Adventure F3
Dátum: 2004. március 02. kedd, 11:11 Rovat: HĂĄtimotor
Rögtön az elején szeretném tisztåzni: nem
vagyok
tapasztalt håtimotoros pilóta. 2000-ben kezdtem siklóernyÔzni,
s mivel a rengeteg hegymåszåst mellÔzni
akartam, vĂĄltanom kellett. (Akkoriban
a logbookom
betelt volna a felesleges hegymĂĄszĂĄsokkal.)
A legcĂ©lszerĂ»bbnek az tĂ»nt, ha Ă©pĂtek egy hĂĄtimotort.
Több sajĂĄt kĂ©szĂtĂ©sĂ»t megnĂ©ztem,
beszéltem
néhåny pilótåval - és elbizonytalanodtam. A motorok
közĂŒl sok nem volt elĂ©g erĂ”s, nĂ©melyiknek - bĂĄr
eleget teljesĂtett - a sĂșlya volt
iszonytatĂł, Ă©s egyetlen
kör utån tiszta olaj lett tÔle az ember.
|
A karabinerek mellmagasĂĄg alatt vannak |
Egy véletlen talålkozåsnak köszönhetÔen hangzott el
a döntĂ” kĂ©rdĂ©s: "RepĂŒlni
akarsz, vagy barkĂĄcsolni?"
Az elÔbbit vålasztottam, s az akkori legkézenfekvÔbb
gyĂĄrtĂłnĂĄl, a Fly CastellucciĂłnĂĄl megvĂĄsĂĄroltam elsĂ”
hĂĄtimotoromat.
Sok kellemes óråt töltöttem vele a
levegĂ”ben, Ă©s a megbĂzhatĂłsĂĄga sem volt kĂ©rdĂ©ses
soha. Elégedett voltam.
AztĂĄn Ășgy hozta az Ă©let, hogy
vĂĄltanom kellett - Ăgy
jutottam egy Adventure F3-ashoz. A motor mĂĄr elsĂ”
rĂĄnĂ©zĂ©sre sejttette: valami teljesen mĂĄsrĂłl Ă©s ĂșjrĂłl van
szĂł. ĂtvizsgĂĄlva
rengeteg szokatlan megoldĂĄssal talĂĄlkoztam.
A test szĂ©pen kivitelezett Ă©s tetszetĂ”sen kialakĂtott
ĂŒvegszĂĄlas mĂ»anyag, amely magĂĄba foglalja
a
szintĂ©n ĂĄramvonalas ĂŒzemanyagtartĂĄlyt, összetartja
a keretet Ă©s tartja a motort.
Személyes tapasztalatok
|
A "Plug and Play" beĂŒlĂ” bekötĂ©se oldalt |
A motor gumibakokkal illeszkedik az ĂŒvegszĂĄl-erĂ”sĂtĂ©sĂ» hĂ©jra.
A jĂłl bevĂĄlt Solo 210, a szokĂĄsos lĂłgĂłhengeres
elhelyezésben, a csökkentÔåttétel
a blokk fölött. Az akkumulåtor a héj håttåmla felÔli oldalån négyszögletes,
tĂ©pĂ”zĂĄras fedĂ©llel zĂĄrt nyĂlĂĄsba
illeszkedik. A check listeket a fedĂ©len tĂŒntettĂ©k
fel.
Az akkumulåtor folyamatosan töltÔdik a motor jåratåsa közben; ha ésszerûen hasznåljuk,
elméletileg sohasem kell tölteni.
|
Az Adventure F3 |
A motort kicsomagolva, majd a hĂĄttĂĄmlĂĄra tĂ©ve tudjuk a helyĂ©re csĂșsztatni Ă©s
összeilleszteni a nĂ©gy rĂ©szre bontott keretet. A keret nagy szilĂĄrdsĂĄgĂș, a repĂŒlĂ”gĂ©piparbĂłl
ĂĄtvett, speciĂĄlis alumĂniumötvözetbĂ”l kĂ©szĂŒlt. Itt mĂĄr
komoly ĂșjĂtĂĄssal talĂĄlkozunk:
a szokĂĄsos tĂ©pĂ”zĂĄr helyett az Adventure mĂ»anyag patentekkel rögzĂti a keret
elemeit (keretenként 1-4 patent).
Mindez elsĂ” hangzĂĄsra nem tĂșl biztatĂł, de
nagyon jĂłl mĂ»ködik. MĂg a tĂ©pĂ”zĂĄrral szerelt keretnĂ©l start elĂ”tt mindig meg
kell bizonyosodni a
tépÔzår feszességérÔl, itt elegendÔ a szemrevételezés. Az
össze- Ă©s szĂ©tszerelĂ©si idĂ”ben jelentkezĂ” kĂŒlönbsĂ©get pedig nem rĂ©szletezem...
MiutĂĄn a keret a helyĂ©re kerĂŒlt, a motor megĂĄll a "sajĂĄt lĂĄbĂĄn". Ăs ismĂ©t egy
ĂșjdonsĂĄg: a motor egyik "lĂĄba" maga a keret, a mĂĄsik az ĂŒzemanyagtartĂĄly.
Hogy
ez mennyire biztonsĂĄgos? AttĂłl fĂŒgg, ki hogyan kezeli a motort. Ha gyakran hĂșzzuk-vonjuk
aszfalton vagy betonon, elÔbbutóbb bizony
kilyukadhat. Ăn Ășgy Ăłvom az ĂŒzemanyagtartĂĄlyt,
hogy öntapadĂłs tĂ©pĂ”zĂĄrcsĂkokat ragasztottam az aljĂĄra, Ăgy azok hasznĂĄlĂłdnak,
nem a tank.
Ha mår åll a motor, fel lehet szerelni a légcsavart, amire sokszor nincs is
szĂŒksĂ©g, mivel a motor a felszerelt lĂ©gcsavarral bĂĄrmilyen szemĂ©lyautĂł
csomagtartĂłjĂĄban
kényelmesen elfér (kivéve kispolszki).
|
AkkumulĂĄtortartĂł a hĂĄtlap alatt |
A lĂ©gcsavar ellenĂ”rzĂ©se utĂĄn betöltjĂŒk az
ĂŒzemanyagot. A tartĂĄly 12 literes;
ennyi ĂŒzemanyaggal gyakorlatilag 3 ĂłrĂĄt tudunk repĂŒlni. (Persze ha valaki elĂ”szeretettel
pumpĂĄlja a gĂĄzkart,
érhetik meglepetések...)
Az ĂŒzemanyagtartĂĄly nĂ©mi negatĂvummal is szolgĂĄl. Sajnos - vagy mĂ©gsem? - a
tankon egyetlen nyĂlĂĄs talĂĄlhatĂł, ami
maga a tanksapka. A kupak tartalmazza
a szellĂ”zĂ”furatot Ă©s az integrĂĄlt ĂŒzemanyagcsövet. S hogy mindez miĂ©rt kĂ©nyelmetlen?
Ha a repĂŒlĂ©s
vĂ©geztĂ©vel csomagolunk, ki kell fogyasztani a benzint az ĂŒzemanyagcsĂ”bĂ”l
Ă©s a tartĂĄlyt egy kupakkal lezĂĄrni. SzĂĄllĂtĂĄs közbe garantĂĄlt a benzinszag...
Sem a tankot, sem az ĂŒzemanyagrendszert nem lehet teljesen kiszĂĄrĂtani, lezĂĄrni.
MiutĂĄn az ĂŒzemanyag-feltöltĂ©sen is tĂșlvagyunk, be kell
pumpĂĄlni a benzint a
porlasztĂłig. Megint egy Ășj megoldĂĄs: a benzinpumpa teljesen eltĂ©r a szokĂĄsos
öklömnyi gumilabdåtól. A mûanyag testbe
ĂĄtlĂĄtszĂł gumipumpĂĄt Ă©pĂtettek, amely
a gomb lenyomĂĄsĂĄval juttatja el a benzint a Walbro porlasztĂłig.
Ha mindezzel megvagyok,
kiterĂtem az ernyĂ”t. A motort a hevedereknĂ©l helyezem
el Ă©s Ășgy fordĂtom, hogy a lĂ©gcsavarszĂ©l ne kapja fel az ernyĂ”t, Ă©s persze hevedereket
sem.
A mĂ»anyag testbe integrĂĄltĂĄk az ĂĄramtalanĂtĂłgombot, amit feltĂ©tlenĂŒl be kell
kapcsolni indĂtĂĄs elĂ”tt. EgyĂ©bkĂ©nt a gomb repĂŒlĂ©s közben is
viszonylag könnyen
elĂ©rhetĂ”, Ăgy mĂĄsodik vĂ©szleĂĄllĂtĂłkĂ©nt is alkalmazhatĂł. BĂĄr a motor tartalmaz
önindĂtĂłt, ezt ĂĄltalĂĄban nem hasznĂĄlom elsĂ”
indĂtĂĄsnĂĄl. Ha a motort start elĂ”tt
berĂĄntjuk Ă©s kellĂ”kĂ©ppen bemelegĂtjĂŒk, elĂ©g idĂ” marad a beöltözĂ©sre. StartolĂĄsnĂĄl
a meleg motor egyetlen
gombnyomĂĄsra azonnal indul.
|
A benzinpumpa |
A beĂŒlĂ”nĂ©l - ahogy talĂĄn mĂĄr kezdjĂŒk is megszokni - megint valami Ășjat tapasztalunk.
NĂ©hĂĄny aprĂłsĂĄgtĂłl eltekintve teljesen olyan, mint egy "rendes" siklĂłernyĂ”beĂŒlĂ”.
Nincs rajta semmiféle nagy csÔ, sem våll fölötti bekötÔpont.
HĂĄtimotorozĂĄsra
és - a protektor hiånyåtól eltekintve - gyalogernyÔzésre egyarånt alkalmas.
A beĂŒlĂ”t a motorra felcsatlakoztatva ismĂ©t egy
ĂșjdonsĂĄggal talĂĄlkozunk: a beĂŒlĂ”
nĂ©gy patent bekattintĂĄsĂĄval rögzĂthetĂ” a motorhoz. Nem kell hevedert fĂ»zögetni,
hevederhosszt ellenÔrizni,
kĂŒlönbözĂ” szerkezeteket szerelni. A gyĂĄrtĂł - à la
Microsoft - "Plug and Play"- nek nevezi ezt a fajta bekötĂ©st. A beĂŒlĂ” felszerelĂ©se,
ellenĂ”rzĂ©ssel egyĂŒtt, nem több mint 20 mĂĄsodperc! A joystick azonban, sajnos,
nem sikerĂŒlt valami jĂłl. Egyetlen pozitĂv tapasztalatom az, hogy
balkezes, ami
kĂŒlönösen fotĂłzĂĄsnĂĄl, videĂłzĂĄsnĂĄl hasznos. ElĂ©ggĂ© el nem ĂtĂ©lhetĂ” mĂłdon a leĂĄllĂtĂłgomb
a joystick egyik vĂ©gĂ©n, az indĂtĂłgomb a
måsik végén talålható. Ez annyit tesz,
hogy az indĂtĂłgombot nem lehet egy kĂ©zzel elĂ©rni; az indĂtĂĄshoz ĂĄt kell nyĂșlni
jobb kézzel. Ami egyåltalån
nem szerencsĂ©s, ha a pilĂłta felhĂșzĂĄs közben akar
indĂtani. (Elterjedt mĂłdszer ĂĄllĂł motorral startolni, Ă©s csak akkor indĂtani,
amikor az ernyĂ”
mĂĄr stabil.) Ăn a magam rĂ©szĂ©rĂ”l mĂłdosĂtottam az indĂtĂłgombot,
Ă©s ĂĄttettem a leĂĄllĂtĂłgomb mellĂ©. TermĂ©szetesen - biztonsĂĄgi okokbĂłl - utĂłbbi
könnyebben elĂ©rhetĂ”. A negatĂvumok közĂ© sorolom mĂ©g a joystick hosszĂș gĂĄzkarjĂĄt
is (eleinte a fékek åtfogåsånål zavart).
|
A szerzĂ” ĂĄltal mĂłdosĂtott joystick |
Nem tĂșl könnyĂ» felĂĄllni a motorral (Ă©n 65 kilogramm vagyok, a motor benzin nĂ©lkĂŒl
20 kilogramm), de valahogy mindig megoldom. Ha
mĂĄr ĂĄllok, semmi gond: a beĂŒlĂ”
kĂ©nyelmes, a motor sĂșlya egyenletesen oszlik el Ă©s nem zavarĂł. S mivel a sĂșlypontja
közel van a gerincemhez, nem
kell nagyon elÔredÔlni vele.
Nagyon kĂ©nyelmes, ami elsĂ”sorban a beĂŒlĂ” bekötĂ©sĂ©nek Ă©s a jĂł sĂșlypontelosztĂĄsnak
köszönhetÔ. Ha håtimotorral
hasznålunk egy ernyÔt, åltalåban lejjebb kell kötni
a fĂ©keket, mert az ernyĂ” bekötĂ©spontja a vĂĄll fölĂ© kerĂŒl. Ha nem kötjĂŒk ĂĄt a
fékeket, még
fejĂŒnk fölĂ© nyĂșjtott kĂ©zzel is behĂșzott ĂĄllapotban maradhatnak
- ami azt jelenti, hogy befutóstartnål nem jön fel az ernyÔ, mivel erÔsen fékezett
ĂĄllapotban van. Az F sorozat beĂŒlĂ”inĂ©l ez a gond nem gond. Mint lĂĄthatĂł, a karabiner
mellmagassĂĄg alatt helyezkedik el.
Annak idején
rengeteget szenvedtem Nova Xyon ernyĂ”mmel Ă©s mĂĄs tĂpusĂș hĂĄtimotorokkal.
Nulla szélben szinte lehetetlen volt elstartolni. Az F3-assal ez semmiféle
problémåt
nem jelent.
A beĂŒlĂ”rendszer tovĂĄbbi elĂ”nye, hogy nem vesznek körĂŒl csövek: a gyalogernyĂ”zĂ©shez
hasonlĂł kĂ©nyelemmel repĂŒlhetĂŒnk
- leszĂĄmĂtva persze azt, hogy nem fekhetĂŒnk
hanyatt...
ĂsszegzĂ©skĂ©ppen
Ez a hĂĄtimotor maximĂĄlisan kĂ©nyelmet biztosĂt a pilĂłtĂĄnak.
Nagyon kiforrott Ă©s leegyszerĂ»sĂtett szerkezet, mindemellett elĂ©g sok extrĂĄt
is tartalmaz. A gĂ©pezet rendkĂvĂŒl megbĂzhatĂł, bĂĄtran ajĂĄnlom mindenkinek, aki
szereti a kĂ©nyelmes, biztonsĂĄgos, gondtalan repĂŒlĂ©st. EurĂłpai ĂĄra
sajnos nem
mondhatĂł Ă©ppen felhasznĂĄlĂłbarĂĄtnak; az EgyesĂŒlt Ăllamokban nagyon piackĂ©pes
jelenlegi 4600 dollĂĄros ĂĄrĂĄval.
Kép és szöveg: Sörös Zsolt
TovĂĄbbi informĂĄciĂł:
www.adventure.fr
Rövid "történelmi åttekintés" az F szériåról
1990-ben a francia Adventure cég bemutatta elsÔ
modelljét,
amely 22 kilogrammos összsĂșlyĂĄval Ă©s egy
nagyon jĂł teljesĂtmĂ©nyĂ», 210 cm3-es motorral megĂĄllta
a helyét az európai piacon.
1991-ben az
F1 modellel megkezdték az idÔközben
hĂressĂ© vĂĄlt F sorozat gyĂĄrtĂĄsĂĄt.
Akkoriban az F1 vilĂĄgrekordernek szĂĄmĂtott a maga 14
kilogrammos
összsĂșlyĂĄval. A cĂ©g a mai napig a vilĂĄg
legkisebb repĂŒlĂ”gĂ©pekĂ©nt hirdeti.
1994-ben megjelentek a piacon az elsĂ”
önindĂtĂłs
vĂĄltozatok.
1995-ben kiadtĂĄk az F3-ast. A modellben nagyon ĂŒgyesen
ötvözték az elsÔ öt év tapasztalatait. 1995-tÔl az
F
sorozat valamennyi tagja megĂșjult.
A forradalmi våltozåsok a következÔk voltak:
- szinte mĂĄig egyedĂŒlĂĄllĂł, nagy
szilĂĄrdsĂĄgĂș, ĂĄramvonalas, ĂŒvegszĂĄl-erĂ”sĂtĂ©sĂ» mĂ»anyag test
- a testbe integrĂĄlt, szintĂ©n ĂĄramvonalas ĂŒzemanyagtartĂĄly
- teljesen ĂșjszerĂ»
felfĂŒggesztĂ©si rendszer Ă©s beĂŒlĂ”.
Az Adventure a fenti lépésekkel alapozta meg jelenlegi
pozĂciĂłjĂĄt a hĂĄtimotorpiacon.
1996-ban a
Racket Ă©s a Simonini motorral bĂ”vĂtettĂ©k
a repertoĂĄrt, lehetĂ”vĂ© tĂ©ve a tandem repĂŒlĂ©st.
|
TĂpus: Adventure F3
Motor: Solo 210 cm3, kĂ©tĂŒtemĂ»
TeljesĂtmĂ©ny: 14,5
LE
ĂttĂ©tel: 1/3
SĂșly: 20 kg ĂŒzemanyag nĂ©lkĂŒl
TolĂłerĂ”: 50
kg
Ăzemanyag: 12 l
Start: behĂșzĂłs Ă©s önindĂtĂł
LĂ©gcsavar: kĂ©ttollĂș, 115
cm
Keret: négyrészes, aluötvözet
BeĂŒlĂ”: multifunkciĂłs "Plug and Play"
Max.
pilĂłtasĂșly: 85 kg
|
|
|