Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Merevszárnyú UL

Csúcsgép csócsa


Miguel Horville szerkeszti az egyre népszerűbb www.ulmag.fr portált, amivel lassan lenyomja a nyomtatott szakirodalom nagy nevű és múltú olyan résztvevőit, a Vol Moteur és a Volez magazinokat.

Élvezetesen profi szövegeiből félreérthetetlenül jön át a 15 éves autós – motoros újságírói pályafutás. Külön kérésre, direkt nekünk kedveskedik ezzel az összehasonlító teszttel.
A technológiai evolúció egyre magasabb teljesítményű ultrakönnyű merevszárnyúak megjelenését teszi lehetővé. A Dynamic, a VL3 és a Shark ezek élmezőnyében mozognak, lássuk csak melyik kinek és mire jó.
Az Aerospool-t 1992-ben alapították Privigyében (Prievidza), ma már száznál is több alkalmazott a cseh és a német légügyi hatóságok által elfogadott normák szerint gyárt és javít vitorlázókat és kompozik kisgépeket, a Tadeus Wala féle Dynamicot 2002 óta. A VL3 Sprint cseh. Karel Klenor 2004-ben jött ki vele, gyártotta már a Vanessa, a brünni Aveco, majd végül a Guisset fivérek által alapított JMB Aircraft Bohémiában. Légijárművek esetében különösen fontos, hogy a gyártó megbízható és kiszámítható legyen. Több éves, évtizedes múlt sokat nyom a latban ilyen vonatkozásban. A Sharkot a Shark-Aero, a szakmában egyedülálló presztízzsel rendelkező Comp-Let egy ága gyártja.
A cég székhelye Pozsonytól 55 km-re, Szenicében található. A cégvezető Vladimir Pekar, a Shark maga Jaro Dostal cseh repülőmérnök munkája. A Dynamic létezik 80 és 100 lovas Rotaxxal, van LSA kategóriás, vitorlavontatásra alkalmas változat is. Formavilága letisztult, vonalvezetése lendületes. Kivitelezésének a minősége árát igazolóan páratlan. A részletekben sincs semmi csicsa, semmi hivalkodó, minden a kifinomultságról szól. A VL3 ezzel szemben született csábító. Lágy vonalai, a finom tapintású, drága és nehéz bőr belső, a műszerfal dizájnja szívrablóak. Ártatlanságról itt szó sincs már. A legújabb változat – Evolution – kicsit sportosabb stílusjegyekkel érkezik.
A Shark esztétikailag sajátos sikertörténet. Kiegyensúlyozott arányok, elegánsan agresszív ívek, jellegzetes formájú farokrész, fél-elliptikus szárnyak, nem lopta a nevét.
A felületi megmunkálás, az illesztéseinek a tökéletessége, a finíció egyik gépnél sem hagy kifogásolnivalót, a kategória kötelez. A Dynamic a legklasszikusabb. Gyártási technológia vonatkozásában mindhárom gép messze túlteljesíti a repipar elvárásait. A Dynamic futóműve, ki-be mozgató mechanizmusa e tekintetben referencia. A tömegadatokkal kapcsolatos előírások kizárnak minden kompozit anyagot a szénszál és a kevlár kivételével.

A műszaki megoldások kiforrásához idő kell, nem véletlen, hogy a WT9 viszi a pálmát. A Dynamic deknije előrefele billen. A szárnytő kialakítása könnyű fellépést biztosít, nem kell az ívelőlapot kerülgetni. Az üléspozíció kényelmesen hátradőlt. A 115 cm kabinszélesség bőven elég. Az ergonómiából kihozták, amit lehetett. Az ülések mögötti 90 l-es 10 kg-ra korlátozott raktér repülés közben is hozzáférhető. A légbefúvók jól irányíthatóak, a szélvédő páramentesítése is hatékony.
Közel négyszáz felhasználó több mint tíz év alatt megfogalmazott észrevételei mindent a legjobb helyre juttattak az utastérben. A VL3-nál sem kell arra vigyázni, hogy fellépéskor nehogy letörjük az ívelőlapot, terpeszlapról lévén szó. A kényelem kifogástalan, az üléspozíció kevésbé szétfolyt. A kilátás pont olyan jó, mint a Dynamicból, ¾ hátrafele még jobb is. A raktérbe 200 l, 45 kg-nyi csomag fér, kár hogy ez a rekesz mély, repülés közben csak az érhető el, ami felül van. Tandem elrendezésével a Shark külön úton jár. 70 cm-es vállszélességével a legkomfortosabb, de inkább katonás, mint konviviális. 25 kg csomag szállítható a hátsó ülés mögött. Mindkét ülésnek jut két-két légbefúvó, az oldalra billenő deknin egy-egy vitorlázórepülős szellőzőnyílás.
A magassági-csűrőkormányok joystick-szerűen a jobb oldalon az ülés karfájának a meghosszabbításában „Top Gun”-osan találhatóak. Komfort vonatkozásában nehéz eldönteni, hogy a két egymás mellett ülős közül melyik a kevésbé tökéletes, a VL3-ben talán jobb a testtartás. Kategóriájában a Shark igen korrekt, bár csomagtere a három közül is a legkevésbé praktikus.
Mi a helyzet teljesítmény terén?
A Dynamic 75 km/h-val, 150 m-en száll fel, STD körülmények között. A legjobb emelkedés 120 km/h körül van, ez 1100 ft/perc. A háromtollú Duc Swirl Iconel utazó állásszögre hangolt, a motor nem pörög csak 5300-at. Gázadásnál alaposan be kell lépni jobbra. A köztudottan pesszimista Dynon műszeregység és a GPS összehasonlítása: 3500-on: 169 km/h a műszeren / 177 a GPS-en; 4 000-en ez 192 / 203; 4 500-on 212 / 222, végül 5 250 ford/percnél az Avmap EKP IV 254-et, a GPS bő 265 km/h-t mutat. A VL3 100 lovas Rotaxát háromtollú Peszke légcsavarral párosították, sajátossága, hogy már alacsony sebességen is jól húz, de fent sem fullad ki egyhamar, ennek köszönhetőek egyebek között a sebességi rekordok. 120 m-en felszáll STD körülmények között, a legjobb emelkedés 120 és 130 közöt van : 1150 ft/perc. Gázra a WT9-nél jóval kevesebb oldalkormányt kér. A műszeregység itt is bátortalan, 4200-nál csak 168 km/h-t mutat, míg a GPS már rég 185-öt. 5000-nél ez a különbség 220 / 229. A teszt során tapasztalt turbulens viszonyok között a megengedett maximumot nem volt célszerű piszkálni, a 250-et azért sikerült rövid időre meglépni, ebben úgy a Dynon, mint a GPS megegyeztek. A VNE egyébként 305 km/h.
A Shark 85-el emelkedik el, ehhez jó 200 m kell neki az előzőekkel azonos körülmények között. Kis állásszögre állított Duc háromtollúja 5000-es motorfordulatot ad ki a legjobb emelkedéshez szükséges 160 km/h-nál, 1000 ft/perc az eredmény. Ez a gép kéri a legtöbb lábat a repülésnek ebben a fázisában. Akárcsak a másik két géppel, ezzel is repülök egy szélkompenzáló háromszöget, a sebességeltérések a műszer és GPS-em között : 3800-nál 185 km/h az IAS, 173 km/h a TAS. 5500-as motorfordulaton 268 km/h a műszeren, 253 km/h a GPS szerint. A légcsavar beállítása miatt kénytelen vagyok a gyári adatra hagyatkozni, ha el akarom fogadni az elméletet, hogy a három gép közül a Shark a leggyorsabb. 2012 szeptember 15.-én legalábbis az FAI által homologáltan a Shark állította be az új világrekordot a 20 km-es oda-vissza távon : 285,78 km/h-t.
Ha a Dynamic 2x37,5 literes főtartálya nem volna elég, opcionálisan lehet még növelni a kapacitást 100, sőt 126 literre. Hatósugara így 1065 km-ről 1875-re nő. A VL3 alapértelmezetten 2x45 l-ből gazdálkodik. Opcionálisan ez lehet 120. 7 óra alatt így 1600 km-re lehet eljutni vele elméletileg, 5000-es motorfordulaton. A Shrk szárnyaiban 50 l-es sztrukturális tartályok lapulnak. 5000 ford/perc-en 5h45’, 1325 km a hatótáv, itt is navigációs tartalékkal.
Hogy viselkedik pilótája kezei között a levegő Lambója, Porschéja és Ferrarija?... Ez kiderül majd májusban.

Szöveg és képek:Miguel Horville
Fordította:Szabó György    



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.02 másodperc