Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Magyar vltozat Version francaise
 
Merevszárnyú UL

Csúcsgép csócsa


Miguel Horville szerkeszti az egyre népszerûbb www.ulmag.fr portált, amivel lassan lenyomja a nyomtatott szakirodalom nagy nevû és múltú olyan résztvevõit, a Vol Moteur és a Volez magazinokat.

Élvezetesen profi szövegeibõl félreérthetetlenül jön át a 15 éves autós – motoros újságírói pályafutás. Külön kérésre, direkt nekünk kedveskedik ezzel az összehasonlító teszttel.
A technológiai evolúció egyre magasabb teljesítményû ultrakönnyû merevszárnyúak megjelenését teszi lehetõvé. A Dynamic, a VL3 és a Shark ezek élmezõnyében mozognak, lássuk csak melyik kinek és mire jó.
Az Aerospool-t 1992-ben alapították Privigyében (Prievidza), ma már száznál is több alkalmazott a cseh és a német légügyi hatóságok által elfogadott normák szerint gyárt és javít vitorlázókat és kompozik kisgépeket, a Tadeus Wala féle Dynamicot 2002 óta. A VL3 Sprint cseh. Karel Klenor 2004-ben jött ki vele, gyártotta már a Vanessa, a brünni Aveco, majd végül a Guisset fivérek által alapított JMB Aircraft Bohémiában. Légijármûvek esetében különösen fontos, hogy a gyártó megbízható és kiszámítható legyen. Több éves, évtizedes múlt sokat nyom a latban ilyen vonatkozásban. A Sharkot a Shark-Aero, a szakmában egyedülálló presztízzsel rendelkezõ Comp-Let egy ága gyártja.
A cég székhelye Pozsonytól 55 km-re, Szenicében található. A cégvezetõ Vladimir Pekar, a Shark maga Jaro Dostal cseh repülõmérnök munkája. A Dynamic létezik 80 és 100 lovas Rotaxxal, van LSA kategóriás, vitorlavontatásra alkalmas változat is. Formavilága letisztult, vonalvezetése lendületes. Kivitelezésének a minõsége árát igazolóan páratlan. A részletekben sincs semmi csicsa, semmi hivalkodó, minden a kifinomultságról szól. A VL3 ezzel szemben született csábító. Lágy vonalai, a finom tapintású, drága és nehéz bõr belsõ, a mûszerfal dizájnja szívrablóak. Ártatlanságról itt szó sincs már. A legújabb változat – Evolution – kicsit sportosabb stílusjegyekkel érkezik.
A Shark esztétikailag sajátos sikertörténet. Kiegyensúlyozott arányok, elegánsan agresszív ívek, jellegzetes formájú farokrész, fél-elliptikus szárnyak, nem lopta a nevét.
A felületi megmunkálás, az illesztéseinek a tökéletessége, a finíció egyik gépnél sem hagy kifogásolnivalót, a kategória kötelez. A Dynamic a legklasszikusabb. Gyártási technológia vonatkozásában mindhárom gép messze túlteljesíti a repipar elvárásait. A Dynamic futómûve, ki-be mozgató mechanizmusa e tekintetben referencia. A tömegadatokkal kapcsolatos elõírások kizárnak minden kompozit anyagot a szénszál és a kevlár kivételével.

A mûszaki megoldások kiforrásához idõ kell, nem véletlen, hogy a WT9 viszi a pálmát. A Dynamic deknije elõrefele billen. A szárnytõ kialakítása könnyû fellépést biztosít, nem kell az ívelõlapot kerülgetni. Az üléspozíció kényelmesen hátradõlt. A 115 cm kabinszélesség bõven elég. Az ergonómiából kihozták, amit lehetett. Az ülések mögötti 90 l-es 10 kg-ra korlátozott raktér repülés közben is hozzáférhetõ. A légbefúvók jól irányíthatóak, a szélvédõ páramentesítése is hatékony.
Közel négyszáz felhasználó több mint tíz év alatt megfogalmazott észrevételei mindent a legjobb helyre juttattak az utastérben. A VL3-nál sem kell arra vigyázni, hogy fellépéskor nehogy letörjük az ívelõlapot, terpeszlapról lévén szó. A kényelem kifogástalan, az üléspozíció kevésbé szétfolyt. A kilátás pont olyan jó, mint a Dynamicból, ¾ hátrafele még jobb is. A raktérbe 200 l, 45 kg-nyi csomag fér, kár hogy ez a rekesz mély, repülés közben csak az érhetõ el, ami felül van. Tandem elrendezésével a Shark külön úton jár. 70 cm-es vállszélességével a legkomfortosabb, de inkább katonás, mint konviviális. 25 kg csomag szállítható a hátsó ülés mögött. Mindkét ülésnek jut két-két légbefúvó, az oldalra billenõ deknin egy-egy vitorlázórepülõs szellõzõnyílás.
A magassági-csûrõkormányok joystick-szerûen a jobb oldalon az ülés karfájának a meghosszabbításában „Top Gun”-osan találhatóak. Komfort vonatkozásában nehéz eldönteni, hogy a két egymás mellett ülõs közül melyik a kevésbé tökéletes, a VL3-ben talán jobb a testtartás. Kategóriájában a Shark igen korrekt, bár csomagtere a három közül is a legkevésbé praktikus.
Mi a helyzet teljesítmény terén?
A Dynamic 75 km/h-val, 150 m-en száll fel, STD körülmények között. A legjobb emelkedés 120 km/h körül van, ez 1100 ft/perc. A háromtollú Duc Swirl Iconel utazó állásszögre hangolt, a motor nem pörög csak 5300-at. Gázadásnál alaposan be kell lépni jobbra. A köztudottan pesszimista Dynon mûszeregység és a GPS összehasonlítása: 3500-on: 169 km/h a mûszeren / 177 a GPS-en; 4 000-en ez 192 / 203; 4 500-on 212 / 222, végül 5 250 ford/percnél az Avmap EKP IV 254-et, a GPS bõ 265 km/h-t mutat. A VL3 100 lovas Rotaxát háromtollú Peszke légcsavarral párosították, sajátossága, hogy már alacsony sebességen is jól húz, de fent sem fullad ki egyhamar, ennek köszönhetõek egyebek között a sebességi rekordok. 120 m-en felszáll STD körülmények között, a legjobb emelkedés 120 és 130 közöt van : 1150 ft/perc. Gázra a WT9-nél jóval kevesebb oldalkormányt kér. A mûszeregység itt is bátortalan, 4200-nál csak 168 km/h-t mutat, míg a GPS már rég 185-öt. 5000-nél ez a különbség 220 / 229. A teszt során tapasztalt turbulens viszonyok között a megengedett maximumot nem volt célszerû piszkálni, a 250-et azért sikerült rövid idõre meglépni, ebben úgy a Dynon, mint a GPS megegyeztek. A VNE egyébként 305 km/h.
A Shark 85-el emelkedik el, ehhez jó 200 m kell neki az elõzõekkel azonos körülmények között. Kis állásszögre állított Duc háromtollúja 5000-es motorfordulatot ad ki a legjobb emelkedéshez szükséges 160 km/h-nál, 1000 ft/perc az eredmény. Ez a gép kéri a legtöbb lábat a repülésnek ebben a fázisában. Akárcsak a másik két géppel, ezzel is repülök egy szélkompenzáló háromszöget, a sebességeltérések a mûszer és GPS-em között : 3800-nál 185 km/h az IAS, 173 km/h a TAS. 5500-as motorfordulaton 268 km/h a mûszeren, 253 km/h a GPS szerint. A légcsavar beállítása miatt kénytelen vagyok a gyári adatra hagyatkozni, ha el akarom fogadni az elméletet, hogy a három gép közül a Shark a leggyorsabb. 2012 szeptember 15.-én legalábbis az FAI által homologáltan a Shark állította be az új világrekordot a 20 km-es oda-vissza távon : 285,78 km/h-t.
Ha a Dynamic 2x37,5 literes fõtartálya nem volna elég, opcionálisan lehet még növelni a kapacitást 100, sõt 126 literre. Hatósugara így 1065 km-rõl 1875-re nõ. A VL3 alapértelmezetten 2x45 l-bõl gazdálkodik. Opcionálisan ez lehet 120. 7 óra alatt így 1600 km-re lehet eljutni vele elméletileg, 5000-es motorfordulaton. A Shrk szárnyaiban 50 l-es sztrukturális tartályok lapulnak. 5000 ford/perc-en 5h45’, 1325 km a hatótáv, itt is navigációs tartalékkal.
Hogy viselkedik pilótája kezei között a levegõ Lambója, Porschéja és Ferrarija?... Ez kiderül majd májusban.

Szöveg és képek:Miguel Horville
Fordította:Szabó György    



 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Page Generation: 0.11 Seconds