CIMA-ülés 2003. november 14-15.
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: Madártávlatból
Ezúttal is dr. Ordódy Márton
képviselte Magyarországot a CIMA aktuális éves ülésén. Az ott elhangzottakat a Madártoll
olvasóival is megosztotta.
Kezdjük a jó hÃrrel: a CIMA eltörölte a merev szárnyú ul-ek számára néhány éve bevezetett üressúly-határt. Annak idején
néhány küldött
javaslatára határozták meg a limitet,
attól tartva, hogy az átlagosnál lényegesen könnyebb pilótával egyes nagy teljesÃtményû motoros sportrepülõgépek is
"beleférhetnek" az ul kategóriába - bár a gyakorlatban
nem volt példa ilyen taktika alkalmazására. Aggodalmuk kedvezõtlenül érintette a merev
szárnyú kategória képviselõit, s
ezáltal magát a sportot is. Számos ul-tÃpus üressúlya
ugyanis meghaladta a határt, többek között az egri Halley
gyárban készült Apollo Foxé is.
A CIMA jelenlegi döntésében közrejátszott az is, hogy az európai közös légügyi hatóság (Joint Aviation Athority - JAA)
elfogadta a korábbi FAI-definÃciót, miszerint az
ultrakönnyû repülés a 450 kilogrammos maximális felszállótömeg alattiak repülése, és a JAA
sohasem beszélt üres súlyról.
A gyémánt kolibri jelvényt - amit a CIMA a nemzeti szakbizottságok javaslata alapján kiemelkedõ teljesÃtmény elért
ul-pilótáknak Ãtélhet meg - immár Kántás Andor és Latky
Csongor is megkapta. Kántésék Apollo Fox tÃpusú gépükkel 22 500 kilométeres utat tettek
meg Keszthely és Sydney-Bankstown
között. Repülésük humanitárius célt szolgált;
teljesÃtményükkel egy kevéssé ismert idegrendszeri betegségre, a
Rett-szindrómára kÃvánták felhÃvni a közvélemény
figyelmét.
Ordódy szerint Kántásék repülése egyfajta "kommunikációs rekord"-ként is
értelmezhetõ. A "vándorok" útjuk során az iszlám, a
hindu és a keresztény világot is érintették.
Ebbõl adódóan a legkülönbözõbb mentalitású
emberekkel kellett - fõleg reptéri illeték és üzemanyag-árfolyam kapcsán - nap
mint nap konszenzusra jutniuk, hogy
folytathassák útjukat.
A
CIMA-ülésen Ordódy Márton az idei évet "katasztrofálisnak" minõsÃtette a magyar ul sport szempontjából. Az angliai vb-n -
megtörve a világon
egyedülálló, évtizedes
hagyományt - egyetlen pilótánk sem állt a dobogó csúcsára; Rabnecz Gábor "csak" az ezüstöt hozta el. Ordódy beszámolója
szerint csökkenti a katasztrófa súlyát az, hogy a
jelenleg érvényes kétszemélyes súlyáthelyezéses világrekordok több mint felét magyarok tartják.
De merev szárnyak
tekintetében is van elõrelépés: Bajusz Huba két új, merev
szárnyú rekordkÃsérletét várhatóan a közeljövõben terjeszti fel az
MRSZ. Bajusz dolgát megkönnyÃti az üressúlyra hozott
fenti CIMA-döntés.
A jövõ évi Eb helyszÃnén, a portugáliai Castello Branco
"vonzáskörében" jelenleg épÃtik ki a reptéri infrastruktúrát. A
verseny két "bázison" zajlik majd - külön a klasszikus
és az új osztályok számára
- közöttük azonban csak néhány kilométernyi távolság van. Aggodalomra adhat okot, hogy a régebbi
és a közelmúltban megjelent
kategóriák
képviselõit "összeereszteni" kockázatos vállalkozás. A CIMA-ülésen többször is elhangzott: az idei világbajnokságon a
"parások" a
bajnokság másodosztályú polgárainak
érezték magukat. Az a körülmény, hogy a hagyományos és az új osztályok a tavalyi nagykanizsai Eb-n például azonos
helyszÃnen, de más és más idõpontban versenyeztek,
sok sértõdést megelõzött és sok ellenségeskedésnek húzta ki elõre a méregfogát. Az angliai vb -
a CIMA-ülés szerint sikerrel
- visszatért a közös rendezéshez. Most
Portugália vállalta fel ugyanezt. "Majd meglátjuk" - mondták kételkedve az
ülés részvételben érdekeltjei.
Rövidesen meghozzák a döntést a 2005-ös Légi Világjátékok (World Air Games - WAG) rendezési jogáról is. A két pályázó
Malajzia és Lengyelország.
AWAG a látványosság biztosÃtása jegyében (is) született, és az ul-eseknek e tekintetben van már néhány
versenyfeladata,
amely alkalmas lehet a látványosság megterem-
tésére. Évek óta nagy a sikere a hátimotorosok "pálcarugdalásának", Nagykanizsán a
klasszikus "gyorsulási versenye"
bizonyÃtott, az idei vb-n a lengyel "kapuátrepülõ" ver-
senyszám talált kipróbálókra. Kár, hogy súlyos
influenzája miatt a lengyel küldött otthon maradt, s Ãgy nem volt, aki a
CIMA-ülésnek a jövõ elképzeléseirõl beszámolt volna.
(A ""kapuátrepülés"
a hÃd alatt átrepülést modellezi - virtuális hidak révén).
Lesz-e vagy sem WAG III - ma még ezt sem tudjuk biztosan. Annyi bizonyos, hogy a GPS alapú
értékelés elterjedésével a
rendezési költségek jelentõsen csökkennek.
Mindemellett új feladatok kidolgozására is lehetõség nyÃlik, és várhatóan a
versenyszabályzatot is módosÃtani kell majd.
Ann Welch-emlékérem
A CIMA-ülés
elhatározta egy Ann Welch-emlékérem megalapÃtását, melyet évenként kap meg az arra érdemesült.
A hÃres angol Ãrónõ az idén hunyt el, és számos magyar
vonatkozású dolga volt. Többek között a nemzetközi zsûri elnöke,
illetve tagja:
- Sárkányrepülõ Eb, Gyöngyös, 1986
-
Sárkányrepülõ Nemzeti Bajnokság, Õcsény, 1989
- Ul Vb, Dunakeszi, 1990
- Ul Eb, Baja, 1991
- Sárkányrepülõ Eb, Dunaújváros, 1996
(légivontatásos)
- Nõi Sárkányrepülõ Vb, Hajdúszoboszló,
1998 (légivontatásos)
- UL Vb, Matkópuszta, 1999
Ann Welch
volt az, aki az õcsényi közös motoros-gyalogos sárkányrepülõ nemzetin - amikor a versenyzõk startkönyveibe
dedikált - észrevette, hogy a résztvevõ
motorosok
mindegyike Apollo.
Kevesen tudják, hogy amikor Egerben belépnek az Apolló irodájába, akkor ott a falon függõ és a gyártóknak járó FAI
kitüntetõ
oklevél
Ann Welch ötlete volt.
Ann tudta, Magyarország könnyûrepülése a világon a Number 1, és nálunk mûködik Európa legnagyobb
ul-üzeme, talán ismertessük
is ezt el a világgal.
Mi, magyarok, úgy látszik, csak akkor vagyunk erre képesek, ha az orrunkat az Ann Welchek
beleverik.
Amúgy szerénységünk tiltja.
Dr. Ordódy Márton
|
|
|