Dudek Hadron
Dátum: 2012. június 05. kedd, 09:28 Rovat: Hátimotor
[kep1 35% left] Tavaly, a Coupe Icare-on próbáltam ki, bele is szerelmesedtem egybõl. Azelõtt mindig a dilemma szarván ültem repülés elõtt: a 22-es Plasmát vagy a 23-as Nucleont teregessem ki?
A Plasma vĂ©gsebessĂ©ge magasabb, stabilabb, kevesebb motor kell neki. A Nucleon virgoncabb, hancĂşrozĂłsabb, reakciĂłi közvetlenebbek, dinamikusabbak. TávrepĂĽlĂ©shez a Plasma jobban Ăzlett, amikor csak arra volt idõm, hogy fetrengjek egy jĂłt a levegõben, akár jĂłkedvemben, akár feszĂĽltsĂ©g Ă©s frusztráltság-oldĂł terápiakĂ©ppen, a Nucleon jobban adta magát.
[kep2 35% right]
A Hadron elméletileg a két ernyõ szinergiája, sõt, ha hitelt adunk a gyártó és a szakma elfogultnak tûnõ véleményének, még annál is több. Az tény, hogy a Parabatix, a Fly games és egyéb Slalomania rendezvények egyik kedvenc célszerszáma. Ezzel repül Alex Mateos, Michel Carnet és persze Pascal Vallée, aki egyébként a Hadron fejlesztés ötletgazdája és projekt menedzsere. Chris Atkinson nem kevesebb, mint négy FAI világrekordot döntött meg vele, trájkkal.
Versenyzõi körökben az a vĂ©lemĂ©ny, hogy a kategĂłria egyik legjobb ernyõje, ha nem a világ legjobbika. Ilyen referenciák mellett nehĂ©z objektĂvnek lenni. Az elsõ alkalom, amikor szĂ©lesebb körben tudtunk ismerkedni vele, március 16.-a volt az idĂ©n. Kivonultunk a Törökbálint Depo fölötti placcra Ă©s kiteregettĂĽk a 22-es Plasmát, a 23-as Nucleont, a 22-es Hadront, Ă©s csak azĂ©rt, hogy legyen egy márkafĂĽggetlen versenyzõ is: egy 21-es ITV Lapoon-t.
JĂł kis termikus, szeles nap volt, dĂ©lután nĂ©gyig csak arrĂłl lehetett meggyõzõdni, hogy földön, hĂşzogatás közben hogy viháncolnak az ernyõk. A 15-20 km/h alap Ă©s a 25-30 km/Ăłrás befĂşvások ellenĂ©re egyik ernyõ sem volt hajlamos arra, hogy szĂ©llökĂ©skor felkapja vagy nagy állásszögön magával ragadja az embert. A reflex profilnak köszönhetõen mindegyik civilizáltan csillapĂtotta, visszafogta önmagát, mocorogtak ugyan, de alig kellett velĂĽk gĂ©pĂ©szkedni, minĂ©l erõsebb volt a szĂ©l, annál biztosabban tapadtak a zenitre.
[kep3 45% left]
Szokásunkhoz hĂven sort kerĂtettĂĽnk a szárnycsatára. Akárcsak a távol-keleti sárkányeregetõk, arra törekedtĂĽnk, hogy felhĂşzott ernyõnket minĂ©l tovább fenn tartsuk, közben a többiekĂ©t ebben akadályozzuk, szĂĽksĂ©g esetĂ©n szárnyvĂ©ggel le is verjĂĽk. MinĂ©l magasabb a nyomás egy ernyõ celláiban, minĂ©l stabilabb, annál nehezebb leverni az Ă©grõl. Szoros csata volt, nem egyĂ©rtelmĂ», hogy melyik volt a gyõztes, plánĂ©, hogy az ernyõkezelĂ©sen is sok mĂşlik ilyenkor. A lĂ©gmozgás enyhĂĽlĂ©sĂ©vel a nĂĽanszok is kiderĂĽltek. Az ernyõk egyre gyĂ»röttebbek lettek az Ă©gen,[kep5 25% right] vissza-visszahulltak.
A vĂ©gĂ©n már csak egy maradt fenn, egyet lehetett szĂ©lcsendben is felhĂşzni hátra fele futás nĂ©lkĂĽl, mondanom sem kell, a Hadron volt az. Amikor a szĂ©lzsák vĂ©gleg lepunnyadt, elkezdõdtek a repĂĽlĂ©sek. A Nucleonnal kezdtem, borra sör meggyötör alapon. BemelegĂtettem vele, meggyõzõdtem rĂłla, hogy a kihagyott hĂłnapok ellenĂ©re egyben vannak a gesztusok, a reflexek, a döntĂ©sek, a stĂlus is elfogadhatĂł, (minden relatĂv, nemde?) Nem is hĂşztam az idõt, leszálltam a már kiteregetett Hadron mellĂ©. Amikor körbejártam, nem gyõztem gyönyörködni a profil merevsĂ©gĂ©ben.
[kep4 25% right][kep6 25% right] Ez a cellánkĂ©nt befĂ»zött fĂ»kasza-damilnak köszönhetõ. Sokkal hatĂ©konyabb Ă©s persze könnyebb megoldás, mint a cellák falát erõsĂtõ kevlár. A forma tökĂ©letes, hála a Dudek által nemrĂ©g ĂĽzembe állĂtott lĂ©zeres szabászatnak. A profil olyan, hogy a reflex jelleg minden trimm-pozĂciĂłnál megmarad. Igaz, hogy ez kevĂ©sbĂ© markáns, mint mondjuk a Plasmánál. A borĂtatlan kevlár zsinĂłrzat látványa meghökkentõ. A hevederzet nem olyan spárgavĂ©kony, mint az ITV-nĂ©l, ezen a ponton már nem a lĂ©gellenállás optimalizálása volt az elsõdleges cĂ©l. Nem egyszerĂ», van amit állĂtani Ă©s ellenõrizni rajta start elõtt. A szárnyvĂ©g kormányzás viszont már fĂ©l-automatikus, a TST Ă©s ALC fantázianevĂ» rendszereket felváltotta a 2D. Az evolĂşciĂł megállĂthatatlan. Bekötöttem magam belefutĂłs starthoz, szokatlan volt, hogy milyen közel az ernyõ. A zsinĂłrzat is rövid, az ernyõ Ăve is lapos. A start leĂrhatatlanul könnyĂ». Nem kamu, hogy szĂ©lcsendben is mĂ»ködik a kifordulĂłs start. Ăšgy jön fel a Hadron alapjáraton ketyegõ motorral, mint a Nucleon „power start” ĂĽzemmĂłdban, vagyis mestersĂ©ges szĂ©llel. A Nucleonnal kellett öt lĂ©pĂ©s a felszálláshoz, a Hadron kĂ©t lĂ©pĂ©s után emelt el. HangsĂşlyozom, szĂ©lcsend volt. Video kĂ©szĂĽlt rĂłla, meg lehet nĂ©zni a www.vampair.hu portálon. Nagyon tetszett. Az emelkedĂ©s mĂ©g inkább.
[kep8 23% left][kep7 22,5% left][kep9 23% left]
Igaz, hogy a Vitto Moster 185-el toltam, de a stabil 4-5 m/s a variĂłn azĂ©rt mĂ©g a piac jelenleg legbikásabb motorjával sem semmi. Vagy hĂşsz perc emelkedĂ©s-sĂĽllyedĂ©s, fordulĂłzás, spirálozás, fordulĂłváltás Ă©s egyĂ©b hancĂşrozás után, melyek során folyamatosan libabõrözött a hátam a gyönyörĂ»sĂ©gtõl, kiprĂłbáltam azt, hogy talajközelben repĂĽlve, Ăşgy 30% gázzal Ă©s full fĂ©kkel annyira lelassĂtottam, hogy ha leteszem a lábam, egyet sem kellett volna lĂ©pni, majd a fĂ©ket picit felengedve rászĂşrtam a gázt. Alig tĂz m vĂzszintes sebessĂ©ggyĂ»jtĂ©s után megindultam felfele, mint egy Scud rakĂ©ta, nekem olyan 45°-osnak tĂ»nõ szögben. Emelkedtem, megállĂthatatlanul. Közben olyan mĂ©rtĂ©kben hĂşztam a fĂ©ket, mintha merevszárnyĂş repĂĽlõgĂ©pen 30°-on lenne az Ăvelõlap. ĂŤgy nyertem vagy száz mĂ©ter magasságot Ăşgy, hogy közben elõrefele alig haladtam ugyanannyit. Amikor a vĂzszintes sebessĂ©g közel nullára csökkent, Ă©s mĂ©g mindig emelkedtem, elvettem a gázt, Ă©rzĂ©ssel felengedtem a jobb fĂ©ket Ă©s lágyan elhĂşztam a balt. Csak annyi törtĂ©nt, hogy egy helyben, akár egy helikopter, megfordultam Ă©s megindultam lefele. Nem mondom, hogy mindjárt ezt a manõvert kell kiprĂłbálni egy kezdõ pilĂłtának, azt állĂtom, hogy az ernyõ, amelyik ezt Ăgy kibĂrja, maximálisan butabarát. Nem is Ă©rtem, hogy miĂ©rt ajánlják csak Ă©s kizárĂłlag versenyzõknek. Az egyĂ©rtelmĂ», hogy fordulĂ©konyságban, gokartos játĂ©kosságban minden általam eddig kiprĂłbált ernyõt messze Ă»berel. Ráadásul okosan, megfontoltan, Ăşgy, hogy a Nucleonnál több kormányerõt kĂ©r. Ez igen fontos egy ilyen fĂĽrge ernyõnĂ©l. A Hadront pilonok kerĂĽlgetĂ©sĂ©re találták ki, de Ă©n Ăşgy Ă©rzem, annál sokkal több van benne. Ezt az ernyõt mĂ©g aznap a kĂnálattal összehasonlĂtĂł Berkes Zsolt Ă©s Halász Feri is Ăgy Ă©rezte. A táblázatban láthatĂł elmĂ©leti adatok nem sokat mondanak az Ă©rzĂ©shez kĂ©pest. ArrĂłl nálunk meggyõzõdhet, aki akar, Ă©s Ă©rett is rá.
Hadron |
20 |
22 |
24 |
26 |
28 |
Terhelési teszt [kg] |
1179 |
Cellák száma |
59 |
59 |
59 |
59 |
59 |
SzárnyfelĂĽlet (kiterĂtett) [m2] |
20,00 |
22,00 |
24,00 |
26,00 |
28,00 |
SzárnyfelĂĽlet (kivetĂtett) [m2] |
19,36 |
19,1 |
20,83 |
22,57 |
24,3 |
Fesztáv (kiterĂtett) [m] |
10,86 |
11,39 |
11,9 |
12,38 |
12,85 |
Fesztáv (kivetĂtett) [m] |
8,78 |
9,21 |
9,61 |
10,01 |
10,38 |
Oldalviszony (kiterĂtett) |
5,9 |
Oldalviszony (kivetĂtett) |
4,44 |
Legjobb süllyedés [m/s] |
min = 1,0; trim = 1,2-1,7; max = 2,8 |
Sebesség [km/h] |
min = 24; trim = 38-51; max = 62 |
Pilóta-ernyõ távolság [m] |
7,01 |
7,34 |
7,67 |
7,98 |
8,28 |
Min-max tömeg [kg] |
50-70(120)*Â |
65-85(140)*Â |
80-105(160)*Â |
95-120(160)*Â |
110-140(160)* |
Motoros ernyõs tömeg tartomány [kg] |
50-120 |
65140 |
 80-160 |
95-160Â |
110-160 |
Ernyõ súlya [kg] |
5,2 |
5,6 |
5,8 |
6 |
6,5 |
ZsinĂłrzat |
Edelrid A-8000U: 025 &
050 & 120 & 200; 7343-280 |
Szövet |
Porcher Evolution+ 40 g/m2 |
 |
Dominico tex 34 g/m2 |
 |
Porcher Hard 40 g/m2 |
 |
SR Scrim, SR Laminate 180
g/m2 |
[kep10 72% left]
Szöveg: Szabó György
KĂ©pek:Â Â SzabĂł IldikĂł
|
|