A kiĂĄllĂtott Ă©s a levegĂ”ben is
bemutatott repĂŒlĂ”szerkezetek
leltåråt az idén mellÔzném. A tavaly
bemutatott ĂșjdonsĂĄgok az idĂ©n is annak szĂĄmĂtottak.
A DTA csak a csupasz verziĂłjĂĄt tudta bemutatni
az
ĂgĂ©retes, teljesen burkolt CombĂłnak. Az Air Creation
több mint tĂz Ă©ve fejlesztett Ășj trĂĄjkja szeptember 3-ĂĄn
esett tĂșl a szĂ»zfelszĂĄllĂĄson, Ăgy az is
igazolatlanul
hiĂĄnyzĂłk nĂ©vsorĂĄt duzzasztotta. CsakĂșgy, mint a
Pipistrel Taurusa, amit a jĂșniusban megtartott lyoni
Avia ExpĂłn mĂĄr lĂĄthatott a
nagyĂ©rdemĂ», de a tĂzszeres
merev szĂĄrnyĂș ul-vilĂĄgbajnok, Philippe Zen, aki
egyben a francia dĂler, valamilyen Ă©rthetetlen oknĂĄl
fogva nem merte vagy
tudta elhozni Blois-ba. Aki kiĂĄllĂtĂĄskatalĂłgusra
vĂĄgyik, vessen egy pillantĂĄst
a www.vamp-air.hu-ra, vagy szerezze meg a MadĂĄrtoll
2003-as
karĂĄcsonyi kĂŒlönszĂĄmĂĄt. Az idĂ©n hĂĄrom
sĂĄrkĂĄnyt Ă©s kĂ©t merev szĂĄrnyĂș gĂ©pet teszteltem, sajĂĄt
(Ă©s mĂĄs ember szĂĄmĂĄra nem feltĂ©tlenĂŒl
érvényes)
Ă©rtĂ©krend szerint. Az alĂĄbbiakban ĂzelĂtĂ”t nyĂșjtok benyomĂĄsaimbĂłl,
a teljes Ă©lmĂ©nybeszĂĄmolĂłra kĂvĂĄncsiak
szĂĄmĂĄra melegen ajĂĄnlom az
Aeromagazin októberi ulmellékletét.
Az Air Sylphe mint paraplån mår 1997-tÔl létezik, és
amiĂłta 582-es Rotaxszal is szerelik, igen
tiszteletre
mĂ©ltĂł teljesĂtmĂ©nyadatokkal rendelkezik kĂ©tszemĂ©lyes
kategóriåban is. Nekem rögtön szimpatikus volt, mert
nem Ășgy nĂ©zett ki, mint az
Ă”rĂŒlt nĂ”k repĂŒlĂ” ketrece,
bukó- és szårnytartó csövek kusza rengetege.
A legtöbb amerikai motoros ernyÔs tråjk ellentéziseként
egy darab
robusztus gerinccsĂ”re Ă©pĂtett
kĂ©t mĂ»anyag (luxuskivitelben bĂ”rburkolatĂș) kagylĂłfotel,
közöttĂŒk diszkrĂ©t kĂ©tharmad gyĂ»rĂ» az
ernyÔbekötés
biztosĂtĂĄsĂĄhoz Ă©s egyben a bukĂłcsĂ”
szerepében, håtul jó nagy terpeszben termetes tundra-
gumik, a motor mögött pedig nagy åtmérÔjû
légcsavar
helyett alig 80 cm åtmérÔjû, kilenclapåtos
turbina, 13 darab légåramvezérlÔ lappal, amitÔl
megszĂ»nik a precessziĂł, Ă©s a tolĂłerĂ” Ășgy
jelentkezik,
mint a "lökös"-nek becézett sugårhajtómûves
vasakon. A feltalĂĄlĂł Ă©s gyĂĄrtĂł J. L. Dhalluin megunhatta
a tråjkos ernyÔzés
sebességkorlåtait, mert tervezett
a géphez egy motorossårkåny-adaptåciót is.
Biztos, ami biztos, a DTA-t is bevonta a projektbe, Ăgy
jött létre a
"Convertible"-nek keresztelt légi jårmû.
Az elképzelés egyszerû: a
mindennapi félórås homeopatikus
repĂŒlĂ©shez elĂ©g kihĂșzni a trĂĄjkot az elsĂ”
libalegelÔre, kiteregetni mögé a 42 m2-es ernyÔt,
adni egy bĂ” gĂĄzt, Ă©s 30
m-re rĂĄ mĂĄr fent van az
ember, ott, ahol köztudomĂĄsĂșlag jobb. Amikor pedig
tĂșrĂĄzni szottyan kedve, vagy netĂĄn erĂ”sebb a szĂ©l,
mint amit az ernyĂ” (Ă©s
a pilĂłta tapasztalata)
megenged, akkor bevållalja a szårny szerelésének
félórås maceråjåt. Ennek fejében 45 km/h helyett
120-szal tud utazni, Ă©s
olyan idÔjåråsi feltételeket is
bevållalhat, amilyenek között ernyÔvel mår esélye
sem lenne. Egy repĂŒlĂ©s utĂĄn nem tudom eldönteni,
hogy ernyÔvel
vagy sĂĄrkĂĄnyszĂĄrnnyal repĂŒl-e jobban,
de mindkét kategóriåban ott van a spiccen.
A HKS motoros Cosmos Phase II 14,9 m2-es szĂĄrnnyal
egy bizsu. A
motor igen hercig kis szerkezet,
olyan bĂĄjos, mint mondjuk egy sĂŒldĂ” lĂĄny
szemĂ©rme, amire mĂ©g nem kell fazonigazĂtĂĄs.
Vasårnap reggel fél kilenckor
jutott nekem a
megtiszteltetés, hogy elvigyem egy légi påsztoróråra.
Guy Renaud minden tovĂĄbbi nĂ©lkĂŒl elengedett vele
egyedĂŒl, rajta kĂvĂŒl egyĂ©bkĂ©nt
sem volt még senki a
standon, neki meg volt tennivalója elég.
A motor
roppant Ă©lvezetes hangon muzsikĂĄl Ășgy a
földön, mint a levegÔben. Mély, öblös ez a hang,
valahol a BMV l és a HD közötti tartomånyban. Lehet,
hogy a
bekötés is okolható érte, de totål rezgésmentes.
HĂĄromtollĂș Neuform srĂłffal szereltĂ©k, Ăgy
aztån nem légcsavarzajról, hanem légcsavarcsendrÔl
tudok
beszĂ©lni. Nem vicc: ez egy lopakodĂł. ĂjjellĂĄtĂł
berendezéssel mindenféle katonai applikåciókra
alkalmas, sÔt még a kocsmåból is haza
lehet
settenkedni vele, anĂ©lkĂŒl hogy a hĂĄrpiĂĄt
felébresztenénk. Tolóereje alacsony fordulatszåmon
rendelkezésre åll, a felszållås egy személlyel
kevesebb,
mint ötven méter påzsitot igényelt, igaz,
hogy volt mår egy kis szellÔ. Az emelkedés egy
személlyel 4-es ållandó variónål többet csak
lendĂŒletbĂ”l
tudott, az utazĂłt 4500-as fordulatra saccoltam,
ott kilencvenet km/h-t mutatott a sebességmérÔ.
Ătezres fordulatnĂĄl 110 volt a digitĂĄlis
mûszeren,
vĂzszintesben az volt a vĂ©ge. Ezek az adatok
persze inkĂĄbb a szĂĄrnyat minĂ”sĂtik. A motort nyĂșztam
vagy tĂz percig, forgolĂłdtam vele
padlĂłgĂĄzon,
sem az olajhÔmérséklet, sem a nyomås nem mozdult
el az optimĂĄlis Ă©rtĂ©krĂ”l. SĂŒllyedĂ©skor viszont elĂ©g jĂłl
visszahûlt a hengerfej, arra
bizony vigyĂĄzni kell majd.
A porlasztófûtést japånosan oldottåk meg: egy icipici
elektromos ellenĂĄllĂĄst Ă©pĂtettek a torkĂĄba, pont
oda, ahol a
jegesedés el szokott kezdÔdni (ezt szélcsatornåban
figyelték meg), a késÔbbiekben ez
ĂĄllĂtĂłlag full automatikusan fog mĂ»ködni. Közel egy
Ăłra
kĂ©jelgĂ©s utĂĄn olyan kielĂ©gĂŒlt pofĂĄval adtam viszsza
a repcsit Renaud-nak, hogy meg sem kérdezte,
milyen volt.
A nagy szåm azonban most következik. 50 percet
repĂŒltem a Quikkel. HĂĄt az
nem semmi. Sok pilĂłtatĂĄrsamnak
meséltem mår, hogy milyen volt, mindegyik
azt a kérdést feszegette: tényleg olyan gyors,
valĂłban tudja azokat a
sebességadatokat, amelyekkel
hivalkodik? Igen. Ehhez abszolĂșt nem fĂ©r kĂ©tsĂ©g. Ha
valamirÔl meggyÔzött a Quik, akkor errÔl
egyértelmûen. Utazóban 100
mérföld/óråt mutatott
az analóg sebességmérÔ, a GPS åtlaga håromszögön
165-öt igazolt vissza. Ăs nem ez volt a vĂ©ge. Ăn 110-
ig mertem fûteni, de
ĂĄllĂtjĂĄk, hogy Bill Brooks 235
km/h-s sebességet facsart ki belÔle. Ezt képes
vagyok elhinni. Nemcsak a mûszereken leolvasottak
miatt, hanem (Ă©s
leginkåbb) az érzés miatt, ami a
trapĂ©z mögött jutott nekem. Honda tĂșramotorommal
elĂ”fordul, hogy 200 körĂŒli sebessĂ©ggel utazgatok.
A Quikhez
hasonlatosan annak is szélcsatornåban
fejlesztették a szélvédÔjét. Elég volt kidugnom
a fejem vagy kezem szĂ©lĂĄrnyĂ©kbĂłl a trĂĄjk körĂŒli
ĂĄramlĂĄsba,
hogy meggyÔzÔdhessek róla: ez a
sebesség nem 140-150, ez bizony ugyanaz, mint
amikor 180-as tempĂłnĂĄl felemelem a kezem, hogy
megköszönjem a
kulturĂĄlt trabantosnak, hogy szorĂt
nekem egy kis helyet az M7-esen, és ettÔl majdnem
le is esem a motorrĂłl. Döbbenet. Ăs ennĂ©l a
sebességnél nincs
az az érzés, hogy itt mindjårt
történik valami végérvényes. A 10 m2-es szårnnyal
ilyen sebességnél is dinamikusan lehet fordulózni,
még azt is
kipróbåltam, hogy egész tempósan kinyomtam
a trapézt. Nem kaptunk 6 g-t, gondolom,
tĂșrhatta a levegĂ”t a szĂĄrny egy picit, de aztĂĄn elindult
felfelĂ©, ki is akadt a variĂł, ahogy elĂ” van Ărva.
Semmiféle gonoszsågra nem
volt hajlamos a repĂŒlĂ”,
még holland ingåba is bevittem, magåtól jött ki
belĂ”le. A trapĂ©zt a repĂŒlĂ©s bĂĄrmelyik fĂĄzisĂĄban
elengedhettem. StabilitĂĄsbĂłl
is, harmĂłniĂĄbĂłl is
jelesre vizsgĂĄzott a Quik. Robin Craig gyĂĄri pilĂłta volt
az utasom, hagyta, hogy önfeledten szåguldozzak az
Ă©gbolton, meg is
feledkeztem rĂłla. MĂ©gis jĂł, hogy ott
volt. NĂ©lkĂŒle valĂłszĂnĂ»leg lepottyantam volna.
A Quikkel a leszĂĄllĂĄs ugyanis nem megy csak Ășgy
érzésbÔl. Mint
minden igazi repĂŒlĂ”gĂ©pet, elĂ”ĂrĂĄsosan,
szakszerûen ki kell szolgålni. A Quiknél nincs
helye improvizĂĄlĂĄsnak, Ă©rzĂ©sbĂ”l (seggbĂ”l) repĂŒlĂ©snek.
Vannak
viszont check listek. MotorindĂtĂĄs elĂ”tti,
gurulås elÔtti, felszållås elÔtti és leginkåbb leszållås
elÔtti ellenÔrzÔlista. Ennek része, hogy a
sebességet
el kell koptatni 60 mérföld/óråra, és a szårnyat
kötelezĂ”en ĂĄt kell trimmelni lassĂș repĂŒlĂ©sre. Az
ennek elmulasztĂĄsĂĄbĂłl adĂłdĂł
következményeket
megtapasztaltam. UgyanĂșgy helyezkedtem be, mint
egy óråval azelÔtt a Cosmosszal, vagy ahogy az
iXesszel tenném, mår abban az
Ă©rtelemben is, hogy
hagytam a szårnyat gyorsra trimmelve. A sebesség
80 körĂŒl volt, igaz, mĂ©rföldben. Nem tĂ»nt fel. Ăs
akkor megszĂłlalt Robin, hogy
akkor repĂŒlĂŒnk mĂ©g
egy iskolakört. Ă, dehogy, erĂ”sködtem Ă©n, lekapom a
gĂĄzt, s-elek egyet Ă©s mĂĄr lent is vagyunk! Too high,
too fast, tĂșlsĂĄgosan
magasan, tĂșlsĂĄgosan gyorsak
vagyunk, våla-szolt ellentmondåst nem tûrÔen és jó
adag british flegmĂĄval, Ă©n pedig rĂĄszĂșrtam a gĂĄzt.
HosszĂșfalon aztĂĄn
ĂĄttrimmeltem a szĂĄrnyat lassĂșra
(az Air Creation Ă©s az Apollo szĂĄrnyakon a trimm a
szĂĄrny kilĂ©pÔélĂ©t hĂșzza fel, ezĂĄltal vĂĄndoroltatja a
trapézt
elÔre-håtra, a Pegasusnål a szårny profiljåt
mĂłdosĂtja). MĂg az iXesszel a legkisebb sebessĂ©get
gyorsra trimmelve lehet elĂ©rni, Ășgy, hogy
közben
kemĂ©nyen tolni kell a trapĂ©zt, a Quikkel csak Ășgy
lehet lassan repĂŒlni, ha elĂ”tte felpĂșposĂtjuk a szĂĄrnyat,
turbulens profilt csinĂĄlunk a
nagy sebességhez
szĂŒksĂ©ges laminĂĄrisbĂłl. Csak Ăgy lehet tartani a 60
mérföldes sebességet besiklåskor, 40-et kilebegtetésnél
és 35-öt földet
érésnél. Måsképp a Quik
egész egyszerûen nem szåll le, vagy leesik mår 50
mph-nål, vagy végigsuhan pårnahatåsban a placc
felett és jöhet az
ĂĄtstartolĂĄs.
LeszĂĄllĂĄs utĂĄn mĂ©g vagy hĂșsz percig beszĂ©lgettĂŒnk
Robinnal Ă©s Billy Brookkal, a Quik szĂŒlĂ”atyjĂĄval.
Megtudtam, hogy mĂĄr tĂșl vannak
a szåzötvenedik
megrendelésen, hogy évente 80 gépes iramban
megy a sorozatgyĂĄrtĂĄs, Ă©s hogyha most leperkĂĄlnĂĄm
az angol font -Euró közötti årfolyam
vĂĄltozĂĄsai
szerint többé kevésbé 40 ezer euró vételårat, jövÔ
måjusban jutnék hozzå egy ilyen csodamasinåhoz.
Ăgy megy ez.
Merev szĂĄrnyĂșak
tesztjével most még nem fårasztom
a MadĂĄrtoll nyĂĄjas olvasĂłit. DiĂłhĂ©jban Ăgy ennyi az
idei Blois.
Kép és szöveg: Szabó
György