CIMA-ülés 2003. november 14-15.
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11
Rovat: Madártávlatból


Ezúttal is dr. Ordódy Márton képviselte Magyarországot a CIMA aktuális éves ülésén. Az ott elhangzottakat a Madártoll olvasóival is megosztotta.

Kezdjük a jó hírrel: a CIMA eltörölte a merev szárnyú ul-ek számára néhány éve bevezetett üressúly-határt. Annak idején néhány küldött javaslatára határozták meg a limitet, attól tartva, hogy az átlagosnál lényegesen könnyebb pilótával egyes nagy teljesítményû motoros sportrepülõgépek is "beleférhetnek" az ul kategóriába - bár a gyakorlatban nem volt példa ilyen taktika alkalmazására. Aggodalmuk kedvezõtlenül érintette a merev szárnyú kategória képviselõit, s ezáltal magát a sportot is. Számos ul-típus üressúlya ugyanis meghaladta a határt, többek között az egri Halley gyárban készült Apollo Foxé is.
A CIMA jelenlegi döntésében közrejátszott az is, hogy az európai közös légügyi hatóság (Joint Aviation Athority - JAA) elfogadta a korábbi FAI-definíciót, miszerint az ultrakönnyû repülés a 450 kilogrammos maximális felszállótömeg alattiak repülése, és a JAA sohasem beszélt üres súlyról.
A gyémánt kolibri jelvényt - amit a CIMA a nemzeti szakbizottságok javaslata alapján kiemelkedõ teljesítmény elért ul-pilótáknak ítélhet meg - immár Kántás Andor és Latky Csongor is megkapta. Kántésék Apollo Fox típusú gépükkel 22 500 kilométeres utat tettek meg Keszthely és Sydney-Bankstown között. Repülésük humanitárius célt szolgált; teljesítményükkel egy kevéssé ismert idegrendszeri betegségre, a Rett-szindrómára kívánták felhívni a közvélemény figyelmét.
Ordódy szerint Kántásék repülése egyfajta "kommunikációs rekord"-ként is értelmezhetõ. A "vándorok" útjuk során az iszlám, a hindu és a keresztény világot is érintették. Ebbõl adódóan a legkülönbözõbb mentalitású emberekkel kellett - fõleg reptéri illeték és üzemanyag-árfolyam kapcsán - nap mint nap konszenzusra jutniuk, hogy folytathassák útjukat.
A CIMA-ülésen Ordódy Márton az idei évet "katasztrofálisnak" minõsítette a magyar ul sport szempontjából. Az angliai vb-n - megtörve a világon egyedülálló, évtizedes hagyományt - egyetlen pilótánk sem állt a dobogó csúcsára; Rabnecz Gábor "csak" az ezüstöt hozta el. Ordódy beszámolója szerint csökkenti a katasztrófa súlyát az, hogy a jelenleg érvényes kétszemélyes súlyáthelyezéses világrekordok több mint felét magyarok tartják. De merev szárnyak tekintetében is van elõrelépés: Bajusz Huba két új, merev szárnyú rekordkísérletét várhatóan a közeljövõben terjeszti fel az MRSZ. Bajusz dolgát megkönnyíti az üressúlyra hozott fenti CIMA-döntés.
A jövõ évi Eb helyszínén, a portugáliai Castello Branco "vonzáskörében" jelenleg építik ki a reptéri infrastruktúrát. A verseny két "bázison" zajlik majd - külön a klasszikus és az új osztályok számára - közöttük azonban csak néhány kilométernyi távolság van. Aggodalomra adhat okot, hogy a régebbi és a közelmúltban megjelent kategóriák képviselõit "összeereszteni" kockázatos vállalkozás. A CIMA-ülésen többször is elhangzott: az idei világbajnokságon a "parások" a bajnokság másodosztályú polgárainak érezték magukat. Az a körülmény, hogy a hagyományos és az új osztályok a tavalyi nagykanizsai Eb-n például azonos helyszínen, de más és más idõpontban versenyeztek, sok sértõdést megelõzött és sok ellenségeskedésnek húzta ki elõre a méregfogát. Az angliai vb - a CIMA-ülés szerint sikerrel - visszatért a közös rendezéshez. Most Portugália vállalta fel ugyanezt. "Majd meglátjuk" - mondták kételkedve az ülés részvételben érdekeltjei.
Rövidesen meghozzák a döntést a 2005-ös Légi Világjátékok (World Air Games - WAG) rendezési jogáról is. A két pályázó Malajzia és Lengyelország.
AWAG a látványosság biztosítása jegyében (is) született, és az ul-eseknek e tekintetben van már néhány versenyfeladata, amely alkalmas lehet a látványosság megterem- tésére. Évek óta nagy a sikere a hátimotorosok "pálcarugdalásának", Nagykanizsán a klasszikus "gyorsulási versenye" bizonyított, az idei vb-n a lengyel "kapuátrepülõ" ver- senyszám talált kipróbálókra. Kár, hogy súlyos influenzája miatt a lengyel küldött otthon maradt, s így nem volt, aki a CIMA-ülésnek a jövõ elképzeléseirõl beszámolt volna. (A ""kapuátrepülés" a híd alatt átrepülést modellezi - virtuális hidak révén).
Lesz-e vagy sem WAG III - ma még ezt sem tudjuk biztosan. Annyi bizonyos, hogy a GPS alapú értékelés elterjedésével a rendezési költségek jelentõsen csökkennek. Mindemellett új feladatok kidolgozására is lehetõség nyílik, és várhatóan a versenyszabályzatot is módosítani kell majd.


Ann Welch-emlékérem
A CIMA-ülés elhatározta egy Ann Welch-emlékérem megalapítását, melyet évenként kap meg az arra érdemesült.
A híres angol írónõ az idén hunyt el, és számos magyar vonatkozású dolga volt. Többek között a nemzetközi zsûri elnöke, illetve tagja:

- Sárkányrepülõ Eb, Gyöngyös, 1986
- Sárkányrepülõ Nemzeti Bajnokság, Õcsény, 1989
- Ul Vb, Dunakeszi, 1990
- Ul Eb, Baja, 1991
- Sárkányrepülõ Eb, Dunaújváros, 1996 (légivontatásos)
- Nõi Sárkányrepülõ Vb, Hajdúszoboszló,
1998 (légivontatásos)
- UL Vb, Matkópuszta, 1999

Ann Welch volt az, aki az õcsényi közös motoros-gyalogos sárkányrepülõ nemzetin - amikor a versenyzõk startkönyveibe dedikált - észrevette, hogy a résztvevõ motorosok mindegyike Apollo.
Kevesen tudják, hogy amikor Egerben belépnek az Apolló irodájába, akkor ott a falon függõ és a gyártóknak járó FAI kitüntetõ oklevél
Ann Welch ötlete volt. Ann tudta, Magyarország könnyûrepülése a világon a Number 1, és nálunk mûködik Európa legnagyobb ul-üzeme, talán ismertessük is ezt el a világgal. Mi, magyarok, úgy látszik, csak akkor vagyunk erre képesek, ha az orrunkat az Ann Welchek beleverik.
Amúgy szerénységünk tiltja.

Dr. Ordódy Márton








A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=106