A mester és munkája (Igor Miloszewski)
Dtum: 2003. december 30. kedd, 11:11
Rovat: Hátimotor


Mint mindannyian, Igor Miloszewski is gyermekkora óta a repülésrõl álmodozott. Hét éves korában szülei beíratták egy modellezõ klubba. A repülés kalandja akkor kezdõdött.



Siklóernyõzéssel 18 éves korában kezdett foglalkozni, amikor egy Beszkidekbeli kiránduláson elõször látott sárkányrepülõt és megismerkedett Boguslaw Pelczarral. Pieciu - ahogy a hozzá közelállók szólítják - lett Igor elsõ és egyben egyetlen oktatója.

Ez az oktató-növendék kapcsolat nagyon gyorsan barátsággá mélyült. Közös történetünk sorsa azonban attól a perctõl kezdve megpecsételõdött, hogy Igor felfedezte Pieciu mûhelyében az ott a 80-as évek óta hányódó õshátimotort, melyet egy másik beszkideki pilóta, Kazimierz Nowak hozott külföldrõl.

Az akkoriban a lengyel piacon hozzáférhetõ hátimotoros cuccok nem tûntek Igor számára kielégítõnek. Úgy döntött, hogy saját kezûleg készít egyet siklóernyõjéhez és erre a célra megvásárolt egy Fresh Breeze gyártmányút, amit egyébként


Igor as himself.
véletlenszerûen választott ki egy külföldi szaklap hirdetései közül. Egy év kitartó kísérletezés után végre elkészült egy repülésre alkalmasnak nevezhetõ koppintás. Kivitelezésében Igor rengeteget köszönhetett a modellgyártás során szerzett tapasztalatainak. A lengyel iparmûvészeti múzeum modellkészítõ szakosztályán töltött vakációk alatt szerzett tapasztalatot, azt a szaktudást, azokat a titkokat, amiket az ott pepecselõ öreg szakiktól elleshetett, szerencsésen ötvözte saját friss elképzeléseivel. Az így létrejött szerkezet tetszett a szczecini kollégáknak, de ami a legfontosabb: megtetszett a Fresh Breeze tulajdonosainak is, akik Igort nem tolvajnak, hanem tanítványnak, egyszerû, tiszta, mégis brilliáns technikai és gyártástechnológiai megoldásai miatt egyre inkább szaktekintélynek tekintették. Értékelték új de kiforrott megoldásait, önálló ötleteit. Be kellett ismerniük, hogy az õ általuk 4 évvel korábban gyártott (szintén kissé koppintott) elsõ motor az Igorénál sokkal rosszabbul festett.

Igor az elsõ hátimotort eladta egyik kollégájának, készített egy újat és így készült el a következõ és a következõ... Az elsõt egy 6,5 m2-es szobában készítette a panel 6. emeleti hálószobájában. Egy éjszaka leszakadt a polc az alkatrészekkel és az egész az ágyára borult. Azt sem tudta, hogy a ráesõ propellert kapja-e el vagy a fejét a motor elõl.

Ekkor, 1993 végén-1994 elején Igor még nem gondolt gyártásra, erre Aleksander Okrój beszélte rá.



A mûhely.
Együtt alapították meg a Parapower céget, amelynek székhelye máig Polchowban van, ott, ahol Igor a családjával él. Ekkor kezdõdött csak igazán az új ötletek kiaknázása! Igor elsõdlegesnek tekintette, hogy a szerkezet könnyû és elsõ ránézésre egyszerû felépítésû legyen. Elfogadhatatlannak tartotta a csapok, srófok, rugók drótozásos-forrasztásos barkácsmegoldásait. Ez a hozzáállás nagy áttörést jelentett a mûfajban: a kollégák egyre nagyobb szimpátiával és bizalommal nézték az új terméket. Sikerült repülésbiztonsági szempontból is megfelelõ, az annak megfelelõ bizalommal kezelhetõ repülõgépet alkotni.
A gyártás eleinte kínos volt: megbízható munkaerõt kellett találni, fel kellett szerelni a mûhelyt, és el kellett végezni azt, amit Igor a legjobban utál: a papírmunkát. Akkoriban az egész termelés egy 30 m2-es helyiségben folyt egy lyukas tetejû fészerben. Egy évvel késõbb a mûhelyt felújították és kibõvítették. 2002-ben a cég egy újabb területet és épületeket vásárolt a tevékenységi kör bõvítése céljából.

Az elsõ évben a manuális munkákat Igor maga végezte. Ma már ezt az alkalmazottak végzik, azonban Igor, ha tehetné, több idõt töltene a mûhelyben. Azt szokta mondani, hogy ha egyszer több ideje lesz, akkor újra igazi kétkezi munkára adja a fejét, mert csak az tudja megadni neki azt a bizonyos jól végzett munka utáni boldog bizsergést.


A rekord után, oklevéllel.
Télen, amikor készülnek a szezonra, 10 ember is dolgozik a mûhelyben. Minden alkalmazott saját területének specialistája. Az alkalmazott technológia miatt van szükség ilyen nagyszámú alkalmazottra. Ezzel egy idõben folyik az új típusok fejlesztése, A kísérletezésben Igor-é a fõszerep. Három szezonnal ezelõtt fejlesztett ki egy újfajta motorfelfüggesztési módot és egy teljesen újfajta légcsavarkeretet, ezt a mai napig is gyártják. Ennek elõnye, hogy nagyon könnyû, megfelelõen merev, a csövek számának minimálisra való csökkentésével pedig sikerült a homlok lég-ellenállást minimálisra csökkenteni. A földön történõ karbantartás-javítás során a konstrukció stabil, továbbá nagyon gyorsan és egyszerûen összerakható. Nem elhanyagolható az esztétikai szempont sem, hiszen azt minden repülõs tudja, hogy ami csúnya, az nem repülhet jól. A Parapower PPG-i pedig szépek.

A cég kezdeti idõszakában nagyon hasznos volt a Fresh Breeze támogatása. Az õ közvetítésükkel rendelte meg Igor az akkor Lengyelországban még nem kapható alapanyagokat és szerszámokat. Az együttmûködés a mai napig tart, jelenleg közösen teljesítenek egy 1200 darabos katonai megrendelést. Állítólag a kábítószer-csempészet elleni harcban lesznek ezek a PPG-k egy fejlettnek nevezett ország határõreinek a segítségére. Természetesen egyéb közös szerzõdések is vannak folyamatban. A több száz darabos megrendelések kiszolgálásához nélkülözhetetlen Igor gyártási kapacitása. A lengyel munkaerõ ára és a szakipar fejlettsége nem kis elõny a német cég számára. Nem csoda, hogy a Fresh Breeze szakemberein kívül Igor az egyetlen, aki ismeri a teljes technológiai folyamatot és a német cég összes szabadalmát. Az, hogy Igornak ennél a cégnél saját ágya is van, sõt ismeri a bejárati ajtó nyitásához szükséges számkódot is, már nem gazdasági megfontolás, hanem barátság, ami köztudottan nem egy üzleti ügy.

Mindeközben Igor letette az elsõ osztályú oktatói vizsgát motoros vagy anélküli siklóernyõhöz. Állandó oktatást nem vállal, mivel - ahogy õ mondja - jobb egy dologban nagyon jónak lenni, mint pusztán jónak lenni több területen. Csak a szczecini pilótákat oktatja, akik közel állnak hozzá. Nagyon szeret tanítani és kétség kívül sokat tett a PPG oktatási módszerek korszerûsítéséért. A mai lengyel oktatók nagy része az elsõ hátimotoros repülést Igor felügyelete alatt hajtotta végre. Igor minden szaktudása dokumentálva van a PLAR archív számaiban (3-8/2000), valamint a P. Dudek, Z. Wlodarczak és I. Miloszewski által írott új könyvben, amelynek címe "Paralotniarstwo" (PPG repülés), illetve az internetes weboldalon, melynek címe:
www.parapower.pl.



4000 méteren.
Jelenleg a Parapower jól kiépített viszonteladói hálózattal rendelkezik az egész világon. Ez a hálózat ismert és megbecsült oktatókból áll. Az õ munkájuk nélkülözhetetlen, hiszen Igor a kereskedelem szempontjából született antitalentum.



Tandemben egy növendékkel.

A Parapower gyártott elõször 19 kg -nál könnyebb reduktoros hátimotort. A német repülésbiztonsági elõírások szellemében eleinte olyan hajtómûveket gyártottak, melyeket vészhelyzetben le lehetett oldani a beülõrõl. Ez a megoldás azóta már csak történelem, a tapasztalat bebizonyította, hogy ez a megoldás többletbiztonságot nem jelent, viszont téves biztonságérzetet kelt a pilótában. Az üzemanyagtartály speciális szuperbiztonságos anyagból készül, elhelyezése hoszszas és parázs viták forrása volt, a több éves össz-Európai statisztika ebben a kérdésben is Igort igazolta, amennyiben kizárólag az alsó, motor alatti tartályok esetében fordult elõ tartálytörés és elvétve tûzeset, ezek is brutális talajfogáskor.
A gyártás során minden egyes motort és porlasztót alapelemeire szednek szét a gyártási és anyaghibák kizárásának érdekében. Ezután minden részegység finommegmunkáláson esik át, ami hozzájárul a teljesítmény növeléséhez: ezek a módszerek azonban a cég titkait képezik. Minden hajtómû, mielõtt a felhasználóhoz jut, fél órás tesztelésibejáratási programon kell hogy megfeleljen. A cég természetesen rendelkezik saját fékpaddal. A cég mérõfelszereléseit minden évben bemérik, ezért a mérési adatok biztonságosak és pontosak.

A cég által kiaknázott adottságok lehetõvé teszik a motorok hosszú ideig tartó próbáját. A környékbeliek pedig még sosem panaszkodtak a zajra.
A fenti tesztek és terhelési próbáknak köszönhetõen 1998-ban Igor egy teljesen széria, véletlenszerûen kiválasztott PPG-vel 4106 m tengerszint feletti magassággal rekordot állított fel.

A hátimotorok elõállításának minden fázisa a Parapower munkaköre.Beszállítót nem vesznek igénybe. Hegesztés, a homokfúvás, a beülõk varrása és a légcsavarkészítés, mind saját munka, nem alvállalkozói teljesítés.

Eleinte fa srófokat használtak, ma már csak kompozit propellereket építenek be, melyeknek geometriai kialakítás és tartósság szempontjából sokkal jobbak a paraméterei. Az alegységek gyártásánál számítógépes vezérlésû megmunkáló-gépeket használnak. Ez a technológia ugyanolyan minõségû végterméket, egyben tökéletes csereszavatosságot biztosít. A gyártási költségek optimalizálása Igor vesszõparipája. Fõ is a feje, amikor mondjuk kétszáz légcsavar, vagy ötszáz keretet sorozatgyártását beindítja, és nem csupán az esetlegesen felmerülõ minõségi hiba, de a késõbbi tárolási gondok miatt is. De ha valaki olyan precíz és következetes mint Igor és csapata, a hibák nem fordulhatnak elõ, a tárolás pedig nem egy számottevõ költség ma Lengyelországban.

Elsõsorban SOLO 210-es motorokat használnak. Elõfordulhat, hogy hamarosan a Parapower olyan meglepetéssel rukkol elõ, amely majd nemcsak az ügyfeleket, hanem a hajtómûvek ismerõit is meglepi majd. Errõl ma még nem beszélnek nyilvánosan, de Igor kollégáival egy külön céget alapított, amely saját konstrukciójú robbanómotorok gyártásával foglalkozik. Az elõkészületek már régóta folynak, megszületett a prototípus is, amely jelenleg tesztelés és folyamatos fejlesztés alatt van. A 2003-as szezonban a cég várhatóan bemutat egy teljesen új, sokkal könnyebb, csendesebb, nagyobb tolóerejû pöffentõt. Ez lesz a válasz a piacon megjelenõ kis ûrtartamú olasz hátimotorok kihívására.
Ezen a ponton a történelem vélhetõen meg fogja ismételni önmagát: a konstruktõri zsenialitás nem tûri az átmeneti megoldásokat. Igor azt állítja, hogy ha sikerül megfelelnie ennek az új kihívásnak, az valóban fordulópont lesz a PPG repülésben.
Parapower szoros kapcsolatot tart fenn azokkal a lengyel cégekkel, amelyek siklóernyõ-gyártással foglalkoznak, többek között a Dudek-paragliding céggel. Kölcsönösen árusítják egymás termékeit, továbbá hasonló marketingelképzelések alapján vezetik cégeiket.

A legfontosabbnak tartják az általuk kiszolgált pilóták elégedettségét. A magánéletben is összejárnak.

A Parapower PPG-k sok "bevetésen" vettek már részt: többek között felhasználták õket régészeti feltárásoknál alkalmazott nagyon precíz fényképek készítésénél és nehezen megközelíthetõ helyek feltérképezésénél. Az egyik chilei útról Igor komoly testi sérülésekkel tért vissza. Több hónapig feküdt kórházban, így sok ideje volt gondolkodni. Ennek ellenére soha egy pillanatra sem merült fel benne, hogy abbahagyja a repülést. A kórházban is a PPG tökéletesítésén gondolkodott: azon, hogyan lehetne tömegét tovább csökkenteni, ami sérüléseit is enyhíthette volna, és hogy vészhelyzetben biztonságosabban viselkedjen, ami által a baleset talán elkerülhetõ lett volna.

Cégénél és otthonában a sárkányrepülés sok ismert személyisége fordult már meg, akik kétségtelenül inspirálták Igort a tervezésben. Az ismerõsök, akik Igort látogatják és tudják, milyen tempóban él és dolgozik, sokszor azt kérdezik, hogy mikor lazít már egy kicsit, és mikor fordít már egy kis idõt csak önmagára. Igor ilyenkor csak mosolyog, mert az õ számára az élet maga a repülés: a még jobb megoldás utáni vágy elfeledteti vele a múló idõt és a fáradtságot. Számára a legfontosabb az elégedett pilóták telefonhívásai és elektronikus levelei.

PARAPOWER - Igor Miloszewski
ul. Wiejska 16, 72-004 Szczecin - Pilchowo, Lengyelország.
Telefon: (91) 4 526 114, (601) 579 588.
E-mail: igor@parapower.pl www.parapower.pl






A hr tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hr webcme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=76