Taurus
Dátum: 2011. szeptember 21. szerda, 16:23
Rovat: VitorlĂĄzĂł


[kep3 40% left] Amikor idĂ©n tavasszal Friedrichshafenben gratulĂĄltam Ivo Boscarolnak a Lindbergh dĂ­jhoz Ă©s Ă­gy a Taurushoz, nem is gondoltam, hogy ilyen hamar Ă­rni fogok rĂłla. Pedig igen nagy lĂ©pĂ©s a szabad repĂŒlĂ©s törtĂ©netĂ©ben, hogy lĂ©tezik kereskedelmi forgalomban egy ultrakönnyĂ» kategĂłriĂĄs 41-es siklĂłszĂĄmĂș motoros vitorlĂĄzĂł, amelyik megvĂĄsĂĄrolhatĂł benzin, vagy tetszĂ©s szerint teljesen autonĂłm villanymotorral.



Hogy ilyen hamar sor kerĂŒlt rĂĄ, az nem annak köszönhetĂ”, hogy hirtelen beleszerelmesedtem a vitorlĂĄzĂł repĂŒlĂ©sbe. Amint ezt mĂĄr ecseteltem 2003-ban, amikor utoljĂĄra hoztam szĂłba ezeken a hasĂĄbokon az „Ă©g szĂ©passzonyait”, a vitorlĂĄzĂł repĂŒlĂ©s szememben szĂ­n Ă©s vegytiszta kĂ©jelgĂ©s, a magamfajta örök proletĂĄr szĂĄmĂĄra pedig mĂ©g kell vagy kĂ©t generĂĄciĂł, amĂ­g megĂ©rik arra, hogy csak Ă©s kizĂĄrĂłlag a repĂŒlĂ©s Ă©lvezetĂ©Ă©rt emelkedjĂ©k a levegĂ”be. Marad Ă­gy a helyvĂĄltoztatĂĄssĂĄ degradĂĄlt, hasznosnak hirdetett repĂŒlĂ©s, meg mindenfĂ©le egyĂ©b megideologizĂĄlĂĄsai a gyönyörnek. Ilyen gĂĄtlĂĄsok mellett Ă©s ellenĂ©re azĂ©rt Ă­rok a TaurusrĂłl, mert az elĂ”zĂ” szĂĄmban megjelent Catalina NG bemutatĂł cikk kapcsĂĄn lent jĂĄrtam SzentkirĂĄlyszabadjĂĄn Ă©s ismeretsĂ©get kötöttem SzilĂĄgyi Janival Ă©s a „Pipistrel csapattal.

[kep1 74% left] KorĂĄbban Bajusz Huba lĂĄtta el hazĂĄnkban a szlovĂ©n vilĂĄgsztĂĄr, kĂ©tszeres Nasa Centennial Challenge dĂ­jas, az European Business Awards innovĂĄciĂłs oklevĂ©llel kitĂŒntetett, Paul Tissandier Ă©rdemrendes, szĂĄmtalan vilĂĄg Ă©s EurĂłpa bajnoki cĂ­met birtokolĂł cĂ©g kĂ©pviseletĂ©t. Az Ășj kĂ©pviselĂ” Ășj dimenziĂłt kĂ­vĂĄn adni a Pipistrel jelenlĂ©tnek MagyarorszĂĄgon Ă©s Ă©n ebben lĂĄtok perspektĂ­vĂĄt.
[kep6 29% left][kep2 19,5% left][kep16 29% right]
Lehet, hogy nem rögtön a Taurusban, inkĂĄbb a Virusban vagy a Sinusban, de a Taurus Ășgy kĂ©pviseli a Pipistrelt, mint F1-es jelenlĂ©te egy autĂł mĂĄrkĂĄt, vagy a divatbemutatĂłk kifutĂłin, top-modellekre aggatott „haute couture” ruhaköltemĂ©nyek a kĂ©szruhagyĂĄrost.
[kep25 32% right][kep26 23% right] A Taurus egymĂĄs mellett ĂŒlĂ”s kĂ©tszemĂ©lyes motoros vitorlĂĄzĂłgĂ©p, behĂșzhatĂł futĂłval Ă©s segĂ©dmotorral.
[kep20 15,9% left] 15 m-es fesztĂĄvĂș (12,26 m2) szĂĄrnyait a Sinus-tĂłl örökölte, 7,17 m hosszĂș a törzse, a fĂŒggĂ”leges vezĂ©rsĂ­kjĂĄnak magassĂĄga 1,41 m. Stemme-es jellegĂ», kĂ©t 360 mm-es törzsbe hĂșzhatĂł kerĂ©k a fĂ”futĂłja, a farokfutĂł a kormĂĄnyzott. A törzs ezeken könnyedĂ©n kigördĂŒl a szĂĄllĂ­tĂłkocsibĂłl, gurulĂĄs közben sem Ă©r le folyton a szĂĄrnyvĂ©g. [kep23 30% left] A szerelĂ©s egyszerĂ», minden csatlakozĂĄs automatikus. A szĂĄrnyak tömege alig 40 kg, mĂ©retĂŒkhöz kĂ©pest ez nagyon rendben van. A szĂĄllĂ­tĂłkocsibĂłl kipakolĂĄs Ă©s repĂŒlĂ©sre kĂ©sz ĂĄllapotba szerelĂ©s az ekipĂĄzs rutinja szerint 15 – 20 perc. Egy szemĂ©ly is elboldogul nĂ©hĂĄny kiegĂ©szĂ­tĂ” segĂ©deszköz, tĂŒrelem Ă©s ĂŒgyessĂ©g ĂĄrĂĄn. [kep38 15% right]De nem azĂ©rt kĂ©t szemĂ©lyes a Taurus, hogy magĂĄnyosan Ă©lvezzĂ©k. A „pilĂłtafĂŒlke” belsĂ” tere bĂ”sĂ©ges. MĂ©g a legmagasabb pilĂłtĂĄk is bizĂĄnci kĂ©nyelemben kĂ©jeleghetnek az Ă©gben. Az egymĂĄs mellett ĂŒlĂ©s lehetĂ”sĂ©ge ennek egy Ășj dimenziĂłt ad a szokĂĄsos tandem elhelyezĂ©shez kĂ©pest. Az 1,12 cm-es vĂĄllszĂ©lessĂ©g szimpatikus „cethal” formĂĄt kölcsönöz a Taurusnak. A benzinmotoros vĂĄltozatot az 503-as Rotax hajtja, egy 1,6 m-es fa kĂ©ttollĂș lĂ©gcsavarral, az egĂ©sz egysĂ©g termĂ©szetesen a törzsbe hĂșzhatĂł, full automatikusan. A motor az utastĂ©rtĂ”l teljesen elszigetelt, a benzin szaga nem zavarja az Ă©lvezetet, illetve fokozza a hĂĄnyingert, kinek mi jĂĄr termikelĂ©skor. A benzinmotor elsĂ”dlegesen a[kep10 74% left] felszĂĄllĂĄshoz hasznĂĄlhatĂł, bĂĄr levegĂ”ben is kibocsĂĄjthatĂł, de nem akkor, amikor mĂĄr leszĂĄllĂł utĂĄn kellene nĂ©zni. Ilyenkor Ă©rdemesebb leszĂĄllni, talajon kiengedni, bemelegĂ­teni a motort Ă©s Ășjra felszĂĄllni. A felszĂĄllĂĄs Ă©s az emelkedĂ©s egyĂ©bkĂ©nt mĂ©g motoros repĂŒlĂ”gĂ©p lĂ©ptĂ©kkel mĂ©rve is teljesen elfogadhatĂł Ă©rtĂ©keket ad ki, vagyis 80-100 m gurulĂĄs (megfelelĂ” minĂ”sĂ©gĂ» talajon), emelkedĂ©s 2-3 m/sec Ă©rtĂ©ken 90 km/h sebessĂ©ggel, ami termodinamika nĂ©lkĂŒl azt adja ki, hogy 3 perc alatt lehet 500, 6 perc alatt 1000 m-en lenni, [kep31 28% left][kep28 21,5% left][kep30 28% right] [kep24 25% left][kep18 25% left] termĂ©szetesen maximĂĄlis felszĂĄllĂł tömeggel. Ez egyĂ©bkĂ©nt Ășgy ĂĄll össze, hogy a hagyomĂĄnyos gĂ©p szĂĄraz tömege 294,5 kg (pirotechnikus leszĂĄllĂ­tĂł egysĂ©ggel egyĂŒtt) a 30 l ĂŒzemanyag 20 kg, 160 kg a hasznos raksĂșly, vagyis az ember, a ruha a szendvics Ă©s az ĂŒdĂ­tĂ”. Ja Ă©s termĂ©szetesen a nĂ©lkĂŒlözhetetlen vitorlĂĄzĂł tökfedĂ” Ă©s a vizelet tĂĄrolĂĄsĂĄra rendszeresĂ­tett valamilyen eszköz. Ez az ötven lĂłerĂ”s termikus egysĂ©g bĂ”sĂ©gesen elĂ©g a repĂŒlĂ©senkĂ©nt ĂĄtlagosan szĂĄmĂ­tott ötpercnyi ĂŒzemelĂ©s vonatkozĂĄsĂĄban, de a vilĂĄg törtĂ©netĂ©ben elĂ”ször, Ă©s ez itt a „grand guignol”, a Taurus Electric G2, az Ășj [kep36 23% right][kep39 24% left][kep37 15% left][kep42 25% left]generĂĄciĂłs villanymotoros vĂĄltozat lazĂĄn kenterbe veri a benzinmotorost. 40 KW-os erĂ”forrĂĄsĂĄnak köszönhetĂ”en rövidebb a felszĂĄllĂĄsi Ășthossz Ă©s gyorsabb az emelkedĂ©s. A hajtĂłmĂ» teljesĂ­tmĂ©ny növekedĂ©se a Rotaxhoz kĂ©pest 33%, a tömeg csökkenĂ©s pedig 40%. Ehhez mĂĄr Ășj lĂ©gcsavart kellett fejleszteni. Az elektromos hajtĂłmĂ»vek Ă©s a rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł energia menedzselĂ©se azonban nem egyszerĂ». A semmifĂ©le, vagy jobb (vĂ©rbeli vitorlĂĄzĂł szemĂ©ben rosszabb) esetben benzinmotorhoz szokott pilĂłtĂĄnak jĂłl jön a segĂ­tsĂ©g.
[kep40 26% left] [kep43 24% left] Erre van a vilĂĄgon elsĂ” fejlesztĂ©sĂ» full butabarĂĄt energiaforrĂĄs vĂ©dĂ”-vezĂ©rlĂ” szoftverrel ellĂĄtott fly-by-wire rendszer. Ez folyamatosan monitoringol minden akksit Ă©s meg tudja jĂłsolni a belĂ”lĂŒk kinyerhetĂ” energia tĂĄvlatait. Ezek az akkumulĂĄtorok (4 db, gyorscsatlakozĂłs, könnyen cserĂ©lhetĂ”) egyĂ©bkĂ©nt a ma elĂ©rhetĂ” abszolĂșt csĂșcsot kĂ©pviselik technolĂłgiailag, olyan tömeg-tĂĄrolĂłkapacitĂĄs Ă©s teljesĂ­tmĂ©ny-potenciĂĄl adatokkal rendelkeznek, amilyenekrĂ”l akĂĄr csak egy Ă©vvel ezelĂ”tt mĂ©g ĂĄlmodni sem mertek a Yuneec-nĂĄl.
A teljesĂ­tmĂ©ny menedzser egysĂ©g nem csak szabĂĄlyozza, de vĂ©di is az egĂ©sz rendszert az összes lehetsĂ©ges akksit vagy motort kĂĄrosĂ­tĂł szituĂĄciĂłtĂłl.Ezt egĂ©szĂ­ti ki az ESYS-MAN szĂ­nes kĂ©pernyĂ”s mĂ»szeregysĂ©g, [kep34 33% right] ami minden a motorral kapcsolatos informĂĄciĂłt meg kĂ©pes jelenĂ­teni, egyben kommunikĂĄl is a rendszer minden elemĂ©vel Ă©s a teljesĂ­tmĂ©nyt Ășgy szabĂĄlyozza, hogy minden optimĂĄlisan mĂ»ködjön. TermĂ©szetesen mindent regisztrĂĄl Ă©s ki kĂ©pes Ă©rtĂ©kelni. A forradalmian Ășj csĂșcstechnolĂłgia Ă­gy aztĂĄn gondtalanul Ă©lvezhetĂ”. A Taurus Electro G2 tartozĂ©ka a napelemmel szerelt szĂĄllĂ­tĂłkocsi, ami a gyĂĄr szlogenje szerint lehetĂ”vĂ© teszi a teljesen ingyen repĂŒlĂ©st. Ez persze jĂłl hangzik, de inkĂĄbb Ășgy fogalmaznĂ©k, hogy a vĂĄsĂĄrlĂĄs pillanatĂĄban meg lehet elĂ”legezni az eljövendĂ” repĂŒlĂ©sek energiaköltsĂ©gĂ©t Ă©s fĂŒggetlennĂ© lehet vĂĄlni az emberek vilĂĄgĂĄnak energiarendszerĂ©tĂ”l, repĂŒlĂ©sĂŒgyben legalĂĄbbis. Ameddig felkel a nap. A Solar Trailer 5 Ăłra alatt teljesen fel kĂ©pes tölteni a Taurus akkumulĂĄtorait, mĂ©gpedig minden kĂŒlsĂ” input nĂ©lkĂŒl, teljesen környezetszennyezĂ©smentesen. MĂ©g felhĂ”s Ă©g esetĂ©n is kĂ©pes erre nĂ©hĂĄny nap leforgĂĄsa alatt.
ArrĂłl, hogy milyenek a Taurus repĂŒlĂ©si tulajdonsĂĄgai, nincs pofĂĄm Ă­rni. A vitorlĂĄzĂł repĂŒlĂ©shez sem Ă©rtek. ÁllĂ­tĂłlag kivĂĄlĂłan. MĂĄrmint hogy repĂŒl a Taurus. Én csak annyit ĂĄllĂ­thatok, hogy a kilĂĄtĂĄs belĂ”le panoramiko-kifogĂĄstalan, mĂ»szerezettsĂ©ge csĂșcsgĂ©phez mĂ©ltĂł. KormĂĄnyszervei könnyedek Ă©s harmonikusak, a szĂĄrny mĂ©reteibĂ”l adĂłdĂłan egyĂ©rtelmĂ»en kell neki a jĂł sok oldalkormĂĄny. A sebessĂ©g Ă©rtĂ©kek az Ă­velĂ”lap pozĂ­ciĂłjĂĄnak fĂŒggvĂ©nyĂ©ben 90 Ă©s 160 között vĂĄltakoznak aszerint, hogy Ă©ppen termik vagy kĂ©t termik közötti tranzit ĂŒzemmĂłd van aktuĂĄlisan. Az ĂĄtesĂ©s full flap-on 63 km/h, a legkisebb sĂŒllyedĂ©st 94 km/h sebessĂ©gen lehet elĂ©rni, legjobb siklĂĄs 107 km/h-nĂĄl van, a VNE 225 km/h. Az orsĂłzĂł szögsebessĂ©g 3,9 sec 45°-rĂłl 45°-ra. A gĂ©pet +7,2 / -7,2 g Ă©rtĂ©keken teszteltĂ©k, ebbĂ”l + 5,3 / -2,6-ot engedĂ©lyeznek. Mit kellene mĂ©g leĂ­rni? A legfontosabbat. Az Ă©rzĂ©st. Azt azonban szakemberre bĂ­znĂĄm. Mire ez a cikk megjelenik, minden valĂłszĂ­nĂ»sĂ©g szerint SzentkirĂĄlyszabadjĂĄn lesz mĂĄr SzilĂĄgyi Jani Taurusa. MĂ©g kĂ©r a nĂ©p? [kep33 36% left][kep12 36% right]
Szöveg: Szabó György Képek: http://www.pipistrel.si/






A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=749