Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
Hátimotor

Parajet


Dóka Tamás nem akármilyen hátimotorral érkezett a pilonkerülgetõs tréningre. Mindig is tudtuk róla, hogy nagy becsben tartja a szép, míves mechanikát, ez egyfajta mûvészet-igény nála.

Nem véletlenül hajt Rolls-Royce Silwer Shadowt és PZL Gavront amikor épp nem repül motoros ernyõvel. Elsõ komolyabb cájgja titán keretes Simonini volt, van annak tíz éve már.

Legutóbbi szerzeménye egy Parajet, mégpedig a Wankell motoros. Ennek a feltöltõs változatával repülte meg Bear Grylls és Gilo Cardozo 2007-ben az Everestet (mint ismeretes, dokumentálni az extrém körülmények miatt már nem sikerült). Egy ilyen széria Cyclone 294-el repülte Dean Eldridge a73,84 km/h-s sebességi világrekordot egyenes vonalú 15 / 25 km-es távon. A csillogó dúralumínium hátimotor valódi mûszaki csemege. A közvélemény úgy tartja, hogy ez minden idõk legszebb, legerõsebb és egyben legnehezebb lábról repülhetõ jármûve. Kivitelezése mûvészi. Formái ívesek, a szárny-profil minden részletben visszaköszön.
Még a háromtollú karbon légcsavar is szablya formájú, nehogy az ívek harmóniáját valami megzavarja. Szerelése egyszerû, minden elem precízen passzol, magától cuppan, kattan a helyére.
A pilótabekötés és a beülõ viszont nem felelt meg Tomi elvárásainak ,így a meglehetõsen instabil PAP féle alsókaros megoldást, ami
egy ilyen nehéz motor esetén igen aggályos lehetett, kiváltotta egy fix alsó kitámasztásos felsõ bekötésû megoldásra, amit valószínûleg a világ legkényelmesebb Apco beülõjével egészített. Motorindítás kizárólag önindítóval, öblös, vartyogós motorhang. A fordulatszám tartomány széles, a motorhang röfögéstõl vinnyogásig tart. Hogy a tolóerõ milyen, arról legendák keringenek, az tény, hogy ha a Budaörsi körépületet nem is, de egy az Apron-on kerékpározó kis srácot sikerült felborítani a légcsavarszéllel. A számoknak nem szeretünk hinni, de az a 40 lóerõ, amirõl ennek a motornak a vonatkozásában csiripelni szoktak a verebek, egyáltalán nem lehet túlzás. Hangja kétségtelenül kevésbé zavaró, mint egy Corsair vagy Vitto Mosteré, ha nem is halk, de legalább kellemes. Bevallom, nem mertem kipróbálni. Tomi megbirkózik vele mázsás saját tömegével és jó kondijával, én mostanság inkább Miniplane-párti vagyok.

Szöveg és képek: Szabó György



 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 0.04 _SECONDS