Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Hátimotor

PPG találkozók


Az év első motoros ernyős találkozó és vására Sevillától északkeletre, Puebla de los Infantes városka határában, a José Toran mesterséges tó partján tartják már idestova 16 éve.

Az idén február 4-5.-én került sor a bulira, amit már megkerülhetetlennek tűnő pilonkerülgetős versennyel fűszereztek, nem a Pascal Campbell-Jones ék által fémjelezett változattal, hanem a Ramon Morillas féle Fly Games-el. A rendezvény egyfajta télelzavaró, tavaszváró busójárás-ízű banzáj, ahova a tehetséges szervezők a gyártókat is el tudják csábítani, de a hangsúly messze nem a portékán van, hanem az összeröffenésen.
Szombaton este utcabálban kulminál a hangulat, óriási tüzeket raknak a városka terein, ősi rítus íze is van a dolognak. A francia motoros ernyős haverok elismerően szokták csóválni a fejüket, amikor szóba jön és így jellemzik a spanyol tornát: „grande fete a chier partout”, vagyis olyan úri muri, amikor már senki nem nézi, hogy hova végzi a dolgát. Erdélyben más, lokális értékek (pálinka) mentén ez úgy fogalmazódik meg: „akkora mulatság vót, hogy még a kutyák is berúgtak”. Ne essünk túlzásba, volt azért repülés az idén is, a szokatlanul hideg idő és az egyre erősödő szél ellenére.
A Fly Games első versenyét tavaly decemberben Rio de Janeiroban rendezték, pont akkor volt nálunk látogatóban Pascal és Mathieu, a konkurrens Parabatix-on fáradozni, aggodalommal vegyes izgalommal követték a Santos Beach-en zajló versenyt. Korábban ők is tárgyaltak a brazil szervezővel, aki köszönte szépen a jó ötletet, megcsinálta nélkülük. Értékeltem, hogy egyáltalán nem vették zokon a dolgot, egyenesen természetesnek vették, hogy ugyanazok a pilóták reckíroztattak Dél Amerikában, mint akiket az ő cirkuszukban tapsolhattunk a Coupe Icare alkalmával pár héttel azelőtt és akiket lelkesen kínálgattunk a magyar potenciális szponzoroknak. A Las Candelas alkalmából megrendezett verseny komoly próbatételnek bizonyult, az extrém körülmények meg is tizedelték a résztvevőket. A tét nem csak a 2000 Euros pénzjutalom volt, az idén novemberre tervezett újabb Riói futam rangadójának szánták. Pénteken és szombaton a bika szél esélyt sem adott a verseny megrendezésére, vasárnap reggel 8 órás kezdés reményt adott rá, hogy össze lehessen hozni a legalább három versenyszámot, ami az érvényes verseny feltétele.
Ez már eleve stresszt szült, a sietség, a kapkodás sosem segít, az előző éjszaka bulija is rátett egy lapáttal, a nulla °C még csak tetézte a dolgokat, nem csoda, hogy lett esemény, nem is egy. Hála a jóistennek vagy a motoros ernyősök védőszentjének, súlyosabb sérülés nem történt, de az a varázs, hogy ezeken a versenyeken nem történik soha semmi, az megtört. A földbe s vízbe csapódásokról van video a világhálón gazdagon, akit érdekel, keressen rá, tanulságos. Nem véletlenül írtam vízbe csapódást, az egyik pilont a tó vizén egy tutajra helyezték el. Az első versenyszám az FG-1 volt, két fordulópontos szlalom, a puszta sebesség és a fordulóvétel-technika számított benne csupán.
Alex Mateos bizonyult a legjobbnak 44 másodperccel. A következő móka az FG-2 lett, ebben két pilóta párhuzamosan repül. Ez sokkal látványosabb, a két pilóta stílusát, technikáját, fogásait élesben lehet összehasonlítani, a szurkolás is jobban megy. A következő műsorszám, az FG-3 ugyanaz volt, mint az előző, de megspékelték két látványelemmel: ernyővéggel kellett a vízfelületet megérinteni, iletve 50 m-en keresztül kellett „swooping”-ozni vagyis „vizisízni”, legalább egy lábbal folyamatosan érintve a vizet. Amikor ez a verseny is lement, a rendezők fellélegezhettek, a három idő alapján már győztest hirdethettek. Az elődöntő szorosnak ígérkezett, olyanok harcoltak a pódiumért, mint Alex Mateos, Mathieu Rouanet, Laurant Salinas, Pascal Vallee és Paco Guerra. A PPG világ öt legjobbja. Sorra meg is mutatták, hogy mit tudnak, és azt is, hogy van-e vér a hoshongyákukban. A nyugati szél közben bedurvult, ami csak tovább komplikálta a dolgokat. Egyre több rátartás kellett, volt egy pilon amelyik mellet ketten is elsodródtak. Az FG-2 döntőben Alex Mateos és Paco Guerra viadalát hozta (majdnem azt írtam: szálltak szembe egymással, de képzavar lett volna, hiszen párhuzamosan repültek.
Rögtön a start után egyértelművé vált Alex MacFly Thor 200-assal hajtott 15 m2-es Ozone Viper-ének a sebességtöbblete. A spanyol rivális Clemente Cmax motorjával és Paramania GTR-20 ernyőjéval a villámgyors és szűk fordulók által tartotta a lépést. Késhegyre menő, igazi néző-lelkesítő harc volt. Íme az eredmények:
• Első helyezett: Alexander Mateos: Medál és trófea, útiköltség és teljes ellátás a Fly Games versenysorozat döntőjén, plusz 300 € pénzdíj és egy Windtech repülős ruha.
• Második helyezett: Paco Guerra: Medál; 600 € pénzdíj és egy Windtech, Vittorazi és Dudek által felajánlott felszerelés; különdj a La Puebla de los Infantes termelői által felajánlott extra szűz olívaolaj.
• Harmadik hely: Pascal Vallee: Medál; 500 € pénzdíj és egy Windtech, Vittorazi és Dudek által felajánlott felszerelés; különdj a La Puebla de los Infantes termelői által felajánlott extra szűz olívaolaj.
• Negyedik és ötödik hely holtversenyben: Laurant Salinas and Mathieu Rouanet, akik 400 és 200 € pénzdíjon osztoztak, és egy kaptak Windtech, Vittorazi és Dudek által felajánlott felszerelést, a La Puebla de los Infantes termelői által felajánlott extra szűz olívaolajról nem is beszélve.
• Nőknél ez első hely: Emilia Plak: Medál, Intercom-os sisak és a La Puebla de los Infantes termelői által felajánlott extra szűz olívaolaj.

• Második hely: Karen Skinner: Medál, Windtech repülős felszerelés és persze: a helyi termelők által felajánlott extra szűz olívaolaj.
Minden évben megígérem magamnak, hogy legközelebb ott leszek, aztán valahogy sosem jön össze. Sebaj, majd legközelebb. Az idén van másik, megfelelőbb időpillanatban és közelebb megrendezésre kerülő rendezvény. Nem más, mint a Mondial du Paramoteur, amint kétévente rendeznek meg Basse-Hamban, alig ezer km-re. Ha már önmagamnak tett ígéretet említettem, Basse Hammal kapcsolatban is van egy, az, hogy legalább Passau-ig a Dunát követve légi úton jussak el oda egy szép napon. Nem is kellene hozzá csak egy hét jó idő. Szoktam cifrázni az éber álmot: egy jókora uszályt kibérelve arról fel-leszállva a Duna-Maina-Raina vizi útvonalon lehetne népesebb társasággal elzarándokolni a világ legnagyobb motoros ernyős fesztiváljára, ahol az idén ötszáz pilótát várnak a levegőbe. Szép is volna, mi?
A repülős részvétel feltételrendszere (főleg az adminisztratív) nem lett egyszerűbb az idén, de így is simán bevállalható. Akit komolyan érdekel a dolog, jelentkezzen bátran a ppg@vampair.hu email címen, szívesen segítünk mindenkinek, aki ott akar lenni. Mi megyünk, a szervezők kérésére visszük a vonóerőmérő hinta-palintát is.
Ízelítőül, néhány archív kép.

Szöveg: José Ortega
beszámolója alapján írta: Szabó György
Képek: José Ortega



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.04 másodperc