Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Merevszárnyú UL

Pótvizsga


Ilyenkor tavasszal, a repülős évad elején szívesen tervezgetünk. Túrákat, országos, vagy akár európai léptékű portyázást álmodunk kedvenc repcsinkkel. Aztán valahogy úgy alakul, hogy nem megyünk sehova.

Iskolakörön, vagy unos-untig megszokott légterünkben röpködünk, az ismert placcokra még csak-csak elmerészkedünk, de a felfedezést, az ismeretlent, a kalandot már nem vállaljuk be. Pedig az volna az igazi. Az adna létjogosultságot 150-200 km/h-val hasító légijárgányunknak, az adna esélyt a távolság (mint üveggolyó) és önmagunk (mint kincses sziget) felfedezésére is. Miért van ez? Biztosan benne van az ismeretlentől való félelem. Az attól való rettegés, hogy nem vagyunk képesek rá. Hogy nem felelünk meg. Hogy ez már túl sok nekünk. Pedig nem biztos. Egyáltalán nem. Valójában csak az van, hogy, nem tanultunk meg a leckét, nem készültünk fel. Igazoltan hiányoztunk, netán lógtunk az óráról. Megelégedünk azzal, hogy a GPS orrunknál fogva vezessen, adunk neki egy GO TO parancsot, egész repülésünk alatt csak a műszer képernyőjén levő repülőgép ikont fixírozzuk, kifele nem is nagyon nézünk, hogy össze ne zavarodjunk. Lehetőség szerint terv nélkül repülünk, ha nem muszáj, nem rádiózunk, nehogy megszóljanak, netán kiröhögjenek „gyilettánt” frazeológiánk miatt a légi irányítók.
Nos, mindez nem olyan vészes. Be lehet pótolni. Van pótvizsga. Csak éppen kell egy olyan tanár, aki motiválni képes, hogy bepótoljuk az elmulasztottakat. Aki derűsen, empátiával és kellő szakmai tudással rendelkezik, és nem csak a tudással, hanem azzal a rendkívüli képességgel is, hogy azt átadja. Nos, ez az ember létezik, itt járkál, röpköd körülöttünk. Tudják ki az? Tóth Géza. Igen, az, aki a hetvenes évek végén a Csepel repülőklubnál kezdte Góbén, aki engem 93-ban már Z142-esen oktatott, majd sikeresen belebolondított a Z526F Tréner madárba. Ő szoktatott precizitásra, fegyelemre, alázatra, a térkép, stopper, iránytű alapú navigáció, a repülési terv és a szakszerű rádióforgalmazás szabályaira.
Ő volt az, aki 1999-ben a napfogyatkozás alkalmából Farkashegyről Siófokra fuvarozott újságírókat Ancsával és Agárd mellett egy kukoricásban szállt velük terepre, úgy, hogy hajtóműcsere után a HA-DAC-ot haza lehetett repülni. 1999 óta az Indicatornál is repült, főleg GOV-ot, (aki nem tudja mi az, járjon utána), 2000 óta a kisgépes tájékoztató frekvenciáján hallani a hangját. Nekem úgy tűnik, az övé a legbarátságosabb, biztonságérzetet ad, ha netán baj van, segít, erőt ad, nem stresszel véletlenül sem.
Én olyan szerencsés vagyok, hogy az oktatót és a mentort tisztelhetem benne. Jó ideig külön utakon jártunk, az elmúlt tíz évben én az ultrakönnyű repülést helyeztem előtérbe, Géza pedig maradt a nagyvasaknál. Tavaly tört meg a jég, amikor valószínűleg a gazdasági válság miatt nagy nehezen bevállalta a G1-est. Az talán eléggé „igazi repülőgép”-nek tűnt számára, nem úgy, mint a motoros sárkány vagy netán a motoros ernyő, ezekre soha nem bírtam rádumálni. Most, hogy így rákapott a STOL kategóriás merevszárnyú ultrakönnyűre, támadt az a világmegváltó ötletem, hogy mi lenne, ha abból a tudásból és képességből, amiből én annak idején részesültem, más is kaphatna? Főleg az olyan ultrakönnyű pilóta (manapság szinte csak ilyennel találkozni), akiben ott van a lehetőség, hogy megnyíljon előtte a világ, csak nem kapott kulcsot hozzá.
Állítom, Gézától megkaphatja. Hogyan? Egyszerű. Elmegy vele GPS nélkül a G1-essel egy félórás földi előkészítés után, leadott terv alapján végrehajtott 50-100 km-es háromszögre. Ez akár egy fityingjébe sem kerülhet, ha beleegyezik, hogy az útvonalrepülés során Gopro-val megörökítsük, majd közprédára tegyük a világhálón teljesítményét. Így vagy úgy, tanulságos lesz. Utána hathatós „debriefing” lesz, aztán eldöntheti, hogy akár a G1-esen, akár Moviton (ami szintén Géza szíve csücske), akár Zlin526F-en fejleszti tovább magát, hogy a repülés ne csak egy ígéret, egy lehetőség, hanem a vágyak teljesítésének, a világ és önmaga megismerésének a hatékony és érvényes eszköze lehessen.
Elérhetőség: info@tothgeza.hu

Szöveg és képek: Szabó György



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.36 másodperc