DĂłka Tamás nem akármilyen hátimotorral Ă©rkezett a pilonkerĂĽlgetõs trĂ©ningre. Mindig is tudtuk rĂłla, hogy nagy becsben tartja a szĂ©p, mĂves mechanikát, ez egyfajta mĂ»vĂ©szet-igĂ©ny nála.
Nem vĂ©letlenĂĽl hajt Rolls-Royce Silwer Shadowt Ă©s PZL Gavront amikor Ă©pp nem repĂĽl motoros ernyõvel. Elsõ komolyabb cájgja titán keretes Simonini volt, van annak tĂz Ă©ve már.LegutĂłbbi szerzemĂ©nye egy Parajet, mĂ©gpedig a Wankell motoros. Ennek a feltöltõs változatával repĂĽlte meg Bear Grylls Ă©s Gilo Cardozo 2007-ben az Everestet (mint ismeretes, dokumentálni az extrĂ©m körĂĽlmĂ©nyek miatt már nem sikerĂĽlt). Egy ilyen szĂ©ria Cyclone 294-el repĂĽlte Dean Eldridge a73,84 km/h-s sebessĂ©gi világrekordot egyenes vonalĂş 15 / 25 km-es távon. A csillogĂł dĂşralumĂnium hátimotor valĂłdi mĂ»szaki csemege. A közvĂ©lemĂ©ny Ăşgy tartja, hogy ez minden idõk legszebb, legerõsebb Ă©s egyben legnehezebb lábrĂłl repĂĽlhetõ jármĂ»ve. KivitelezĂ©se mĂ»vĂ©szi. Formái Ăvesek, a szárny-profil minden rĂ©szletben visszaköszön.
MĂ©g a háromtollĂş karbon lĂ©gcsavar is szablya formájĂş, nehogy az Ăvek harmĂłniáját valami megzavarja. SzerelĂ©se egyszerĂ», minden elem precĂzen passzol, magátĂłl cuppan, kattan a helyĂ©re.
A pilĂłtabekötĂ©s Ă©s a beĂĽlõ viszont nem felelt meg Tomi elvárásainak ,Ăgy a meglehetõsen instabil PAP fĂ©le alsĂłkaros megoldást, ami
egy ilyen nehĂ©z motor esetĂ©n igen aggályos lehetett, kiváltotta egy fix alsĂł kitámasztásos felsõ bekötĂ©sĂ» megoldásra, amit valĂłszĂnĂ»leg a világ legkĂ©nyelmesebb Apco beĂĽlõjĂ©vel egĂ©szĂtett. MotorindĂtás kizárĂłlag önindĂtĂłval, öblös, vartyogĂłs motorhang. A fordulatszám tartomány szĂ©les, a motorhang röfögĂ©stõl vinnyogásig tart. Hogy a tolĂłerõ milyen, arrĂłl legendák keringenek, az tĂ©ny, hogy ha a Budaörsi körĂ©pĂĽletet nem is, de egy az Apron-on kerĂ©kpározĂł kis srácot sikerĂĽlt felborĂtani a lĂ©gcsavarszĂ©llel. A számoknak nem szeretĂĽnk hinni, de az a 40 lĂłerõ, amirõl ennek a motornak a vonatkozásában csiripelni szoktak a verebek, egyáltalán nem lehet tĂşlzás. Hangja kĂ©tsĂ©gtelenĂĽl kevĂ©sbĂ© zavarĂł, mint egy Corsair vagy Vitto MosterĂ©, ha nem is halk, de legalább kellemes. Bevallom, nem mertem kiprĂłbálni. Tomi megbirkĂłzik vele mázsás saját tömegĂ©vel Ă©s jĂł kondijával, Ă©n mostanság inkább Miniplane-párti vagyok.
Szöveg és képek: Szabó György