Tandem PPG
Dátum: 2003. december 31. szerda, 00:00 Rovat: Hátimotor
Claudine Lanaud Ărása Lionel Richard fotĂłival. Megjelent a Vol
Moteur 2002 decemberi számában.
A Ludo féle mini bukócsöves PAP. |
A négy lábról üzemelõ hátimotoros siklóernyõzés egyre demokratikusabbá válik. Új ernyõk, új hajtómûvek az egykor rendhagyónak
tekintett tevékenységet
egyre banálisabbá teszik.
A tandem siklóernyõzést gyönyörét tizenkét évvel ezelõtt tapasztaltam meg elõször, a Grand Bornand-ban. Imádtam.
Párommal,
Lionel-el távol lakunk a hegyektõl, Ăgy a repĂĽlĂ©s motoros (Ă©s akkor mĂ©g magányos) szabadságához kellett hozzászoknunk.
Késõbb aztán a
legendás Pierre Allet elvitt kétszemélyes trájkos siklóernyõjével, amit egy JPX 320-as hajtott. Akkor hirtelen a
trájkban láttam a megfejtést a párban
repülésre, egyébként sem lelkesedtem túlzottan a lábról történõ felszállásért. Késõbb
bebizonyosodott, hogy a kerékrõl történõ felszállásnak is meg vannak
a maga korlátai, ráadásul utánfutón kellett hurcolni a trájkot,
végül beleuntunk.
Tavaly nyáron meglátogatott Stephane és Corinne, régi haverok,
akik idõközben rájöttek a megoldásra. Egy szép nyári estén Steph
elvitt egy körre az általuk használt masinával, és mire lábaim ismét a földre értek, már
feltĂ©tlen hĂve voltam a repĂĽlĂ©s ennek a
módjának.
Annak érdekében, hogy emberemmel a nekünk (és fõleg nekem, mint utasnak) legjobban megfelelõ
repülõ szerkezetet kiválaszthassuk, na meg azért is, hogy gyakorolhassam
az utas feladatkörét (fel-leszálláskor a rutinosan mozgó és viselkedõ utas nagy
segĂtsĂ©g!), Ăşgy döntöttĂĽnk, hogy sorban meglátogatjuk a tandem hátimotorral repĂĽlõ francia
szakembereket.
Ennek a "Tour de France"-nak a során
megismertük a piacon fellelhetõ összes hajtómûvet, felfüggesztési megoldást és ernyõt.
A CP4 -es a
felsõ meghosszabbĂtott távtartĂł botokkal.
|
Hajtómûvek:
Tapasztalataink alapján négy motor jöhet komolyan
számĂtásba, mindegyik önindĂtĂłval szerelve. Ebben a mĂ»fajban az autonĂłmia Ă©s
a biztonság ezt megkövetelik.
A Zanzottera MZ 34 313 cm3-es, 25 le-re
adják, jĂł hĂrneve már nem kĂ©tsĂ©ges. JĂł technikával Steph már vitt el 100 kg-os utast is
vele. Saját 82 kg-os pilótasúlyát, az ernyõ 8 kg-ját és a cájg 40
kg-ját ez nem kevesebb mint 230 kg-os felszálló tömeget
eredményezett a Mérak 42 alatt. A varió persze nem akadt ki, de azért minden rendben
volt.
A Simonini Mini 2+, 202 cm3-ével 28 lóerõt ad le, egyre több gyártó alkalmazza. Még a Fresh Breeze is beiktatta katalógusába a
Solo Ă©s a
Monster közé. Dominique Chollou, a vén róka, mindjárt kapott az alkalmon, hogy jellegzetes vázainak egyikére ezt a
motort szerelje, fiának, Ronan-nak a
nagy örömére.
A Corsair M2IY -t PAP 1400-as vázra szerelve próbáltuk ki, 120 cm-es sróffal szerelve. Kategóriájában ez a legkisebb hajtómû,
172,5
cm3 ellenĂ©re 21 lĂłerõvel bĂr, s mi több, ezek a lovak ott is vannak, amikor kell!
A Hirth F33 -at "Monster"-nak keresztelték a Fresh Breeze-nél. 2
k-al nehezebb, mint az általuk már egyébként is bivalyerõsre
tunningolt Solo motor. 28,5 lóerõs, négy tollú légcsavar kell hozzá, hogy le is tudja
adni.
A Reflex, a hattyĂşnyak-rendszerĂ»
távtartóval.
|
Tesztjeink során 220 kg-ot repĂtett a levegõbe a 44 m2-es Twin 3 tĂpusĂş ernyõvel, nem
túlzás: 1,7 m/sec-es
variĂłval.
Felfüggesztések (bekötések):
Háromféle bekötésmód létezik, a "roll bar" (bukócsõ) két változatával.
1. Felsõ (váll
felett elõrehajlĂł meghosszabbĂtott "bot") 2. PilĂłta hĂłna alatt hattyĂşnyak-szerĂ»en elõrenyĂşlĂł határolĂł, az utas közĂ©pmagasan
bekötve. 3. A vázhoz rögzĂtett
bukócsõre történõ felfüggesztés.
Ernyõk
Két márkát volt alkalmam kipróbálni, mindkettõ trimmelhetõ. Ez a lehetõség igen hasznosnak
bizonyult a szélcsendes felszállások
során. Minden kipróbált ernyõ kiváló tulajdonságokkal rendelkezett a repülésnek ebben a földi stádiumában. Ezek az
ernyõk a
Flight Design Twin 3, 44 m2-es változata, az ITV 2 tĂpusa, a MĂ©rak 42 m2-es Ă©s a Turquoise 38 Ă©s 43 m2-es változatai.
A Monster Fresh Breeze a hosszú bukócsõvel.
|
A gyakorlat
Stéphane Maugard, vagy ahogy a
szakmában becézik: "keresztelõ Steph", (a franciáknál
keresztelĂ©snek: bapteme, hĂvják azt, amikor elõször reptetnek meg valakit) a
Zanzottera-t
használja, egy CP4-es vázba Ă©pĂtve. Könnyen szĂ©tszerelhetõ, praktikus masina. MĂ©rak
ernyõ tartja az árnyĂ©kot. Felsõ bot tĂpusĂş bekötĂ©se
többfĂ©le beállĂtást engedĂ©lyez, pilĂłta Ă©s utasának a sĂşlya szerint. A pilĂłta beĂĽlõje
tandem siklóernyõs jellegû, startnál egész komfortos benne a
hancúrozás.
Komolyan vett és hathatós briefing után teregetés, hosszas helyezkedés, ernyõ felhúzása, középre helyezkedés, gázadás. Az utast
ez
alatt a kĂ©t válla fölött elõrenyĂşlĂł botok irányĂtják, mozdulatait mintegy meghatározzák. Nyargalásnál viszont elĂ©g kĂnos
homorĂtotthátradõlt
pozĂciĂłt kell felvennie, miközben a beĂĽlõjĂ©t a bothoz rögzĂtõ hevederekbe kapaszkodik. Elõbb az utas emelkedik fel Ă©s
levegõben
mindvĂ©gig magasabban van mint a pilĂłta, akinek ezáltal a kilátása korlátozott. A botok tisztes távolságot biztosĂtanak
utas és pilóta között, (az
intimitás kárára), de a pilĂłta Ăgy akár mĂ©g keresztbe is teheti a lábait.
A felszállás elõtti
nekifutás a Reflex-el.
|
Erõs szélben lehetséges az ernyõvel szemben történõ felhúzás, ilyenkor az utasnak le kell kuporodni,
fejét lehajtja, kezét térdére
helyezi, majd ha az ernyõ feljött Ă©s stabil, Steph utasĂtására beáll az elõre megbeszĂ©lt
irányba és jöhet a start. Külön
szót érdemel az a komolyság és profizmus, amivel Steph
A felsõ meghosszabbĂtott botos megoldás
Zanzottera-val.
|
utasait okĂtja Ă©s ahogy minden rĂ©szletre, minden mozdulatra van tĂĽrelme szĂłt Ă©s idõt
áldozni. Nem csoda, ha
az utas Ăşgy Ă©rzi, aktĂvan vesz rĂ©szt a repĂĽlĂ©sben.
Ronan Chollou, akit mostanság csak "Silver Man"-nek becéznek a utóbbi idõk
versenyeredményeire
(2002-es francia nemzeti és Európa bajnokság) való utalással, egy
Reflex keretbe szerelt Simonini-t használ, a határoló "botok" a pilóta hóna
alatt
csatlakoznak a kerethez, a szárny viszont az utas válla fölött van bekötve. Ennek az
esztétikailag is értékelhetõ megoldásnak az a sajátossága,
hogy az utas beülõjének a
bekötéspontja megegyezik az ernyõével, ami ez esetben egy 38 m2-es ITV Turquoise.
Pilóta és utasa között nincs semmiféle
határoló, teljes az intimitás. Ezzel a megoldással
kapcsolatban elkerülhetetlenek az ennek az újságnak a profiljával összeférhetetlen
fĂĽlledt
fantáziák. Az viszont felvállalható elõny, hogy az utas súlyától függetlenül az egész
repülõ szerkezet tömegközéppontja mindig ugyanaz. A
pilóta az utas és a hajtómû közé
szendvicsbe van préselve, a siklóernyõs tandem beülõ kiiktathatatlan, startnál a pilótának
Donald kacsa módjára kell
szednie a lábát, a csĂpõficamosok itt elõnyben. Felszállásnál a
munka nagyobb része az utasra hárul.
Ugyanaz a manõver a Monster-el.
|
Jelentõs elmĂ©leti fejtágĂtás után a pilĂłta jelzĂ©sĂ©re az utas maga hĂşzza
fel az ernyõt és adja meg az impulzust a nyargaláshoz. A pilóta az
ernyõvel gazdálkodik, szétvetett lábakkal követi a mozgást és gázadással befolyásolja
a
tempót. A levegõben pilóta és utasa egy testet képeznek, ami oktatási szempontból is
elõnyös. Ronan át szokta adni a fĂ©keket az utasnak, aki Ăgy
könnyen és biztonságosan rá
A CP4-essel az utas magasabban van, mint a
pilĂłta.
|
tud érezni az ernyõ reakcióira, elsõ egyedülrepülés elõtt ez nem hülyeség. Az ernyõvel
szembeállva történõ
felhúzáskor Ronan féloldalasan helyezkedik el, egyik kezében az
"A" sort, másikban a fékeket fogva húzza fel az ernyõt. Amikor ez stabilizálódott.
PilĂłta
és utas csak negyed fordulatot kell, hogy megtegyen a felszállási irány felvételéhez,
onnan megy minden a fent leĂrtak szerint. Ez idáig egy 90
kg-os utas Ronan személyes
rekordja, ami saját 70 kg-ját is beszámĂtva 160 kg hasznos tömeg röptĂ©t jelenti.
Ludovic Migneaux, alias "Ludo", az Atlantic
Paramoteur hátimotoros oktatója korábban
versenyszerûen ejtõernyõzött. Ez gyakorlatilag mindent el is mondott róla. PAP keretbe
szerelt Corsair
hajtómûvet használ, 43 m2-es ITV Turquoise ernyõvel. Pilóta és utas
bekötĂ©se siklĂłernyõs jellegĂ», (határolĂłval), Ludo ĂşjĂtása az a kerethez
derék-magasságban
illeszkedõ csuklós bukócsõ ami éppen akkora, hogy az utast tisztes távolságban tartsa,
(beülõje két karabinerrel a bukócsõ elejéhez
van rögzĂtve) Ă©s felszálláskor megfelelõ
irányba terelje lépéseit. Felszálláskor Ludo arra kéri utasát, hogy ne kapaszkodjon ebbe a
keretbe, a
felhĂşzást is egyedĂĽl intĂ©zi, az indĂtĂł impulzust is õ adja. Az utas a keret által
meghatározott irányba kapkodja lábait, az elemelkedés siklóernyõs módra
történik. Utas
és pilóta hagyományos Sup'air beülõkben terpeszkedhetnek, a levegõben az utas akár hátradõlt
siklóernyõs testtartással is kényeztetheti
magát. A pilóta valamivel magasabban
van, kilátásai Ăgy perspektivikusabbak, tĂ©rdĂ©t viszont nem zárhatja össze. A fĂ©keket itt is
át lehet adni az
utasnak pedagógiai vagy egyéb célzattal. Szélcsendben vagy erõs szél
esetĂ©n egy segĂtsĂ©g megragadhatja a bukĂłcsövet. Mind a mai napig Ludo sem
tudta
überelni a 160 kg-os hasznos terhelést.
Philippe Dessaigne, motoros sárkányos és hátimotoros oktató és a Fresh Breeze importõre
a
Monster-t használja a Hirth 33-al és 44 m2-es Flight Design3-as ernyõvel. Ezt a cájgot a
francia légügyi hatóság (DGAC) engedélyezte, mint certifikált
sorozatban gyártott
légijármûvet. (több száz oldalnyi dokumentáció, változatos terhelés és töréspróbák, na
meg egyéb agygörcsök árán). A Monster-t
nagyon hosszú bukócsõvel látták el, két rögbi
hátvéd gondtalanul elfér benne. Az utas beülõje jó messze elõl van bekötve, a pilóta teljes
A Reflex intimitása a pilóta számára nem túl kényelmes.
|
felszabadultságban mozoghat hátul.
Philippe azt szokta kérni az utastól, hogy elöl
fogĂłddzon a bukĂłcsõbe Ă©s õ adja az impulzust, a pilĂłta meg az ernyõvel bĂbelõdik Ă©s a Monster borzasztĂł
tolóerejét szabályozza. Az
utas gátlástalanul Ă©s gyakorlatilag erõfeszĂtĂ©s nĂ©lkĂĽl szaladgálhat elöl, enyhe fĂ©k mellett kivitelezhetõ a "riksa", vagyis az
a pilĂłta
számára eufórikus helyzet, amikor õ már a levegõben van, kényelmesen elhelyezkedik beülõjében, az utas meg elöl még a sárgolyót
koptatja a
bukĂłcsõbe kapaszkodva, mint ahogy az KĂnában divatos. Ennek a kuli sorsnak egy bõ gázzal nagyvonalĂşságot nem
mellõzve vethet véget a pilóta. Egymástól
tisztes távolságban, full-extrás Fresh Breeze beĂĽlõkben feszĂtve utas Ă©s pilĂłta között a
kommunikáció gyári intercom által valósul meg, ez a kütyü
egyébként reprádió, rádiótelefon, egyéb Hifi és talán fax és Internet lehetõségeket
is biztosĂthat.
A rendszer méretei, különösen hossza miatt a
szárnnyal szemben történõ fel-húzás nem ajánlatos, erõs szélben az a megoldás, ha egy
segĂtsĂ©g fogja elöl a bukĂłcsövet a tolatás elkerĂĽlĂ©se
végett.
Sajátosságok
Ami a leszállási technikát illeti, mindegyik pilótának meg vannak a fortélyai és szokásai:
Ronan Ă©s Ludo
motorral szállnak le, hogy ne stresszeljĂ©k a nyájas utast, aki mĂ©g motorleállást gyanĂthatna Ă©s pánik törne rá, Steph
és Philippe viszont biztonsági
okokból inkább az álló motoros leszállásra szavaznak. A pilótaszokások (és mániák) olyan apró
részletekben is kiütköznek, mint a kommunikáció: Steph és
utasa kicsi, szimbolikus sisakokat viselnek, ha a pilĂłta mondani akar
valamit, felemeli az utas fĂĽlvĂ©dõjĂ©t. Ronan elõĂrja a bukĂłt utasa számára, de õ nem
használ sisakot, hogy jobban láthassa az ernyõt
Ă©s Ă©rezhesse a levegõt, kommunikáciĂłilag pedig elĂ©g az utas feje mellett kiabálnia, a fent leĂrt meghitt
közelség miatt.
Philippe hitec intercom-rendszere eléggé zavart a repülés szabadságérzetében, Ludo motoros sárkányon ismert "radio vox"
tĂpusĂş
egymásközti kommunikációs rendszere viszont teljesen praktikusnak bizonyult. A tesztrepülések során kitûnõen képzett pilótákkal
volt alkalmam
repülni, akik repülõeszközeiket tökéletesen ismerik és uralják. Még egy-két accro-figurába is belekóstoltunk, wingek,
waga-k és 360-ok egészen
lenyûgöztek.
Meggyõzõdésem, hogy a tandem PPG egy tök érvényes formája a repülésnek, nem csak utasreptetésre való, az utas szerepe lehet
a
navigáciĂł, fĂ©nykĂ©pezĂ©s vagy filmezĂ©s, a repĂĽlĂ©sben is aktĂv szerepet vállalhat. Steph Ă©s Corinne egyĂĽtt versenyeznek, a minap a
Vexin Rallye
alkalmával 100 km-es távot repültek.
Választás
Minden pilĂłta meg van
gyõzõdve rĂłla, hogy az õ ketyerĂ©je a legjobb, legszebb, legpraktikusabb, Ă©s ez Ăgy is van a rendjĂ©n! A
gépébe vetett bizalom alapvetõ biztonsági tényezõ.
Mint utas, azt kell mondanom, hogy minden egyes repülés ugyanolyan élvezet
forrása volt, a gyönyör mindegyiknél ott volt. Azt sem éreztem, hogy
valamelyikkel nehezebb lett volna a felszállás. Az is igaz,
hogy ezek a pilĂłták mĂłdszerĂĽket, stĂlusokat hozzácsiszolták saját gĂ©peikhez, azok technikai
sajátosságaihoz. Azt nem tudom, hogy melyik fog beválni, de abban biztos
vagyok, hogy a lábról üzemelõ tandem PPG-nek nagy jövõje
van.
Játékszabályok:
A technikai feltĂ©telek meglĂ©te Ă©s az Ă©rvĂ©nyes lajstrom mellett, a tandem PPG gyakorlata PPG utasszállĂtásra
alkalmas minõsĂtĂ©ssel
ellátott szakszolgálati engedĂ©lyt feltĂ©telez. Az általános felelõssĂ©g Ă©s utas biztosĂtás Franciaországban ugyan nem kötelezõ, de
ez
esetben nem célszerû megspórolni, mert baleset esetén az utas, vagy rosszabb esetben hozzátartozói egyértelmûen a pilótát fogják
felelõsséggel
vádoln, és eleve nyert ügyük van. A kárpótlás ilyen esetekben 3-500000 eurós nagyságrendû, a meggondolatlan pilóta
hátralevõ napjai emiatt általában nem
telnek céltalanul.
|
|