A Fresh Breeze PPG-k rövid tesztje
Dátum: 2003. december 31. szerda, 00:00 Rovat: Hátimotor
Amint a németországi gyárlátogatás után
a jó idõ megérkezett Szabó Gyurival elkezdtük a Fresh Breeze motorok tesztelését a Gyúrói reptéren.
A teszthez DUDEK VOX és FRESH BREEZE SILEX
ernyõket használtunk, melyek DULV vizsgával rendelkeznek.
A Solo motor 122 cm-es
légcsavarral.
|
A Simonini motor 122 cm-es
légcsavarral.
|
A Solo motor 96 cm-es légcsavarral. |
Elöljáróban
néhány általános információ a Fresh Breeze motorokról:
Minden motor felszerelhetõ önindÃtóval - igény szerint -, de a speciális, ún. "power
ignition" gyújtás és a megfelelõ dekompresszor miatt az önindÃtó nélkül szerelt motor is könnyen újraindÃtható a levegõben. Felfüggesztési
pozÃciója
majdnem megegyezik a PARAPOWER motoréval, azaz felsõ hevederes felfüggesztésû. A különbség annyi, hogy biztonságtechnikai kérdésekre hivatkozva
a motor - szükség esetén - leoldható. A motorok kerete négy részre szétszedhetõ, Ãgy igen kis helyen elférnek. A beülõ független a motortól, nincs
rárögzÃtve.
A felhasználási terület alapján történõ összehasonlÃtás eredménye:
A 96cm átmérõjû 2 tollú légcsavarral szerelt
önindÃtós motor gyengébb teljesÃtménye miatt fõképp könnyebb pilótáknak ajánlható. Kisebb súlya lehetõvé teszi a kényelmesebb termikelési lehetõséget.
ÖnindÃtóval szerelt változata biztonságosabb startolást és egyszerû újraindÃtási lehetõséget jelent. Maximális tolóereje kb.: 45-47 kg. A légcsavar mérete
minimális precessziót garantál. Ha létezik olyan hátimotor, amelyikkel egy Ãzig-vérig siklóernyõs is meg tud barátkozni, termikelés közben netán meg tud
feledkezni róla, hogy ott éktelenkedik a hátán, akkor ez az. A 122cm-es SOLO önindÃtó nélküli változata szerkezeti felépÃtéséhez mérten könnyûnek bizonyult.
Mintegy 55-57 kg tolóereje elegendõ a nehezebb pilóták biztonságos startolásához és megfelelõ emelkedéséhez is. A motor halk, mivel speciális
kipufogórendszert és szÃvászaj csökkentõt alkalmaztak. Könnyû, kétkezes berántási lehetõség biztosÃtja az újraindÃtást a levegõben. A következõ teszt motor
az egyes adatok szerint 20, mások szerint 26Le-s önindÃtós SIMONINI volt. Az elméleti adatoktól el lehet vonatkoztatni, egy dolog kétségtelen: a 70 kg körüli
tolóerõ pár lépés után máris a levegõbe röpÃt! Alapvetõen nehezebb motor, mint a SOLO, de ez már tandemrepüléshez is alkalmas.
A teszt legújabb és
leglátványosabb szerkezete a FLYKE, azaz a "repülõ kerékpár" volt. Ráadásul a 330ccm-es HIRTH motor egyedülálló erõforrásnak bizonyult. A motor leszerelhetõ
és kiegészÃtve az összekötõ elemekkel, lábról induló tandemrepülésekre is alkalmas. Szólóban lábról indulni ezzel a motorral nem gyermekjáték, alacsony
sebességnél pedig egy erõteljes gázadás képes a fél ernyõt becsukni. Gyuri szerint olyan érzés vele repülni, mint ha valaki Schwartzeneggert próbálná magáévá
tenni, úgy hogy ráadásul õ nem is igazán kÃvánja azt. Ami viszont a Flyke-al történõ startolást illeti, az szinte hihetetlen. Nincs súly a háton, nincs
futás, erõkifejtés, nincs felhúzási erõkifejtés, nem probléma a nehéz motorral a szélcsendes start. Kényelmes ülõpozÃció ad biztonság és komfortérzetet mind
start, mind repülés közben. A megnövekedett súly miatt némi hintázás érezhetõ a levegõben. A 80-86 kg tolóerõ képes 2,5-3,5m/s-os emelkedést biztosÃtani. A
leszállásnál fontos az irányhelyes pozÃció, egyébként keréksérülés történhet. A pontos kilebegtetést némi gázzal segÃthetjük. A Fresh Breeze hátimotorok
ötletes kialakÃtásukkal, a könnyû indÃtási lehetõséggel, a róluk sugárzó megbÃzhatósággal, az erõs motorokkal vezetõképesek a motorgyártás
piacán.
Biztos vagyok benne, hogy a további tesztek is ezt igazolják. Errõl azonban következõ számban...
Amint a képek is
bizonyÃtják - a tesztbe a gyengébb nemet is bevontuk. Ennek a technikájáról majd a következõ számban nyilatkozunk. Addig is, ha valakinek van megfejtése Ãrja
meg nekünk a mail@vamp-air.hu e-mail cÃmre, elvisszük egy körre!
|
|