Két és fél óra alatt a Fertõ-tótól Szegedig
Dátum: 2003. december 30. kedd, 11:11 Rovat: Motoros sárkány
- Tudom, hogy másoknak ez
esetleg nem nagy dolog, de mindenki a
saját gépéhez, és az idõjárási körülményekhez viszonyÃtsa, amit tesz
- Ãrta Patonai Tamás abban az e-mailben,
melyben a Fertõszentmiklós
-Szeged-Fertõszentmiklós közötti repülésérõl is beszámolt. A
három "közremûködõ" - Bábinszky Gábor, Szanati Pál és
Patonai
Tamás - koprodukcióban készült cikkét lényegében változtatás
nélkül közöljük.
Bábinszky Gábor, Patonai Tamás
és Szanati
Pál cikke, Patonai Tamás fotói
A Szombathelyi Repülõklub
fertõszentmiklósi csapatának három tagja
(Bábinszky Gábor-Szanati Pál CXMD, Patonai Tamás C17 TN)
elhatározta, hogy két géppel elrepül Szegedre. Az
idõjárási viszonyok
nem voltak a legkedvezõbbek: 35-45 kilométer/órás szél, erõs turbulencia.
Ez utóbbitól eltekintve utunk odafelé simának mondható
volt, a
földhöz képest 120 kilométer/órás átlagsebességgel. Aki ismeri a CXMD
repülési tulajdonságait, tudja: ez azért nem rossz. Kihasználva
a
rendkÃvül erõs magassági szelet, 1000-1200 méteren tettük meg az utat.
A Fertõszentmiklós-Szeged szakaszon egyetlen pihenõt tartottunk,
mégpedig
Balatonfõkajáron, alapvetõen ismerkedési szándékkal.
Indulás
Fertõszentmiklósról |
Vendéglátónkról, Vörös Gyuláról csak a legjobbakat mondhatjuk. Úgy fogadott,
mintha legalább tÃz éve
ismernénk egymást, holott addig csak telefonon
beszéltünk. Mindvégig figyelemmel kÃsérte utunkat: bárhol is szálltunk
le, érdeklõdõ hÃvása nem maradt
el. Hasonló kedvességgel és barátsággal
fogadott Makra Zoltán Szegeden. Azonnal intézkedett, hogy gépeink
helyet kapjanak a hangárban, és felajánlotta,
bármikor indulunk reggel,
kijön és ott lesz. Mivel a tervezettnél jóval korábban érkeztünk, Bábinszky
Gábor - aki egyébként szegedi származású -
kihasználta az
alkalmat, és bemutatta a számára oly kedves várost. Az idegenvezetés, valamint a helyi specialitás -
cseresznyepálinka és szegedi
halászlé - elfogyasztása után megállapÃtottuk, hogy Szeged valóban
olyan szép, mint mondják.
Reggelre az idõjárás végképp "ellenünk fordult".
Idõnként viharos szembeszélben tettük meg az utat.
Erre a szakaszra az idõjárás miatt több leszállóhelyet is be kellett iktatnunk. Szeged-Kiskõrös: 1 óra
45
perc. Kiskõrösre érkezve hamarosan elõkerültek vendéglátóink, Frei László és a többi sárkányos. A
Vörös Gyula kapcsán emlÃtett kedvesség rájuk is
jellemzõ volt. Nagyon jó érzés volt leszállni közéjük
Érkezés
Fertõszentmiklósra |
és beszélgetni velük. Pillanatok alatt egy nagy család, a sárkányosok családja lettünk. Aztán ismét
irány
Balatonfõkajár. Egyik repülõs társuk Dunaföldvárig el is kÃsért bennünket.
Ekkor kezdõdött a számunkra igazán nehéz szakasz. A meteorológusok által
jósolt idõ megérkezett! A
rádióban a nyugat tájékoztatót hallgatva mást se hallottam a merev szárnyú gépek pilótáitól, minthogy
a viharos szél miatt
leszállunk..., megszakÃtjuk a repülésünket..., holnap folytatjuk..., valahogy hazaérünk...
Mi pedig küzdöttünk a levegõben. Gépeink a leghihetetlenebb
akrobatamutatványokra
késztettek minket. Hol dugóhúzóból, hol átesésbõl kellett kivenni a repülõt. Elõfordult, hogy a sárkány
minden átmenet nélkül
kezdett 7-es varióval spirálba süllyedni, majd két dobás és vÃzszintes repülés.
Kiskõröstõl számÃtva 2 óra 10 perc elteltével, szemerkélõ esõben érkeztünk
Balatonfõkajárra. Az
elmaradhatatlan telefonhÃvások - ekkorra Frei Laci is bekapcsolódott - lebonyolÃtása után rövid
kényszerpihenõ a
hangárban.
Ha eddig erõs szélrõl beszéltünk, nem tudom, hogyan Ãrhatnánk le az ezt követõ szakaszt. Teljes
szembeszél, erõs, viharos lökésekkel -
mindez természetesen a Bakony felett. A Balatonfõkajár-Dáka
szakaszt már nem tudtuk kötelékben megtenni. 100 és 1200 méter közötti valamennyi
magasságot
próbáltuk megrepülni, de reménytelen vállalkozásnak bizonyult. Egyetlen apró momentum a
Balatonfõkajáron |
körülmények érzékeltetésére: Veszprém elejétõl Veszprém végéig a repülõút 30 perc volt. A
Bakony
felett képtelenség volt tartani a kurzust - mentünk, amerre völgyet láttunk. Küszködés és kitartó repülés
után szálltunk le a dákai repülõtéren.
Bevártuk egymást, s innen már kényelmesnek mondható, 600
méteres magasságban tettük meg a maradék utat a Fertõszentmiklósig. Az immár megszokottá
vált
telefonhÃvások után családtagjaink is megérkeztek.
Köszönetet kÃvánunk mondani minden repülõtársunknak, aki várt bennünket, és osztozott
az
örömünkben. Külön köszönet Makra Zoltán szegedi sárkányos fõpilótának, valamint Frei Lászlónak és
Vörös Gyulának.
Mûszaki
adatok:
Bábinszky-Szanati CXMD szárnnyal és Rotax 582 motorral, Patonai C 17 TN szárnnyal és Hirth 2703
motorral repült.
Repüléssel
töltött idõ:
Fertõszentmiklós-Szeged: 2 óra 30 perc, talajhoz képest mért átlagsebesség 120 km/h.
A Duna felett |
Szeged-Fertõszentmiklós: 7 óra 10 perc, talajhoz képest mért átlagsebesség 42
km/h.
Kiskõrösön |
|
|