Fly Castelluccio tandem trájk
Dtum: 2003. december 31. szerda, 00:00
Rovat: Hátimotor


Szakolczi Norbert írása és fotói Mindig is nagy álmom volt, hogy a hátimotoros megaélményt megoszthassam a barátnõmmel is. Elsõ lépésnek megszereztem a tandempilóta-jogosítást. Következõ lépésnek a megfelelõ teljesítményû erõforrás kiválasztására helyeztem a hangsúlyt. Hosszas gondolkodás és válogatás után úgy döntöttem, hogy a Fly Castelluccio Energy hátimotor-családból a SMN130-as hátimotort szerzem be.

Ez eddig jól hangzott, de nem tudtam eldönteni, hogy lábról induljak a tandemmel, vagy trájkkal próbálkozzam. Lábról való indulásnál mindig is abban láttam a veszélyt, hogy gyorsításnál megbotlik az utas, aminek ki tudja, milyen következményei lennének. Így tehát a trike mellett döntöttem.
Meg is vásároltam a Fly Castelluccio cég által gyártott tandem trájkot, ami meglehetõsen pozitív paraméterekkel rendelkezik. Maga a trájk a két beülõvel együtt 25 kilogrammot nyom! Ez azért fontos, mert egy átlagos tandem ernyõvel repülhetõ. A trájk elég kényelmes, de ne várjunk tõle csodákat: két 180 centiméter körüli ember vígan repülhet a szerkezettel, de ennél magasabbaknak én nem ajánlanám.
A hátimotor, melyet használok, 30 kilogramm teljes tankkal, erre jön a trájk plusz az ernyõ súlya - így összesen körülbelül 65 kilogrammot nyom. A trájkot tárolás szempontjából is nagyon jól „kitalálták”: 1 darab (!) csavar kivételével az egész trájk összecsukható, így akár egy személyautó hátuljában is szállítható. Ennek ellenére hihetetlenül masszív a felépítése, aminek az elrontott leszállásoknál lehet jelentõsége (erre az én eddigi nagyjából 50 startomnál kétszer volt példa). A kerekek - a minél jobb rugózás érdekében - szabályozható nyomásúak. Jól eltalálták a tengelytávot is, a trájkot ugyanis elég nehéz megborítani (teszteltük). Az egész szerkezet összeállítása teljesen szétszedett állapotból körülbelül 20-30 percet igényel, amiben a motor beállítását és az ernyõ felcsatolását is beleértve. A pilóta beülõjét nagyon egyszerûen be lehet állítani a megfelelõ pozícióba, így az utas a pilótát nem zavarja, vagy csak minimális teret vesz el a kilátásból, nagyjából annyit, mint a gyalogos tandemnél. Rendkívül fontos a megfelelõ ernyõ kiválasztása. Jól és könnyen startolható tandemet célszerû választani, mivel a trájkos tandem start nem olyan egyszerû, de megtanulható. A trájkban az eddigi utasok - elmondásuk szerint - mindvégig kényelmesen ültek, és a vállmagasságban végigfutó keret jelentõsen növelte a biztonságérzetüket.
Nagyon kellemes élményekrõl tudok beszámolni a szerkezettel kapcsolatosan, a tény pedig, miszerint egyetlen hónap leforgása alatt 30 utast reptettem meg, azt hiszem, magáért beszél. Tudom, nem a mennyiség, hanem a minõség a fontos, de ez így jött össze. Már alig várom a következõ nyarat, amikor este, nyugodt idõben órákat repülhetek majd a kedvesemmel, és meg tudom neki mutatni mindazt, amit az ember ebbõl a perspektívából lát. Én személy szerint a motoros tandem repülés ezen formáját elég biztonságosnak tartom utasrepültetéshez.


A Szaky által mért mûszaki adatok

65 kg pilóta + 55 kg utas:
Emelkedés: 1,8-2 m/s
Fogyasztás: 4 l/h
Felszállóút: kb. 30 m

65 kg pilóta + 80 kg utas:
Emelkedés: 1-1,3 m/s
Fogyasztás: 5 l/h
Felszállóút: kb. 80 m

65 kg pilóta + 90 kg utas:
Emelkedés: 0,8-1 m/s
Fogyasztás: 6-7 l/h
Felszállóút: kb. 150 m

A trájk anyaga: alumínium + acél

Súlya üresen: 15 kg!!!

Kompatibilis:
Fly Castelluccio Energy széria

Felhasználási terület:
tandem + szóló repülés

Légcsavar: SMN Mini 2 GT
(Ez nem a gyárilag adott csavar!!!)







A hr tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hr webcme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=14