ITV Tomahawk S
Dátum: 2004. július 02. péntek, 11:11
Rovat: Hátimotor


">Az ITV ernyõkrõl nem sokat hallani mifelénk. Némi túlzással mondhatnám azt is, hogy a kutya sem ismeri a franciákon kívül. Õk viszont tömegesen esküsznek rá, és családi kiszerelésben viszik haza az Auchanból. Ezért amikor elõször készültem megreptetni az ITV-t, az a kérdés motoszkált a fejemben: vajon a francia pilóták mind megõrültek, vagy mi maradtunk le valamirõl? Röviden összegezve tapasztalataimat azt mondhatom: is-is. A franciák mindentõl függetlenül természetesen õrültek, de bizony mi is lemaradtunk valamirõl.

Az elsõ franciás repülésre a rétsági ultralight-találkozón került sor. Solo motoros Parapower hátimotor, 25 m2- es ernyõ, 115 kg felszállósúly, start az emelkedõnek felfelé, tucatnyi nézõ feszült várakozásban: a start nem ígérkezett könnyûnek. Plusz még az a kb. 30 motoros sárkányos, akik - nyilván valami Guiness-rekordkísérlet keretében - egy percen belül akartak elõttem elstartolni. Ezúton is köszönet annak a két pilótának, aki nem akkor adta a legkövérebb gázfröccsöt, amikor a már kiterített ernyõ felé fordult a légcsavarja. Nem segítette az ismerkedést az sem, hogy a zsinórzat egyszínû anyagból készült, éppen csak hogy az A-sor legalsó zsinórjai vannak megjelölve. Én szeretek nagy lendülettel startolni, kivárni, amíg az ernyõ tényleg szépen repül, és nem "motorból felküzdeni magam az égbe". De az ITV-t gyorsítva hamar elértem futómûvem maximális sebességét, és rendesen meg kellett fékezni az ernyõt ahhoz, hogy végre elemeljen. A levegõben finoman felengedve a fékeket gyûjtöttem a sebességet. Méghozzá elég sokat, amint azt akkor is megállapítottam, és késõbb a mérések is igazolták (42 km/h, trimmerrel 49 km/h). A sebességgel megjött a felhajtóerõ is, és stabil 1,4-es varióval mégiscsak emelkedni kezdtem. Az ernyõ aránylag kevés fékkel, a sebességnek megfelelõ erõvel és elég dinamikusan fordult. Finom, de van jobb is ezen a téren. Ami viszont az elsõ pillanattól megfogott, az a stabilitása: mintha sínen futna, és a kupola bakelitból lenne. Nyilván sokan vannak, akik a lágy felépítésû, pudingszerû kupolákat szeretik (máshogy nem magyarázható a Silex és társai óriási sikere), de én bevallom õszintén, hogy a feszes, jó felépítésû franciákat már eddig is elõnyben részesítettem a lötyögõs németekkel szemben. Hátimotoron ritkán tapasztaltam ilyen precíz visszajelzést az ernyõtõl. Így hamar átjárt az a jólesõ érzés, hogy ez a perverz kis francia tényleg azt csinálja, amit én akarok. Mindezen sajnos jelentõsen ront a trimmer használata. Ilyenkor "elkeni" a szél az ernyõt, a fékek veszítenek hatékonyságukból és a visszajelzés is romlik. Nem is nagyon erõltettem, sebességem így is volt elég. Ami a leszállást illeti, a start után nem voltak ezzel kapcsolatban különösebb illúzióim. Mivel még motoros viszonylatban is túlterheltem az ernyõt, hamar és hirtelen szakadt le az áramlás, és jó pár lépéssel le kellett vezetni a még meglévõ sebességemet. Eggyel nagyobb nõvérével nyilván nyugisabb lenne az együttélés a mindennapokban, de valamit valamiért. Az ITV Tomahawk S tehát roppant stabil, mégis gyors és dinamikus ernyõ. Még turbulens, termikes idõben is élvezet vele repülni. Az ínyencek, a különcök és mindenki más, aki már megtanult startolni a Vampair jóvoltából, mostantól maga is tarthat otthon francia szeretõt. Vive la France!

Õrszigety Dávid
Fotók: Õrszigety Viki, Szegvári Viktor

Az ITV Tomahawk siklóernyõ rövid tesztje

Július eleje, 25 fok meleg, 7/8-os stratus felhõzet, gyenge buboréktermikek. Ideális idõ tesztrepüléshez. A szükséges helyzeti energiához a nagyszerû Parapower a segítség. Már az ernyõ kiterítése során látszik az igényes kidolgozás. Precíz varrások, szép design. A hevederzet hátsó lassító és elsõ gyorsító trimmel szerelt. A hátsó trimmet 1/3-ig kiengedtem, ez a beállítás adja a legkedvezõbb állásszöget startoláshoz.

Beöltözés, motormelegítés. Még egy ellenõrzés és máris start. A kupola - a nagy oldalviszony ellenére - kiválóan töltõdik. Bár ez már a mai modern ernyõknél alapvetõ elvárás. Emelkedés közben stabil a kupola, jól viseli a nagy állásszöget. Valójában a legjobb összehasonlítási alap a Dudek Action, ami egy igazán gyors, dinamikus motoros ernyõ. Az ITV repülési sebessége kissé elmarad az Actionhöz képest. Fordulóban, valamint különbözõ repülési manõvereknél kevésbé dinamikus. Hirtelen gázadásnál vagy gázelvételnél a kupola mozgása könnyen követhetõ, de ajánlott a fékekkel kompenzálni az ingamozgást. A gáz levételét követõen a siklószáma meglepõen kedvezõ, azaz érezhetõen jobban siklik, mint az Action. A kezelhetõsége jó, de repülési stabilitása nem hasonlítható egy S-pro- filos motoros siklóernyõhöz. Ezen tulajdonságok révén motor nélküli szabadrepüléshez is megfelel. A leszállás elõtti behelyezkedés során szélcsendet tapasztaltam, így a legkisebb leszállási sebesség elérése érdekében teljesen behúztam a hátsó trimmet. Ez mérsékelt szeles idõjárási viszonyok között sem hátrány. A kilebegtetést - az általam megszokott módon - hosszan és precízen igyekeztem végrehajtani. Az ernyõ tökéletesen követte az utasításokat, azaz nagyszerû leszállási paraméterekkel rendelkezik.
Összességében ajánlom mindazoknak, akik igénylik a teljesítményt mind a motoros, mind a szabadrepülés során. Lekapcsolt motorral magas siklószáma és kedvezõ sebességtartománya miatt jól termikelhetõ.

Farkas Tibor
Fotó: Nagy Tamás







A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=166