Propellerparadicsom
Dátum: 2006. december 18. hétfő, 00:15
Rovat: Hátimotor


[kep2 40% left] Richard KrĂĽger-Sprengel nevĂ©t már emlegettĂĽk az általa konstruált elektromos hátimotor – St Hilaire-ben vĂ©gĂĽl is nem Ă©ppen százszázalĂ©kosra sikeredett – bemutatĂłja kapcsán. Igazságtalan lenne azonban, ha csak ezt a nĂ©mileg kudarcszagĂş Ă©lmĂ©nyt idĂ©znĂ©nk fel (annál is inkább, mivel a hiba nem a motorban, inkább a prĂłbához használt ernyõben keresendõ), hiszen Richard fõ tevĂ©kenysĂ©ge kĂ©tsĂ©gtelen sikertörtĂ©net. NĂ©metországban meglátogattuk cĂ©gĂ©t, a lĂ©gcsavarokat gyártĂł Helixet.

A Helix története 1986-ig tekint vissza, ekkor szerezte meg Richard jogosítását motoros sárkányra, és támadt az az ötlete, hogy saját gépet építsen magának. A DULV szabvány által megengedett zajszint betartása okozza a legnagyobb problémát; az akkoriban még igen kevés légcsavargyártó termékei közt nem talál megfelelõ srófot, a megoldás kézenfekvõ: csinálni kell egyet... Olyannyira jól sikerül, hogy hamarosan megkapja az elsõ megrendeléseket az Air Création német viszonteladójától, és innentõl sínen van a történet. Már csak az egyik elsõ német motoros ernyõs pilótával kell összehoznia a sorsnak, hogy mára, húsz évvel késõbb nemzetközi szinten is az egyik legelismertebb légcsavarkonstruktõrként tartsák számon a szakmában.
A dĂ©l-nĂ©metországi Aachen melletti kisváros, Orsbach csöndes, nyugodt Ă©s kihalt ezen a novemberi dĂ©lutánon. A Helix mĂ»helyei, raktára, irodái Ă©s bemutatĂłterme láthatĂłlag kinõttĂ©k már a szĂ©pen felĂşjĂ­tott, százĂ©ves csĂ»rt Ă©s a hozzá kapcsolĂłdĂł Ă©pĂĽleteket; a jövõ Ă©vben tervezik az átköltözĂ©st az Ăşj, tágasabb telephelyre, amely ráadásul az egyik Aachen melletti sportreptĂ©r közvetlen szomszĂ©dságában helyezkedik el, Ă­gy az „Ă©les” tesztelĂ©shez elĂ©g lesz kisĂ©tálni a mĂ»helybõl.
[kep3 40% right] A légcsavarok túlnyomó része hátimotorokhoz készül, a raktár polcain példás rendben, németes precizitással kódolva sorakoznak a dobozok, rajtuk a nevek: Fresh Breeze, Adventure, Fly Castelluccio, PAP, Bailey, Corsair, hogy csak néhányat említsünk. De gyártanak itt propellert 7 és 270 lóerõ közt szinte mindenféle repülõszerkezethez, sõt még egy szélkerékhez készült óriási modellt is felfedezünk a bemutatóteremben.
A gyártási folyamat a számĂ­tĂłgĂ©ppel kezdõdik, melyen Richard megtervezi a kĂ­vánt paramĂ©tereknek megfelelõ lĂ©gcsavartĂ­pust. A terv alapján kĂ©szĂ­ti el aztán a digitális marĂłgĂ©p a tömör alumĂ­niummintát, melyet mĂ©g kĂ©zi munkával csiszolnak tökĂ©letesre, majd jöhet a vĂ©gtelen precizitással lĂ©trehozott mĂ»gyanta öntõforma. Ebbe kerĂĽlnek aztán a lĂ©gcsavart alkotĂł anyagok, a mĂ»helytitkokat persze nem árulhatjuk el, de nagy vonalakban a következõ az összeállĂ­tás: elõször egy epoxirĂ©teg, majd az elsõ szĂ©nszálas rĂ©teg; ezután ecsettel viszik fel az impregnálĂłgyantát. [kep1 40% left] Következik a szĂ©nszálas megerõsĂ­tĂ©s, Ăşjabb gyantafelvitel, majd a mĂ©hkasszerkezetĂ» epoximag, amely a lĂ©gcsavar szilárdságát Ă©s kemĂ©nysĂ©gĂ©t biztosĂ­tja. TermĂ©szetesen mindez megismĂ©tlõdik a toll másik oldalán is, mielõtt az öntõformát lezárnák Ă©s a „kemencĂ©be vetnĂ©k”. Az öt Ăłrán át tartĂł, 70 fokon valĂł „sĂĽtögetĂ©s” után következik a vĂ©gsõ felĂĽletkezelĂ©s, mely alapvetõen a sorjázásbĂłl Ă©s a ki- Ă©s belĂ©põél szakĂ©rtõ kĂ©zzel vĂ©gzett, finom csiszolásábĂłl áll. Már csak a kĂĽlönbözõ motoroknak megfelelõ felfogatĂłlyukak kifĂşrása van hátra, mely termĂ©szetesen szintĂ©n számĂ­tĂłgĂ©p vezĂ©relte, digitális fĂşrĂł-marĂł gĂ©ppel törtĂ©nik. MĂ©g egy kis polĂ­rozás, Ă©s jöhet a mĂ©rĂ©s, mely garantálja a srĂłfok kiegyensĂşlyozását. A kĂ©t „összeházasĂ­tandĂł” fĂ©llapát közti sĂşlyeltĂ©rĂ©s maximuma 2 gramm lehet. A kĂ©sz lĂ©gcsavar tokba kerĂĽl, Ă©s a raktárban várja a kiszállĂ­tást – vagy, mint a mi esetĂĽnkben, közvetlenĂĽl a tĂĽrelmetlen vevõk kezĂ©be...
[kep4 40% right] Az összeszokott, hozzáértõ szakembergárdában mindenkinek megvan a maga feladata. Az állandĂł munkatársak mellett fĂ©lnapos váltásban tanulĂłkat is foglalkoztatnak – hiába, sok a megrendelĂ©s. A mĂ»helyben a munkafolyamatok pontosan, láthatĂłan gördĂĽlĂ©keny rutinnal zajlanak. A falon egy nagy mágnestáblán lĂłgnak sorban a kĂ©szĂĽlõ lĂ©gcsavarok munkalapjai, az egyes fázisoknak megfelelõen kĂĽlönbözõ szĂ­nĂ» korongokkal felfogatva. Talán mondanunk sem kell, hogy a saját munkaterĂĽletĂ©t mindenki tökĂ©letesen letisztĂ­tva, rendbe rakva hagyja ott fájrontkor – amit látogatásunk most nĂ©mileg ki is tol, hiszen az általunk kiválogatott srĂłfok mĂ©g gyorsan kapnak egy kis utolsĂł simĂ­tást, ki kell rajtuk fĂşrni a megfelelõ lyukakat, Ă©s rájuk kerĂĽlnek az öntapadĂłs azonosĂ­tĂł cĂ­mkĂ©k. Rend a lelke mindennek...
A puszta kĂ­váncsiságnál termĂ©szetesen azĂ©rt több vitt bennĂĽnket Orsbachba, a terveink szerinti szorosabb egyĂĽttmĂ»ködĂ©s elsõ lĂ©pĂ©sekĂ©nt teszteltĂĽk az általunk forgalmazott motorok Ă©s a Helix lĂ©gcsavarok kompatibilitását. A hazahozott több mint tucatnyi kĂĽlönbözõ modellt várhatĂłan hamarosan követi a többi is, a 2007-es Ă©vadban motorjainkat ezzel az ugyan nem Ă©pp alsĂł árkategĂłriás, de minõsĂ©gben sem „kispályás” márkával szeretnĂ©nk társĂ­tani. Richard Ă©s csapata szakĂ©rtelmĂ©t, profizmusát, a töretlenĂĽl Ă©s dinamikusan fejlõdõ cĂ©get látva biztosak vagyunk benne, a Parapower Ă©s a Helix frigye csakis gyĂĽmölcsözõ lehet.

Szöveg: Kádár Andrea
Képek: Szabó György






A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=469