">Az ITV ernyõkrõl nem sokat hallani
mifelénk.
Némi túlzással mondhatnám azt is, hogy a kutya
sem ismeri a franciákon kĂvĂĽl. Ă•k viszont
tömegesen esküsznek rá, és családi
kiszerelésben
viszik haza az Auchanból. Ezért amikor elõször
készültem megreptetni az ITV-t, az a kérdés
motoszkált a fejemben: vajon a francia
pilóták
mind megõrültek, vagy mi maradtunk le valamirõl?
Röviden összegezve tapasztalataimat azt
mondhatom: is-is. A franciák mindentõl
fĂĽggetlenĂĽl
természetesen õrültek, de bizony mi is
lemaradtunk valamirõl.
Az elsõ franciás repülésre a
rétsági ultralight-találkozón
került sor. Solo motoros Parapower hátimotor, 25 m2-
es ernyõ, 115 kg felszállósúly, start az emelkedõnek
felfelé,
tucatnyi nézõ feszült várakozásban: a start nem
ĂgĂ©rkezett könnyĂ»nek. Plusz mĂ©g az a kb. 30 motoros
sárkányos, akik - nyilván valami
Guiness-rekordkĂsĂ©rlet
keretében - egy percen belül akartak elõttem elstartolni.
Ezúton is köszönet annak a két pilótának, aki nem akkor
adta a
legkövĂ©rebb gázfröccsöt, amikor a már kiterĂtett
ernyõ felĂ© fordult a lĂ©gcsavarja. Nem segĂtette az
ismerkedĂ©st az sem, hogy a zsinĂłrzat egyszĂnĂ»
anyagbĂłl
készült, éppen csak hogy az A-sor legalsó zsinórjai
vannak megjelölve. Én szeretek nagy lendülettel
startolni, kivárni, amĂg az ernyõ
tényleg szépen repül,
Ă©s nem "motorbĂłl felkĂĽzdeni magam az Ă©gbe". De az
ITV-t gyorsĂtva hamar elĂ©rtem futĂłmĂ»vem maximális
sebességét, és rendesen
meg kellett fékezni az ernyõt
ahhoz, hogy végre elemeljen.
A levegõben finoman felengedve a fékeket gyûjtöttem
a sebességet. Méghozzá elég sokat,
amint azt akkor
is megállapĂtottam, Ă©s kĂ©sõbb a mĂ©rĂ©sek is igazolták
(42 km/h, trimmerrel 49 km/h). A sebességgel megjött
a felhajtóerõ is, és
stabil 1,4-es varióval mégiscsak
emelkedni kezdtem. Az ernyõ aránylag kevés fékkel, a
sebességnek megfelelõ erõvel és elég dinamikusan
fordult.
Finom, de van jobb is ezen a téren. Ami viszont
az elsõ pillanattól megfogott, az a stabilitása: mintha
sĂnen futna, Ă©s a kupola bakelitbĂłl lenne.
Nyilván sokan
vannak, akik a lágy felĂ©pĂtĂ©sĂ», pudingszerĂ» kupolákat
szeretik (máshogy nem magyarázható a Silex és társai
óriási sikere), de én
bevallom õszintén, hogy a feszes,
jĂł felĂ©pĂtĂ©sĂ» franciákat már eddig is elõnyben
rĂ©szesĂtettem a lötyögõs nĂ©metekkel szemben.
Hátimotoron ritkán
tapasztaltam ilyen precĂz
visszajelzést az ernyõtõl. Így hamar átjárt az a jólesõ
érzés, hogy ez a perverz kis francia tényleg azt csinálja,
amit Ă©n
akarok. Mindezen sajnos jelentõsen ront a
trimmer használata. Ilyenkor "elkeni" a szél az ernyõt,
a fĂ©kek veszĂtenek hatĂ©konyságukbĂłl Ă©s a
visszajelzés
is romlik. Nem is nagyon erõltettem, sebessĂ©gem Ăgy
is volt elég.
Ami a leszállást illeti, a start után nem voltak
ezzel
kapcsolatban különösebb illúzióim. Mivel még motoros
viszonylatban is túlterheltem az ernyõt, hamar és
hirtelen szakadt le az áramlás, és jó
pár lépéssel le
kellett vezetni a még meglévõ sebességemet. Eggyel
nagyobb nõvérével nyilván nyugisabb lenne az
együttélés a mindennapokban, de
valamit valamiért.
Az ITV Tomahawk S tehát roppant stabil, mégis gyors
és dinamikus ernyõ. Még turbulens, termikes idõben
is Ă©lvezet vele repĂĽlni.
Az Ănyencek, a kĂĽlöncök Ă©s
mindenki más, aki már megtanult startolni a Vampair
jóvoltából, mostantól maga is tarthat otthon francia
szeretõt. Vive
la France!
Õrszigety Dávid
Fotók: Õrszigety Viki, Szegvári Viktor
Az ITV Tomahawk siklóernyõ rövid
tesztje
Július eleje, 25 fok meleg, 7/8-os stratus felhõzet,
gyenge buboréktermikek. Ideális idõ
tesztrepüléshez. A
szükséges helyzeti energiához a
nagyszerĂ» Parapower a segĂtsĂ©g. Már az ernyõ
kiterĂtĂ©se során látszik az igĂ©nyes kidolgozás.
PrecĂz varrások, szĂ©p
design. A hevederzet hátsó
lassĂtĂł Ă©s elsõ gyorsĂtĂł trimmel szerelt. A hátsĂł
trimmet 1/3-ig kiengedtem, ez a beállĂtás adja a
legkedvezõbb
állásszöget startoláshoz.
BeöltözĂ©s, motormelegĂtĂ©s.
MĂ©g egy
ellenõrzés és máris start. A kupola - a nagy oldalviszony ellenére -
kiválóan töltõdik. Bár ez már a mai modern ernyõknél alapvetõ elvárás. Emelkedés
közben stabil a kupola, jĂłl viseli a nagy állásszöget. ValĂłjában a legjobb összehasonlĂtási
alap a Dudek Action, ami egy igazán gyors, dinamikus
motoros ernyõ. Az ITV repülési
sebessége kissé elmarad az Actionhöz képest. Fordulóban, valamint különbözõ
repülési manõvereknél kevésbé
dinamikus. Hirtelen gázadásnál vagy gázelvételnél
a kupola mozgása könnyen követhetõ, de ajánlott a fékekkel kompenzálni az ingamozgást.
A gáz
levételét követõen a siklószáma meglepõen kedvezõ, azaz érezhetõen jobban
siklik, mint az Action. A kezelhetõsége jó, de repülési stabilitása nem
hasonlĂthatĂł
egy S-pro- filos motoros siklóernyõhöz. Ezen tulajdonságok révén motor nélküli
szabadrepüléshez is megfelel. A leszállás elõtti
behelyezkedés során szélcsendet
tapasztaltam, Ăgy a legkisebb leszállási sebessĂ©g elĂ©rĂ©se Ă©rdekĂ©ben teljesen
behúztam a hátsó trimmet. Ez
mérsékelt szeles idõjárási viszonyok között sem
hátrány. A kilebegtetĂ©st - az általam megszokott mĂłdon - hosszan Ă©s precĂzen
igyekeztem
vĂ©grehajtani. Az ernyõ tökĂ©letesen követte az utasĂtásokat, azaz
nagyszerû leszállási paraméterekkel rendelkezik.
Összességében ajánlom
mindazoknak, akik igénylik a
teljesĂtmĂ©nyt mind a motoros, mind a szabadrepĂĽlĂ©s
során. Lekapcsolt motorral magas siklószáma és
kedvezõ
sebességtartománya miatt jól termikelhetõ.
Farkas Tibor
Fotó: Nagy Tamás