II. Gödöllõi motoros ernyõs találkozó
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: Hátimotor
Mezei Kati Ãrása,
Szabó
Péter és Szabó György fotóival
Eredeti módon emlékeztek meg a gödöllõiek a repülés 100.
évfordulójáról. A Szabó Péter-Tardy Tamás
koprodukcióban
szervezett országos hátimotoros találkozón a PPG-sek nem
hivatalos hazai rekordot állÃtottak fel azzal, hogy minden
addiginál többen
- szám szerint tizenhatan - emelkedtek a
levegõbe, többé-kevésbé szervezett kötelékben. Ami elsõ
olvasatra talán szerény teljesÃtménynek tûnik, de
tekintve, hogy
a hátimotorosok optimista becslések szerint sem lehetnek
hetvennél többen az országban, ez az arány semmiképp sem
mondható
rossznak.
Mint az valószÃnûleg sokak
számára ismeretes, a gödöllõi
gyalogernyõsök és hátimotorosok jelenleg két egyesület közül
választhatnak, és a jelek szerint a közeljövõben újabb
klubbal bõvül
a repertoár. A találkozó azonban minden tekintetben e szervezetek
fölött állt - a fõrendezõk például eleve más mezben játszanak.
- Az
utolsó pillanatokig bizonytalan volt, hogy mennyien vesznek
részt a rendezvényen - mondja Szabó Péter, aki jelentõs gyalogos
múltat tudhat magáénak, és
augusztus óta hátimotorral is repül. -
MeghÃvásunkra elsõ körben hat-hét PPG-pilóta jelzett vissza az
ország különbözõ pontjairól, és nagyjából ennyien
vagyunk mi,
gödöllõiek is. Márpedig a konkrét számadatok iránt erõsen
érdeklõdtek az Ãrott és az elektronikus sajtó képviselõi, illetve -
éppen a
várható a médiamegjelenés kapcsán - a lehetséges
szponzorok is. Több cég és magánszemély a fenti rizikófaktor ellenére
is hajlandó volt hozzájárulni a
maga eszközeivel rendezvényhez.
Szabó Peti és Tardy Tomi pedig lényegében saját zsebbõl
finanszÃrozta meg az érdemi bevétellel legkevésbé sem
kecsegtetõ
projektet, különös tekintettel a gulyásra.
A résztvevõk végleges számánál csak az idõjárás volt
kiszámÃthatatlanabb.
- Bár a
rendezvényt megelõzõ három napban mindvégig esõs, havas,
borús idõjárás volt, én mindháromszor repültem - folytatja Peti. -
Aztán a találkozó reggele
gyönyörû kirándulóidõt hozott, az erõs
szél azonban alaposan megnehezÃtette a dolgunkat.
Premier fõpróba nélkül
A pilóták és a rendezõk -
érhetõ módon - óvatosan közelÃtették meg
a kötelékrepülés kérdéskörét, ráadásul a fõpróbát alapból "letiltotta"
az idõjárás. Aztán eljött a várva várt
almulás, Ãgy napnyugta elõtt
még éppen "belefért" a programba a tervezett kötelék.
- Elsõként startoltam el, és fél órán belül a teljes mezõny
a
levegõben volt - meséli Tardy Tomi. - Határtalan boldogsággal
töltött el, amikor az utolsó társam is felszállt. A legszÃvesebben
kiabáltam volna.
Én voltam fent a legtovább, majd' lefagyott a
kezem, ezt azonban egyáltalán nem bántam. Tizenhat magyar hátimotoros
volt egyszerre a levegõben - amire
mostanáig nem volt
példa, Ãgy ez a repülés egyfajta nem hivatalos hazai rekordként is értelmezhetõ.
Az persze vitatható, hogy a formációt mennyire
lehetett
zártnak nevezni. Legyen elég annyi, hogy e tekintetben kÃsértetiesen
emlékeztetett egy néhány évvel ezelõtti, matkópusztai sárkányos
kötelékrepülésre.
Egyéb vonatkozásban viszont többek között azért
sem, mert Gödöllõ környékén nincs az átstartolást és a légifotózást
elviekben
kizáró objektum. (Az emlÃtett - nem feltétlenül publikus -
sárkányos köteléknek valószÃnûleg többen hallották hÃrét annak
idején. Az esetleges további
érdeklõdõknek legfeljebb négyszemközt, szóban vagyok hajlandó beszámolni a részletekrõl.)
GÃbert Miki a Back Bone
tolóerejét teszteli. |
Ambrózy Peti a Miniplane-nel. |
- A biztonságot szem elõtt tartva ötfõs csoportokban, illetve
50 és 200 méter között különbözõ magasságokban repültünk -
fûzte
hozzá Tardy Tomi. - A jövõben viszont változtatni kÃvánunk ezen a koreográfián,
mivel egy 200 méteres körben minden további
nélkül elfér tÃz-húsz hátimotoros. Az 50 méteren repülõket a városból már nemigen
látták.
Magánakció - legális keretek között
Szerencsére - és persze az elõzetes beharangozónak köszönhetõen - a civilek a reptérre is
"begyûrûztek". Igaz, sokan közülük
feladták a mind kilátástalanabbnak tûnõ küzdelmet a 0 °C körüli hõmérséklettel, de a kötelékrepülés idõpontjára
lassan
"visszaszivárogtak".
Szabó Petiék máris hasonló találkozó szervezésén gondolkodnak; ennek persze inkább a következõ szezonban lesz
realitása.
Szeretnék, ha az ilyen és ehhez hasonló összejövetelek hagyománnyá válnának, akár különbözõ bázisokon megrendezve, akár
"összevont" formában
- ez majd idõvel letisztul. (Gödöllõ egyébként mostanra valóságos "nagyhatalommá" nõtte ki magát,
persze
PPG-léptékben.) Minden esély megvan arra,
hogy a hátimotoros tábor jövõre akár háromszorosára növekedjen; a következõ
rendezvényeken
várhatóan nemcsak a megszokott "kemény mag" vesz majd
részt. Ami önmagában nagyon jó, Tardy Tomi és mások
szerint viszont célszerû lenne a jelenleginél szervezettebb formában "üzemelni":
- Aki nem
tagja az MRSZ-nek, nyilván klubtag sem lehet, következésképpen kimarad az információáramlásból. S mivel a
hátimotorozás
bizonyos szempontból
úgymond "lazának" nevezhetõ - bepakolom a cuccot a kocsiba, kimegyek a rétre és mindenféle
asszisztencia nélkül felszállok -, néhányan hajlamosak a
"járulékos" dolgokat - úgymint pilótavizsga, repbiztonság,
biztosÃtás stb. -
is lazán kezelni. Tartok tõle, hogy az ilyesfajta partizánakciók
elõbb-utóbb a sport jövõjére is kihatnak; elég, ha csak a
szabályozást
emlÃtem. Ez pedig egyikünknek sem jönne jól... Az MRSZ-tagdÃj pár ezer
forint, és ha ne adja Isten, bármi történik,
mégiscsak egy
szervezet áll az ember mögött. A pilótavizsga sem ördöngösség, még érettségi sem kell
hozzá...
Köszönet: Both Lajos reptérparancsnoknak, aki a PPG-sek rendelkezésére bocsátotta a gödöllõi repteret és áramot biztosÃtott,
a
Red
Bullnak, a Ballentine's Finlandia Vodkának, illetve azon belül Kocsi Tibornak, Szûcs Péternek, a gödöllõi Csuhás Bt.-nek,
valamint
a
szintén gödöllõi C-PLAY DISCO-nak.
A "Rekorderek": Ambrózy Péter, Balázs Róbert, Berkes Zsolt, Farkas Tibor, Galambos Ferenc, Gibert Miklós,
Gyurcsó Attila,
Kiszel István, Kovács Gyula, Nagy Tamás, Rozsnyói Ferenc, Szabó György, Szabó Péter, Szabó Tamás, Szakolczi Norbert, Tardy
Tamás, Traub
József
Edina |
Szabó
Peti |
Tardy Tomi |
|
|