A felsõ kategĂłriás merevszárnyĂşak piacán „kopasz”, de minden adottsága meg van hozzá, hogy zavarba hozza a Dynamic, VL3 vagy egyĂ©b Eurostarokat.
Az XL8-at (LSA kategĂłriában Bristell a neve) a cseh BRM Aero gyártja, (nem összetĂ©vesztendõ a Citius Ă©s Land Africa STOL gĂ©peket gyártĂł portugálokkal) KunovicĂ©ben, az Evektor gyárával srĂ©gvizávi. A gĂ©pet alkotĂł elme Milan Bristela repĂĽlõmĂ©rnökĂ©, aki egy bõ Ă©vtizedet robotolt korábban a Let-nĂ©l,másikat az Evektornál gyártásvezetõkĂ©nt, az õ nevĂ©hez kötõdik a Dova Aircraft Skylark-ja, Ă©s nem keveset volt a CZAW-nál, Ăgy mindjárt Ă©rthetõ a dĂ©zsávĂ».
Az XL8 - Bristell korábbi változatával találkozhattunk NG4 nĂ©v alatt, amikor Milan a Roko Aero-val kereste a közös utat. Ennek elágazása után tiszta lappal indult Ăşjra Ă©s rukkolt elõ ezzel a minden rĂ©szletĂ©ben modern, ULM Ă©s LSA változatban egyaránt ĂĽtõkĂ©pes, orr Ă©s farok, fix Ă©s behĂşzhatĂł futĂłs változatban rendelhetõ repcsivel. Az ultramodern gyár vĂ©gletekig hightech racionalizált, a gyártás tövirõl hegyire digitalizált. 60 darabot tudnak gyártani Ă©vente, 2013 tavaszán szállĂtották le a 125.-et.
Az XL 8-at teljes egĂ©szĂ©ben duralbĂłl kĂ©szĂĽl, ami esetleg mĂ©gsem repipari alumĂnium, az karbon. VonalvezetĂ©se ismerõs, aerodinamikai, kinetikai, mĂ»szaki megoldásai a legmagasabb szĂnvonalĂşak. Ragasztott, szegecselt Ă©s korrĂłziĂł ellen kezelt lemezbõl van a hĂ©jszerkezetes törzs Ă©s a trapĂ©z alakĂş egy fõtartĂłs szárny is.
SzĂ©riában jár a dupla botkormány Ă©s a differenciált fĂ©kezĂ©sre alkalmas oldalkormánypedálok. A csĂ»rõ Ă©s a magassági kormány görgõcsapágyazott tolĂłkaros, az oldalkormány bowdenesen (elegánsabb kifejezĂ©ssel: teleflex rendszerrel) mĂ»ködik. A rĂ©selt Ăvelõlapok elektromos vezĂ©rlĂ©sĂ»ek, a kĂ©t ĂĽlĂ©s között elhelyezett tekerõgombbal 10, 20, 30°-ra nyithatĂłak.
Az orrfutĂł villája gázas rugĂłzásĂş, a fõfutĂł Ăvelt kompozit laprugĂłs. A kerĂ©k Ă©s fĂ©krendszer alapĂ©rtelmezetten Beringer. Az egyetlen választhatĂł motor a Rotax 912 80 vagy 100 lovas változatban. KĂ©t szárnytankbĂłl kapja a benzint, összesen 126 litert. HáromtollĂş Fiti a szĂ©ria srĂłf, de rendelhetõ akár Duc Swirllel is. A motortĂ©r pĂ©ldamutatĂłan letisztult Ă©s funkcionális. Az XL8 ritkaságszámba menõ, repĂĽlĂ©s közben jĂłl hozzáfĂ©rhetõ 200 literes, 15 kg teherbĂrásĂş csomagtĂ©rrel rendelkezik az ĂĽlĂ©sek mögött. Opcionálisan rendelhetõ 2 db 40 literes, 20 kg teherbĂrásĂş szárny-csomagtĂ©r.
A plexi elõre billen, olajos telĂł tartja. Az összes rögzĂtõnyelvet egyetlen gomb nyitja, a belsõ kilincs is praktikus. A kilĂ©põél felõl fellĂ©põ segĂti a beĂĽlĂ©st, ami alsĂłszárnyas mĂ©rcĂ©vel mĂ©rve könnyĂ». Az ĂĽlĂ©sek dõlĂ©sszöge a földön állĂthatĂł, kĂ©nyelmes könyöktámaszok alatt biztonságos helye van telefonnak, fĂ©nykĂ©pezõgĂ©pnek Ă©s egyĂ©b az utastĂ©rben szĂ©tszĂłrĂłdásra hajlamos kacatnak. Az 1,31 m-es vállszĂ©lessĂ©g kĂ©nyelem szempontjábĂłl meghatározĂł, de Bizánc tĂĽkrözõdik minden rĂ©szletben.
A viszonylag magas mĂ»szerfalnak csak a fantázia szab határt, az alapĂ©rtelmezett mĂ»szerek azonban analĂłgok, amiket a VFR repĂĽlĂ©shez bõven elĂ©gsĂ©ges EKP4-es GPS egĂ©szĂt ki. A kilátás elõre fele korrekt, alacsony testalkatĂşaknak nem árt a párna. Oldalra Ă©s oldalhátra egĂ©szen jĂłl látni a csomagtĂ©r ablakoknak hála.
Az utastér letisztult és logikus, ergonómiailag kiforrott. A másodlagos kormányszervek mindkét ülésbõl elérhetõek, a jobb oldali boton opcionálisan lehet trimm, ami a képzés során fontos.
MotorindĂtáskor rögtön feltĂ»nik a jĂł hangszigetelĂ©s Ă©s a kettõs rezgĂ©s-csillapĂtás. Ez a diszkrĂ©ciĂł is a kĂ©nyelemmel rĂmel. A tesztgĂ©pen nincs oldalablak-szellõzõ, pedig elkellene. Nyáron guruláskor Ăgy rĂ©sre nyitva kell hagyni a deknit. A rugĂłzás feszes, a Beringer fĂ©kek egyszerĂ»en tökĂ©letesek: könnyedek, progresszĂvek, erõsek. RĂ©szben a differenciált fĂ©keknek köszönhetõen szĂ»ken fordul a gĂ©p, a földi iránytartás viszont nem egyĂ©rtelmĂ». Ezen a ponton az Eurostarra Ă©s a Sportstarra emlĂ©keztet. Megszokás kĂ©rdĂ©se lehet a dolog, mert a gĂ©p tulajdonosa tökĂ©letesen taxizik vele. 10°-os Ăvelõlappal 75 km/h-nál emelkedik el, Ăşgy 150 m gurulás után. A motor kipörög rendesen, ez a jĂł lĂ©gcsavar-beállĂtás bizonyĂtĂ©ka. Rövid sebessĂ©ggyĂ»jtĂ©s után 130 km/h-nál 1050, 145-nĂ©l 1100 Ft/min a legjobb emelkedĂ©s.
Max. motorfordulaton jĂłkora jobb láb kell az iránytartáshoz. A sebessĂ©gmĂ©rõ optimista, korrigált GPS adatok alapján: 3500 ford/percnĂ©l 145-öt mutat, a valĂłság 132, 5500-nál 232 km/h-t mutat, holott csak 214-el „vánszorgunk”. A motor jĂłl bĂrja a magas fordulatszámot, kis terhelĂ©sen viszont nem elĂ©g meleg. Nem ártana neki egy bypasszos termosztát. 4000-es motorfordulton a kabinban, fĂĽlmagasságban 99, 5000-nĂ©l 106 dB a zajszint, ez kiválĂłnak mondhatĂł.
A sebessĂ©g növekedĂ©sĂ©vel a bot fokozatosan kemĂ©nyedik. Ez pont jĂł, mert bár a gĂ©p stabil Ă©s jĂłl kiegyensĂşlyozott, a magassági kormány Ă©rzĂ©keny. A kompenzálása viszont tĂşl durva, Ăgy elõbb-utĂłbb rájön a pilĂłta, hogy jobban jár, ha a gázkarral mĂłdosĂtja a gĂ©p testĂ©nek állásszögĂ©t. A kis fesztáv, a kilĂ©põél belsõ kĂ©tharmadát elfoglalĂł Ăvelõlapok miatt korlátozott mĂ©retĂ» csĂ»rõ okozza, hogy a 45°-rĂłl 45°-ra dõlĂ©s egy irányba 2, ellentĂ©tes irányba 2,3 mp alatt van meg. A bot viszonylag kevĂ©s lábat kĂ©r, oldalkormány nĂ©lkĂĽl sem kolbászol el a golyĂł több mint egy fál golyĂłnyit egy fordulĂłváltás alatt.
ManõverezĂ©si sebessĂ©gen menetirányábĂłl kitĂ©rĂtve három 45 másodperces oszcilláciĂł alatt stabilizálĂłdik. A lĂ©gcsavar elforgatĂł nyomatĂ©ka Ă©s a fĂĽggõleges vezĂ©rsĂk lĂ©gcsavarszĂ©l általi helikoidális megfĂşjása jĂłl Ă©rezhetõ Ă©s demonstrálhatĂł jelensĂ©gek, oktatáskor ez kimondottan hasznos lehet. Bár alapvetõen gyors utazĂłgĂ©p, az alacsony sebessĂ©gek tartományában pĂ©ldásan viselkedik, „tisztán” 65 km/h-nál lágyan Ă©s szimmetrikusan esik át, 10°-os Ăvelõlappal ugyanez törtĂ©nik, de 60 km/h körĂĽl. A „full flaps” ĂĽzemmĂłd nem csökkenti tovább az átesĂ©si sebessĂ©get Ă©s az átesĂ©s már nem szimmetrikus, határozott oldalkormány mozdulatot igĂ©nyel. NĂ©gyezres motorfordulattal Ăvelõlap nĂ©lkĂĽl is tarthatĂł a nulla variĂłs hatvan km/h, pici menetirányĂş instabilitás mellett. 20°-os Ăvelõlappal az 55 km/h is megvan vĂzszintesen, de a bot a hason. SzĂ©p számok ezek, fõleg ebben a kategĂłriában. Egy dolog kĂ©tsĂ©gtelen, az elõd Eurostar nagyon távol volt tõlĂĽk. A siklĂłszámok: -700 ft/mn 130 km/h-nál, Ăvelõlap nĂ©lkĂĽl; -800 ft/mn 130 km/h-nál az Ăvelõlappal 10°-on, -900 ft/mn 135 km/h-nál 20°-os Ăvelõlappal Ă©s -1000 ft/mn à 130 km/h-s sebessĂ©gen fĂ©klap mĂłdban. Ilyen Ă©rtĂ©kek mellett mĂ©g az XL8 10-es siklĂłszámával sem nagy kunszt a behelyezkedĂ©s a szĂ»k placcokra.
Volt alkalmam leszállni vele egy 250 m hosszĂş pályára, állĂthatom, hogy a fele elĂ©g lett volna. A leszállással egyetlen kĂ©nyes mozzanat van, amikor utazĂł sebessĂ©grõl 100 km/h-ra lassĂtunk , a nagy állásszög miatt a látás elõrefele korlátozott. Ezt leszámĂtva, az XL8 könnyĂ» Ă©s barátságos repcsi. A földet Ă©rĂ©s 65 km/h-val a legszebb, a fĂ©kezĂ©s onnan már nem nagy ĂĽgy. Egy átlagos pilĂłta az egĂ©sz eljárást kĂ©t-három iskolakör alatt el kĂ©pes sajátĂtani.
Az XL8 az Eurostar méltó utódja (ha nem örököse).
BRM Aero XL8 912 S | |
Fesztáv (m) | 8,13 |
Szárnyfelület (m2) | 10,5 |
Tesztelt gravitációs túlterhelés (G) | +6/-3 |
Hossz (m) | 6,45 |
Magasság (m) | 2,28 |
Száraz tömeg mentõernyõ nélkül/vel (kg) |
284/305 |
Max. felszállótömeg (kg) | 472,5 |
TeljesĂtmĂ©ny adatok 472,5 kg max felszállĂł tömegen |
|
Vs0 (km/h) | 52 |
Vne (km/h) | 270 |
Vno (km/h) | 220 |
Va (km/h) | 165 |
15 m-re emelkedés (m) | 250 |
Kimutatott oldalszél (km/h) | 20 |
Ultramodern, izgalmas vonalvezetĂ©sĂ», legalább annyira ĂĽtõs, mint amennyire az Evektor volt 1997-ben, amikor megjelent. Nincs az a pilcsi, aki meg ne bámulná, formái Ă©s teljesĂtmĂ©nyadatai javĂthatatlan csábĂtĂłnak predesztinálják. ErõssĂ©ge a komfort (mĂ©g turbulens körĂĽlmĂ©nyek között is) Ă©s a stabilitás az alacsony sebessĂ©gtartományban. Az utazĂłsebessĂ©g korrekt, bár a konkurencia 10 – 20 km/h-val magasabb Ă©rtĂ©keket revendikál. KevĂ©s hibája van Ă©s mind orvosolhatĂł, a száraz tömeg kivĂ©telĂ©vel, az annyi, amennyi: 305 kg. Ilyen önsĂşllyal „hivatalosan” nem lehet utazni kĂ©t szemĂ©llyel.
Pedig a 126 l üzemanyag 4500-as motorfordulaton, 170 km/h-val 9 óra autonómiát, több mint 1500 km-es hatótávot jelenthetne.
A 80 lovas alapváltozatot rádiĂł Ă©s mentõernyõ nĂ©lkĂĽl 73600 €-ba mĂ©nek, egy korrektĂĽl felszerelt 100 lovas modell 85 ezer fölött kezdõdik. A kiprĂłbált gĂ©p bõr ĂĽlĂ©sekkel, állĂthatĂł oldalkormány-pedálokkal, szárny-csomagtartĂłkkal, robot-pilĂłtával Ă©s rádiĂłval 91200-ba kerĂĽlt, ami nem is arcpirĂtĂł ebben a gĂ©posztályban.
Kontakt:
BRM AERO Ltd. - Vaclava Kuliska 1224 - 686 05 Uherske Hradiste - Czech Republic
GSM: +420 773 984 338 - info@brmaero.com - www.brmaero.como
Szöveg és képek: Miguel Horville
FordĂtotta: SzabĂł György
FordĂtotta: SzabĂł György