Air Sylphe, Cosmos HKS, Quik
Dátum: 2004. szeptember 01. szerda, 10:00
Rovat: Motoros sĂĄrkĂĄny


A kiĂĄllĂ­tott Ă©s a levegĂ”ben is bemutatott repĂŒlĂ”szerkezetek leltĂĄrĂĄt az idĂ©n mellĂ”znĂ©m. A tavaly bemutatott ĂșjdonsĂĄgok az idĂ©n is annak szĂĄmĂ­tottak.

A DTA csak a csupasz verziĂłjĂĄt tudta bemutatni az Ă­gĂ©retes, teljesen burkolt CombĂłnak. Az Air Creation több mint tĂ­z Ă©ve fejlesztett Ășj trĂĄjkja szeptember 3-ĂĄn esett tĂșl a szĂ»zfelszĂĄllĂĄson, Ă­gy az is igazolatlanul hiĂĄnyzĂłk nĂ©vsorĂĄt duzzasztotta. CsakĂșgy, mint a Pipistrel Taurusa, amit a jĂșniusban megtartott lyoni Avia ExpĂłn mĂĄr lĂĄthatott a nagyĂ©rdemĂ», de a tĂ­zszeres merev szĂĄrnyĂș ul-vilĂĄgbajnok, Philippe Zen, aki egyben a francia dĂ­ler, valamilyen Ă©rthetetlen oknĂĄl fogva nem merte vagy tudta elhozni Blois-ba. Aki kiĂĄllĂ­tĂĄskatalĂłgusra vĂĄgyik, vessen egy pillantĂĄst a www.vamp-air.hu-ra, vagy szerezze meg a MadĂĄrtoll 2003-as karĂĄcsonyi kĂŒlönszĂĄmĂĄt. Az idĂ©n hĂĄrom sĂĄrkĂĄnyt Ă©s kĂ©t merev szĂĄrnyĂș gĂ©pet teszteltem, sajĂĄt (Ă©s mĂĄs ember szĂĄmĂĄra nem feltĂ©tlenĂŒl Ă©rvĂ©nyes) Ă©rtĂ©krend szerint. Az alĂĄbbiakban Ă­zelĂ­tĂ”t nyĂșjtok benyomĂĄsaimbĂłl, a teljes Ă©lmĂ©nybeszĂĄmolĂłra kĂ­vĂĄncsiak szĂĄmĂĄra melegen ajĂĄnlom az Aeromagazin oktĂłberi ulmellĂ©kletĂ©t.
Az Air Sylphe mint paraplĂĄn mĂĄr 1997-tĂ”l lĂ©tezik, Ă©s amiĂłta 582-es Rotaxszal is szerelik, igen tiszteletre mĂ©ltĂł teljesĂ­tmĂ©nyadatokkal rendelkezik kĂ©tszemĂ©lyes kategĂłriĂĄban is. Nekem rögtön szimpatikus volt, mert nem Ășgy nĂ©zett ki, mint az Ă”rĂŒlt nĂ”k repĂŒlĂ” ketrece, bukĂł- Ă©s szĂĄrnytartĂł csövek kusza rengetege.
A legtöbb amerikai motoros ernyĂ”s trĂĄjk ellentĂ©zisekĂ©nt egy darab robusztus gerinccsĂ”re Ă©pĂ­tett kĂ©t mĂ»anyag (luxuskivitelben bĂ”rburkolatĂș) kagylĂłfotel, közöttĂŒk diszkrĂ©t kĂ©tharmad gyĂ»rĂ» az ernyĂ”bekötĂ©s biztosĂ­tĂĄsĂĄhoz Ă©s egyben a bukĂłcsĂ” szerepĂ©ben, hĂĄtul jĂł nagy terpeszben termetes tundra- gumik, a motor mögött pedig nagy ĂĄtmĂ©rĂ”jĂ» lĂ©gcsavar helyett alig 80 cm ĂĄtmĂ©rĂ”jĂ», kilenclapĂĄtos turbina, 13 darab lĂ©gĂĄramvezĂ©rlĂ” lappal, amitĂ”l megszĂ»nik a precessziĂł, Ă©s a tolĂłerĂ” Ășgy jelentkezik, mint a "lökös"-nek becĂ©zett sugĂĄrhajtĂłmĂ»ves vasakon. A feltalĂĄlĂł Ă©s gyĂĄrtĂł J. L. Dhalluin megunhatta a trĂĄjkos ernyĂ”zĂ©s sebessĂ©gkorlĂĄtait, mert tervezett a gĂ©phez egy motorossĂĄrkĂĄny-adaptĂĄciĂłt is. Biztos, ami biztos, a DTA-t is bevonta a projektbe, Ă­gy jött lĂ©tre a "Convertible"-nek keresztelt lĂ©gi jĂĄrmĂ».
Az elkĂ©pzelĂ©s egyszerĂ»: a mindennapi fĂ©lĂłrĂĄs homeopatikus repĂŒlĂ©shez elĂ©g kihĂșzni a trĂĄjkot az elsĂ” libalegelĂ”re, kiteregetni mögĂ© a 42 m2-es ernyĂ”t, adni egy bĂ” gĂĄzt, Ă©s 30 m-re rĂĄ mĂĄr fent van az ember, ott, ahol köztudomĂĄsĂșlag jobb. Amikor pedig tĂșrĂĄzni szottyan kedve, vagy netĂĄn erĂ”sebb a szĂ©l, mint amit az ernyĂ” (Ă©s a pilĂłta tapasztalata) megenged, akkor bevĂĄllalja a szĂĄrny szerelĂ©sĂ©nek fĂ©lĂłrĂĄs macerĂĄjĂĄt. Ennek fejĂ©ben 45 km/h helyett 120-szal tud utazni, Ă©s olyan idĂ”jĂĄrĂĄsi feltĂ©teleket is bevĂĄllalhat, amilyenek között ernyĂ”vel mĂĄr esĂ©lye sem lenne. Egy repĂŒlĂ©s utĂĄn nem tudom eldönteni, hogy ernyĂ”vel vagy sĂĄrkĂĄnyszĂĄrnnyal repĂŒl-e jobban, de mindkĂ©t kategĂłriĂĄban ott van a spiccen.
A HKS motoros Cosmos Phase II 14,9 m2-es szĂĄrnnyal egy bizsu. A motor igen hercig kis szerkezet, olyan bĂĄjos, mint mondjuk egy sĂŒldĂ” lĂĄny szemĂ©rme, amire mĂ©g nem kell fazonigazĂ­tĂĄs. VasĂĄrnap reggel fĂ©l kilenckor jutott nekem a megtiszteltetĂ©s, hogy elvigyem egy lĂ©gi pĂĄsztorĂłrĂĄra. Guy Renaud minden tovĂĄbbi nĂ©lkĂŒl elengedett vele egyedĂŒl, rajta kĂ­vĂŒl egyĂ©bkĂ©nt sem volt mĂ©g senki a standon, neki meg volt tennivalĂłja elĂ©g.
A motor roppant Ă©lvezetes hangon muzsikĂĄl Ășgy a földön, mint a levegĂ”ben. MĂ©ly, öblös ez a hang, valahol a BMV l Ă©s a HD közötti tartomĂĄnyban. Lehet, hogy a bekötĂ©s is okolhatĂł Ă©rte, de totĂĄl rezgĂ©smentes. HĂĄromtollĂș Neuform srĂłffal szereltĂ©k, Ă­gy aztĂĄn nem lĂ©gcsavarzajrĂłl, hanem lĂ©gcsavarcsendrĂ”l tudok beszĂ©lni. Nem vicc: ez egy lopakodĂł. ÉjjellĂĄtĂł berendezĂ©ssel mindenfĂ©le katonai applikĂĄciĂłkra alkalmas, sĂ”t mĂ©g a kocsmĂĄbĂłl is haza lehet settenkedni vele, anĂ©lkĂŒl hogy a hĂĄrpiĂĄt felĂ©bresztenĂ©nk. TolĂłereje alacsony fordulatszĂĄmon rendelkezĂ©sre ĂĄll, a felszĂĄllĂĄs egy szemĂ©llyel kevesebb, mint ötven mĂ©ter pĂĄzsitot igĂ©nyelt, igaz, hogy volt mĂĄr egy kis szellĂ”. Az emelkedĂ©s egy szemĂ©llyel 4-es ĂĄllandĂł variĂłnĂĄl többet csak lendĂŒletbĂ”l tudott, az utazĂłt 4500-as fordulatra saccoltam, ott kilencvenet km/h-t mutatott a sebessĂ©gmĂ©rĂ”. Ötezres fordulatnĂĄl 110 volt a digitĂĄlis mĂ»szeren, vĂ­zszintesben az volt a vĂ©ge. Ezek az adatok persze inkĂĄbb a szĂĄrnyat minĂ”sĂ­tik. A motort nyĂșztam vagy tĂ­z percig, forgolĂłdtam vele padlĂłgĂĄzon, sem az olajhĂ”mĂ©rsĂ©klet, sem a nyomĂĄs nem mozdult el az optimĂĄlis Ă©rtĂ©krĂ”l. SĂŒllyedĂ©skor viszont elĂ©g jĂłl visszahĂ»lt a hengerfej, arra bizony vigyĂĄzni kell majd. A porlasztĂłfĂ»tĂ©st japĂĄnosan oldottĂĄk meg: egy icipici elektromos ellenĂĄllĂĄst Ă©pĂ­tettek a torkĂĄba, pont oda, ahol a jegesedĂ©s el szokott kezdĂ”dni (ezt szĂ©lcsatornĂĄban figyeltĂ©k meg), a kĂ©sĂ”bbiekben ez ĂĄllĂ­tĂłlag full automatikusan fog mĂ»ködni. Közel egy Ăłra kĂ©jelgĂ©s utĂĄn olyan kielĂ©gĂŒlt pofĂĄval adtam viszsza a repcsit Renaud-nak, hogy meg sem kĂ©rdezte, milyen volt.
A nagy szĂĄm azonban most következik. 50 percet repĂŒltem a Quikkel. HĂĄt az nem semmi. Sok pilĂłtatĂĄrsamnak mesĂ©ltem mĂĄr, hogy milyen volt, mindegyik azt a kĂ©rdĂ©st feszegette: tĂ©nyleg olyan gyors, valĂłban tudja azokat a sebessĂ©gadatokat, amelyekkel hivalkodik? Igen. Ehhez abszolĂșt nem fĂ©r kĂ©tsĂ©g. Ha valamirĂ”l meggyĂ”zött a Quik, akkor errĂ”l egyĂ©rtelmĂ»en. UtazĂłban 100 mĂ©rföld/ĂłrĂĄt mutatott az analĂłg sebessĂ©gmĂ©rĂ”, a GPS ĂĄtlaga hĂĄromszögön 165-öt igazolt vissza. És nem ez volt a vĂ©ge. Én 110- ig mertem fĂ»teni, de ĂĄllĂ­tjĂĄk, hogy Bill Brooks 235 km/h-s sebessĂ©get facsart ki belĂ”le. Ezt kĂ©pes vagyok elhinni. Nemcsak a mĂ»szereken leolvasottak miatt, hanem (Ă©s leginkĂĄbb) az Ă©rzĂ©s miatt, ami a trapĂ©z mögött jutott nekem. Honda tĂșramotorommal elĂ”fordul, hogy 200 körĂŒli sebessĂ©ggel utazgatok. A Quikhez hasonlatosan annak is szĂ©lcsatornĂĄban fejlesztettĂ©k a szĂ©lvĂ©dĂ”jĂ©t. ElĂ©g volt kidugnom a fejem vagy kezem szĂ©lĂĄrnyĂ©kbĂłl a trĂĄjk körĂŒli ĂĄramlĂĄsba, hogy meggyĂ”zĂ”dhessek rĂłla: ez a sebessĂ©g nem 140-150, ez bizony ugyanaz, mint amikor 180-as tempĂłnĂĄl felemelem a kezem, hogy megköszönjem a kulturĂĄlt trabantosnak, hogy szorĂ­t nekem egy kis helyet az M7-esen, Ă©s ettĂ”l majdnem le is esem a motorrĂłl. Döbbenet. És ennĂ©l a sebessĂ©gnĂ©l nincs az az Ă©rzĂ©s, hogy itt mindjĂĄrt törtĂ©nik valami vĂ©gĂ©rvĂ©nyes. A 10 m2-es szĂĄrnnyal ilyen sebessĂ©gnĂ©l is dinamikusan lehet fordulĂłzni, mĂ©g azt is kiprĂłbĂĄltam, hogy egĂ©sz tempĂłsan kinyomtam a trapĂ©zt. Nem kaptunk 6 g-t, gondolom, tĂșrhatta a levegĂ”t a szĂĄrny egy picit, de aztĂĄn elindult felfelĂ©, ki is akadt a variĂł, ahogy elĂ” van Ă­rva. SemmifĂ©le gonoszsĂĄgra nem volt hajlamos a repĂŒlĂ”, mĂ©g holland ingĂĄba is bevittem, magĂĄtĂłl jött ki belĂ”le. A trapĂ©zt a repĂŒlĂ©s bĂĄrmelyik fĂĄzisĂĄban elengedhettem. StabilitĂĄsbĂłl is, harmĂłniĂĄbĂłl is jelesre vizsgĂĄzott a Quik. Robin Craig gyĂĄri pilĂłta volt az utasom, hagyta, hogy önfeledten szĂĄguldozzak az Ă©gbolton, meg is feledkeztem rĂłla. MĂ©gis jĂł, hogy ott volt. NĂ©lkĂŒle valĂłszĂ­nĂ»leg lepottyantam volna. A Quikkel a leszĂĄllĂĄs ugyanis nem megy csak Ășgy Ă©rzĂ©sbĂ”l. Mint minden igazi repĂŒlĂ”gĂ©pet, elÔírĂĄsosan, szakszerĂ»en ki kell szolgĂĄlni. A QuiknĂ©l nincs helye improvizĂĄlĂĄsnak, Ă©rzĂ©sbĂ”l (seggbĂ”l) repĂŒlĂ©snek. Vannak viszont check listek. MotorindĂ­tĂĄs elĂ”tti, gurulĂĄs elĂ”tti, felszĂĄllĂĄs elĂ”tti Ă©s leginkĂĄbb leszĂĄllĂĄs elĂ”tti ellenĂ”rzĂ”lista. Ennek rĂ©sze, hogy a sebessĂ©get el kell koptatni 60 mĂ©rföld/ĂłrĂĄra, Ă©s a szĂĄrnyat kötelezĂ”en ĂĄt kell trimmelni lassĂș repĂŒlĂ©sre. Az ennek elmulasztĂĄsĂĄbĂłl adĂłdĂł következmĂ©nyeket megtapasztaltam. UgyanĂșgy helyezkedtem be, mint egy ĂłrĂĄval azelĂ”tt a Cosmosszal, vagy ahogy az iXesszel tennĂ©m, mĂĄr abban az Ă©rtelemben is, hogy hagytam a szĂĄrnyat gyorsra trimmelve. A sebessĂ©g 80 körĂŒl volt, igaz, mĂ©rföldben. Nem tĂ»nt fel. És akkor megszĂłlalt Robin, hogy akkor repĂŒlĂŒnk mĂ©g egy iskolakört. Á, dehogy, erĂ”sködtem Ă©n, lekapom a gĂĄzt, s-elek egyet Ă©s mĂĄr lent is vagyunk! Too high, too fast, tĂșlsĂĄgosan magasan, tĂșlsĂĄgosan gyorsak vagyunk, vĂĄla-szolt ellentmondĂĄst nem tĂ»rĂ”en Ă©s jĂł adag british flegmĂĄval, Ă©n pedig rĂĄszĂșrtam a gĂĄzt. HosszĂșfalon aztĂĄn ĂĄttrimmeltem a szĂĄrnyat lassĂșra (az Air Creation Ă©s az Apollo szĂĄrnyakon a trimm a szĂĄrny kilĂ©pÔélĂ©t hĂșzza fel, ezĂĄltal vĂĄndoroltatja a trapĂ©zt elĂ”re-hĂĄtra, a PegasusnĂĄl a szĂĄrny profiljĂĄt mĂłdosĂ­tja). MĂ­g az iXesszel a legkisebb sebessĂ©get gyorsra trimmelve lehet elĂ©rni, Ășgy, hogy közben kemĂ©nyen tolni kell a trapĂ©zt, a Quikkel csak Ășgy lehet lassan repĂŒlni, ha elĂ”tte felpĂșposĂ­tjuk a szĂĄrnyat, turbulens profilt csinĂĄlunk a nagy sebessĂ©ghez szĂŒksĂ©ges laminĂĄrisbĂłl. Csak Ă­gy lehet tartani a 60 mĂ©rföldes sebessĂ©get besiklĂĄskor, 40-et kilebegtetĂ©snĂ©l Ă©s 35-öt földet Ă©rĂ©snĂ©l. MĂĄskĂ©pp a Quik egĂ©sz egyszerĂ»en nem szĂĄll le, vagy leesik mĂĄr 50 mph-nĂĄl, vagy vĂ©gigsuhan pĂĄrnahatĂĄsban a placc felett Ă©s jöhet az ĂĄtstartolĂĄs.
LeszĂĄllĂĄs utĂĄn mĂ©g vagy hĂșsz percig beszĂ©lgettĂŒnk Robinnal Ă©s Billy Brookkal, a Quik szĂŒlĂ”atyjĂĄval. Megtudtam, hogy mĂĄr tĂșl vannak a szĂĄzötvenedik megrendelĂ©sen, hogy Ă©vente 80 gĂ©pes iramban megy a sorozatgyĂĄrtĂĄs, Ă©s hogyha most leperkĂĄlnĂĄm az angol font -EurĂł közötti ĂĄrfolyam vĂĄltozĂĄsai szerint többĂ© kevĂ©sbĂ© 40 ezer eurĂł vĂ©telĂĄrat, jövĂ” mĂĄjusban jutnĂ©k hozzĂĄ egy ilyen csodamasinĂĄhoz. Így megy ez.
Merev szĂĄrnyĂșak tesztjĂ©vel most mĂ©g nem fĂĄrasztom a MadĂĄrtoll nyĂĄjas olvasĂłit. DiĂłhĂ©jban Ă­gy ennyi az idei Blois.

Kép és szöveg: Szabó György






A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=186