SzabĂł György Ărása Ă©s fotĂłi.
Kettõs honfoglalás törtĂ©nt, mi, farkashegyi hunok pĂ©nteken kĂ©sõ dĂ©lután vertĂĽk fel a sátrunkat a reptĂ©r melletti kempingben, a bĂ©kĂ©scsabai kunok estĂ©re törtek be. Addigra mi már elnyertĂĽk a kemping Ă©ttermĂ©ben felszolgálĂł pincĂ©rek elismerĂ©sĂ©t. És ezt nem csak János bácsi tökĂ©letes franciasággal demonstrált oenolĂłgiai szaktudása, hanem a stĂlszerĂ»en elfogyasztott vörösborok mennyisĂ©ge miatt is. Másnap reggel mĂ©g ijesztõen alacsonyan nyargalĂł sötĂ©t felhõalap alatt látogattuk vĂ©gig a kiállĂtĂłk standjait, de a látottak leltárját itt nem kĂvánom közzĂ© tenni, egyrĂ©szt azĂ©rt, mert az Aero Magazin oktĂłberi mellĂ©kletĂ©ben 16 oldalon mutatom be a látottakat (aki meg utál pĂ©nzt adni egy jĂł sajtĂłtermĂ©kĂ©rt, az weboldalamon is megtekintheti az anyagot), másrĂ©szt meg azĂ©rt, mert tavaly elĂ©g rĂ©szletes beszámolĂł jött le a Madártoll hasábjain a 2002-es kiállĂtásrĂłl, Ă©s UL berkekben sajnos azĂłta sem találták fel az eurokonform spanyolviaszt.
Van viszont valami, amire minden francia haver felfigyelt, ezĂ©rt feltĂ©tlenĂĽl Ă©rdemesnek tartom megosztani veletek: Olybá tĂ»nik, hogy a merevszárnyĂşak, fõleg a 450 kg-os max. felszállĂłtömeg kĂ©pmutatása mögĂ© bĂşjtatott mini vadászgĂ©pek divatja mĂşlĂłfĂ©lben van, ismĂ©t nõ az Ă©rdeklõdĂ©s a motoros sárkányok Ă©s fõleg a segĂ©dmotoros ernyõk iránt. Ennek az okai egyszerĂ»ek: Ahány pĂ©nzes kuncsaft volt, az az Ă©vek során már mind vett magának valamilyen csodamasinát, amivel aztán vagy repĂĽl, vagy fĂ©l tõle, mint ördög a tömjĂ©nfĂĽsttõl (Ă©s ez a gyakoribb). Ăšj pĂ©nzes pasik nehezen kerĂĽlnek, (nyugaton legalábbis, ahol a gazdasági helyzet egyre csapnivalĂłbb), a szerĂ©nyebb anyagi háttĂ©rrel rendelkezõ klientĂşra pedig egyre jĂłzanabbul áll ellen a 70-80 Kõ-s beruházást igĂ©nylõ kompozitok kĂsĂ©rtĂ©sĂ©nek. A gĂ©pek birtoklásának Ă©lvezete helyett használati Ă©rtĂ©kĂĽk kezd elõtĂ©rbe kerĂĽlni, Ă©s ezen a ponton a motoros sárkányok Ă©s a trájkos ernyõk verhetetlenek.
Persze mindenki azzal Ă©s Ăşgy repĂĽl, ahogy neki jĂł, ehhez senkinek semmi köze. De aki a repĂĽlĂ©sben a levegõben fĂĽrdõzĂ©s, az ajándĂ©k dimenziĂł Ă©lvezetĂ©t keresi, annak jĂł hĂr, hogy az Ăşjra fellendĂĽlõ ĂĽzlet valĂłszĂnĂ»leg elõrelendĂĽlĂ©st jelent a leghozzáfĂ©rhetõbb lĂ©gijármĂ»vek Ăşgy mĂ»szaki, mint aerodinamikai vonatkozásaiban. Valljuk be, egy kis lifting nem árt a jĂł öreg "Rogallo" szárnynak Ă©s a Rotax helyett is szĂvesen látnánk már valami jobb hatásfokĂş Ă©s könnyebb erõforrást. Ennek a fejlõdĂ©snek, ĂşjjászĂĽletĂ©snek a jeleit egyĂ©rtelmĂ»en fel lehetett fedezni Blois-ban, Ăşgy az iXess-ben, mint a Quik-ben, a Hirth vagy a Corsair motorokban, az ITV motoros ernyõkben. Lehet, hogy áttörĂ©srõl mĂ©g nem lehet beszĂ©lni, de a földön kiállĂtott termĂ©kek közĂĽl a merevszárnyĂşak körĂĽl volt a legkevesebb az Ă©rdeklõdĂ©s, tesztrepĂĽlĂ©sre pedig szinte csak a motoros sárkányoknál álltak sorba. Hátimotoros ernyõ tesztrepĂĽlĂ©sre nem voltak berendezkedve, de a nap minden Ăłrájában mentek a bemutatĂł repĂĽlĂ©sek, Ă©s amint ez a kĂ©peken is láthatĂł, markánsan termikus volt az idõ, ami szemlátomást cseppet sem zavarta az Ăşj generáciĂłs, "S-profilĂş", Ăşn. autostabil ernyõvel repĂĽlõ pilĂłtákat.
A mi szempontunkból talán az a legfontosabb, hogy ha újra beindul az üzlet, az árak oldalán is várhatunk kedvezõ elmozdulást. Egy biztos: Amióta piacra dobták az iXess-t, minden francia Clippertulajdonos le akarja cserélni XP 15-ösét, amitõl ezeknek az ára kellõképpen lement. Nekünk pedig azért még bõven buli lehet egy levetett XP is, nemde?
A kiállĂtás lĂ©nyege mĂ©gsem ez volt, hanem az, hogy egyĂĽtt egy idõben a levegõben volt (anĂ©lkĂĽl, hogy egymást zavarták volna) minden kategĂłriája az UL repĂĽlõknek. Ez az egyĂĽttlĂ©t folytatĂłdott a szombat esti megabanzájban, amit a kemping melletti farm gigantikus mĂ©retĂ» csĂ»rjĂ©ben tartottak. Mi is ott voltunk Ă©s becsĂĽlettel megettĂĽk Ă©s megittuk a rĂ©szĂĽnket. RĂ©szesei voltunk a bulinak. Jövõre, mint immáron bárcás eurĂłpaiak, hogy ne lennĂ©nk ismĂ©t ott?
Gyertek ti is.