Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Forgószárnyas UL

Blois 2011


Az idei Blois teljesen átlagosra sikerült. A Meteor elõrejelzés elrettentette a légi utasok zömét, õk jól is tették, hogy otthon maradtak és valami normális tevékenységgel szereztek jó pontokat, vagy közúton jöttek el és így megválthatták a 10 eurós napijegyet, a szervezõk és a fogyasztói társadalom örömére.

VĂ©gĂĽl is használhatĂł volt az idõjárás, a vakmerõk Ă©s / vagy a forgĂłszárnyasok számára. Szombaton „csak” ordas szĂ©l volt, (90°-ban fĂşjta a pályát, Murphy nem alszik), vasárnap már alacsony felhõalap Ă©s idõnkĂ©nt komolyabb csapadĂ©k is. Az Autogyro Europe nĂ©gy gĂ©ppel repĂĽlt át HildesheimbĂłl, vasárnap reggel, amikor elindultak hazafele, vetettĂĽk utánuk a keresztet. Fõleg, hogy a cudar idõjárás, az elõre Ă©s beláthatatlan viszonyok Ă©s viszontagságok okozta stressz, na meg az elõzõ esti buliutĂłhatásai miatt kissĂ© kapkodĂł utolsĂł ekipázs elĂ©gtelen rotor fordulatszámmal kezdte meg a felszállást, a könnyĂ» alu rotor belengett, majd jĂłl lehetett hallani a csattanást, amivel az egyik lapát eltalált valamit. Ennek ellenĂ©re felszálltak Ă©s ráálltak a kurzusra, ami az egyre rosszabb döntĂ©sek sorozatában logikus is volt. Mint kĂ©sõbb megtudtuk, PárizstĂłl keletre, 250 km megtĂ©tele után higgadtak le annyira, hogy belássák: a cĂ©l elĂ©rĂ©sĂ©nĂ©l fontosabb az Ă©letben maradás. Ez volt az egyetlen „esemĂ©ny” egyĂ©bkĂ©nt, ez sem kapott mindezidáig nyilvánosságot, Ă©n is csak azĂ©rt Ă­rtam le, mert pár Ă©vvel ezelõtt Ă©n is biztosan Ăşgy járok, mint a bátor germán.
Ma már õszintén mosolyogva szállok vissza és fogadom a jórészt gúnyos kommentárokat. A tökéletlenséggel is megtanultam gazdálkodni, nem akarom elkiabálni, lehet, hogy lassan öreg pilóta leszek. Nagy újdonság persze az idén sem volt. Persze mindenki eljött, aki számít és nem számít, de a nagy újdonságok léptéke az volt, hogy a 682-es Rotax motort láttuk injektoros változatban és a 912-est ékszíjjal meghajtott mechanikus kompresszorral szerelve, hogy 120 lovat korbácsoljanak ki belõle.
Motoros sárkányban az egyetlen szóra érdemes újdonság a Revo volt, ami az egriek által fejlesztett Jet Star továbbcsicsázott amerikai koppintása.
Biztosan szeretik az amcsik, nekem feleslegesen dzsesszesítettnek tûnt. Nem sok sárkány repült, Billy Brooks viszont szombaton is, vasárnap is lenyûgözte a nagyérdemût 60, majd 180 km/órás áthúzásaival. Merevszárnyúban sem láttunk újat. Giróban viszont már igen: ott volt a Cavalon, a Magni zárt tandem elrendezésû M16-osa és a DTA által két éve fejlesztett elsõ francia autogiró.
A Cavalonnal repültem negyven percet, zajszintje, kényelme, könnyed és tökéletesen vibráció-mentes kormányszervei nagyon meggyõzõek voltak, de rém hosszan szállt fel és az a sebesség, ahol igazán jól érezte magát, az a 100 km/h volt. A 140 km/h-s sebességhez közel 6000 ford/perc kellett és bizony még így is -2 m/s merült közben. Nem is értem, miért jöttek 100 lóerõs motorral és fix állásszögû tolólégcsavarral. A Magni M16-oshoz nem is a gyár, hanem a francia díler, Eric Changeur fejlesztette a kicsit Apache-ra emlékeztetõ plexi burkolatot. Azzal repülte a bemutatót, és bizony, mindenkinek tátva maradt a szája. Gurulás nélkül szállt fel és utána olyan figurákat mutatott be vele, hogy a repülõmodellezõk megirigyelhették volna. Õ lett volna a nap hõse, ha nem következik még utána az új DTA bemutatója, egy fiatal és ismeretlen gyári pilótával, aki még Ericet is lerepülte az égrõl. A Montelimariak nagyon beletrafáltak. Adminisztratív okok miatt sajnos nem tudtam kipróbálni az új cájgot, de bízom benne, hogy sikerül Tóth Balázs barátomat, a DTA magyarországi importõrét kellõképpen megfertõzni, hogy hozzon egyet, hadd legyen teljes az autogirós kínálat idehaza.
Volt egy igazán nagy újdonság, de olyan kategóriában, amirõl már így is túl sokat írtam: az ultrakönnyû helikoptereknél.



Persze ott volt a Fama Ă©s az ukránok is a Subaru motoros Aerokopterrel, de a szupersztár a Heli-Sport CH 77 volt, a jĂłl bevált CH 7 Kompress egymás mellett ĂĽlõs tesĂłja. Ezen egy EPA Power által hekkelt 130 lovas Rotax 114-es volt, mĂ©g amikor kĂ©t szemĂ©llyel repĂĽltĂ©k, akkor is bõven elegendõnek tĂ»nt az ereje. És ez nem elĂ©g, az LCA standján kitben kĂ­nálták gyakorlatilag ugyanazt a helikoptert karbon rotorral Ă©s „echte originál” titán törzsráccsal, ami már annak a motornak a befogadására lett elõkĂ©szĂ­tve, amit maga a Rotax dob állĂ­tĂłlag piacra mĂ©g az idĂ©n: a 130 lĂłerõs boxer nĂ©gyhengerest. Ez lesz a válasz a gázturbinák offenzĂ­vájára.

A szombati nap meglepetése végül is az lett, hogy hat órakor, amikor lejárt a hivatalos program és kezdõdhetett volna az általános örömröpködés, a kiállítók testületileg nyûgözték le gépeiket, felcsapták a lacikonyhát és elkezdõdött az evés-ivás. Úgy folyt a sör, mint a bor. Volt ott eszem-iszom, jókedv, éjszakába menõen ment a szakértés, a kalandok, anekdoták mesélése. Lehet, hogy ez már annak a jele, hogy az ultrakönnyû repülõs mozgalom túl van felnõttkorán, lassan megérkezik második gyermekkorába.

Szöveg és képek: Szabó György



 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Forgószárnyas ULMerevszárnyú ULMotoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.17 Seconds