Basse-Ham 2012
Dátum: 2012. augusztus 17. péntek, 09:21 Rovat: Hátimotor
[kep2 right 29%] A motoros ernyõs világtalálkozĂł az idĂ©n grandiĂłzusnak ĂgĂ©rkezett. Jean-Claude Ludwig ötletgazda Ă©s fõ-fõ szervezõ, aki hatvan… Ă©ves kora ellenĂ©re maga is aktĂv motoros ernyõs,...
[kep1 left 21%] ...csĂĽtörtök dĂ©lután a jĂłl megĂ©rdemelt siker eufĂłriájában sĂĽtkĂ©rezhetett a lágy napon, miközben gyöngĂ©d fuvallatok cirĂłgatták. Az Ă©j leple alatt aztán telibe találta a placcot egy szupercellás zivatar, ami a korai boldogságot káosszá Ă©s kĂ©tsĂ©gbeesĂ©ssĂ© zilálta. Az Ă©jszaka Ă©rkezõk tengelyig sĂĽllyedtek a mocsárrá átvedlett rĂ©ten. Mi reggel Ă©rkeztĂĽnk. A látvány sokkolĂł volt. LegszĂvesebben indultam volna visszafelĂ©. Aztán feltĂ»nt, hogy a szervezõk, sõt, mĂ©g a sárban
[kep3 left 45%][kep4 right 25%] megfeneklett rĂ©sztvevõk is derĂ»sen igyekeznek kezelni az Ăgy kialakult katasztrĂłfa-helyzetet, Ăgy aztán mi sem futamodtunk meg, mint gyáva nyulak, inkább azon kezdtĂĽnk el filĂłzni, hogyan juthatnánk el lakĂłbuszunkkal Ă©s a hat mĂ©teres utánfutĂłt cipelõ Sprinterrel a mĂ©g csak hidroplán ĂĽzemmĂłdban használhatĂł startrĂ©t közelĂ©be, ahova a vonĂłerõ-mĂ©rõ hintát voltunk hivatalosak felállĂtani. [kep5 left 21%][kep6 right 35%][kep7 right 35%]
Az elkövetkezõ Ăłrák a mocsárjárĂł virtuozitásrĂłl szĂłltak, avagy: ki, mikor akad el a sárban, ki, hogyan hĂşzza onnan ki, vagy feneklik meg maga is. DĂ©lutánra nagyjábĂłl minden Ă©s mindenki a helyĂ©re kerĂĽlt, de nyakig sárosan Ă©s elcsigázva, egyĂ©rtelmĂ»vĂ© vált, hogy ebben az „elõttĂĽnk a vĂzözön” helyzetben már Ăşgyis minden mindegy. ĂŤgy aztán kellõen laza hangulatban, a nem szakmabeliek Ă©s zöldfĂĽlĂ»ek Ă©rdeklõdĂ©sĂ©tõl zavartalanul lehetett pacsizni, puszilkodni a rĂ©gi cimborákkal. Ott volt mindenki, aki számĂt a motoros ernyõzĂ©sben, az összes ismert kontinensrõl.
[kep8 left 40%][kep9 left 40%]
Több mint hatszáz pilĂłta regisztráltatta magát, ezek egyharmada legalább versenyzõ, oktatĂł vagy egyĂ©b profi, olyan nevek, mint Alex MatĂ©os, Pascal VallĂ©e, Mathieu Rouanet, Emilia Plak, Laurent Salinas, Mike Ă©s Pascal Campbell Jones, Piotr Dudek, Matthieu De Quillacq Ă©s mĂ©g sorolhatnám napestig. Mivel a pĂ©nteki idõjárás repĂĽlĂ©sre nem csábĂtotta mĂ©g a nagyokat sem, jĂł hosszasan mentek a szakĂ©rtĂ©sek, Ă©lmĂ©nybeszámolĂłk. A kiállĂtĂłi standok is tele voltak, mĂ©g Ăşjdonságot is vĂ©ltĂĽnk felfedezni. A trend világosan látszott:
[kep11 right 39%][kep10 right 28%]
egyszerĂ», könnyĂ», funkcionális hátimotort nem kĂnáltak már csak a kĂnaiak, (õk az ezelõtt öt-hat Ă©vvel divatos modellek koppintásaival jöttek árat letörni, de nekem Ăşgy tĂ»nt, hogy a kutya se törõdött velĂĽk), a csilivili, karbon, magnĂ©zium, titán Ă©s egyĂ©b Ăşri csiricsárĂ©kbĂłl dizájgnosĂtott cájgok körĂĽl volt fizetõkĂ©pes Ă©rdeklõdĂ©s. A Parajet, az Adventure Ă©s a Nirvana vittĂ©k itt a prĂmet. A Moster 185-ös motornak komoly kihĂvĂłja lett az idĂ©n, a 200-as Polini, ami ugyan egy fokkal nehezebb Ă©s drágább, mint a Vitto sláger-motorja, de egyre többen kĂnálják annak alternatĂvájakĂ©nt. KĂĽlönösen a Flash-start rendszerrel, ami a berántást gyermekjátĂ©kká varázsolja, a Thor 200 valĂłban megfontolandĂł választás.
Úgy alakult, hogy a Fresh Breeze által integrált négytollú srófos változatát össze is mérhettük a Redback ME vázba szerelt Mosterrel. Jó 10 Db-el halkabbnak bizonyult, vonóereje pedig jobb oldalon 2 kilóval, baloldalon 3-al bizonyult többnek, mint a Mosteré, annak ellenére, hogy saját tömege 17 kg-al volt magasabb. Ez annyira felcsigázta az érdeklõdésünket, hogy szerváltunk egyet, hogy alaposabb tesztelésnek vessük alá, hátha kevesebb hasfájása van, mint 100-as kisöccsének, amelyik bizony még két és fél évesen is küszködik gyermekbetegségekkel.
[kep14 right 29%][kep13 right 23%][kep12 right 22%]
A kiállĂtott Ă©s hellyel-közzel levegõben is bemutatott portĂ©kákrĂłl mĂ©g annyit, hogy csalĂłdásomra tĂşlsĂşlyba kerĂĽltek a trájkok. EnyhĂtõ körĂĽlmĂ©ny, hogy a hangsĂşly már a böhöm, acĂ©lvázas, kĂ©tszemĂ©lyes nagyvasakon volt. A könnyĂ» trájk, kis motor – nagy ernyõ hazugságbĂłl lassacskán elege lett a piacnak, akarva-akaratlan rá kellett fanyalodnia a nagy, nehĂ©z trájkra annak, aki nem kĂ©pes megtanulni vagy netán fizikai adottságai miatt nem alkalmas rá, hogy bevállalja a lábrĂłl startot. Egyre több Xcitor koppintást látni, ilyen volt többek között a bulgár Aviodelta által kiállĂtott cirkálĂł, de a változatos ĂzlĂ©svilágĂş tundra gumis repĂĽlõ tyĂşkketreceknek se volt se szeri, se száma.[kep15 left 32%][kep16 left 32%]
Ezeknek a közĂşti fuvarozása látványos jelensĂ©g, biztosan számottevõ Ă©rv mellettĂĽk, hogy aki ilyennel közlekedik a kocsija mögött, arrĂłl mindenki láthatja, hogy õ egy bátor aviátor. A trájkok kĂ©tsĂ©gtelen elõnye, hogy ha már lekerĂĽltek az utánfutĂłrĂłl vagy egyenesen a vonĂłhorogrĂłl, önjárĂł ĂĽzemmĂłdban ki tudják kĂnlĂłdni magukat a starthelyre. Igaz, ennek nĂ©ha a lĂ©gcsavar issza meg a levĂ©t. Az egyre korosabb Ă©s pocakosabb hátimotorosok viszont izgalmas sufni tuningolt, kĂ©t-három-nĂ©gy kerekes kisszekereken hĂşzzák-vonják felszerelĂ©sĂĽket a starthelyre, ami legalább olyan muris látvány, mint start-prĂłbálkozásaik vagy földet Ă©rĂ©seik. PĂ©nteken napnyugta elõtt azĂ©rt belefĂ©rt már egy látványos kötelĂ©k „show” repĂĽlĂ©s, amit Mathieu Rouannet, Laurent Salinas Ă©s Alex MatĂ©os adott elõ, tátotta is a száját mindenki.
[kep17 right 35%][kep21 right 35%]
Ezt a kĂ»rt szombaton is bemutatták, vasárnap dĂ©lelõtt viszont annyira bedudált a szĂ©l, hogy bölcsen megszakĂtották, mĂ©g mielõtt baj lett volna belõle. Szombaton reggel bõven repĂĽlĂ©sre alkalmas volt az idõ, a nagy nyĂĽzsgĂ©s ellenĂ©re esemĂ©ny nĂ©lkĂĽl levegõbe tudott emelkedni pár száz pilĂłta. Az idĂ©n nem volt számolás Ă©s a rekord-kĂsĂ©rletet sem forszĂrozták a szervezõk, Ăşgy Ă©rezhettĂ©k, hogy van baj Ăşgyis elĂ©g, nem Ă©rdemes fokozni.
[kep19 left 23%][kep18 left 22%][kep20 left 23%]
[kep23 left 48%][kep22 left 38%]
A rĂ©szt vevõ pilĂłták kompetenciaszintje, fegyelmezettsĂ©ge Ă©s száma között ugyanis teljesen egyĂ©rtelmĂ» az összefĂĽggĂ©s. Ez persze nem csak a Basse-Hamban megrendezett falkamĂłkára jellemzõ, sõt, nem csak a repĂĽlõõrĂĽltekre. MinĂ©l nagyobb a csõcselĂ©k, annál infantilisabban viselkedik, Ă©s ezt már a forradalmakat Ă©s egyĂ©b ribilliĂłkat kirobbantĂł provokátorok is pontosan tudják. Nem is lepett meg, hogy bár folyamatosan figyelmeztettĂ©k a rĂ©sztvevõket a közeli atomerõmĂ» lĂ©gterĂ©nek a megsĂ©rtĂ©sĂ©bõl adĂłdĂł következmĂ©nyekre, 10 Ăłra körĂĽl a rendezõk kĂ©nytelenek voltak a piros fĂĽstjelzĂ©ssel mindenkit földre parancsolni, mert valaki csak nem tudta megállni, hogy be ne kukucskáljon a kĂ©mĂ©nybe. TerrorelháriadĂł, havária. Több Ăłrába telt, mire annyira csillapodtak a kedĂ©lyek, hogy Ăşjra fel lehetett szállni. EstĂ©re szĂ©pen almult a szĂ©l, elvittem lányaimat is egy körre, nem voltunk olyan nyomasztĂłan sokan a levegõben, mint máskor, forgattam ugyan a fejemet szorgalmasan, de nem volt stresszes egyáltalán. Halász Feri is repĂĽlt egy szĂ©pet IbikĂ©vel, legalább elmondhattuk, hogy annak nõjön köröm a hoshongyákjára, aki az idĂ©n nem repĂĽlt a Mondial du Paramoteur-ön. Este aztán lett volna buli is, de a baj nem jár egyedĂĽl, aznap volt az EB Francia – Spanyol focimeccse, amit az Ă©tteremsátor elõtti nagy kĂ©pernyõn közvetĂtettek, mondanom sem kell, [kep24 right 38%][kep25 right 30%]hogy a meccs eredmĂ©nye rányomta a bĂ©lyeget a hangulatra.
A kempingben voltak azĂ©rt vidám társaságok, a reggeli startok minõsĂ©gĂ©bõl megĂtĂ©lve Ăşgy fogyott a belga sör, mint a francia bor, hogy a nĂ©met snapszot ne is emlĂtsem.
A reggeli repĂĽlĂ©s után neki is estĂĽnk a vonĂłrõ-mĂ©rõ hinta szĂ©tszerelĂ©sĂ©nek, szemlátomást nem sok Ă©rtelme volt bĂbelõdni vele. A gyártĂłk nem kĂvántak szembesĂĽlni az ĂgĂ©reteik Ă©s a valĂłság közötti szakadĂ©kkal, a pilĂłták pedig vagy az eget hasĂtották lĂ©gi jármĂ»veikkel vagy Ă©ppen a földi jármĂ»veiket prĂłbálták kiráncigálni a lassan kötõ sárbĂłl. A hazaĂşt is tartott vagy tizenöt Ăłrát, volt idõm azon gondolkozni, hogy milyen volt, jĂłl Ă©reztĂĽk-e magunkat, van-e Ă©rtelme az ilyen összeröffenĂ©seknek egyáltalán. Lehet, hogy szebb lett volna egy magányos vagy netán családias repĂĽlĂ©s, sokkal kevesebb utazással, horda, bandázás nĂ©lkĂĽl. Ezt mĂ©g vĂ©gig kell gondolnom.
Szöveg és képek: Szabó György
|
|