résztvevõk is derûsen igyekeznek kezelni az így kialakult katasztrófa-helyzetet, így aztán mi sem futamodtunk meg, mint gyáva nyulak, inkább azon kezdtünk el filózni, hogyan juthatnánk el lakóbuszunkkal és a hat méteres utánfutót cipelõ Sprinterrel a még csak hidroplán üzemmódban használható startrét közelébe, ahova a vonóerõ-mérõ hintát voltunk hivatalosak felállítani.
[kep5 left 21%][kep6 right 35%][kep7 right 35%] Az elkövetkezõ Ăłrák a mocsárjárĂł virtuozitásrĂłl szĂłltak, avagy: ki, mikor akad el a sárban, ki, hogyan hĂşzza onnan ki, vagy feneklik meg maga is. DĂ©lutánra nagyjábĂłl minden Ă©s mindenki a helyĂ©re kerĂĽlt, de nyakig sárosan Ă©s elcsigázva, egyĂ©rtelmĂ»vĂ© vált, hogy ebben az „elõttĂĽnk a vĂ­zözön” helyzetben már Ăşgyis minden mindegy. ĂŤgy aztán kellõen laza hangulatban, a nem szakmabeliek Ă©s zöldfĂĽlĂ»ek Ă©rdeklõdĂ©sĂ©tõl zavartalanul lehetett pacsizni, puszilkodni a rĂ©gi cimborákkal. Ott volt mindenki, aki számĂ­t a motoros ernyõzĂ©sben, az összes ismert kontinensrõl.
[kep8 left 40%][kep9 left 40%] Több mint hatszáz pilóta regisztráltatta magát, ezek egyharmada legalább versenyzõ, oktató vagy egyéb profi, olyan nevek, mint Alex Matéos, Pascal Vallée, Mathieu Rouanet, Emilia Plak, Laurent Salinas, Mike és Pascal Campbell Jones, Piotr Dudek, Matthieu De Quillacq és még sorolhatnám napestig. Mivel a pénteki idõjárás repülésre nem csábította még a nagyokat sem, jó hosszasan mentek a szakértések, élménybeszámolók. A kiállítói standok is tele voltak, még újdonságot is véltünk felfedezni. A trend világosan látszott:
[kep11 right 39%][kep10 right 28%] egyszerû, könnyû, funkcionális hátimotort nem kínáltak már csak a kínaiak, (õk az ezelõtt öt-hat évvel divatos modellek koppintásaival jöttek árat letörni, de nekem úgy tûnt, hogy a kutya se törõdött velük), a csilivili, karbon, magnézium, titán és egyéb úri csiricsárékból dizájgnosított cájgok körül volt fizetõképes érdeklõdés. A Parajet, az Adventure és a Nirvana vitték itt a prímet. A Moster 185-ös motornak komoly kihívója lett az idén, a 200-as Polini, ami ugyan egy fokkal nehezebb és drágább, mint a Vitto sláger-motorja, de egyre többen kínálják annak alternatívájaként. Különösen a Flash-start rendszerrel, ami a berántást gyermekjátékká varázsolja, a Thor 200 valóban megfontolandó választás. Úgy alakult, hogy a Fresh Breeze által integrált négytollú srófos változatát össze is mérhettük a Redback ME vázba szerelt Mosterrel. Jó 10 Db-el halkabbnak bizonyult, vonóereje pedig jobb oldalon 2 kilóval, baloldalon 3-al bizonyult többnek, mint a Mosteré, annak ellenére, hogy saját tömege 17 kg-al volt magasabb. Ez annyira felcsigázta az érdeklõdésünket, hogy szerváltunk egyet, hogy alaposabb tesztelésnek vessük alá, hátha kevesebb hasfájása van, mint 100-as kisöccsének, amelyik bizony még két és fél évesen is küszködik gyermekbetegségekkel.
[kep14 right 29%][kep13 right 23%][kep12 right 22%] A kiállĂ­tott Ă©s hellyel-közzel levegõben is bemutatott portĂ©kákrĂłl mĂ©g annyit, hogy csalĂłdásomra tĂşlsĂşlyba kerĂĽltek a trájkok. EnyhĂ­tõ körĂĽlmĂ©ny, hogy a hangsĂşly már a böhöm, acĂ©lvázas, kĂ©tszemĂ©lyes nagyvasakon volt. A könnyĂ» trájk, kis motor – nagy ernyõ hazugságbĂłl lassacskán elege lett a piacnak, akarva-akaratlan rá kellett fanyalodnia a nagy, nehĂ©z trájkra annak, aki nem kĂ©pes megtanulni vagy netán fizikai adottságai miatt nem alkalmas rá, hogy bevállalja a lábrĂłl startot. Egyre több Xcitor koppintást látni, ilyen volt többek között a bulgár Aviodelta által kiállĂ­tott cirkálĂł, de a változatos Ă­zlĂ©svilágĂş tundra gumis repĂĽlõ tyĂşkketreceknek se volt se szeri, se száma.[kep15 left 32%][kep16 left 32%] Ezeknek a közĂşti fuvarozása látványos jelensĂ©g, biztosan számottevõ Ă©rv mellettĂĽk, hogy aki ilyennel közlekedik a kocsija mögött, arrĂłl mindenki láthatja, hogy õ egy bátor aviátor. A trájkok kĂ©tsĂ©gtelen elõnye, hogy ha már lekerĂĽltek az utánfutĂłrĂłl vagy egyenesen a vonĂłhorogrĂłl, önjárĂł ĂĽzemmĂłdban ki tudják kĂ­nlĂłdni magukat a starthelyre. Igaz, ennek nĂ©ha a lĂ©gcsavar issza meg a levĂ©t. Az egyre korosabb Ă©s pocakosabb hátimotorosok viszont izgalmas sufni tuningolt, kĂ©t-három-nĂ©gy kerekes kisszekereken hĂşzzák-vonják felszerelĂ©sĂĽket a starthelyre, ami legalább olyan muris látvány, mint start-prĂłbálkozásaik vagy földet Ă©rĂ©seik. PĂ©nteken napnyugta elõtt azĂ©rt belefĂ©rt már egy látványos kötelĂ©k „show” repĂĽlĂ©s, amit Mathieu Rouannet, Laurent Salinas Ă©s Alex MatĂ©os adott elõ, tátotta is a száját mindenki.
[kep17 right 35%][kep21 right 35%] Ezt a kûrt szombaton is bemutatták, vasárnap délelõtt viszont annyira bedudált a szél, hogy bölcsen megszakították, még mielõtt baj lett volna belõle. Szombaton reggel bõven repülésre alkalmas volt az idõ, a nagy nyüzsgés ellenére esemény nélkül levegõbe tudott emelkedni pár száz pilóta. Az idén nem volt számolás és a rekord-kísérletet sem forszírozták a szervezõk, úgy érezhették, hogy van baj úgyis elég, nem érdemes fokozni.
[kep19 left 23%][kep18 left 22%][kep20 left 23%] [kep23 left 48%][kep22 left 38%] A rĂ©szt vevõ pilĂłták kompetenciaszintje, fegyelmezettsĂ©ge Ă©s száma között ugyanis teljesen egyĂ©rtelmĂ» az összefĂĽggĂ©s. Ez persze nem csak a Basse-Hamban megrendezett falkamĂłkára jellemzõ, sõt, nem csak a repĂĽlõõrĂĽltekre. MinĂ©l nagyobb a csõcselĂ©k, annál infantilisabban viselkedik, Ă©s ezt már a forradalmakat Ă©s egyĂ©b ribilliĂłkat kirobbantĂł provokátorok is pontosan tudják. Nem is lepett meg, hogy bár folyamatosan figyelmeztettĂ©k a rĂ©sztvevõket a közeli atomerõmĂ» lĂ©gterĂ©nek a megsĂ©rtĂ©sĂ©bõl adĂłdĂł következmĂ©nyekre, 10 Ăłra körĂĽl a rendezõk kĂ©nytelenek voltak a piros fĂĽstjelzĂ©ssel mindenkit földre parancsolni, mert valaki csak nem tudta megállni, hogy be ne kukucskáljon a kĂ©mĂ©nybe. TerrorelháriadĂł, havária. Több Ăłrába telt, mire annyira csillapodtak a kedĂ©lyek, hogy Ăşjra fel lehetett szállni. EstĂ©re szĂ©pen almult a szĂ©l, elvittem lányaimat is egy körre, nem voltunk olyan nyomasztĂłan sokan a levegõben, mint máskor, forgattam ugyan a fejemet szorgalmasan, de nem volt stresszes egyáltalán. Halász Feri is repĂĽlt egy szĂ©pet IbikĂ©vel, legalább elmondhattuk, hogy annak nõjön köröm a hoshongyákjára, aki az idĂ©n nem repĂĽlt a Mondial du Paramoteur-ön. Este aztán lett volna buli is, de a baj nem jár egyedĂĽl, aznap volt az EB Francia – Spanyol focimeccse, amit az Ă©tteremsátor elõtti nagy kĂ©pernyõn közvetĂ­tettek, mondanom sem kell, [kep24 right 38%][kep25 right 30%]hogy a meccs eredmĂ©nye rányomta a bĂ©lyeget a hangulatra. A kempingben voltak azĂ©rt vidám társaságok, a reggeli startok minõsĂ©gĂ©bõl megĂ­tĂ©lve Ăşgy fogyott a belga sör, mint a francia bor, hogy a nĂ©met snapszot ne is emlĂ­tsem.
A reggeli repülés után neki is estünk a vonórõ-mérõ hinta szétszerelésének, szemlátomást nem sok értelme volt bíbelõdni vele. A gyártók nem kívántak szembesülni az ígéreteik és a valóság közötti szakadékkal, a pilóták pedig vagy az eget hasították légi jármûveikkel vagy éppen a földi jármûveiket próbálták kiráncigálni a lassan kötõ sárból. A hazaút is tartott vagy tizenöt órát, volt idõm azon gondolkozni, hogy milyen volt, jól éreztük-e magunkat, van-e értelme az ilyen összeröffenéseknek egyáltalán. Lehet, hogy szebb lett volna egy magányos vagy netán családias repülés, sokkal kevesebb utazással, horda, bandázás nélkül. Ezt még végig kell gondolnom.

Szöveg és képek: Szabó György







A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=776