A Fresh Breeze PPG-k rövid tesztje
Dátum: 2003. december 31. szerda, 00:00
Rovat: Hátimotor


Amint a németországi gyárlátogatás után a jó idõ megérkezett Szabó Gyurival elkezdtük a Fresh Breeze motorok tesztelését a Gyúrói reptéren.
A teszthez DUDEK VOX és FRESH BREEZE SILEX ernyõket használtunk, melyek DULV vizsgával rendelkeznek.

A Solo motor 122 cm-es légcsavarral.

A Simonini motor 122 cm-es légcsavarral.

A Solo motor 96 cm-es légcsavarral.
Elöljáróban néhány általános információ a Fresh Breeze motorokról:
Minden motor felszerelhetõ önindítóval - igény szerint -, de a speciális, ún. "power ignition" gyújtás és a megfelelõ dekompresszor miatt az önindító nélkül szerelt motor is könnyen újraindítható a levegõben. Felfüggesztési pozíciója majdnem megegyezik a PARAPOWER motoréval, azaz felsõ hevederes felfüggesztésû. A különbség annyi, hogy biztonságtechnikai kérdésekre hivatkozva a motor - szükség esetén - leoldható. A motorok kerete négy részre szétszedhetõ, így igen kis helyen elférnek. A beülõ független a motortól, nincs rárögzítve.

A felhasználási terület alapján történõ összehasonlítás eredménye:
A 96cm átmérõjû 2 tollú légcsavarral szerelt önindítós motor gyengébb teljesítménye miatt fõképp könnyebb pilótáknak ajánlható. Kisebb súlya lehetõvé teszi a kényelmesebb termikelési lehetõséget. Önindítóval szerelt változata biztonságosabb startolást és egyszerû újraindítási lehetõséget jelent. Maximális tolóereje kb.: 45-47 kg. A légcsavar mérete minimális precessziót garantál. Ha létezik olyan hátimotor, amelyikkel egy ízig-vérig siklóernyõs is meg tud barátkozni, termikelés közben netán meg tud feledkezni róla, hogy ott éktelenkedik a hátán, akkor ez az. A 122cm-es SOLO önindító nélküli változata szerkezeti felépítéséhez mérten könnyûnek bizonyult. Mintegy 55-57 kg tolóereje elegendõ a nehezebb pilóták biztonságos startolásához és megfelelõ emelkedéséhez is. A motor halk, mivel speciális kipufogórendszert és szívászaj csökkentõt alkalmaztak. Könnyû, kétkezes berántási lehetõség biztosítja az újraindítást a levegõben. A következõ teszt motor az egyes adatok szerint 20, mások szerint 26Le-s önindítós SIMONINI volt. Az elméleti adatoktól el lehet vonatkoztatni, egy dolog kétségtelen: a 70 kg körüli tolóerõ pár lépés után máris a levegõbe röpít! Alapvetõen nehezebb motor, mint a SOLO, de ez már tandemrepüléshez is alkalmas.
A teszt legújabb és leglátványosabb szerkezete a FLYKE, azaz a "repülõ kerékpár" volt. Ráadásul a 330ccm-es HIRTH motor egyedülálló erõforrásnak bizonyult. A motor leszerelhetõ és kiegészítve az összekötõ elemekkel, lábról induló tandemrepülésekre is alkalmas. Szólóban lábról indulni ezzel a motorral nem gyermekjáték, alacsony sebességnél pedig egy erõteljes gázadás képes a fél ernyõt becsukni. Gyuri szerint olyan érzés vele repülni, mint ha valaki Schwartzeneggert próbálná magáévá tenni, úgy hogy ráadásul õ nem is igazán kívánja azt. Ami viszont a Flyke-al történõ startolást illeti, az szinte hihetetlen. Nincs súly a háton, nincs futás, erõkifejtés, nincs felhúzási erõkifejtés, nem probléma a nehéz motorral a szélcsendes start. Kényelmes ülõpozíció ad biztonság és komfortérzetet mind start, mind repülés közben. A megnövekedett súly miatt némi hintázás érezhetõ a levegõben. A 80-86 kg tolóerõ képes 2,5-3,5m/s-os emelkedést biztosítani. A leszállásnál fontos az irányhelyes pozíció, egyébként keréksérülés történhet. A pontos kilebegtetést némi gázzal segíthetjük. A Fresh Breeze hátimotorok ötletes kialakításukkal, a könnyû indítási lehetõséggel, a róluk sugárzó megbízhatósággal, az erõs motorokkal vezetõképesek a motorgyártás piacán.

Biztos vagyok benne, hogy a további tesztek is ezt igazolják. Errõl azonban következõ számban...

Amint a képek is bizonyítják - a tesztbe a gyengébb nemet is bevontuk. Ennek a technikájáról majd a következõ számban nyilatkozunk. Addig is, ha valakinek van megfejtése írja meg nekünk a mail@vamp-air.hu e-mail címre, elvisszük egy körre!







A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=20