Round Hungary 2004
Dátum: 2004. november 01. hétfő, 10:00
Rovat: Motoros sárkány


Az egykori Round Hungary nyomán három pilĂłta – Patonai Tamás, illetve a Bábinszki Gábor–Szanati Pál formáciĂł – kĂ©t gĂ©ppel a határokon belĂĽl repĂĽlte körbe az országot. A tervezett szeptemberi elejei indulást a kedvezõtlen idõjárási viszonyok Ă©s persze a permanens idõhiány többször elhalasztották – mĂ­gnem elĂ©rkezett az utolsĂł pillanat, 2004. oktĂłber 17. EgyĂ©bkĂ©nt tavaly szintĂ©n ez idõ tájt, oktĂłber 12-Ă©n repĂĽlte meg ugyanez a csapat a FertõszentmiklĂłs–Szeged Ăştvonalat.

A Szanati–Bábinszki formáciĂł Nagykanizsa 

fölött Az indulás napján hĂ©tágra szakadĂł esõ, erõs szĂ©l, alacsony felhõalap igyekezett „lebeszĂ©lni” a pilĂłtákat a nagy utazásrĂłl – feltankolt Ă©s elõkĂ©szĂ­tett gĂ©peikkel egyetemben kĂ©nytelenek voltak „várakozĂł álláspontra” helyezkedni a fertõszentmiklĂłsi placcon. PĂ©cstõl Ă©s NagykanizsátĂłl kĂ©rtek informáciĂłt. A pĂ©csi tornyosok kĂ©rĂ©s nĂ©lkĂĽl is többször visszaszĂłltak – sajnos, nem sok biztatĂłt tudtak mondani –, majd három Ăłra körĂĽl Ferinc VincĂ©tõl Ă©rkezett a várva várt hĂ­r: bár Nagykanizsán az idõjárás továbbra sem a legkedvezõbb, legalább az esõ elállt.
A riadĂłstartot követõen a pilĂłták melegfrontszĂ©llel Ă©s annak valamennyi hozadĂ©kával – Ăşgymint magas páratartalom, alacsony felhõalap Ă©s turbulencia – találták szemben magukat. A szokásosnál hevesebb lĂ©gi tánc árán jutottak el Szombathelyig, ahol „igazolás” – azaz az ottjártukat dokumentálĂł pecsĂ©t Ă©s aláírás beszerzĂ©se – okán szálltak le, majd „technikai pakolás” következett. Menet közben ugyanis kiderĂĽlt, hogy a Bábinszki–Szanati páros gĂ©pe tĂşlterhelt, olyannyira, hogy alig lehetett a levegõben tartani. A tĂşlĂ©lõ-felszerelĂ©s rĂ©szĂ©t alkotĂł sátrak Ă©s más nehezebb tárgyak Tamás sárkányába kerĂĽltek át (ami szintĂ©n nem volt ĂĽres addig sem).
A Szombathely–Nagykanizsa szakasz jelentõs rĂ©szĂ©t felhõk fölött tettĂ©k meg, ami – mint mondják – mĂ©g mindig elviselhetõbb volt, mint felhõk alatt repĂĽlni. NagykanizsárĂłl indultak is volna tovább PĂ©csre, aztán a lehetõsĂ©geket mĂ©rlegelve – Ăşgymint szembeszĂ©l, közelgõ napnyugta – nem látták Ă©rtelmĂ©t mĂ©g aznap bevállalni a 180 kilomĂ©teres utat. Szállást, hangárt Ferinc Vince biztosĂ­tott számukra.

– Másnap reggel kiválĂł repĂĽlĂ©si feltĂ©telek között kezdtĂĽk meg a PĂ©cs felĂ© vezetõ szakaszt – mesĂ©li Tamás. – GyönyörĂ» látványt nyĂşjtott a talaj menti ködbõl elõ-elõbukkanĂł zalai dombság. PĂ©csi leszállás (Ă©s igazolás) után Baja volt a következõ állomásunk, közelebbrõl az ottani csodálatos magánrepĂĽlõtĂ©r. KĂ©tfelĂ© osztottuk a gĂ©pemre rögzĂ­tett 20 literes kannában lĂ©võ ĂĽzemanyagot, Ă©s immár fĂ©lhátszĂ©l segĂ­tsĂ©gĂ©vel mentĂĽnk tovább Szegedre.
A „halászlĂ© fõvárosában” Gábor Ă©desapja fogadott minket (Gábor eredetileg szegedi). A városban ebĂ©deltĂĽnk, Ă©s mire visszaĂ©rtĂĽnk a reptĂ©rre, a szĂ©l – nem kis csodálkozásunkra – hihetetlenĂĽl beerõsödött. Felszállás után fĂ©l Szegedet bejártam a levegõben, mire irányba tudtam fordĂ­tani a gĂ©pet – olyan 15–20, de inkább 20 csomĂłs oldalszĂ©l fĂşj A helyzet erõsen emlĂ©keztetett arra, amikor tavaly a Bakony fölött viharba keveredtĂĽnk.


HasonlĂłan kellemes körĂĽlmĂ©nyek között folytatták Ăştjukat BĂ©kĂ©scsabáig, ahol szinte egy helyben, mint egy helikopter, de sikeresen leszálltak. „Ă•rĂĽltek vagytok”, dicsĂ©rte õket egy ottani illetõsĂ©gĂ» pilĂłta. BeszereztĂ©k az aktuális igazolást, Ă©s HajdĂşszoboszlĂł Ă©rintĂ©sĂ©vel irány NyĂ­regyháza.
– Valamennyi között ezt az Ăştszakaszt tettĂĽk meg a leggyorsabban, lĂ©nyegĂ©ben teljes hátszĂ©lben – folytatja Tamás. – C17TN Ă©s CXMD szárnyaink a földhöz kĂ©pest idõnkĂ©nt elĂ©rtĂ©k a 150 kilomĂ©ter/Ăłrás sebessĂ©get. (AmĂşgy a CXMD utazĂłsebessĂ©ge – mint nyilván ismeretes – 72–74 kilomĂ©ter/Ăłra.) Ă–römĂĽnket nĂ©mikĂ©pp beárnyĂ©kolta, hogy a Debrecentõl az ottani „nagygĂ©pes” ĂĽzem, illetve az alacsony felhõalap miatt csak a felhõk alatt repĂĽlhettĂĽnk. RendkĂ­vĂĽl dobálĂłs, turbulens körĂĽlmĂ©nyek között jutottunk el NyĂ­regyházáig. A helybeli pilĂłták kitettek magukĂ©rt: hangárral, szállással, vacsorával fogadtak, elvittek bennĂĽnket benzinĂ©rt. Fantasztikusan jĂł fejek, igazi haverok lettĂĽnk.

BalrĂłl jobbra: Szanati Pál, Bábinszki Gábor, Patonai Tamás Reggel szembeszĂ©lben indultak tovább Atkárra. Felszállás után negyed Ăłrával sĂ»rĂ» talaj menti köd alakult ki, gyakorlatilag talajlátás nĂ©lkĂĽl jutottak el Mezõkövesdig – az egyetlen navigáciĂłs támpontot a visontai erõmĂ» kĂ©mĂ©nye, jelentette. A földhöz kĂ©pesti sebessĂ©gĂĽk ekkor már csak 55 kilomĂ©ter/Ăłra körĂĽl volt. Bár szĂ­vĂ©lyesen fogadták õket, nem idõzhettek sokáig Atkár golfpálya minõsĂ©gĂ» fel- Ă©s leszállĂłhelyĂ©n.

Úton Pécs felé, a ködbõl elõbukkanó zalai 

dombság Az ismert magasságkorlátozások miatt rendkĂ­vĂĽl alacsonyan, turbulens, szĂ©lnyĂ­rásos idõben kĂşsztak be a következõ állomást jelentõ dunakeszi repĂĽlõtĂ©rre. (SzerencsĂ©tlensĂ©gĂĽkre Ferihegy velĂĽk „egy irányban” ĂĽzemelt.)
– Dunakeszin megint csak kedves Ă©s segĂ­tõkĂ©sz fogadtatásban volt rĂ©szĂĽnk, Ă©s ez nemcsak sárkányosok rĂ©szĂ©rõl – mondja Tamás. – Hámori Tibi pĂ©ldául a helyszĂ­nre szállĂ­tott 40 liter benzinnel várt bennĂĽnket. Többen segĂ­tettek a Budapestet elkerĂĽlõ, Pilis fölött vezetõ szakasz földi megtervezĂ©sĂ©ben is.

Az ember Ă©s a termĂ©szet – itt konkrĂ©tan a melegfrontszĂ©l – viszonya, mondja a kĂ©prõl Tamás Több törĂ©spont Ă©rintĂ©sĂ©vel – Ă©s minden addiginál nagyobb turbulenciákkal, szĂ©lnyĂ­rásokkal megkĂĽzdve – tettĂ©k meg a Dunakeszi–PĂ©r szakaszt. Olykor csak az övnek köszönhetõen nem estek ki az ĂĽlĂ©sbõl, mondják. Ăštjuk során a pĂ©ri reptĂ©r volt az egyetlen, ahol leszállási illetĂ©ket kellett fizetniĂĽk. (Itt egyĂ©bkĂ©nt csak az aktuális igazolás miatt szálltak le.) Sárkányoknak nyoma sem volt, az egyfõs fogadĂłbizottságot FertõszentmiklĂłsrĂłl átrepĂĽlt merevszárnyĂş-pilĂłtatársuk alkotta.

A nyĂ­regyházi felszálláshoz kĂ©pest 6 Ăłra 25 perc repĂĽlt idõ elteltĂ©vel landoltak FertõszentmiklĂłs repĂĽlõterĂ©n – a vártnál gyengĂ©bb szembeszĂ©l miatt jĂłval a tervezett idõpont elõtt. Ă–sszes repĂĽlt idejĂĽk az 1049,9 kilomĂ©teres Ăştvonalon 14 Ăłra 15 perc volt.

– m –
Fotók: Patonai Tamás







A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=208