Adventure F3
Dátum: 2004. március 02. kedd, 11:11
Rovat: HĂĄtimotor


Rögtön az elejĂ©n szeretnĂ©m tisztĂĄzni: nem vagyok tapasztalt hĂĄtimotoros pilĂłta. 2000-ben kezdtem siklĂłernyĂ”zni, s mivel a rengeteg hegymĂĄszĂĄst mellĂ”zni akartam, vĂĄltanom kellett. (Akkoriban a logbookom betelt volna a felesleges hegymĂĄszĂĄsokkal.) A legcĂ©lszerĂ»bbnek az tĂ»nt, ha Ă©pĂ­tek egy hĂĄtimotort. Több sajĂĄt kĂ©szĂ­tĂ©sĂ»t megnĂ©ztem, beszĂ©ltem nĂ©hĂĄny pilĂłtĂĄval - Ă©s elbizonytalanodtam. A motorok közĂŒl sok nem volt elĂ©g erĂ”s, nĂ©melyiknek - bĂĄr eleget teljesĂ­tett - a sĂșlya volt iszonytatĂł, Ă©s egyetlen kör utĂĄn tiszta olaj lett tĂ”le az ember.

A karabinerek mellmagasĂĄg alatt vannak

Egy vĂ©letlen talĂĄlkozĂĄsnak köszönhetĂ”en hangzott el a döntĂ” kĂ©rdĂ©s: "RepĂŒlni akarsz, vagy barkĂĄcsolni?" Az elĂ”bbit vĂĄlasztottam, s az akkori legkĂ©zenfekvĂ”bb gyĂĄrtĂłnĂĄl, a Fly CastellucciĂłnĂĄl megvĂĄsĂĄroltam elsĂ” hĂĄtimotoromat. Sok kellemes ĂłrĂĄt töltöttem vele a levegĂ”ben, Ă©s a megbĂ­zhatĂłsĂĄga sem volt kĂ©rdĂ©ses soha. ElĂ©gedett voltam.
AztĂĄn Ășgy hozta az Ă©let, hogy vĂĄltanom kellett - Ă­gy jutottam egy Adventure F3-ashoz. A motor mĂĄr elsĂ” rĂĄnĂ©zĂ©sre sejttette: valami teljesen mĂĄsrĂłl Ă©s ĂșjrĂłl van szĂł. ÁtvizsgĂĄlva rengeteg szokatlan megoldĂĄssal talĂĄlkoztam. A test szĂ©pen kivitelezett Ă©s tetszetĂ”sen kialakĂ­tott ĂŒvegszĂĄlas mĂ»anyag, amely magĂĄba foglalja a szintĂ©n ĂĄramvonalas ĂŒzemanyagtartĂĄlyt, összetartja a keretet Ă©s tartja a motort.

Személyes tapasztalatok

A "Plug and Play" beĂŒlĂ” bekötĂ©se oldalt

A motor gumibakokkal illeszkedik az ĂŒvegszĂĄl-erĂ”sĂ­tĂ©sĂ» hĂ©jra. A jĂłl bevĂĄlt Solo 210, a szokĂĄsos lĂłgĂłhengeres elhelyezĂ©sben, a csökkentÔåttĂ©tel a blokk fölött. Az akkumulĂĄtor a hĂ©j hĂĄttĂĄmla felĂ”li oldalĂĄn nĂ©gyszögletes, tĂ©pĂ”zĂĄras fedĂ©llel zĂĄrt nyĂ­lĂĄsba illeszkedik. A check listeket a fedĂ©len tĂŒntettĂ©k fel.
Az akkumulåtor folyamatosan töltÔdik a motor jåratåsa közben; ha ésszerûen hasznåljuk, elméletileg sohasem kell tölteni.
Az Adventure F3
A motort kicsomagolva, majd a hĂĄttĂĄmlĂĄra tĂ©ve tudjuk a helyĂ©re csĂșsztatni Ă©s összeilleszteni a nĂ©gy rĂ©szre bontott keretet. A keret nagy szilĂĄrdsĂĄgĂș, a repĂŒlĂ”gĂ©piparbĂłl ĂĄtvett, speciĂĄlis alumĂ­niumötvözetbĂ”l kĂ©szĂŒlt. Itt mĂĄr komoly ĂșjĂ­tĂĄssal talĂĄlkozunk: a szokĂĄsos tĂ©pĂ”zĂĄr helyett az Adventure mĂ»anyag patentekkel rögzĂ­ti a keret elemeit (keretenkĂ©nt 1-4 patent). Mindez elsĂ” hangzĂĄsra nem tĂșl biztatĂł, de nagyon jĂłl mĂ»ködik. MĂ­g a tĂ©pĂ”zĂĄrral szerelt keretnĂ©l start elĂ”tt mindig meg kell bizonyosodni a tĂ©pĂ”zĂĄr feszessĂ©gĂ©rĂ”l, itt elegendĂ” a szemrevĂ©telezĂ©s. Az össze- Ă©s szĂ©tszerelĂ©si idĂ”ben jelentkezĂ” kĂŒlönbsĂ©get pedig nem rĂ©szletezem...
MiutĂĄn a keret a helyĂ©re kerĂŒlt, a motor megĂĄll a "sajĂĄt lĂĄbĂĄn". És ismĂ©t egy ĂșjdonsĂĄg: a motor egyik "lĂĄba" maga a keret, a mĂĄsik az ĂŒzemanyagtartĂĄly. Hogy ez mennyire biztonsĂĄgos? AttĂłl fĂŒgg, ki hogyan kezeli a motort. Ha gyakran hĂșzzuk-vonjuk aszfalton vagy betonon, elĂ”bbutĂłbb bizony kilyukadhat. Én Ășgy Ăłvom az ĂŒzemanyagtartĂĄlyt, hogy öntapadĂłs tĂ©pĂ”zĂĄrcsĂ­kokat ragasztottam az aljĂĄra, Ă­gy azok hasznĂĄlĂłdnak, nem a tank.
Ha mĂĄr ĂĄll a motor, fel lehet szerelni a lĂ©gcsavart, amire sokszor nincs is szĂŒksĂ©g, mivel a motor a felszerelt lĂ©gcsavarral bĂĄrmilyen szemĂ©lyautĂł csomagtartĂłjĂĄban kĂ©nyelmesen elfĂ©r (kivĂ©ve kispolszki).

AkkumulĂĄtortartĂł a hĂĄtlap alatt
A lĂ©gcsavar ellenĂ”rzĂ©se utĂĄn betöltjĂŒk az ĂŒzemanyagot. A tartĂĄly 12 literes; ennyi ĂŒzemanyaggal gyakorlatilag 3 ĂłrĂĄt tudunk repĂŒlni. (Persze ha valaki elĂ”szeretettel pumpĂĄlja a gĂĄzkart, Ă©rhetik meglepetĂ©sek...)
Az ĂŒzemanyagtartĂĄly nĂ©mi negatĂ­vummal is szolgĂĄl. Sajnos - vagy mĂ©gsem? - a tankon egyetlen nyĂ­lĂĄs talĂĄlhatĂł, ami maga a tanksapka. A kupak tartalmazza a szellĂ”zĂ”furatot Ă©s az integrĂĄlt ĂŒzemanyagcsövet. S hogy mindez miĂ©rt kĂ©nyelmetlen? Ha a repĂŒlĂ©s vĂ©geztĂ©vel csomagolunk, ki kell fogyasztani a benzint az ĂŒzemanyagcsĂ”bĂ”l Ă©s a tartĂĄlyt egy kupakkal lezĂĄrni. SzĂĄllĂ­tĂĄs közbe garantĂĄlt a benzinszag... Sem a tankot, sem az ĂŒzemanyagrendszert nem lehet teljesen kiszĂĄrĂ­tani, lezĂĄrni.
MiutĂĄn az ĂŒzemanyag-feltöltĂ©sen is tĂșlvagyunk, be kell pumpĂĄlni a benzint a porlasztĂłig. Megint egy Ășj megoldĂĄs: a benzinpumpa teljesen eltĂ©r a szokĂĄsos öklömnyi gumilabdĂĄtĂłl. A mĂ»anyag testbe ĂĄtlĂĄtszĂł gumipumpĂĄt Ă©pĂ­tettek, amely a gomb lenyomĂĄsĂĄval juttatja el a benzint a Walbro porlasztĂłig.

Ha mindezzel megvagyok, kiterĂ­tem az ernyĂ”t. A motort a hevedereknĂ©l helyezem el Ă©s Ășgy fordĂ­tom, hogy a lĂ©gcsavarszĂ©l ne kapja fel az ernyĂ”t, Ă©s persze hevedereket sem.
A mĂ»anyag testbe integrĂĄltĂĄk az ĂĄramtalanĂ­tĂłgombot, amit feltĂ©tlenĂŒl be kell kapcsolni indĂ­tĂĄs elĂ”tt. EgyĂ©bkĂ©nt a gomb repĂŒlĂ©s közben is viszonylag könnyen elĂ©rhetĂ”, Ă­gy mĂĄsodik vĂ©szleĂĄllĂ­tĂłkĂ©nt is alkalmazhatĂł. BĂĄr a motor tartalmaz önindĂ­tĂłt, ezt ĂĄltalĂĄban nem hasznĂĄlom elsĂ” indĂ­tĂĄsnĂĄl. Ha a motort start elĂ”tt berĂĄntjuk Ă©s kellĂ”kĂ©ppen bemelegĂ­tjĂŒk, elĂ©g idĂ” marad a beöltözĂ©sre. StartolĂĄsnĂĄl a meleg motor egyetlen gombnyomĂĄsra azonnal indul.
A benzinpumpa
A beĂŒlĂ”nĂ©l - ahogy talĂĄn mĂĄr kezdjĂŒk is megszokni - megint valami Ășjat tapasztalunk. NĂ©hĂĄny aprĂłsĂĄgtĂłl eltekintve teljesen olyan, mint egy "rendes" siklĂłernyĂ”beĂŒlĂ”. Nincs rajta semmifĂ©le nagy csĂ”, sem vĂĄll fölötti bekötĂ”pont. HĂĄtimotorozĂĄsra Ă©s - a protektor hiĂĄnyĂĄtĂłl eltekintve - gyalogernyĂ”zĂ©sre egyarĂĄnt alkalmas.
A beĂŒlĂ”t a motorra felcsatlakoztatva ismĂ©t egy ĂșjdonsĂĄggal talĂĄlkozunk: a beĂŒlĂ” nĂ©gy patent bekattintĂĄsĂĄval rögzĂ­thetĂ” a motorhoz. Nem kell hevedert fĂ»zögetni, hevederhosszt ellenĂ”rizni, kĂŒlönbözĂ” szerkezeteket szerelni. A gyĂĄrtĂł - à la Microsoft - "Plug and Play"- nek nevezi ezt a fajta bekötĂ©st. A beĂŒlĂ” felszerelĂ©se, ellenĂ”rzĂ©ssel egyĂŒtt, nem több mint 20 mĂĄsodperc! A joystick azonban, sajnos, nem sikerĂŒlt valami jĂłl. Egyetlen pozitĂ­v tapasztalatom az, hogy balkezes, ami kĂŒlönösen fotĂłzĂĄsnĂĄl, videĂłzĂĄsnĂĄl hasznos. ElĂ©ggĂ© el nem Ă­tĂ©lhetĂ” mĂłdon a leĂĄllĂ­tĂłgomb a joystick egyik vĂ©gĂ©n, az indĂ­tĂłgomb a mĂĄsik vĂ©gĂ©n talĂĄlhatĂł. Ez annyit tesz, hogy az indĂ­tĂłgombot nem lehet egy kĂ©zzel elĂ©rni; az indĂ­tĂĄshoz ĂĄt kell nyĂșlni jobb kĂ©zzel. Ami egyĂĄltalĂĄn nem szerencsĂ©s, ha a pilĂłta felhĂșzĂĄs közben akar indĂ­tani. (Elterjedt mĂłdszer ĂĄllĂł motorral startolni, Ă©s csak akkor indĂ­tani, amikor az ernyĂ” mĂĄr stabil.) Én a magam rĂ©szĂ©rĂ”l mĂłdosĂ­tottam az indĂ­tĂłgombot, Ă©s ĂĄttettem a leĂĄllĂ­tĂłgomb mellĂ©. TermĂ©szetesen - biztonsĂĄgi okokbĂłl - utĂłbbi könnyebben elĂ©rhetĂ”. A negatĂ­vumok közĂ© sorolom mĂ©g a joystick hosszĂș gĂĄzkarjĂĄt is (eleinte a fĂ©kek ĂĄtfogĂĄsĂĄnĂĄl zavart).

A szerzĂ” ĂĄltal mĂłdosĂ­tott joystick
Nem tĂșl könnyĂ» felĂĄllni a motorral (Ă©n 65 kilogramm vagyok, a motor benzin nĂ©lkĂŒl 20 kilogramm), de valahogy mindig megoldom. Ha mĂĄr ĂĄllok, semmi gond: a beĂŒlĂ” kĂ©nyelmes, a motor sĂșlya egyenletesen oszlik el Ă©s nem zavarĂł. S mivel a sĂșlypontja közel van a gerincemhez, nem kell nagyon elĂ”redĂ”lni vele.
Nagyon kĂ©nyelmes, ami elsĂ”sorban a beĂŒlĂ” bekötĂ©sĂ©nek Ă©s a jĂł sĂșlypontelosztĂĄsnak köszönhetĂ”. Ha hĂĄtimotorral hasznĂĄlunk egy ernyĂ”t, ĂĄltalĂĄban lejjebb kell kötni a fĂ©keket, mert az ernyĂ” bekötĂ©spontja a vĂĄll fölĂ© kerĂŒl. Ha nem kötjĂŒk ĂĄt a fĂ©keket, mĂ©g fejĂŒnk fölĂ© nyĂșjtott kĂ©zzel is behĂșzott ĂĄllapotban maradhatnak - ami azt jelenti, hogy befutĂłstartnĂĄl nem jön fel az ernyĂ”, mivel erĂ”sen fĂ©kezett ĂĄllapotban van. Az F sorozat beĂŒlĂ”inĂ©l ez a gond nem gond. Mint lĂĄthatĂł, a karabiner mellmagassĂĄg alatt helyezkedik el.
Annak idejĂ©n rengeteget szenvedtem Nova Xyon ernyĂ”mmel Ă©s mĂĄs tĂ­pusĂș hĂĄtimotorokkal. Nulla szĂ©lben szinte lehetetlen volt elstartolni. Az F3-assal ez semmifĂ©le problĂ©mĂĄt nem jelent.
A beĂŒlĂ”rendszer tovĂĄbbi elĂ”nye, hogy nem vesznek körĂŒl csövek: a gyalogernyĂ”zĂ©shez hasonlĂł kĂ©nyelemmel repĂŒlhetĂŒnk - leszĂĄmĂ­tva persze azt, hogy nem fekhetĂŒnk hanyatt...

ÖsszegzĂ©skĂ©ppen

Ez a hĂĄtimotor maximĂĄlisan kĂ©nyelmet biztosĂ­t a pilĂłtĂĄnak. Nagyon kiforrott Ă©s leegyszerĂ»sĂ­tett szerkezet, mindemellett elĂ©g sok extrĂĄt is tartalmaz. A gĂ©pezet rendkĂ­vĂŒl megbĂ­zhatĂł, bĂĄtran ajĂĄnlom mindenkinek, aki szereti a kĂ©nyelmes, biztonsĂĄgos, gondtalan repĂŒlĂ©st. EurĂłpai ĂĄra sajnos nem mondhatĂł Ă©ppen felhasznĂĄlĂłbarĂĄtnak; az EgyesĂŒlt Államokban nagyon piackĂ©pes jelenlegi 4600 dollĂĄros ĂĄrĂĄval.

Kép és szöveg: Sörös Zsolt

TovĂĄbbi informĂĄciĂł:
www.adventure.fr

Rövid "történelmi åttekintés" az F szériåról

1990-ben a francia Adventure cĂ©g bemutatta elsĂ” modelljĂ©t, amely 22 kilogrammos összsĂșlyĂĄval Ă©s egy nagyon jĂł teljesĂ­tmĂ©nyĂ», 210 cm3-es motorral megĂĄllta a helyĂ©t az eurĂłpai piacon.

1991-ben az F1 modellel megkezdték az idÔközben híressé vålt F sorozat gyårtåsåt.
Akkoriban az F1 vilĂĄgrekordernek szĂĄmĂ­tott a maga 14 kilogrammos összsĂșlyĂĄval. A cĂ©g a mai napig a vilĂĄg legkisebb repĂŒlĂ”gĂ©pekĂ©nt hirdeti.

1994-ben megjelentek a piacon az elsÔ önindítós våltozatok.

1995-ben kiadtĂĄk az F3-ast. A modellben nagyon ĂŒgyesen ötvöztĂ©k az elsĂ” öt Ă©v tapasztalatait. 1995-tĂ”l az F sorozat valamennyi tagja megĂșjult.

A forradalmi våltozåsok a következÔk voltak:
- szinte mĂĄig egyedĂŒlĂĄllĂł, nagy szilĂĄrdsĂĄgĂș, ĂĄramvonalas, ĂŒvegszĂĄl-erĂ”sĂ­tĂ©sĂ» mĂ»anyag test
- a testbe integrĂĄlt, szintĂ©n ĂĄramvonalas ĂŒzemanyagtartĂĄly
- teljesen ĂșjszerĂ» felfĂŒggesztĂ©si rendszer Ă©s beĂŒlĂ”.

Az Adventure a fenti lépésekkel alapozta meg jelenlegi pozíciójåt a håtimotorpiacon.
1996-ban a Racket Ă©s a Simonini motorral bĂ”vĂ­tettĂ©k a repertoĂĄrt, lehetĂ”vĂ© tĂ©ve a tandem repĂŒlĂ©st.
TĂ­pus: Adventure F3
Motor: Solo 210 cm3, kĂ©tĂŒtemĂ»
Teljesítmény: 14,5 LE
Áttétel: 1/3
SĂșly: 20 kg ĂŒzemanyag nĂ©lkĂŒl
TolĂłerĂ”: 50 kg
Üzemanyag: 12 l
Start: behĂșzĂłs Ă©s önindĂ­tĂł
LĂ©gcsavar: kĂ©ttollĂș, 115 cm
Keret: négyrészes, aluötvözet
BeĂŒlĂ”: multifunkciĂłs "Plug and Play"
Max. pilĂłtasĂșly: 85 kg






A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=124