A mester és munkája (Igor Miloszewski)
Dtum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: Hátimotor
Mint mindannyian, Igor Miloszewski is gyermekkora
óta a repülésrõl álmodozott.
Hét éves korában szülei beíratták egy modellezõ klubba. A repülés kalandja
akkor kezdõdött.
Siklóernyõzéssel 18 éves korában kezdett foglalkozni, amikor egy Beszkidekbeli kiránduláson
elõször látott sárkányrepülõt és megismerkedett
Boguslaw Pelczarral.
Pieciu - ahogy a hozzá közelállók szólítják - lett Igor elsõ és egyben egyetlen
oktatója.
Ez az oktató-növendék
kapcsolat nagyon gyorsan barátsággá mélyült. Közös történetünk
sorsa azonban attól a perctõl kezdve megpecsételõdött, hogy Igor felfedezte
Pieciu
mûhelyében az ott a 80-as évek óta hányódó õshátimotort, melyet egy másik
beszkideki pilóta, Kazimierz Nowak hozott külföldrõl.
Az
akkoriban a lengyel piacon hozzáférhetõ hátimotoros cuccok nem tûntek Igor
számára kielégítõnek. Úgy döntött, hogy saját kezûleg készít egyet
siklóernyõjéhez és
erre a célra megvásárolt egy Fresh Breeze gyártmányút, amit egyébként
Igor as
himself. |
véletlenszerûen választott ki egy külföldi szaklap hirdetései közül. Egy év kitartó
kísérletezés után végre elkészült
egy repülésre alkalmasnak nevezhetõ koppintás.
Kivitelezésében Igor rengeteget köszönhetett a modellgyártás során szerzett
tapasztalatainak. A lengyel
iparmûvészeti múzeum modellkészítõ szakosztályán töltött
vakációk alatt szerzett tapasztalatot, azt a szaktudást, azokat a titkokat, amiket az ott
pepecselõ öreg szakiktól
elleshetett, szerencsésen ötvözte saját friss elképzeléseivel. Az
így létrejött szerkezet tetszett a szczecini
kollégáknak, de ami a legfontosabb: megtetszett a Fresh Breeze tulajdonosainak
is, akik Igort nem tolvajnak, hanem tanítványnak,
egyszerû, tiszta,
mégis brilliáns technikai és gyártástechnológiai megoldásai miatt egyre
inkább szaktekintélynek tekintették. Értékelték új de kiforrott megoldásait,
önálló
ötleteit. Be kellett ismerniük, hogy az õ általuk 4 évvel korábban gyártott (szintén kissé
koppintott) elsõ motor az Igorénál sokkal rosszabbul
festett.
Igor az elsõ hátimotort eladta egyik kollégájának, készített egy újat és így készült el a
következõ és a következõ... Az elsõt egy
6,5 m2-es szobában készítette a panel 6.
emeleti hálószobájában. Egy éjszaka leszakadt a polc az alkatrészekkel és az egész az
ágyára borult. Azt sem
tudta, hogy a ráesõ propellert kapja-e el vagy a fejét a motor elõl.
Ekkor, 1993 végén-1994 elején Igor még nem gondolt gyártásra, erre
Aleksander Okrój
beszélte rá.
A
mûhely. |
Együtt alapították meg a Parapower céget, amelynek székhelye máig Polchowban van,
ott, ahol Igor a családjával él. Ekkor
kezdõdött csak igazán az új ötletek kiaknázása! Igor
elsõdlegesnek tekintette, hogy a szerkezet könnyû és elsõ ránézésre egyszerû felépítésû
legyen.
Elfogadhatatlannak tartotta a csapok, srófok, rugók drótozásos-forrasztásos barkácsmegoldásait.
Ez a hozzáállás nagy áttörést jelentett a mûfajban: a
kollégák egyre nagyobb
szimpátiával és bizalommal nézték az új terméket. Sikerült repülésbiztonsági
szempontból is megfelelõ, az annak megfelelõ
bizalommal kezelhetõ repülõgépet
alkotni.
A gyártás eleinte kínos volt: megbízható munkaerõt kellett találni, fel kellett szerelni a
mûhelyt, és
el kellett végezni azt, amit Igor a legjobban utál: a papírmunkát. Akkoriban
az egész termelés egy 30 m2-es helyiségben folyt egy lyukas tetejû fészerben.
Egy évvel
késõbb a mûhelyt felújították és kibõvítették. 2002-ben a cég egy újabb területet és
épületeket vásárolt a tevékenységi kör
bõvítése
céljából.
Az elsõ évben a manuális munkákat Igor maga végezte. Ma már ezt az alkalmazottak végzik, azonban Igor, ha tehetné, több
idõt
töltene a mûhelyben. Azt szokta mondani, hogy ha egyszer több ideje lesz, akkor újra igazi kétkezi munkára adja a fejét,
mert csak
az
tudja megadni neki azt a bizonyos jól végzett munka utáni boldog bizsergést.
A rekord után, oklevéllel. |
Télen, amikor készülnek a szezonra, 10 ember is dolgozik a mûhelyben. Minden alkalmazott
saját területének specialistája. Az
alkalmazott technológia miatt van szükség ilyen nagyszámú alkalmazottra. Ezzel egy idõben folyik az új típusok
fejlesztése,
A
kísérletezésben Igor-é a fõszerep. Három szezonnal ezelõtt fejlesztett ki egy újfajta motorfelfüggesztési módot és egy
teljesen
újfajta légcsavarkeretet, ezt a mai napig is gyártják. Ennek elõnye, hogy nagyon könnyû,
megfelelõen merev, a csövek számának
minimálisra való csökkentésével pedig sikerült a
homlok lég-ellenállást minimálisra csökkenteni. A földön történõ karbantartás-javítás
során a
konstrukció stabil, továbbá nagyon gyorsan és egyszerûen összerakható. Nem elhanyagolható
az esztétikai szempont sem, hiszen azt minden repülõs tudja,
hogy ami csúnya, az nem repülhet jól. A Parapower
PPG-i pedig szépek.
A cég kezdeti idõszakában nagyon hasznos volt a Fresh Breeze
támogatása. Az õ közvetítésükkel rendelte meg Igor az akkor
Lengyelországban még nem kapható alapanyagokat és szerszámokat. Az együttmûködés a mai napig
tart, jelenleg közösen
teljesítenek egy 1200 darabos katonai megrendelést. Állítólag a kábítószer-csempészet elleni harcban lesznek ezek a PPG-k
egy
fejlettnek nevezett ország határõreinek a segítségére. Természetesen egyéb közös szerzõdések is vannak folyamatban. A több
száz
darabos megrendelések kiszolgálásához nélkülözhetetlen Igor gyártási kapacitása. A lengyel munkaerõ ára és a szakipar
fejlettsége
nem kis elõny a német cég számára. Nem csoda, hogy a Fresh Breeze szakemberein kívül Igor az egyetlen, aki ismeri a
teljes
technológiai folyamatot és a német cég összes szabadalmát. Az, hogy Igornak ennél a cégnél saját ágya is van, sõt ismeri a
bejárati
ajtó
nyitásához szükséges számkódot is, már nem gazdasági megfontolás, hanem barátság, ami köztudottan nem egy üzleti
ügy.
Mindeközben Igor
letette az elsõ osztályú oktatói vizsgát motoros vagy anélküli siklóernyõhöz. Állandó oktatást nem vállal,
mivel -
ahogy õ mondja - jobb egy
dologban nagyon jónak lenni, mint pusztán jónak lenni több területen. Csak a szczecini pilótákat
oktatja,
akik közel állnak hozzá. Nagyon szeret
tanítani és kétség kívül sokat tett a PPG oktatási módszerek korszerûsítéséért. A mai
lengyel
oktatók nagy része az elsõ hátimotoros repülést Igor
felügyelete alatt hajtotta végre. Igor minden szaktudása dokumentálva
van a
PLAR archív számaiban (3-8/2000), valamint a P. Dudek, Z. Wlodarczak
és I. Miloszewski által írott új könyvben, amelynek
címe "Paralotniarstwo" (PPG repülés), illetve az internetes weboldalon, melynek címe:
www.parapower.pl.
4000 méteren. |
Jelenleg a Parapower jól kiépített viszonteladói hálózattal rendelkezik az egész világon.
Ez a
hálózat ismert és megbecsült oktatókból áll. Az õ munkájuk nélkülözhetetlen, hiszen
Igor a kereskedelem szempontjából született
antitalentum.
Tandemben egy növendékkel.
|
A Parapower gyártott elõször 19
kg -nál
könnyebb reduktoros hátimotort. A német
repülésbiztonsági elõírások szellemében
eleinte olyan hajtómûveket gyártottak,
melyeket
vészhelyzetben le lehetett oldani a
beülõrõl. Ez a megoldás azóta már csak
történelem, a tapasztalat bebizonyította, hogy
ez a megoldás
többletbiztonságot nem jelent,
viszont téves biztonságérzetet kelt a
pilótában. Az üzemanyagtartály speciális
szuperbiztonságos anyagból készül,
elhelyezése hoszszas és parázs viták forrása volt, a
több éves össz-Európai statisztika ebben a kérdésben is Igort igazolta, amennyiben
kizárólag az
alsó, motor alatti tartályok esetében fordult elõ tartálytörés és elvétve
tûzeset, ezek is brutális talajfogáskor.
A gyártás során minden egyes
motort és porlasztót alapelemeire szednek szét a gyártási
és anyaghibák kizárásának érdekében. Ezután minden részegység finommegmunkáláson
esik át, ami
hozzájárul a teljesítmény növeléséhez: ezek a módszerek azonban a cég
titkait képezik. Minden hajtómû, mielõtt a felhasználóhoz jut, fél órás
tesztelésibejáratási
programon kell hogy megfeleljen. A cég természetesen rendelkezik saját fékpaddal.
A cég mérõfelszereléseit minden évben bemérik,
ezért a mérési adatok
biztonságosak és pontosak.
A cég által kiaknázott adottságok lehetõvé teszik a motorok hosszú ideig tartó
próbáját.
A környékbeliek pedig még sosem panaszkodtak a zajra.
A fenti tesztek és terhelési próbáknak köszönhetõen 1998-ban Igor egy teljesen
széria,
véletlenszerûen kiválasztott PPG-vel 4106 m tengerszint feletti magassággal rekordot
állított fel.
A hátimotorok elõállításának
minden fázisa a Parapower munkaköre.Beszállítót nem vesznek igénybe. Hegesztés, a homokfúvás, a
beülõk varrása és a légcsavarkészítés, mind saját
munka, nem alvállalkozói teljesítés.
Eleinte fa srófokat használtak, ma már csak
kompozit propellereket építenek be, melyeknek geometriai kialakítás és tartósság
szempontjából sokkal jobbak a paraméterei. Az alegységek gyártásánál
számítógépes vezérlésû megmunkáló-gépeket használnak.
Ez a technológia ugyanolyan minõségû végterméket, egyben tökéletes csereszavatosságot biztosít. A
gyártási költségek
optimalizálása
Igor vesszõparipája. Fõ is a feje, amikor mondjuk kétszáz légcsavar, vagy ötszáz keretet sorozatgyártását
beindítja, és nem
csupán az esetlegesen felmerülõ minõségi hiba, de a késõbbi tárolási gondok miatt is. De ha valaki olyan precíz és
következetes
mint Igor és csapata, a hibák nem fordulhatnak elõ, a tárolás pedig nem egy számottevõ költség ma
Lengyelországban.
Elsõsorban SOLO 210-es motorokat használnak. Elõfordulhat, hogy hamarosan a Parapower olyan meglepetéssel rukkol elõ,
amely
majd nemcsak az ügyfeleket, hanem a hajtómûvek ismerõit is meglepi majd. Errõl ma még nem beszélnek nyilvánosan, de Igor
kollégáival egy külön
céget alapított, amely saját konstrukciójú robbanómotorok gyártásával foglalkozik. Az elõkészületek
már
régóta folynak, megszületett a prototípus
is, amely jelenleg tesztelés és folyamatos fejlesztés alatt van. A 2003-as
szezonban a cég
várhatóan bemutat egy teljesen új, sokkal könnyebb,
csendesebb, nagyobb tolóerejû pöffentõt. Ez lesz a válasz a piacon
megjelenõ
kis ûrtartamú olasz hátimotorok kihívására.
Ezen a ponton a
történelem vélhetõen meg fogja ismételni önmagát: a konstruktõri zsenialitás nem tûri az átmeneti
megoldásokat.
Igor azt állítja, hogy ha sikerül
megfelelnie ennek az új kihívásnak, az valóban fordulópont lesz a PPG repülésben.
Parapower szoros kapcsolatot tart fenn azokkal a lengyel cégekkel,
amelyek siklóernyõ-gyártással foglalkoznak, többek között
a Dudek-paragliding céggel. Kölcsönösen
árusítják egymás termékeit, továbbá hasonló
marketingelképzelések alapján vezetik cégeiket.
A legfontosabbnak tartják az általuk kiszolgált pilóták elégedettségét. A magánéletben is
összejárnak.
A Parapower PPG-k sok "bevetésen" vettek már részt: többek között felhasználták õket régészeti feltárásoknál alkalmazott
nagyon precíz fényképek készítésénél és nehezen
megközelíthetõ helyek feltérképezésénél. Az egyik chilei útról Igor komoly testi sérülésekkel tért
vissza. Több hónapig
feküdt kórházban, így sok ideje volt gondolkodni.
Ennek ellenére soha egy pillanatra sem merült fel benne, hogy abbahagyja a
repülést. A kórházban is a PPG tökéletesítésén
gondolkodott: azon, hogyan lehetne tömegét
tovább csökkenteni, ami sérüléseit is enyhíthette volna,
és hogy vészhelyzetben biztonságosabban viselkedjen, ami által a
baleset talán elkerülhetõ lett volna.
Cégénél és otthonában a
sárkányrepülés sok ismert személyisége fordult már meg, akik kétségtelenül inspirálták Igort a
tervezésben. Az ismerõsök, akik Igort látogatják
és
tudják, milyen tempóban él és dolgozik, sokszor azt kérdezik, hogy mikor lazít már egy kicsit, és mikor fordít már egy kis
idõt csak önmagára.
Igor ilyenkor csak mosolyog,
mert az õ számára az élet maga a repülés: a még jobb megoldás utáni vágy elfeledteti vele a múló idõt és a fáradtságot.
Számára a legfontosabb az elégedett pilóták telefonhívásai
és elektronikus levelei.
PARAPOWER - Igor Miloszewski
ul. Wiejska
16, 72-004 Szczecin - Pilchowo, Lengyelország.
Telefon: (91) 4 526 114, (601) 579 588.
E-mail: igor@parapower.pl
www.parapower.pl
|
|
|