Dudek Synthesis Teszt
Dátum: 2007. augusztus 23. csütörtök, 01:24 Rovat: HĂĄtimotor
[kep1 45% left]
Mindig bajban vagyok, ha jĂł kezĂ» kezdĂ” PPG pilĂłta azt a kĂ©rdĂ©st teszi fel nekem, hogy NemoMoto, vagy inkĂĄbb Reaction ernyĂ”re költse a pĂ©nzĂ©t. A tehetsĂ©ges Ă©s gyorsan fejlĂ”dĂ” hĂĄtimotoros viszonylag hamar meg fogja unni a NemĂłt, ha eljön a tĂșrĂĄk Ă©s a szeles idĂ”ben is vĂĄllalt repĂŒlĂ©sek ideje, bĂĄnni fogja, hogy nem rögtön Reactionba fektetett. A Reaction viszont nem szereti a hozzĂĄvetõlegessĂ©get, bizonyos helyzetekben precizitĂĄst, jĂł döntĂ©st Ă©s hatĂĄrozott kivitelezĂ©st igĂ©nyel. Ăs bĂĄr nagyon jĂłl le lehet lassĂtani, kitĂ»nĂ”en viselkedik elfĂ©kezve is, de alapĂ©rtelmezĂ©sben gyors. Nem biztos, hogy rutintalan pilĂłta le tudja lassĂtani a maga tempĂłjĂĄra, vagy fel tud gyorsulni hozzĂĄ.
Ezt Piotr Dudek is tudhatta, mert rĂ©gĂłta dolgozott egy olyan ernyĂ”n, amelyik ötvöznĂ© a Nemo legendĂĄsan „butabarĂĄt” starttulajdonsĂĄgait, az elsĂ” repĂŒlĂ©si ĂłrĂĄk sorĂĄn szĂŒksĂ©ges toleranciĂĄjĂĄt Ă©s a Reaction menetteljesĂtmĂ©nyĂ©t, nagy sebessĂ©gen jelentkezĂ” stabilitĂĄsĂĄt, aktĂv-passzĂv biztonsĂĄgĂĄt. BĂĄr mĂ©g csak egyszer repĂŒltem vele, rĂĄadĂĄsul a 29 m2-es Synthesisszel, ĂĄllĂthatom: ez sikerĂŒlt. Ezt annak ellenĂ©re merem ĂĄllĂtani, hogy nekem 85 kg-os vĂĄgĂłsĂșlyom, 115–135 kg-os max. felszĂĄllĂłtömegem mellett inkĂĄbb a 25 m2-es ernyĂ”k jönnek be. Nem szeretem, amikor lötyög fölöttem a rongy, az Ășgynevezett „puha pöcs” Ă©rzĂ©st. A Synthesis azonban mĂ©g Ăgy is hozta az elvĂĄrt tulajdonsĂĄgokat Ă©s teljesĂtmĂ©nyt.
[kep3 45% right]
Hogy sikerĂŒlt ezt megoldani?
Van benne valami mindegyik Dudek ernyÔbÔl.
FormĂĄja nagyon kecses. Szemben a NemĂłval, a szĂĄrnyvĂ©g elliptikus, hegyes, enyhĂ©n hĂĄtranyilazott. TermĂ©szetesen TST-vel szerelik. A belĂ©pÔélek a megszokottnĂĄl kemĂ©nyebb Mylarral erĂ”sĂtettek, akĂĄrcsak a PlasmĂĄn. A kritikus pontokon zĂĄrt cellĂĄk teszik a profilt merevvĂ©.
EnnĂ©l az ernyĂ”nĂ©l fogalmazĂłdik meg DudekĂ©knĂ©l a „CSG” (Canopy Shape Guard = ernyĂ”forma-megĂ”rzĂ©s) elve. Ennek lĂ©nyege az, hogy konstrukciĂłjĂĄbĂłl adĂłdĂłan az ernyĂ” minden repĂŒlĂ©si helyzetben maximĂĄlisan megĂ”rzi tervezett formĂĄjĂĄt, repĂŒlĂ©s közben önmagĂĄt stabilizĂĄlja, kizĂĄrja az egyes ernyĂ”knĂ©l jelentkezĂ” harmonikaszerĂ» mozgĂĄst, a terhelĂ©spontok megerĂ”sĂtĂ©sĂ©nek köszönhetĂ”en pedig strapabĂrĂłbb, hosszabb Ă©letĂ».
[kep2 45% left]
A CSG a következÔ technikai megoldåsokból åll össze:
• VS (V alakĂș megerĂ”sĂtĂ©sek). ĂtlĂłsan, mindkĂ©t oldalon megerĂ”sĂtik a zsinĂłrzatot (a legtöbb szĂĄrnyon csak egyoldali megerĂ”sĂtĂ©st alkalmaznak). MĂ©retĂŒk Ă©s alakjuk biztosĂtja a felsĂ” vitorla kisimulĂĄsĂĄt, az aerodinamikai profil precĂz kialakulĂĄsĂĄt a teljes fesztĂĄvolsĂĄgon, a jobb sĂșlyeloszlĂĄst Ă©s a lehetĂ”sĂ©g szerinti minĂ©l kevesebb felfĂŒggesztĂ©si pontot, laminĂĄris levegÔåramlĂĄst eredmĂ©nyezve.
• RSS (Reinforcing Strap System – megerĂ”sĂtĂ” hevederrendszer). FĂŒggetlen megerĂ”sĂtĂ©shĂĄlĂłzat az alsĂł vitorlĂĄn, amely erĂ”sebbĂ© Ă©s merevebbĂ© teszi a teljes kupolĂĄt.
• OCD (Optimized Crossports Design – optimalizĂĄlt ĂĄtömlĂ”nyĂlĂĄs-tervezĂ©s). A cellĂĄk közötti nyĂlĂĄsok alakjĂĄt nagy gonddal terveztĂ©k, optimĂĄlisan megvĂĄlasztva a bordĂĄzatban valĂł elhelyezkedĂ©sĂŒket, Ăgy biztosĂtva a kupolĂĄban a hatĂ©kony nyomĂĄseloszlĂĄst, illetve a gyors feltöltĂ”dĂ©st.
• CCS (Closed Cell Structure – zĂĄrt cellastruktĂșra). A legfontosabb helyeken szĂĄmos zĂĄrt cella talĂĄlhatĂł. A CCS cĂ©lja, hogy megakadĂĄlyozza a levegĂ” visszaĂĄramlĂĄsĂĄt a cellĂĄkbĂłl, s ezĂĄltal könnyebbĂ© tegye azok ĂșjbĂłli feltöltĂ”dĂ©sĂ©t, illetve a kupola stabilizĂĄlĂłdĂĄsĂĄt összeomlĂĄs esetĂ©n.
A Canopy Shape Guard (az ernyĂ”forma-megĂ”rzĂ©s elve) a teljes fesztĂĄvon merevebbĂ©, feszesebbĂ© teszi a szĂĄrnyat, gyakorlatilag kizĂĄrva a kupola bĂĄrmely oldali „megrogyĂĄsĂĄt”. [kep4 70% right]
Egyetlen negatĂvuma a sĂșlytöbblet (kb. 1 kg), valamint az anyag- Ă©s munkaigĂ©ny növekedĂ©se, ami termĂ©szetesen kihat a teljes gyĂĄrtĂĄsi költsĂ©gre. MindezĂ©rt cserĂ©be kompromisszumok nĂ©lkĂŒli termĂ©ket kapunk, a legjobb teljesĂtmĂ©nnyel Ă©s minĂ”sĂ©ggel, amely mindenekfelett hosszĂș ideig kĂ©pes megtartani a tervezett paramĂ©tereket.
A trimmheveder jĂłval hosszabb, mint bĂĄrmelyik mĂĄsik Dudek ernyĂ”n, ennek köszönhetĂ” a szĂ©les trimm-sebessĂ©gtartomĂĄny: 37–49 km/h. LĂĄbgyorsĂtĂłval 60 km/h feletti sebessĂ©get ĂgĂ©r a gyĂĄrtĂł, ez abszolĂșt hihetĂ”.
TermĂ©szetesen ki lehet prĂłbĂĄlni, ehhez elĂ©g jelentkezni a ppg@vampair.hu e-mail cĂmen vagy a 06 30 93 22 937 telefonszĂĄmon.
MegjegyzĂ©s: A Synthesis CabriĂłval, a trĂĄjkos repĂŒlĂ©sre kĂ©szĂtett vĂĄltozattal kĂ©t lengyel pilĂłta rekordot ĂĄllĂtott fel: ĂĄtrepĂŒltĂ©k a Balti-tengert, SvĂ©dorszĂĄgban szĂĄlltak le több mint 200 km megtĂ©tele utĂĄn.
Szöveg: Szabó György
FotĂłk: Koszta PĂ©ter
MĂ©ret | 25 | 27 | 29 | 31 |
CellĂĄk szĂĄma | 50 | 50 | 50 | 50 |
SzĂĄrnyfelĂŒlet (m2) | 25,00 | 27,00 | 29,00 | 31,00 |
KivetĂtett szĂĄrnyfelĂŒlet (m2) | 21,46 | 23,17 | 24,89 | 26,61 |
FesztĂĄv (m) | 11,29 | 11,73 | 12,16 | 12,57 |
KivetĂtett fesztĂĄv (m) | 9,01 | 9,36 | 9,70 | 10,03 |
Oldalviszony | I5,10 |
KivetĂtett oldalviszony | I3,78 |
SĂŒlyedĂ©s (m/s) | Imin. = 1,2; trim= 1,4–2,2; max. = 3,5 |
SebessĂ©g (km/h) | Imin. = 23; trim = 37–49; max. = 61 |
Max. hĂșrhossz (cm) | 273,91 | 284,65 | 295,00 | 305,00 |
Min. hĂșrhossz (cm) | 60,35 | 62,72 | 65,00 | 67,20 |
ErnyĂ”-pilĂłta tĂĄvolsĂĄg (cm) | 724,23 | 752,62 | 780,00 | 806,44 |
FelszĂĄllĂłtömeg (kg) | 70–90 | 80–105 | 95–120 | 110–135 |
ZsinĂłrzat | ITechnĂłra 1,2 & 1,3 & 1,5 & 1,8 & 2,3 |
Anyag | ISkyTex Evolution 45 g/m2 SkyTex Classic 40 g/m2 SkyTex Hard 40 g/m2 SR Scrim, SR Laminate 180 g/m2 |
|
|