Dudek Synthesis Teszt
Dátum: 2007. augusztus 23. csütörtök, 01:24
Rovat: HĂĄtimotor


[kep1 45% left] Mindig bajban vagyok, ha jĂł kezĂ» kezdĂ” PPG pilĂłta azt a kĂ©rdĂ©st teszi fel nekem, hogy NemoMoto, vagy inkĂĄbb Reaction ernyĂ”re költse a pĂ©nzĂ©t. A tehetsĂ©ges Ă©s gyorsan fejlĂ”dĂ” hĂĄtimotoros viszonylag hamar meg fogja unni a NemĂłt, ha eljön a tĂșrĂĄk Ă©s a szeles idĂ”ben is vĂĄllalt repĂŒlĂ©sek ideje, bĂĄnni fogja, hogy nem rögtön Reactionba fektetett. A Reaction viszont nem szereti a hozzĂĄvetõlegessĂ©get, bizonyos helyzetekben precizitĂĄst, jĂł döntĂ©st Ă©s hatĂĄrozott kivitelezĂ©st igĂ©nyel. És bĂĄr nagyon jĂłl le lehet lassĂ­tani, kitĂ»nĂ”en viselkedik elfĂ©kezve is, de alapĂ©rtelmezĂ©sben gyors. Nem biztos, hogy rutintalan pilĂłta le tudja lassĂ­tani a maga tempĂłjĂĄra, vagy fel tud gyorsulni hozzĂĄ.

Ezt Piotr Dudek is tudhatta, mert rĂ©gĂłta dolgozott egy olyan ernyĂ”n, amelyik ötvöznĂ© a Nemo legendĂĄsan „butabarĂĄt” starttulajdonsĂĄgait, az elsĂ” repĂŒlĂ©si ĂłrĂĄk sorĂĄn szĂŒksĂ©ges toleranciĂĄjĂĄt Ă©s a Reaction menetteljesĂ­tmĂ©nyĂ©t, nagy sebessĂ©gen jelentkezĂ” stabilitĂĄsĂĄt, aktĂ­v-passzĂ­v biztonsĂĄgĂĄt. BĂĄr mĂ©g csak egyszer repĂŒltem vele, rĂĄadĂĄsul a 29 m2-es Synthesisszel, ĂĄllĂ­thatom: ez sikerĂŒlt. Ezt annak ellenĂ©re merem ĂĄllĂ­tani, hogy nekem 85 kg-os vĂĄgĂłsĂșlyom, 115–135 kg-os max. felszĂĄllĂłtömegem mellett inkĂĄbb a 25 m2-es ernyĂ”k jönnek be. Nem szeretem, amikor lötyög fölöttem a rongy, az Ășgynevezett „puha pöcs” Ă©rzĂ©st. A Synthesis azonban mĂ©g Ă­gy is hozta az elvĂĄrt tulajdonsĂĄgokat Ă©s teljesĂ­tmĂ©nyt.
[kep3 45% right] Hogy sikerĂŒlt ezt megoldani?
Van benne valami mindegyik Dudek ernyÔbÔl.
Formåja nagyon kecses. Szemben a Nemóval, a szårnyvég elliptikus, hegyes, enyhén håtranyilazott. Természetesen TST-vel szerelik. A belépÔélek a megszokottnål keményebb Mylarral erÔsítettek, akårcsak a Plasmån. A kritikus pontokon zårt cellåk teszik a profilt merevvé.
EnnĂ©l az ernyĂ”nĂ©l fogalmazĂłdik meg DudekĂ©knĂ©l a „CSG” (Canopy Shape Guard = ernyĂ”forma-megĂ”rzĂ©s) elve. Ennek lĂ©nyege az, hogy konstrukciĂłjĂĄbĂłl adĂłdĂłan az ernyĂ” minden repĂŒlĂ©si helyzetben maximĂĄlisan megĂ”rzi tervezett formĂĄjĂĄt, repĂŒlĂ©s közben önmagĂĄt stabilizĂĄlja, kizĂĄrja az egyes ernyĂ”knĂ©l jelentkezĂ” harmonikaszerĂ» mozgĂĄst, a terhelĂ©spontok megerĂ”sĂ­tĂ©sĂ©nek köszönhetĂ”en pedig strapabĂ­rĂłbb, hosszabb Ă©letĂ».

[kep2 45% left] A CSG a következÔ technikai megoldåsokból åll össze:

• VS (V alakĂș megerĂ”sĂ­tĂ©sek). ÁtlĂłsan, mindkĂ©t oldalon megerĂ”sĂ­tik a zsinĂłrzatot (a legtöbb szĂĄrnyon csak egyoldali megerĂ”sĂ­tĂ©st alkalmaznak). MĂ©retĂŒk Ă©s alakjuk biztosĂ­tja a felsĂ” vitorla kisimulĂĄsĂĄt, az aerodinamikai profil precĂ­z kialakulĂĄsĂĄt a teljes fesztĂĄvolsĂĄgon, a jobb sĂșlyeloszlĂĄst Ă©s a lehetĂ”sĂ©g szerinti minĂ©l kevesebb felfĂŒggesztĂ©si pontot, laminĂĄris levegÔåramlĂĄst eredmĂ©nyezve.
• RSS (Reinforcing Strap System – megerĂ”sĂ­tĂ” hevederrendszer). FĂŒggetlen megerĂ”sĂ­tĂ©shĂĄlĂłzat az alsĂł vitorlĂĄn, amely erĂ”sebbĂ© Ă©s merevebbĂ© teszi a teljes kupolĂĄt.
• OCD (Optimized Crossports Design – optimalizĂĄlt ĂĄtömlĂ”nyĂ­lĂĄs-tervezĂ©s). A cellĂĄk közötti nyĂ­lĂĄsok alakjĂĄt nagy gonddal terveztĂ©k, optimĂĄlisan megvĂĄlasztva a bordĂĄzatban valĂł elhelyezkedĂ©sĂŒket, Ă­gy biztosĂ­tva a kupolĂĄban a hatĂ©kony nyomĂĄseloszlĂĄst, illetve a gyors feltöltĂ”dĂ©st.
• CCS (Closed Cell Structure – zĂĄrt cellastruktĂșra). A legfontosabb helyeken szĂĄmos zĂĄrt cella talĂĄlhatĂł. A CCS cĂ©lja, hogy megakadĂĄlyozza a levegĂ” visszaĂĄramlĂĄsĂĄt a cellĂĄkbĂłl, s ezĂĄltal könnyebbĂ© tegye azok ĂșjbĂłli feltöltĂ”dĂ©sĂ©t, illetve a kupola stabilizĂĄlĂłdĂĄsĂĄt összeomlĂĄs esetĂ©n.

A Canopy Shape Guard (az ernyĂ”forma-megĂ”rzĂ©s elve) a teljes fesztĂĄvon merevebbĂ©, feszesebbĂ© teszi a szĂĄrnyat, gyakorlatilag kizĂĄrva a kupola bĂĄrmely oldali „megrogyĂĄsĂĄt”.
[kep4 70% right] Egyetlen negatĂ­vuma a sĂșlytöbblet (kb. 1 kg), valamint az anyag- Ă©s munkaigĂ©ny növekedĂ©se, ami termĂ©szetesen kihat a teljes gyĂĄrtĂĄsi költsĂ©gre. MindezĂ©rt cserĂ©be kompromisszumok nĂ©lkĂŒli termĂ©ket kapunk, a legjobb teljesĂ­tmĂ©nnyel Ă©s minĂ”sĂ©ggel, amely mindenekfelett hosszĂș ideig kĂ©pes megtartani a tervezett paramĂ©tereket.
A trimmheveder jĂłval hosszabb, mint bĂĄrmelyik mĂĄsik Dudek ernyĂ”n, ennek köszönhetĂ” a szĂ©les trimm-sebessĂ©gtartomĂĄny: 37–49 km/h. LĂĄbgyorsĂ­tĂłval 60 km/h feletti sebessĂ©get Ă­gĂ©r a gyĂĄrtĂł, ez abszolĂșt hihetĂ”.
TermĂ©szetesen ki lehet prĂłbĂĄlni, ehhez elĂ©g jelentkezni a ppg@vampair.hu e-mail cĂ­men vagy a 06 30 93 22 937 telefonszĂĄmon. MegjegyzĂ©s: A Synthesis CabriĂłval, a trĂĄjkos repĂŒlĂ©sre kĂ©szĂ­tett vĂĄltozattal kĂ©t lengyel pilĂłta rekordot ĂĄllĂ­tott fel: ĂĄtrepĂŒltĂ©k a Balti-tengert, SvĂ©dorszĂĄgban szĂĄlltak le több mint 200 km megtĂ©tele utĂĄn.

Szöveg: Szabó György
FotĂłk: Koszta PĂ©ter
MĂ©ret25272931
CellĂĄk szĂĄma50505050
SzĂĄrnyfelĂŒlet (m2)25,0027,0029,0031,00
KivetĂ­tett szĂĄrnyfelĂŒlet (m2)21,4623,1724,8926,61
FesztĂĄv (m)11,2911,7312,1612,57
KivetĂ­tett fesztĂĄv (m)9,019,369,7010,03
OldalviszonyI5,10
KivetĂ­tett oldalviszonyI3,78
SĂŒlyedĂ©s (m/s)Imin. = 1,2; trim= 1,4–2,2; max. = 3,5
SebessĂ©g (km/h)Imin. = 23; trim = 37–49; max. = 61
Max. hĂșrhossz (cm)273,91284,65295,00305,00
Min. hĂșrhossz (cm)60,3562,7265,0067,20
ErnyĂ”-pilĂłta tĂĄvolsĂĄg (cm)724,23752,62780,00806,44
FelszĂĄllĂłtömeg (kg)70–9080–10595–120110–135
ZsinĂłrzatITechnĂłra
1,2 & 1,3 & 1,5 & 1,8 & 2,3
AnyagISkyTex Evolution 45 g/m2
SkyTex Classic 40 g/m2
SkyTex Hard 40 g/m2
SR Scrim, SR Laminate 180 g/m2






A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=516