Fly Castelluccio tandem trájk
Dtum: 2003. december 31. szerda, 00:00 Rovat: Hátimotor
Szakolczi Norbert írása és fotói
Mindig
is nagy álmom volt, hogy a hátimotoros megaélményt megoszthassam a barátnõmmel is.
Elsõ lépésnek megszereztem a tandempilóta-jogosítást. Következõ
lépésnek a megfelelõ teljesítményû erõforrás kiválasztására helyeztem a hangsúlyt. Hosszas gondolkodás és válogatás után úgy döntöttem, hogy a Fly
Castelluccio Energy hátimotor-családból a SMN130-as hátimotort szerzem be.
Ez eddig jól hangzott,
de nem tudtam eldönteni, hogy lábról induljak a tandemmel, vagy trájkkal
próbálkozzam. Lábról való indulásnál mindig is abban láttam a veszélyt, hogy
gyorsításnál megbotlik az
utas, aminek ki tudja, milyen következményei lennének. Így tehát a trike mellett döntöttem.
Meg is vásároltam a Fly
Castelluccio cég által gyártott tandem trájkot, ami meglehetõsen pozitív
paraméterekkel rendelkezik. Maga a trájk a két beülõvel együtt 25 kilogrammot
nyom! Ez azért fontos,
mert egy átlagos tandem ernyõvel repülhetõ. A trájk elég kényelmes, de ne várjunk tõle csodákat: két 180
centiméter körüli ember
vígan repülhet a szerkezettel, de ennél magasabbaknak én nem ajánlanám.
A hátimotor, melyet használok, 30 kilogramm teljes tankkal, erre jön a trájk plusz az ernyõ súlya - így
összesen körülbelül 65 kilogrammot nyom. A
trájkot tárolás szempontjából is nagyon jól „kitalálták”: 1
darab (!) csavar kivételével az egész trájk összecsukható, így akár egy
személyautó hátuljában is szállítható. Ennek ellenére
hihetetlenül masszív a felépítése, aminek az elrontott leszállásoknál lehet jelentõsége (erre az én
eddigi nagyjából 50 startomnál
kétszer volt példa). A kerekek - a minél jobb rugózás érdekében - szabályozható nyomásúak. Jól eltalálták a tengelytávot
is, a
trájkot ugyanis elég nehéz megborítani (teszteltük). Az egész szerkezet összeállítása teljesen szétszedett állapotból körülbelül 20-30
percet
igényel, amiben a motor beállítását és az ernyõ felcsatolását is beleértve. A pilóta beülõjét nagyon egyszerûen be lehet állítani
a megfelelõ pozícióba,
így az utas a pilótát nem zavarja, vagy csak minimális teret vesz el a kilátásból, nagyjából annyit, mint a
gyalogos tandemnél. Rendkívül fontos a
megfelelõ ernyõ kiválasztása. Jól és könnyen startolható tandemet célszerû választani, mivel
a trájkos tandem start nem olyan egyszerû, de megtanulható. A
trájkban az eddigi utasok - elmondásuk szerint - mindvégig
kényelmesen ültek, és a vállmagasságban végigfutó keret jelentõsen növelte a
biztonságérzetüket.
Nagyon kellemes élményekrõl tudok beszámolni a szerkezettel kapcsolatosan, a tény pedig, miszerint egyetlen hónap leforgása
alatt
30 utast reptettem meg, azt hiszem, magáért beszél. Tudom, nem a mennyiség, hanem a minõség a fontos, de ez így jött össze. Már
alig várom a
következõ nyarat, amikor este, nyugodt idõben órákat repülhetek majd a kedvesemmel, és meg tudom neki mutatni
mindazt, amit az ember ebbõl a
perspektívából lát. Én személy szerint a motoros tandem repülés ezen formáját elég biztonságosnak
tartom utasrepültetéshez.
|
A Szaky által mért mûszaki adatok
65 kg pilóta + 55 kg
utas:
Emelkedés: 1,8-2 m/s
Fogyasztás: 4 l/h
Felszállóút: kb. 30 m
65 kg pilóta + 80 kg utas:
Emelkedés: 1-1,3
m/s
Fogyasztás: 5 l/h
Felszállóút: kb. 80 m
65 kg pilóta + 90 kg utas:
Emelkedés: 0,8-1 m/s
Fogyasztás: 6-7
l/h
Felszállóút: kb. 150 m
A trájk anyaga: alumínium + acél
Súlya üresen: 15
kg!!!
Kompatibilis:
Fly Castelluccio Energy széria
Felhasználási terület:
tandem + szóló
repülés
Légcsavar: SMN Mini 2 GT
(Ez nem a gyárilag adott csavar!!!)
|
|
|