Pünkösd vasárnapján pirkadatkor tucatnyian
összeröffentünk Mauchamps-ban,
Jacques Lopez placcán, hogy megkÃséreljük körberepülni Párizst hátimotorral.
Nem a "boulevard périphérique" nevû
autópálya-gyûrû fölött, ami a
tulajdonképpeni fõvárost elválasztja az elõvárosoktól, az túl rövid (alig 40 km)
és kissé tilos volna. Nem, hivatalos
Párizskerülésre készültünk, a CTR2-es
tiszteletben tartásával, "törvényes" VFR játékszabályokkal, több mint 200 km.-es
távval útvonalterv szerint. A
terv az Adventure embereinek ötlete volt, akik nem
csupán a márkát próbálták reklámozni, de szerették volna rávenni az átlag
hátimotorost arra, hogy az
iskolakörnél távolabbra is merészkedjen. Hasonló
szándékkal hozta létre a z FFPLUM (a francia vitorlázó és motoros UL szövetség) a
következõ srófos
minõsÃtési rendszert: 100 km egy nap alatt: bronz, 200 km egy nap
alatt ezüst, 500 km 2 nap alatt arany propeller.
Egyetlen légcsavart
sem osztottak ki már vagy két-három éve, amibõl arra a téves következtetésre lehetne jutni, hogy a hátimotoros siklórepülés, éppúgy mint a többi UL
tevékenység nem egyéb, mint a kisgépes kollégák által elhagyott pilótabárpultok megtámogatása (némi forgótõkével és sok fantáziával). Nos, ezen a pünkösdi
hétvégén az Adventure márka hÃvei tudták, hogy idõjárás szeszélyei szerint szombaton vagy vasárnap a nagy kaland strukturális-adminisztratÃv feltételei
adottak lesznek max. 30 vállalkozó szellemû hátimotoros haramia számára. 25 elentkezõbõl végül 13-an jelentünk meg, a többiek elrettentek a fél 6-os
briefingtõl, vagy egyéb akadályokat gördÃtett útjukba a hajnali libidó.
Hat órakor Jacques kényszerfelszállóhelyén a talajmenti köd olyan, hogy az
ernyõ felhúzva fent marad benne. Nyolc óra körül már ritkul annyira, hogy meg lehessen reszkÃrozni az elsõ szakaszt: Mauchamps - Feucherolles, ami 56 km, a
Chevreuse völgyén át, a Marais, a Chevreuse és a Grignon kastélyok felett,
a Toussous, a St. Cyr és a Chavenais
repterek érintésével, és ami a hab a tortán: a Versailles-i kastély nagy csatornája felett, háttérben a kastéllyal. A kastélypark látványát még egy diszkrét
napsugár is bearanyozza már, mintha csak a pillanat felejthetetlenségét akarná bebiztosÃtani. Feucherolles közelében megejtjük az elsõ leszállást egy elõre
kiszemelt réten (még a tulajdonod engedélye is birtokunkban), 1h45' enyhe oldalhátszeles kéjrepülés után.
Kávé, tankolás készülõdés a második
menetre.
A szervezésrõl annyit, hogy három csapatba verõdve repültünk, volt köztünk egy anyuka (nyolc hónapos
kisbabája, Thésée a földi
asszisztenciát biztosÃtó autóban), egy paraplégiás fiatalember aki saját
gyártmányú trájkkal repül, és egy srác, akinek aznap reggel volt a tizenötödik
felszállása. Ez a felszállás
egyes rossz nyelvek szerint nem volt igazán hivatalos, amennyiben a látási minimumok nem igazán
voltak adottak, de ezt ne
nagyon reklámozza senki. Libasorban repültünk , a gúnár pedig GPS-en
ellenõrizte az indulás elõtt szétosztott 1/100-as szÃnes Michelin-térképre felrajzolt
útvonal
fordulópontjait. Ezen a térképen a lilával jelölt útvonalon kÃvül zölddel fel volt tûntetve a párizsi CTR2-
es határa, amibe berepülni maga
lett volna a fõvesztés. Szerencsére nehéz eltévedni Párizs környékén,
már feltéve, hogy jártunk már arrafelé és a térképen is el tudunk
igazodni.
11h00: Felszállás, indul a második szakasz, 50 km, végig hátszéllel, Poissy és a Renault mûvek felett,
megcsodáljuk Conflans-t és
uszályok százait a Szajnán, majd következik Pierrelaye, késõbb pedig, már
90-es kurzuson repülve Luzarches. A szervezõk e bájos kisváros mellett, az Air
France szakszervezeti
üdülõjében intézték el második pihenõt és egyben az ebédet, a legkönnyebb és a legnehezebb repülõ
szerkezetek pilótáinak a
találkozása volt a cél. Ez jól jött össze, mindjárt az üdülõ parkjában, a tenisz,
foci és egyéb rögbipályák illetve úszómedencék mellett, elegáns
célraszállás keretében. Érthetõen izgatta
a nagyvasak vállapos kocsisait, hogy a birtokot pont kettészeli a CTR határvonala, de mi persze a jó oldalon
landoltunk. Negyed kettõre járt az idõ, több mint három órányi rep-idõt gyûjtöttünk és mind a 13 résztvevõnek járt már a bronzpropcsi. Az Air Francos koszt
néhány résztvevõben megtérgyeltette a tántorÃthatatlanságot. Nemcsak a kiadós
adagok, de az erõsödõ keleti szél is hozzájárult ahhoz, hogy a banda fele
nem állt rajthoz. EnyhÃtõ körülménye a repülõ anyukának, hogy aznap este dolgozott, mint éjszakai mûszakos nõvér.
A paraplégiás srác késõn döntötte
el, hogy folytatja, hideg motorral strtolt, ernyõje feljött, de utána köhögni kezdett a Zénoah motor, erõtlenül gurult a réten át, a végén meg felborult és
légcsavarja bánta.
Végül haton startolunk, odafent dúlt a pankráció a 20-30 km/órás déli széllel, 160 fokot kellett tartani, hogy 90 fokon haladjunk,
talajhoz mért átlag 16 km/h-s sebességgel. Teljesen kitrimmelve a délutáni turbulenciában egy óra tÃz perc elég volt ahhoz, hogy kissé kótyagosan szálljunk
le Plessis Belleville-ben. Fél öt, haladtunk 19 km.-t. Úgy döntöttünk, hogy várunk 18 óráig, hátha almul valamit. Elõbb-utóbb mindig beáll az esti gyógy, de
vajon idõben a hátramaradt több mint 100 km megtételéhezõ 18 órakor start. Max kigyorsÃtva rongyoltunk Disneyland fele Meaux felett majd a Marne
kanyarulatait követve. 19h 30'-kor Eurodisney-t keletrõl kerülve elértük a megbeszélt placcot, ahol újabb tankolás után már mindenki saját szakállára
folytatta, ahogy mifelénk mondják: "mindenki maga magáért, az úristen pedig mindannyiunkért". Ketten maradtunk esélyesek a kezdeti tizenháromból. Az A4-es
pálya után következett a Ferrieres-i kastély és erdõ, majd Brie-Comte-Robert.
Kezdtünk csÃnján bánni a gyorsÃtóval a light-osabb fogyasztás érdekében,
de Ãgy is egyre
aggodalmasabban kellett kacsintgatni tankjaink fenekére. A térképen a megtett és hátramaradt centiméterek aránya született optimizmusomat
acélozta, de azért rádión folyton egyeztettünk. A Szajna folyó és Évry agglomerációja napnyugtakor nem ideális terep, egy álló motoros talajfogáshoz, de mire
a józan ész hangjára hallgathattam volna,
szárnysegédem hangja a rádióban a gyárkéményekbõl nyugat fele szálló füstre figyelmeztetett.
Igen, csoda
történt, a reggeli délnyugati szél délire fordult a délután folyamán, hogy keleties legyen napnyugtára. Éreztük, hogy ha már a természet is besegÃt, akkor mi
is bele kell húzzunk. GPS szerint 48 km/h-val.
Jött is be alánk rendesen a Sénart-i erdõ, a Szajna, a Brétigny katonai légibázis (hétvégén nem aktÃv).
Haladtunk, nem vitás, de már fél tÃzre járt és már alig maradt másfél liter a tankban. Ahogy fogyott a nyál a tartályból, úgy tágult az idõ és az univerzum.
Végre valahára megláttuk a távolban a Mauchamps melletti bevásárlóközpont fényeit. Pontban 10 órakor, pár perccel az aeronautikai éjszaka beállta elõtt
(Franciaországban ez napnyugta után 30 perccel van) földet érünk Jacques reprétén. 7 óra 20 percet repültünk, 220 km-t tettünk meg, elsõként körberepültük
Párizsfalvát hátimotorral és megszereztük az ezüstsrófot.
Nem is volt olyan nagy durranás. Lássatok ti is hozzá, mozduljatok!
Nem létezik
tökéletesebb repülõ szerkezet, mint a hátimotoros siklóernyõ, ha csábÃt egy kiadós szárnyas kirándulás.
CikkÃró: Guy Léon-Dufour, megjelent a
Vol moteur 2002. júliusi számában.